Voiko jäätelöön paistaa rapsakan pinnan sikakuumalla pannulla?
Jos ei laittaisi voita ollenkaan vaan kokeilisi kuivapaistolla niin tulisiko sellainen rapea vohvelipinta vähän niin kuin uunijäätelössä oli köksäntunnilla ysärillä kun olin yläasteella.
Kommentit (60)
Sanotaan mitä sanotaan, mutta Munsalasta saa parhaat paistetut jäätelöt.
Meidän mummo oli laiska ja laittoi vaan jäden tarjolle pakkauksessa ja marjoja sen kanssa. Ei se mitään hienouksia harrastanut
Vierailija kirjoitti:
Tulee mutta vaatii pannuun todella kovan lämmön. Olen tehnyt vohvelijäätelöä 2300 asteen lämpöisellä pannulla.
Mä kualen :''''''DDDDDD
Vierailija kirjoitti:
Meidän mummo oli laiska ja laittoi vaan jäden tarjolle pakkauksessa ja marjoja sen kanssa. Ei se mitään hienouksia harrastanut
Kyllä jäde vaatii kunnon paistamisen. Se täytyy tuoda höyryävän kuumana tarjolle. Muu ei ole hyvää.
Mulla oli kerran kiinalainen poikakaveri, joka teki rapsakkaa jäätelöä riisinkeittimellä! En ole ennen enkä jälkeen sen saanut niin hyvää jäätelöä.
Mä olen tehnyt aina samalla ohjeella kun karjalanpaistin elikä ensin noin tunti 175°C ja sitten laskennut 140°C ja antannut muhia 3-4 tuntia. Sitten jos haluan oikeen rapeaa niin 90°C ja yön yli eli 7-10 tuntia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä käytän höyrykeitintä. Kypsyy nopeammin.
Eiks se sula?
😂 Tää oli melkein hauskoin! Niin yksinkertanen.
Jäätelön paistamisen niksi on siinä, että ottaa jäden puoli tuntia ennen paistamista huoneenlämpöön.
Uunissa saa parhaimman pinnan, esilämmitetään uuni 250˚ ja jäätelöpallojen annetaan paistua kahvikupin tassilla 7 minuuttia.
Vierailija kirjoitti:
Tulee mutta vaatii pannuun todella kovan lämmön. Olen tehnyt vohvelijäätelöä 2300 asteen lämpöisellä pannulla.
Kokeilin tuota lämpötilaa mutta teräspannuni suli. Ärsyttävää. Pitää käyttää keraamista pannua?
Se rapsakkuus tulee siitä pahvipakkauksesta, jäde pitää paistaa paketteineen päivineen. Huom. muovipaketista ei tule rapeaa, käytä siis perus Valiopaketteja, kaikki maut käy, mun suosikki on rapea lakritsa. Muovipakkauksestakin tulee kyllä ihanan sulaa, mutta ei rapeaa. Niistä paras on sulanut suklaa.
Köksäntunnilla tehtiin paistettua jäätelöä niin, että jäätelö paloiteltiin ensin noin 1x1 cm:n kuutioiksi. Näin saatiin lisää paistopintaa.
Älkää unohtako kiuasjäätelöä. Tai laatikko vaan lauteille kaveriks mukavasti viilentää kunnon löylyjen jälkeen.
Meillä laitettiin kermavaahtokuorrutus pintaan ja sitten paistoimme sen jäätelön, siis köksässä. Pitäisikin kokeilla näin 20 v jälkeen
Joku jo mainitsi mikrossa valmistetun jäätelön. Mikrossa paistaen tulee kyllä hyvä rapsakka pinta, jos huomaa kääräistä jädepallot talouspaperin sisään.
Vierailija kirjoitti:
Joku jo mainitsi mikrossa valmistetun jäätelön. Mikrossa paistaen tulee kyllä hyvä rapsakka pinta, jos huomaa kääräistä jädepallot talouspaperin sisään.
Minä olen käärinyt ne aina alumiinifolioon ja sillä on tullut tosi kaunis keltaisen ruskea pinta niihin. 2-minuuttia microssa.
Rapsakkakuorinen jäätelö sopii mainiosti hienommillekin hääillallisille. Sellainen 30 grammaa miehelle ja 25 grammaa pieniruokaiselle naiselle on sopiva annos.
Ai jeemeri sentään, mustakuoriseksi paistettu jäätelö on mun all time feivoritti!
Eiks se sula?