Ajattele. Lähitulevaisuudessa ruokakauppa tulee tietämään kuka olet samalla hetkellä kun astut ovesta sisään
Henkilöllisyyden lisäksi tallentuu ostoshistoria. Kaiken mahdollistaa automattinen kasvojentunnistus valvontakameroilla. Mitä ajattelet siitä?
Kommentit (36)
Vierailija kirjoitti:
Luuletko, ettei nykyään jo tiedetä? Mitä varten luulet bonuskorttien olevan ja maksatko ostoksesi aina käteisellä?
Ei kauppa pysty yhdistämään pankkikorttiostoksia tiettyyn ihmiseen. Bonuskortit sitten eri asia.
Perus-ruokakaupassa on jo ennen bonuskortteja jäänyt asiakkaiden ostotavat mieleen.
Ihmiset ostavat kohtalaisen samoja tuotteita. "Kassatyttö" oikeasti muistaa niistä yllättävän suuren osan, kuka ostaa rasvatonta maitoa ja kuka punaista. Muistan vieläkin. yli 20vuoden jälkeen, kuka tapasi jouluksi ostaa lipeäkalaa. Tosin ei sillä tiedolla tee mitään..siis se kassatyttö.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Menneisyydessä lähikauppias tiesi jo ovesta astuessani, että tuo on Pertti eikä se osta kuin halvinta sika-nautajauhelihaa. Perustui kehittyneeseen kasvojentunnistukseen.
Tämän just meinasin laittaa, että miten poikkeaa nykyisestä tutusta kauppiaasta, joka on vuosikaudet nähnyt, mitä ostan ja suosittelee tuotteita, joiden tietää kiinnostavan jne.
Olen käynyt samassa isossa Prismassa varmaan 15 vuotta, todennäköisesti pidempään. Siinä on kassojen kanssa juteltu laiduttamiset, avocadopastat, lasten aamupalat, synttärijuhlat, allergiat, armeijaanmenot jne. Kyllä heidän kehittynyt kasvojentunnistusohjelmansa osaa välittömästi havaita, onko minulla matkassani 8 litraa maitoa (ai pojat tulee viikonloppuna lomille?) tai luomusuklaata ja maapähkinävoita (tyttö tulossa kotiin leipomaan?) tai en ole ostanut lihaa viikkokausiin (vieläkö siellä pakastimessa on riittänyt sitä naudanpuolikasta?). Enkä minä edes tajua loukkaantua siitä, että muistavat minut - ja minä muistan heidät! Kutsun sitä inhimilliseksi vuorovaikutukseksi, johon tosin en antaudu, jos kassalla on ruuhkaa. Vuorotyöläisenä pääsen usein ostoksille päivän hiljaisimpaan aikaan.
Galaktinen Sankari kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Helpottavaa, kun ei yhtenään tarvii enää hokea "ettekö te tiedä kuka minä olen".
Minun pitäisi toisinaan kysyä että: "Keneksi te minua oikein luulette?!"
Tai no... eräs tunnettu muusikko näyttää hyvin paljon samalta kuin minä.
Tukkakin samanlainen
Oletettavasti kuvittelevat häneksi.
Onneksi en ole sosiaalisessa mediassa enkä käytä kanta-asiakaskortteja.
Ei siellä kaupassa tule olemaan ihmistyöntekijöitä. Robotti kassana ja se antaa sähkölamauttimesta, jos yrität ottaa juoksukaljat.
Ostoshistoria tallentuu jo nyt, ei mitään uutta. Jos on esim. yksityisyrittäjänä voi huomata mitkä tilit kuiteissa maksaa mitäkin ostoksia. Oli muuten outoa että ostin tiettyä ruokaa X ja netissä ilmestyi seuraajaksi saman ruuan tekijä X. Myös kassat voivat halutessaan kytätä asiakkaita ja kuka osti mitäkin, vaikkapa jos ostat vaatteen K sinulle tarjotaan kassan toimesta seuraavalla kerralla saman tyylistä.
Vierailija kirjoitti:
Luuletko, ettei nykyään jo tiedetä? Mitä varten luulet bonuskorttien olevan ja maksatko ostoksesi aina käteisellä?
Bonuskorttien käyttäjistä tiedetään nykyään jo melkein kaikki. Tätä tietenkin perustellaan sillä, että voidaan kohdentaa oikeanlaista mainontaa oikeille ihmisille. Mutta vastavuoroisesti tästä seurannasta saa ihan hyviä alennuksia. Joten ainakin minun ostoksiani saa seurata ihan vapaasti, eihän tavallisesta marketista voi edes ostaa mitään laitonta? :D Ei, en osta edes laatikottain kaljaa, mutta mitä sitten vaikka ostaisinkin? Vainoharhaisten touhua taas tämäkin...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Bonuskorttien käyttäjistä tiedetään nykyään jo melkein kaikki. Tätä tietenkin perustellaan sillä, että voidaan kohdentaa oikeanlaista mainontaa oikeille ihmisille. Mutta vastavuoroisesti tästä seurannasta saa ihan hyviä alennuksia. Joten ainakin minun ostoksiani saa seurata ihan vapaasti, eihän tavallisesta marketista voi edes ostaa mitään laitonta? :D Ei, en osta edes laatikottain kaljaa, mutta mitä sitten vaikka ostaisinkin? Vainoharhaisten touhua taas tämäkin...
Mihin sitä kohdennettua mainontaa tulee?
Nytkin sitten jo pyytää lisäämään kuvia kohteesta jokakerta missä liikutkin ja vuoden jokaiset kulkemiset saa sitten seurata.
Vierailija kirjoitti:
Sähköpostiin ainakin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sähköpostiin ainakin.
Tekstareina.. jos känny mukana.Bling huomasitkai lakutarjokusen, 3kiloa 5 kilon hinnalla! Ja suklaata päälle,osta 2 kiloa vain 20.99e! Osta osta osta... ja sms varasto on täynnä 3000 viestin jälkeen
Onneksi voin aina luottaa siihen, että ketään ei kiinnosta mitä tulee ostettua. Mutta ajattelisin, että tuo automaattinen henkilöllisyyden tunnistus voisi helpottaa myyjien työtä, jos he saisivat jotenkin automaattisesti näkyviin esim. iän niin ei tarvisi kysyä papereita. Luulisi sen helpottavan paljon enemmän kuin henkilön ostoshistorian tietämisen. Ja jos nämä tunnistavat kamerat tulisivat joka kauppaan, niin olisipahan myymälävarkailla haastavampaa elämä, ja ainakin tyhmimmät teinit jäisivät saman tien kiinni juoksukaljojensa kanssa, jos voisi vain katsoa kamerasta henkilöllisyyden ja ottaa yhteyttä kotiin ja sosiaaliviranomaisiin suoraan.
Vierailija kirjoitti:
Ostoshistoria tallentuu jo nyt, ei mitään uutta. Jos on esim. yksityisyrittäjänä voi huomata mitkä tilit kuiteissa maksaa mitäkin ostoksia. Oli muuten outoa että ostin tiettyä ruokaa X ja netissä ilmestyi seuraajaksi saman ruuan tekijä X. Myös kassat voivat halutessaan kytätä asiakkaita ja kuka osti mitäkin, vaikkapa jos ostat vaatteen K sinulle tarjotaan kassan toimesta seuraavalla kerralla saman tyylistä.
No entä jos oikeasti ei käytä bonuskortteja ja maksaa käteisellä?
Sehän voisi jopa tervehtiä ovella sanoilla "Terve Lissu, oletko taas kuivaa omenasiideriä hakemassa?"
Minun pitäisi toisinaan kysyä että: "Keneksi te minua oikein luulette?!"