Nielupaiseen puhkaisu
Epäilen, että minulla on nielupaise. Olen tänään menossa lääkäriin myöhemmin ja hoitajakin sanoi puhelimessa, että paiseelta kuulostaa.
Olen lukenut aiheesta ja pelkään ihan tuhottomasti, että sieltä löytyy se paise. Joillakin tuntuisi olevan ihan piece of cake homma, mutta toisilla sitten taas tekevän todella kipeää. Eilisen aikana muodostui tämä mahdollinen paise, ainakin se tuntui vasta eilen siltä.
Ongelma on siinä, että ensinnäkin minulla on piikkikammo. Se on kuitenkin ihan hyvin hallinnassa jo, eikä se ole koskaan muutenkaan ollut mitenkään hysteeristä huutoa ja itkua aiheuttava asia, minä vain kammoan piikkejä, mutta kestän ne. Pelkään sitä kipua, joka tulee kun puudutetaan jo muutenkin kipeä kurkku.
Sitten minulla on aika herkkä oksennusrefleksi ja inhoan, ehkäpä jopa pelkään, oksentamista. En haluaisi oksentaa lattialle tai hoitajan päälle, kuinka helposti mahtaa tulla oksennus tuossa toimenpiteessä? Kannattaako hoitajalle mainita herkätä oksennusrefleksistä ennen kuin aloittaa puhkaisun? Kammoan myös sitä, että kurkkuni on jo muutenkin kipeä, että siellä ronkitaan ties kuinka kauan. Sitten vielä siihen se, että minulla on suht pieni suu, että miten kaikki työkalut mahtuvat sinne ilman että tukehdun.
Kertokaa hyviä kokemuksia puhkaisusta, niin en joudu stressaamaan iltapäivään asti!
Kommentit (40)
Mulla ollut paise. Olin lähes 40 asteen kuumeessa enkä pystynyt syömään, juomaan tai puhumaan. Kurkku oli niin pahassa kunnossa. Päivystyksessä puhkaistiin ja imettiin se mätä sieltä pois. Sattuhan se mutta olo oli valmiiksi kamala. Jäin sillon vielä sairaalaan tiputukseen pariksi päiväksi.
Se patti puhkaistaan neulalla ihon päältä, niin kuin finni. Ja sitten sieltä tulee haisevaa eritettä, ihan niin kuin ihon alla kauan muhineesta kystastakin.
Eiköhän tästäkin hengissä selviä. Eniten kismittää se odottelu, eikä tiedä mitä tapahtuu ja koska. Ja täytyy ottaa lapsi mukaan, minulla ei ole korttia joten mies ajaa, taksiin ei todellakaan ole varaa eikä ajella edes takaisin päivystyksen ja kodin väliä, joten lapsella menee rutiinit varmaan aika sekaisin jos kovin myöhään menee.
Paiseen puhkaisun jälkeen tuskin tarvitsee automaattisesti jäädä sairaalaan, kun olen kuitenkin saanut syötyä ja juotua? Jos tämä nyt siis on se paise.
Ap
Hei Ap. Oletko kunnossa ja oliko se paise?
Mulle tuli nielutulehduksen jälkitautina, vaikka vahva antibioottikuuri päällä. Ei reagoi kovin herkästi lääkkeisiin, koska kasvaa anaerobisessa tilassa. Puhkaistiin kolmena peräkkäisenä päivänä, kunnnes mätää ei enää tullut. Ensin suihkeena pintapuudute, sit puudutuspiikki ja viilleltiin auki. Ällöttävää oli, mut ei juurikaan sattunut. Hirveintä ehkä se mädän syljeskeleminen viillon jälkeen. Älä mee omalla autolla😅 Mä olin ihan pökerryksissä kun sieltä läksin, ihme et selvisin hengissä kotiin
Unohdin eilen tulla päivittelemään, joten teen sen sitten nyt =) Kävin eilen hoitajalla, paisetta ei näkynyt ainakaan niin ylhäällä mihin hän näki ja kun odottelin aikaani, se tunne yhtäkkiä katosi. Nieleminen on siis sattunut toiselle puolelle koko ajan oudolla tavalla ja odotushuoneessa yhtäkkiä havahduin siihen, että nieleminen ei sattunutkaan enää samalla lailla. Kyllähän se vieläkin sattuu, mutta ei tunnu mitään "ylimääräistä".
Hoitaja katsoi myös tulehdusarvot, mutta koska ne olivat niin alhaiset (vain 40), eikä mitään näkynyt ja vointini oli ihan hyvä, päätettiin nyt vielä ainakaan olla tekemättä lähetettä päivystykseen, koska voi olla myös vain sitkeä kurkkutulehdus tmv. Tänään olen 9 jälkeen kuitenkin menossa uudestaan, koska hoitaja halusi että tänään otetaan kontrolli tulehdusarvoista, etteivät lähde kipuamaan ylöspäin.
Joten, uskallan ehkä huokaista helpotuksesta, ettei olekaan paise. Kiitos kaikille kokemuksista ja tsempeistä! Päivitän tätä vielä tänään, jos en nyt joudu lähtemään sinne päivystykseen.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Mulla puhkaisu oli nopeasti ohi ja kurkkukipu loppui saman tien.
Kyllähän se nipisti kun puudutteet laitettiin, mutta ei se ollut mikään kauhean paha.
Ei tullut oksennusrefleksiä kun keskittyi asiaan.
Hyvin se menee! Tsemppiä!
Mun poika oli 12 kun tämä sama tehtiin. Ja kokemus oli samankaltainen. Kipu loppui samantien. Sen jälkeen kaksi vahvaa kuuria päällekkäin. Jos lapsi siitä selviää ilman nukutuksia, niin eiköhön aikuisetkin.
Lapselta leikattiin nielurisat paiseen vuoksi ja paisetta ei pystytty toteamaan kuin magneettikuvauksella, mutta tulehdusarvot oli yli 200 ja tosi kipeä kurkku.
Paise oli niin paljon risojen takana.
En kyllä meinaa muistaa päivittää tätä sitten millään...No kuitenkin, kävin eilen siellä kontrollissa ja crp oli 49.
Sain nyt ainakin vielä yhden kontrolli ajan huomiselle, alkaa jo vähän tuntua rahastukselta nämä kontrollit, kun oloni on jo paranemaan päin, kuumetta ei oikein enää nouse ja tulehdusarvot ovat kuitenkin naurettavan vähän ylhäällä, kun ihan perus flunssakin voi nostaa ne ylemmäs.
Vielä tuntuu vasemmalla kurkussa kipu niellessä, mutta mielestäni se on kyllä jo hellittänyt, en sitten tiedä mikä siellä oli jos ei kerran nielupaise. Tuleeko kellekään mieleen, mikä muu aiheuttaisi toispuoleista kurkkukipua niellessä?
Huomenna kyllä jos yrittävät vielä antaa kontrolli aikaa niin en enää ota, ellei nyt tietysti crp ole pompannut ihan hirveisiin lukemiin.
Kiitos vielä kaikille tsempanneille ja kokemuksensa jakaneille! Ainakin tiedän miten asiat etenevät jos nielupaiseen onnistun saamaan joskus.
Ap
Tuohon CRP:hen: Se "kulkee" jälkijunassa, eli saattaa olla tulehduksen mentyä ohi vielä jonkin aikaa koholla, mutta pitäisi olla laskusuunnassa. Siksi haluavat kontrolloida. 49 on jo sellainen että jos keuhko-oireita olisi, tulisi antibioottikuuri.
Ota siis se kontrolliaika, vaikka ei olisi paljoa noussut, koska tässä vaiheessa sen pitäisi lähteä jo alaspäin. Tulehdussairauksissa voi joskus tulla "rauhallisempia" kausia, siis vähäoireisempia, mutta tulehdus voi olla yhä päällä, ja iskeä kahta kauheampana tai muuhun elimeen. Kuten sedälläni, jolla oli hammas kipeä, muttei mennyt kammon takia hammaslääkäriin. Oireet katosi parin viikon kuluttua niiden alkamisesta, kunnes yhtäkkiä parin päivän kuluttua nousi korkea kuume. Diagnoosina sepsis, ja vahvat antibiootit suoraan suoneen. Selvisi säikähdyksellä ja kahden viikon sairaalareissulla.
Vierailija kirjoitti:
Onko jollakin kokemusta siitä, kun heti paiseen puhkaisun jälkeen helpottaa? Sattuiko puhkaisu kuitenkin paljon tai ehkä vain nipisti hiukan? Pelottaa kyllä todella paljon, muutenkin jo pari viikkoa ollut hirveissä kivuissa ja lääkärit vain kohauttelevat olkiaan, että kyllä se ohi menee, en minä tiedä mikä siellä on kun ei ollut angiina.
Ap
Omakohtaista kokemusta potilaan asemasta mulla ei ole, mutta lääkärinä olen puhkaissut kymmeniä kurkkupaiseita. Voin kuvitella että se on sekä pelottavaa että inhottavaa ja ihan varmuudella pahanhajuista/makuista. Kuitenkin lähes jokainen jolta paiseen olen puhkaissut, on kaksi minuuttia toimenpiteen jälkeen kiittänyt ja kertonut, että heti helpotti. Tsemppiä!
Minulta puhkaistiin nielupaise. Pelkäsin myös kovasti, mutta lopulta se oli aika nopeasti. Kipu myös helpotti samantien. Nielurisat määrättiin leikattavaksi, jotta ei enää uusiintuisi. Ne leikattiin myöhemmin, enkä ole sen koommin paiseita enää saanut.
Minulla myös tuo oksurefleksi, mutta sellaista ei tullut. Kannattaa sanoa peloista. Tsemppiä toimenpiteeseen, älä suotta pelkää etukäteen :)
Nro 31: Hoitaja selittikin, että crp laahaa perässä, jolla perustelikin tuota kontrolli aikaa. Minulle vain tuntuisi olevan kehkeytymässä flunssa vielä tähän perään, joten se saattaa kyllä nostaa sitä.
Nuo kontrollit alkavat vain jo vähän sapettaa, kun joka kerta kerron oireeni taudin alusta asti melkein päivä päivältä (alkoi jo marraskuussa), kerron nykyiset oireet ja olotilan ja sitten napataan vain crp sormenpäästä.
Eivät tutki mitenkään muuten, joten miten ihmeessä voivat tietää, jos minulla jotakin vikaa jossain on, kun eivät tutki?
Kiitos 32 ja 33, jos onnistun joskus saamaan nielupaiseen (tai jos tämä vielä osoittautuukin siksi), ainakin tiedän miten asiat menevät enkä pelkää niin tuhottomasti =)
Ap
Vierailija kirjoitti:
Nro 31: Hoitaja selittikin, että crp laahaa perässä, jolla perustelikin tuota kontrolli aikaa. Minulle vain tuntuisi olevan kehkeytymässä flunssa vielä tähän perään, joten se saattaa kyllä nostaa sitä.
Nuo kontrollit alkavat vain jo vähän sapettaa, kun joka kerta kerron oireeni taudin alusta asti melkein päivä päivältä (alkoi jo marraskuussa), kerron nykyiset oireet ja olotilan ja sitten napataan vain crp sormenpäästä.
Eivät tutki mitenkään muuten, joten miten ihmeessä voivat tietää, jos minulla jotakin vikaa jossain on, kun eivät tutki?
Kiitos 32 ja 33, jos onnistun joskus saamaan nielupaiseen (tai jos tämä vielä osoittautuukin siksi), ainakin tiedän miten asiat menevät enkä pelkää niin tuhottomasti =)
Ap
Ei se flunssa sitä tuosta nosta, virustaudit nostaa yleensä vain vähän, bakteeritaudit enemmän, siksi yleensä jos keuhkoinfektio-potilaan crp on yli 30, annetaan antibiootit, koska silloin se on todennäköisesti bakteeriperäinen, alle 30 crp viittaa yleensä virusperäiseen. 49 viittaa bakteeriin.
Onko kurkku edelleen kipeä? Mitä oireita nyt on? Se tuleva "flunssa" voi olla vakavampaakin, ehkä jopa angiinaa.
Noniin, kontrollissa käyty tänään. Crp oli 29, joten alan ehkä vihdoinkin parantua. En ymmärrä tätä kurkkukipua, se häviää n. 1h heräämisen jälkeen, välillä kiveltää nieltäessä, mutta illaksi tulee takaisin ja yöllä tuntuu myös ilkeältä.
Ap
Hei Ap, #36, mulla on täysin samoja oireita, löytyikö sinulla syytä? Tosin mulla on crp 159... En millään haluaisi mennä päivystykseen ronkittavaksi...
Vierailija kirjoitti:
Hei Ap, #36, mulla on täysin samoja oireita, löytyikö sinulla syytä? Tosin mulla on crp 159... En millään haluaisi mennä päivystykseen ronkittavaksi...
Ketju on 5 vuotta vanha. Ap ei varmaan enää päivitä asiaansa täällä.
Mulla oli joskus, se ppuhjottiin skalpellilla.. Ei tuntunut missään eikä ollut hankalaa.
Teiniltä puhkaistiin tänä vuonna. Oli yönaikana kurkku turvonnut jo lähes umpeen, että suoraan toimenpiteeseen. Oli kuulemma elämänsä ikävin toimenpide, mutta ihan naureskellen tämän kertoi. Kipu oli helpottanut heti toimenpiteen jälkeen, paitsi viiltokohta niulussa oli arka ja ilolla söi pelkkää jäätelöä pari päivää.
Ei ole vielä katsonut, ainoastaan hoitaja puhelun perusteella sanoi, että kuulostaa kyllä paiseelta. Puheenikin kuulosti juuri siltä kuin paiseen kanssa yleensä kuulostaa. Eivätkä oireet nyt hirveästi sovi muuhun, ainakaan minulle ei tule mieleen mitään.
Toivottavasti tämä vain selviää nopeasti ja pääsen äkkiä kotiin, en jaksaisi koko päivää istua päivystyksessä, kun ei edes ole kiireellinen hoidettava varmaankaan.
Ap