Nielupaiseen puhkaisu
Epäilen, että minulla on nielupaise. Olen tänään menossa lääkäriin myöhemmin ja hoitajakin sanoi puhelimessa, että paiseelta kuulostaa.
Olen lukenut aiheesta ja pelkään ihan tuhottomasti, että sieltä löytyy se paise. Joillakin tuntuisi olevan ihan piece of cake homma, mutta toisilla sitten taas tekevän todella kipeää. Eilisen aikana muodostui tämä mahdollinen paise, ainakin se tuntui vasta eilen siltä.
Ongelma on siinä, että ensinnäkin minulla on piikkikammo. Se on kuitenkin ihan hyvin hallinnassa jo, eikä se ole koskaan muutenkaan ollut mitenkään hysteeristä huutoa ja itkua aiheuttava asia, minä vain kammoan piikkejä, mutta kestän ne. Pelkään sitä kipua, joka tulee kun puudutetaan jo muutenkin kipeä kurkku.
Sitten minulla on aika herkkä oksennusrefleksi ja inhoan, ehkäpä jopa pelkään, oksentamista. En haluaisi oksentaa lattialle tai hoitajan päälle, kuinka helposti mahtaa tulla oksennus tuossa toimenpiteessä? Kannattaako hoitajalle mainita herkätä oksennusrefleksistä ennen kuin aloittaa puhkaisun? Kammoan myös sitä, että kurkkuni on jo muutenkin kipeä, että siellä ronkitaan ties kuinka kauan. Sitten vielä siihen se, että minulla on suht pieni suu, että miten kaikki työkalut mahtuvat sinne ilman että tukehdun.
Kertokaa hyviä kokemuksia puhkaisusta, niin en joudu stressaamaan iltapäivään asti!
Kommentit (40)
Ei ole kokemuksia. Haha. Tuu illalla kertoo, miten meni.
Tulen kyllä, jos vain muistan ja pääsen. Olisiko jollakin kokemuksia?
Ap
Minulla on ollut pitkittyneen angiinan seurauksena paise nielussa, mutta se lähti onneksi ihan antibiooteilla pois, eli ei tarvinnut puhkaista. Onneksi. On kuulemma kamalaa se puhkaisu. Mitään tsäänssejä, että lähtisi antibiooteilla?
Auts. Mulla yritettiin puhkasta kolmesti paisetta ja sattuuhan se. Olinkin sitten viikon sairaalassa:(
Tuosta en tiennytkään, että olisi mahdollista selvitä ilman puhkaisua. Pitää kysyä onko se mahdollista vai uusiiko sitten todella herkästi tai jotakin. Ehkä minulla voisi olla pieni mahdollisuus pelkkiin antibiootteihin, kun eilen vasta mielestäni muodostui. Kiitos vastauksesta!
Ap
Ei omaa kokemusta, mutta kaveri kertoi, että haju on varsin järkyttävä puhkaistaessa.
Mulla puhkaisu oli nopeasti ohi ja kurkkukipu loppui saman tien.
Kyllähän se nipisti kun puudutteet laitettiin, mutta ei se ollut mikään kauhean paha.
Ei tullut oksennusrefleksiä kun keskittyi asiaan.
Hyvin se menee! Tsemppiä!
Onko jollakin kokemusta siitä, kun heti paiseen puhkaisun jälkeen helpottaa? Sattuiko puhkaisu kuitenkin paljon tai ehkä vain nipisti hiukan? Pelottaa kyllä todella paljon, muutenkin jo pari viikkoa ollut hirveissä kivuissa ja lääkärit vain kohauttelevat olkiaan, että kyllä se ohi menee, en minä tiedä mikä siellä on kun ei ollut angiina.
Ap
Huh, kiitos muutamasta paremman kokemuksen jakamisesta =) Onneksi en itse kammoa oikein mitään hajuja, mies oksentaa helposti hajuistakin.
Nro 9, kuinka nopeasti sinulta puhkaistiin paise sen jälkeen kun se todettiin? Mietin vain, että jos nopea puhkaisu olisi liitoksissa siihen, ettei satu niin paljon. Yritän sitten vain miettiä jotakin muuta tai keskittyä siihen, että kohta se loppuu. Kiitos!
Ap
Minulla on puhkaistu kahdesti paise kurkusta. Ekalla kerralla puudute annettiin neulalla, joka on todella kipeä toimenpide jo valmiiksi arkaan kurkkuun, joten pyydä pintapuuduttavaa suihketta/geeliä! Puhkaiseminen ei luonnollisesti satu, kun alue on puutunut ja on hetkessä ohi. :) kipu helpottaa heti ja saat antibioottikuurin syötäväksi. Ällöttäväähän se on kun ne nesteet sieltä kurkkuun valuu ja siinä saattaa tulla yökkö, mutta usko pois, mene rohkeasti sinne puukon alle, niin saat helpotuksen nopeasti! Tsemppiä!
Nro 12: Toimiiko tuollainen suihke tai geeli oikeasti? Ettei vain hiukan puuduta, kuin joku Bafucin? Pitääkö ne nesteet sitten niellä vai voiko ne sylkeä pois? Kysyn varmasti ennen toimenpidettä hoitajaltakin, mutta miten muilla mennyt? Ja kauanko se puhkaisu kestää, varmaan muutaman minuutin? Kiitos hyvästä kokemuksesta!
Ap
Moneltako sulla on aika, joudutko siis vielä kauan jännittämään?
13.20, mutta siitä saan vain lähetteen isomman kaupungin päivystykseen, koska omalla terveysasemalla ei ole lääkärin aikoja.
Ap
Onko sitä kurkkua lääkäri edes katsonut. Ihmeellisillä tiedoilla taas diagnosoidaan ja leikataan kysyjää.
Mullakaan ei puhkaistu. Antobioottitipalla lähti eikä oo takaisin tullut onneks.
up