Mikä koirarotu sopii kerrostaloon ja ensimmäiseksi koiraksi?
Meillä on haaveena hankkia mieheni kanssa koira. Olemme löytäneet monia kiinnostavia koirarotuja, mutta emme oikein osaa arvioida sopiiko rodut meidän tarkoitukseen. Tässä joitain kriteerejä:
- Asumme kerrostalokaksiossa. Koiran siis pitäisi pystyä totuttelemaan asumaan kerrostalossa, eikä saisi olla liian haukkuherkkä. Voiko pystykorvista tämän tavan kitkeä tai saada vähentymään?
- Emme harrasta metsästystä, joten ilmeisesti noutajat ja muut metsästyskoirat eivät sovellu kotiin jossa ei metsästystä harrasteta?
- Koira ei saisi olla luonteeltaan liian vaikea, tämä olisi minulle ensimmäinen koira, mutta miehelläni on koiria ollut aikaisemminkin
- Koiran tulisi jaksaa käydä juoksulenkillä kanssani, aikaa koiran ulkoiluttamiseen päivässä olisi n. 1-1,5h
Kommentit (207)
Olipas paljon epäasiallisia kommentteja henkilölle joka asiallisesti avaa ja pohtii tilannetta! Väitän, että suurinosa koirista ei ulkoile 1.5h enempää vaikka se olisikin liian vähän. Hankkikaa koira ja uskon, että Teistä tulee parempia kasvattajia kuin ääliöiksi haukkujista.
Kaikki rodut eivät tarvitse samaa ulkoilu määrää kuin jokin tanskandoggi :) Monet rodut eivät myöskään jaksa pitkiä aikoja ulkona tai pitkiä lenkkejä juosta c:
Mä tulin juuri ulkoa koiran kanssa ja puoli tuntia meni, vaikka kierrettiin vain kortteli. Uroskoirat nostaa jalkaa joka tolpalla. Meillä on saksanpaimenkoirien jälkeen siirrytty pienempään rotuun, ja nyt on vanhempi jackrussell, jolla on sydänvika. Russell ei metsästysviettisenä vahdi ovea, mutta jos sille ei tarjoa tekemistä, siitä tulee kotituholainen.
Ulkoilen koiran kanssa 2-4 tuntia joka päivä ja olen etätyöläinen. Mun nähdäkseni ap:n esittämä ulkoiluaika ei riitä kuin jollekin pikkukoiralle, jos sillekään. Kyllä pikkukoirat juosta jaksaa, sen tiedän tämän koiran kanssa mutta meillä ei enää juosta sydänvian takia. Koira tarvitsee lisäksi muutakin puuhaa kuin ulkoilun. Kuten aivojumppaa ja leikkiä. Meillä leikitään joka päivä ja aivojumppaan on etsimistä ja hoksottimia vaativia leluja ja tottistakin tehdään joka päivä pikkuisen. Lisäksi koira osaa kuljettaa postia ihmiseltä toiselle ja tappaa mökillä hiiriä ja myyriä.
Harkitsehan vielä. Sellaista kivaa hiljaista koiraa, josta selviytyy vähällä, ei oikeastaan olekaan.
Ja tuolla joku suosittelee lapinporokoiraa, no se on työkoirarotu, ei mikään tunnin lenkin kerrostalokoira, yhtä paljon töitä sen kanssa saa tehdä kuin sakemannin ja vastaavien.
kylläpä täällä on viisaita neuvoja,itselläni on Jackrussel nyt 5 vuotias,asun kerrostalossa ja aamulla 20min lenkki,töistä tullessa 20min lenkki ja illalla touhuilua ihan vaan,leikkejä...lelun vetoa,ulkona muutaman kerran frisbeen heittelyä,ei oo ikinä järsinyt huonekaluja ja hyvin on pärjätty ilman mitään ongelmia ja illlalla kun tullaan iltapissi lenkiltä noin 10-15 min,niin koira menee itse petiin nukkumaan ja nukkuu niin pitkään kunnes joku muu perheessä herää
Ihminen esitä kysymuksen ja heti ollaan haukumass tyhmäksi. Millä tasolla itse olet???
Miksi ei voi keskustella asiallisesti?
Koira millä ei ole vahtimisominaisuutta. Koira millä ei ole voimakasta haukkumisominaisuutta.
Lapinporokoira. Ei suomenlapinkoira, joka on haukkuherkempi.
Lapinporokoira on ihana luonteeltaan. Helposti motivoitavissa, mutta liikaa ei saa vaatia, pitää edetä vähän kerrallaan. Ei hauku oikeastaan ollenkaan, ulkona saattaa riehaantua leikkimään tai oraville haukkumaan, mutta sisätiloissa lähes äänetön.
Reipas ulkoilemaan, jaksaa (kun menee rauhallista vauhtia) juosta vaikka kuinka. Älä toki ensimmäisenä vuotena liikaa juoksuta, käy koiran lonkkien päälle. Kotioloissa taas tykkää laiskotella omalla pedillään, ei siis vaadi 24/7 aktiviteettia.
Kasvattajalta pyydät rauhallisen luonteen omaavan yksilön.