Vatsalihasten rentouttaminen tuntuu kehossa kauhealta. Onko kenelläkään samaa, mikä tähän auttaisi?
Heti alkuun pyydän anteeksi mahdollisesti sekavasti kirjoitettua viestiä. Yritin parhaani, mutta tämä asia on mulle jotenkin vaikea käsitellä ja tunnen itseni typeräksi ja huonoksi, sen vuoksi teksti voi olla epäselvää.
Olen normaalipainoinen, 33-vuotias yhden lapsen äiti. Sinänsä iällä ja lapsiluvulla ei ehkä ole asian kannalta merkitystä, koska mulla on ollut tämä ongelma aina. Ongelmani on se, etten osaa rentouttaa keskivartaloani vaan joudun jännittämään vatsalihaksia koko ajan. Jos päästän vatsalihakset rennoiksi, musta tuntuu siltä kuin koko keskivartaloni "romahtaisi". Rennoksi päästettynä vatsa myös näyttää ihan mielettömän isolta, ihan sellaiselta roikkuvalta kaljamahalta - ulkonäköä pahempi juttu on kuitenkin se kipu ja epämiellyttävä tunne.
Mitä ihmettä tälle voisi tehdä? Kukaan lääkäri tai neuvolan th tai muu hoitava henkilö ei ole koskaan ottanut mua tosissani asian kanssa, kaipaisin kovasti apua jostain! :( Mulla on myös notkoselkä, saattaakohan se pahentaa tätä? Tämä sama ongelma mulla on ollut tosiaan ihan teinistä asti, mutta mielestäni raskaus/synnytys pahensi tilannetta. Lihaskuntoni ei varmasti ole kummoinen, mutta pystyn kyllä esimerkiksi lankuttamaan useamman minuutin (okei, niukin naukin, mutta silti), kävelen paljon ja lenkkeilen ehkä kerran-pari viikossa. En käy salilla, en uskalla mennä enää kun tuntuu siltä että kunto-ohjelmaa tehdessäkään ne työntekijät ei ymmärrä tätä ongelmaa ja mua pelottaa melkein hysteerisesti, että pahentaisin tilannetta jotenkin treenaamalla väärin. Lantionpohjan lihasten kunto on hyvä, ei ole pidätysongelmaa eikä mitään muutakaan.
Eli kertauksena vielä: Kun seison, ja rentoutan keskivartalon eli päästän kaiken jännityksen pois vatsalihaksista, käy näin: vatsa "valahtaa" alemmas, ja tuntuu kuin sisäelimissä tapahtuisi joku samanlainen sisäinen veltostuminen. Alimpien kylkiluiden kohdalle sattuu, kipua tuntuu myös vähän selän puolella. On todella, TODELLA epämiellyttävä olo, hengitys on hankalaa. Tuntuu pelottavasti siltä, kuin koko keskivartalo luhistuisi, enkä kestä tätä oloa kuin hetken ennen kuin on pakko taas jännittää vatsalihakset ja "rakentaa" torso kokoon.
Onkohan tässä kyse jostain rakenteellisesta ongelmasta? Minkä alan lääkäri osaisi auttaa, vai miten voisin lähteä tätä selvittämään? :( Toivon, etten saisi täältä vittuilua tai vinoilua osakseni, koska tämä on aidosti mulle tosi paljon huolta aiheuttava asia.
Kiitos, ja pahoittelut vielä sekavasta tekstistä!
Kommentit (9)
En nyt ihan ymmärtänyt aloitusta. En itse pysty rentouttamaan keskivartaloa, jos seison tai oikeastaan edes makuulla kunnolla samalla tavalla kuin monia muita lihaksia. Koko ajan on pieni jännitys olemassa. Eri sitten jos erikseen jännitän lihaksia. Sen sun keskivartalon on kait tarkoituskin pitää sun keho kasassa? Voisiko joku fysioterapeutti tutkia sut? Niiden ainakin pitäisi tietää kehon liikkuvuudesta ja lihaksista paljon.
No mitä se haittaa, että pidät keskivartalosi kasassa, etkä anna sen roikkua? Parempihan se on että käyttää niitä vatsalihaksia.
Tuo on täysin normaalia, eikä sille ole ”mitään tehtävissä”.
Mäkin ehdotan fysioterapeutille ajan tilaamista.
Vierailija kirjoitti:
En nyt ihan ymmärtänyt aloitusta. En itse pysty rentouttamaan keskivartaloa, jos seison tai oikeastaan edes makuulla kunnolla samalla tavalla kuin monia muita lihaksia. Koko ajan on pieni jännitys olemassa. Eri sitten jos erikseen jännitän lihaksia. Sen sun keskivartalon on kait tarkoituskin pitää sun keho kasassa? Voisiko joku fysioterapeutti tutkia sut? Niiden ainakin pitäisi tietää kehon liikkuvuudesta ja lihaksista paljon.
Pahoittelen epäselvää viestiä. :) Olen vain ollut aina siinä käsityksessä, että normaalisti ihmiset eivät vedä vatsaa sisään seisaallaan ollessa? Olen laulanut kuorossa, ja siellä aina kehotetaan rentouttamaan vatsaa ja hengittämään syvälle sinne rentoon vatsaan saakka jne., ja jotenkin näistä olen käsittänyt niin, että kehoa nimenomaan pitäisi pystyä pitämään rentona? Todella huojentavaa, jos tämä onkin vaan oma väärinkäsitykseni!
Nimenomaa seisoessa ja istuessa pitäisi vähän vetääkin mahaa sisään. Siitä tulee kehon korsetti ja asento pysyy hyvänä.
Iso osa selkävaivoista johtuu siitä, että ihmiset ovat "maha rentona" eikä selkä saa tarvitsemaansa tukea vatsalihaskorsetilta.
Olisiko vatsalihasten erkauma. Tai sitten vain jatkuvaa turvotusta vatsassa, itselläkin usein on mutta viljan välttäminen auttaa minulla.
Hei ap, tunnistin tuosta kirjoituksestasi itseni ja oireeni täysin. Vatsalihaksissani ei ole mitään vikaa, mutta sama ongelma että ei pysty rentouttamaan niitä (jatkuva kuukausia kestänyt stressi syynä). Tämä tullut kuvaamaksesi ongelmaksi samoin raskauden ja synnytyksen jälkeen. Kiinnostaa tietää saitko apua ongelmaan jostakin? Itse miettinyt fysioterapeutille menoa.
Korsetti? Pilates?