Toisia narsisteina jatkuvasti havaitseva hakee itselleen sympatiaa
Molemmilla, hänellä itsellään, ja henkilöillä, joissa hän näkee narsismia, on tunne merkityksettömyydestä. Narsistisella ihmisellä vain on eri keinot ilmaista sitä, narsistiksi haukuttu ottaa tilaa ja vaatii, kun taas narsisteja joka toisessa tapaava ei ota itselleen edes sitä tilaa tai asemaa, johon olisi oikeutettu. Ei itse ota. Vaikka se on hänen vastuullaan.
Haukkumalla toisia kyseinen ihminen pysyy ikuisesti merkityksettömänä, koska ei koita muuttaa sitä itsessään.
Jos tämä ihminen (ja narsistinen ihminen) kokisi merkitykselliseksi itsensä, hän ei edes olisi narsistin seurassa, koska ne, jotka kokevat itsensä merkityksellisiksi, eivät jaksa niinkään ikävien ihmisten kuin narsistien seuraa edes sen vertaa, että jaksaisivat tai kokisivat itselleen oleelliseksi haukkua narsistisia ressukoita näiden vioista. Huomautettakoon, että en nyt puhu sen tason narsisteista, jotka saisivat narsistin diagnoosin.
Mutta nämä ihmiset eivät koita tai eivät onnistu paranemaan merkityksettömyyden tunteistaan ja he ainoastaan kerjäävät sympatiaa ja hyvän ihmisen viittaa päällensä osoittelemalla narsisista henkilöä tämän vioista (joita tässä onkin), koska siten he kestävät oman merkityksettömyytensä.
Ihminen, joka ilmaisee tietävänsä oman merkityksellisyytensä on heille myös haukkumisen kohde, uhka, koska tällainen ihminen muistuttaa heitä siitä, etteivät he koe itseään merkityksellisiksi.
Kommentit (15)
En oikein tajunnut tuota ed.pitkää sepustusta! Mutta sen tiedän että aion jatkossa karttaa narsistisia ihmisiä enkä ole heidän kanssaan enää missään tekemisissä. Narsisti on kusipää, ei omaa minkäänlaista empatiaa toisia ihmisiä kohtaan, ei ole käytöstapoja, on todella röyhkeä ihminen jolle kaikista rakkaimmat on aina oma pärstä ja perse! Millään muulla ei ole mitään väliä. Ja jos "uskallat" tälläisesta kusipäästä erota, ei kusipää usko millään että ollaan erottu, siitä alkaa uhkaukset, vainoomiset,kiristämiset jne, siis tosi kauheaa käytöstä, monessa tapauksessa narsisti ei lopeta ennenkuin poliisit puuttuu asiaan. Näin kävi minulla ja olen nyt tosi onnellinen kun pääsin tästä kusipäästä viimein eroon!
Tosi narsisti jatkaa poliisin puuttumisesta huolimatta. Ottaa avuksi tyhmempiään.
Kerran elämässäni oikeaan narsistiin tutustuttuani on ärsyttänyt, kun ihan vaan itsekkäitä ihmisiä haukutaan narsisteiksi. Harva ymmärtää narsistin olevan narsisti, kunnes on jo liian myöhäistä. Ihminen voi olla itsekäs ja kusipää olematta narsisti.
Narsisti on aluksi mielestäsi ihana, fiksu ja filmaattinen. Todennäköisesti vasta muut ihmiset ympärilläsi saavat sinut ymmärtämään, että kyseinen ihminen on sinulle pahasta. Narsisti saa sinut uskomaan olevasi itse syypää käytökseensä, ettei hänessä ole vikaa.
Hehee. Ap, olet tosi eksyksisssä. Olen joutunut televisioon esiintymään työni vuoksi, vaikken olisi halunnut. Narsistinen eksäni haaveili pääsevänsä siivelläni seurapiiri-kutsuille, joihin en yleensä edes mene ellei kutsuja ole läheinen ystäväni.
Vierailija kirjoitti:
En oikein tajunnut tuota ed.pitkää sepustusta! Mutta sen tiedän että aion jatkossa karttaa narsistisia ihmisiä enkä ole heidän kanssaan enää missään tekemisissä. Narsisti on kusipää, ei omaa minkäänlaista empatiaa toisia ihmisiä kohtaan, ei ole käytöstapoja, on todella röyhkeä ihminen jolle kaikista rakkaimmat on aina oma pärstä ja perse! Millään muulla ei ole mitään väliä. Ja jos "uskallat" tälläisesta kusipäästä erota, ei kusipää usko millään että ollaan erottu, siitä alkaa uhkaukset, vainoomiset,kiristämiset jne, siis tosi kauheaa käytöstä, monessa tapauksessa narsisti ei lopeta ennenkuin poliisit puuttuu asiaan. Näin kävi minulla ja olen nyt tosi onnellinen kun pääsin tästä kusipäästä viimein eroon!
Tarkoitin ihmisiä, jotka oikeastaan jäävät suhteisiin narsistististen ihmisten kanssa (oletettavasti nämä eivät voi silloin olla kovin pahoja narsisteja) ja kokevat sen ensinnäkin ikään kuin ainoana vaihtoehtona, eli eivät koitakaan muuttaa sitä (esim. erota) ja en nyt puhu tilanteesta, jossa ollaan ansassa, eikä pystytä eroamaan, vaan jos mahdollisuus erota olisi, mutta tästä narsistista haetaan itseasiassa sympatiaa muilta. Hyvyyden kokemusta minussa ihmisenä, koska osaan osoittaa kaikki toisen viat (ja niitä on paljon!) ja vielä kestän ne, joten kuten! Niin hirveä se narsisti on! Ettekö tunnista näitä tyyppejä palstallakin on aina näitä, joille tekisi mieli sanoa, että tuo johtuu vain siitä, ettet itsekään tunne itseäsi merkitykselliseksi ihmisenä, mutta et tee mitään sille. Tosin, todennäköisesti he eivät tunnista tätä vajetta itsessään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tarkoitin ihmisiä, jotka oikeastaan jäävät suhteisiin narsistististen ihmisten kanssa (oletettavasti nämä eivät voi silloin olla kovin pahoja narsisteja) ja kokevat sen ensinnäkin ikään kuin ainoana vaihtoehtona, eli eivät koitakaan muuttaa sitä (esim. erota) ja en nyt puhu tilanteesta, jossa ollaan ansassa, eikä pystytä eroamaan, vaan jos mahdollisuus erota olisi, mutta tästä narsistista haetaan itseasiassa sympatiaa muilta. Hyvyyden kokemusta minussa ihmisenä, koska osaan osoittaa kaikki toisen viat (ja niitä on paljon!) ja vielä kestän ne, joten kuten! Niin hirveä se narsisti on! Ettekö tunnista näitä tyyppejä palstallakin on aina näitä, joille tekisi mieli sanoa, että tuo johtuu vain siitä, ettet itsekään tunne itseäsi merkitykselliseksi ihmisenä, mutta et tee mitään sille. Tosin, todennäköisesti he eivät tunnista tätä vajetta itsessään.
Hyvää tekstiä ap, jatka vielä jos sinulla on asiaa.
Vierailija kirjoitti:
Kerran elämässäni oikeaan narsistiin tutustuttuani on ärsyttänyt, kun ihan vaan itsekkäitä ihmisiä haukutaan narsisteiksi. Harva ymmärtää narsistin olevan narsisti, kunnes on jo liian myöhäistä. Ihminen voi olla itsekäs ja kusipää olematta narsisti.
Narsisti on aluksi mielestäsi ihana, fiksu ja filmaattinen. Todennäköisesti vasta muut ihmiset ympärilläsi saavat sinut ymmärtämään, että kyseinen ihminen on sinulle pahasta. Narsisti saa sinut uskomaan olevasi itse syypää käytökseensä, ettei hänessä ole vikaa.
Samoin itseäni ärsyttää. Minä olin sellaisessa suhteessa ihmiseen, joka on oma äitini, olin pieni ja avuton jo aivan lähtökohtaisesti verrattuna häneen.
Onnistuin muualta kuitenkin saamaan tunteen merkityksellisyydestä, niin ettei itselleni tulisi mieleenkään hakea sympatiaa sillä, että joku on itsekäs ja sillä alleviivata, että itse en ole. Jokainen ihminen, joka tietää olevansa merkityksellinen on itse asiassa itsekäs niiden silmissä, joilla on tunne omasta merkityksettömyydestä. Itsekkyyttä se, mitä asioita elämässään se itsensä merkitykselliseksi kokeva sen puitteissa valitsee, ei kuitenkaan ole.
No olihan tuossakin syyttelyä. Syyttämistä että muut ihmiset ei itse tajua ottaa omaa tilaa. Oletko sitten itse se joka ottaa väkisin eikä anna muille mitään ja syyttää sitten että mitäs että pidä puolianne? Onko oikeus talloa niiden päälle jotka kiltteyttään eivät tuo itseään esille tarpeeksi?
Itsellä kokemusta yhdestä joka haukkuu muita helposti narsisteiksi. Hänellä itsellään on narsistisia taipumuksia, eikä halua itse ottaa mitään vastuuta. Jos siis ihmissiuhteessa jokin menee pieleen, se ei ole hänen vikansa, vaan sen toisen narsismin.
Vierailija kirjoitti:
No olihan tuossakin syyttelyä. Syyttämistä että muut ihmiset ei itse tajua ottaa omaa tilaa. Oletko sitten itse se joka ottaa väkisin eikä anna muille mitään ja syyttää sitten että mitäs että pidä puolianne? Onko oikeus talloa niiden päälle jotka kiltteyttään eivät tuo itseään esille tarpeeksi?
Se että ottaa omaa tilaa on jokaisen oikeus. Velvollisuutta antaa muille ei ole.
Vierailija kirjoitti:
Itsellä kokemusta yhdestä joka haukkuu muita helposti narsisteiksi. Hänellä itsellään on narsistisia taipumuksia, eikä halua itse ottaa mitään vastuuta. Jos siis ihmissiuhteessa jokin menee pieleen, se ei ole hänen vikansa, vaan sen toisen narsismin.
Ennemminkin mietin tässä ketjussa niitä narsistien läheisiä, jotka eivät tee mitään muuttaakseen elämäänsä narsististen kanssa, vaan hakevat kärsimyksistään (toista narsistina pitäen) tselleen sympatiaa.
Vierailija kirjoitti:
Ja sen voi nähdä syytöksenä, etteivät tajua ottaa omaa tilaa, mutta tarkoitin sen ennemminkin henkisenä tilanteena.
No olipas sekavaa keittiöpyskologista jaaritusta ja uhrin syyllistämistä.
Totta kai narsistit ja muut pers.häiriöiset syyttelevät muita narsisteiksi, kun käsite on tuttu kaikille ja leimaava.
Mutta kannattaa myös huomata, että narsistin uhri on yleensä useamman kuin yhden narsistin uhri. Monen naisen ja miehen koko elämän läheisimmät ihmissuhteet voivat olla olleet narsistisia, koska narsistin lapsi altistuu samanlaisille ihmissuhteille lopun elämäänsä. Uhriksi joutumisesta on erittäin vaikeaa, jopa mahdotonta päästä eroon, koska uhriin on sisäänrakennettuna tunnistusmekanismi, jossa jokainen kusipää ja narsisti muistuttaa äidistä/isästä ja siten luo valheellista tuttuuden- eli turvallisuudentunnetta.
Vierailija kirjoitti:
No olipas sekavaa keittiöpyskologista jaaritusta ja uhrin syyllistämistä.
Totta kai narsistit ja muut pers.häiriöiset syyttelevät muita narsisteiksi, kun käsite on tuttu kaikille ja leimaava.
Mutta kannattaa myös huomata, että narsistin uhri on yleensä useamman kuin yhden narsistin uhri. Monen naisen ja miehen koko elämän läheisimmät ihmissuhteet voivat olla olleet narsistisia, koska narsistin lapsi altistuu samanlaisille ihmissuhteille lopun elämäänsä. Uhriksi joutumisesta on erittäin vaikeaa, jopa mahdotonta päästä eroon, koska uhriin on sisäänrakennettuna tunnistusmekanismi, jossa jokainen kusipää ja narsisti muistuttaa äidistä/isästä ja siten luo valheellista tuttuuden- eli turvallisuudentunnetta.
Sanoinkin, että jos kyse ei ole kovin vakavasta narsismista, olisi varmaan pitänyt painottaa sitä.
Ettekö te vaivaannu näistä sympatian kerääjistä? Jotka siis haukkuvat muita narsisteiksi ainoastaan kerätäkseen itselleen sympatiaa? Saattavat sanoa aika pahastikin toisista saaden muilta vielä sympatiaa.
In your face, narsistihaukkuja, mitäs sanot!?