Tarvitsen apua/neuvoja spektrofotometrin hankinnassa! Osaako joku antaa suosituksia?
Hakusessa olisi laadukas spektrofotometri lähinnä erilaisten valonlähteiden mittaamiseen. Toivoisin instrumentilta ainakin seuraavia ominaisuuksia:
- Korkea optinen resoluutio (vähintään 1 nm FWHM)
- Pitää olla kalibroitavissa sekä aallonpituuden että intensiteetin suhteen
- Mukana tulevan ohjelmiston on mahdollistettava hyvin suuren toistomittausmäärän ottaminen automatisoidusti, sekä näin saatujen mittaustulosten keskiarvoistaminen
- Olisi kiva jos ohjelmisto myös mahdollistaisi mitattujen spektrien helpon summaamisen tai vähentämisen toisistaan
- Mittausdata pitää pystyä saamaan ulos ohjelmasta csv/tsv-formaatissa
Löytyykö palstalta ketään kellä olisi kokemusta spektrofotometreistä? Osaako kukaan suositella yllä olevat vaatimukset täyttävää instrumenttia alle kymppitonnin hintaluokasta?
Kommentit (11)
Vierailija kirjoitti:
Ihan normi laite noilla ominaisuuksilla. Osta Shimazu, se on ainakin ollu hyvä.
Vähän tarkempia ehdotuksia mieluummin haluaisin kuin pelkän valmistajan nimen... Osaatko suositella mitään tiettyä mallinumeroa? Tai kertoa yksityiskohtaisemmin kokemuksistasi noiden Shimadzun spekkareiden kanssa?
t. Ap
PS. Etsimäni spektrofotometri olisi tulossa vaimolle joululahjaksi.
No ei kyllä mallinumerot oo aktiivisesti mielessä. Ota yhteys Shimazun maahantuojaan ja kysy heiltä sopivaa mallia sun hintaluokassa. Monia malleja oon käyttänyt eri valmistajilta ja tämä valmistaja tekee mielestäni parhaat spektrofotometrit.
Vierailija kirjoitti:
Hakusessa olisi laadukas spektrofotometri lähinnä erilaisten valonlähteiden mittaamiseen. Toivoisin instrumentilta ainakin seuraavia ominaisuuksia:
- Korkea optinen resoluutio (vähintään 1 nm FWHM)
- Pitää olla kalibroitavissa sekä aallonpituuden että intensiteetin suhteen
- Mukana tulevan ohjelmiston on mahdollistettava hyvin suuren toistomittausmäärän ottaminen automatisoidusti, sekä näin saatujen mittaustulosten keskiarvoistaminen
- Olisi kiva jos ohjelmisto myös mahdollistaisi mitattujen spektrien helpon summaamisen tai vähentämisen toisistaan
- Mittausdata pitää pystyä saamaan ulos ohjelmasta csv/tsv-formaatissaLöytyykö palstalta ketään kellä olisi kokemusta spektrofotometreistä? Osaako kukaan suositella yllä olevat vaatimukset täyttävää instrumenttia alle kymppitonnin hintaluokasta?
Tuon hintainen investointihan kannattaa tehdä AV-palstan asiantuntemuksen perusteella :D
Agilentin 8453 Uv/Vis-spekkari voisi tulla kysymykseen. Mukana tuleva Agilentin oma Chemstation-ohjelma on kivasti personoitavissa ja itse laitteeseen saa halutessaan jopa 8 kyvetin holderin joka mahdollistaa useamman näytteen analyysisarjan automaattisesti. En kyllä ihan hahmota mitä tarkoitat "valonlähteiden mittaamisella".
Vierailija kirjoitti:
No ei kyllä mallinumerot oo aktiivisesti mielessä. Ota yhteys Shimazun maahantuojaan ja kysy heiltä sopivaa mallia sun hintaluokassa. Monia malleja oon käyttänyt eri valmistajilta ja tämä valmistaja tekee mielestäni parhaat spektrofotometrit.
Joo joo, mutta olisi kiva kuulla jotain perusteluja että miksi juuri Shimadzu? Minkälaisiin seikkoihin perustat tuon väitteesi että heidän laitteensa ovat parhaita? Mitä ominaisuuksia spektrofotometreissä painotat tuossa omassa arviossasi?
Näistä anonyymeistä nettikommenteistahan ei tosiaan aina tiedä, onko kyseessä rehellinen mielipide vai onko taustalla sittenkin jotain henkilökohtaisia taloudellisia intressejä... Siksi on vaikea luottaa pelkkiin mielipiteisiin ilman selkeitä perusteluita.
Sattuuko kellään muuten olemaan kokemusta Ocean Opticsin laitteista?
Vierailija kirjoitti:
Agilentin 8453 Uv/Vis-spekkari voisi tulla kysymykseen. Mukana tuleva Agilentin oma Chemstation-ohjelma on kivasti personoitavissa ja itse laitteeseen saa halutessaan jopa 8 kyvetin holderin joka mahdollistaa useamman näytteen analyysisarjan automaattisesti. En kyllä ihan hahmota mitä tarkoitat "valonlähteiden mittaamisella".
Niin siis tällä spekkarillahan ei ole tarkoitus mitata mitään näyteliuosten absorbansseja, vaan se tulisi lähinnä erilaisten valonlähteiden emissiospektrien (ja toissijaisesti ehkä tiettyjen pintamateriaalien reflektanssien) mittaamiseen...
t. Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin siis tällä spekkarillahan ei ole tarkoitus mitata mitään näyteliuosten absorbansseja, vaan se tulisi lähinnä erilaisten valonlähteiden emissiospektrien (ja toissijaisesti ehkä tiettyjen pintamateriaalien reflektanssien) mittaamiseen...
t. Ap
Mittalaitteiden hankintasuositusten kyselyssä kannattaisi aina liittää kyselyyn mukaan tieto siitä paljonko aikoo käyttää kyseiseen laitteiseen rahaa.
Eikös täällä palstalla pitänyt notkua paljon fyysikoita ja muita korkeakoulutettuja asiantuntijoita? Missä ovat kaikki asiantuntijamielipiteet nyt?
Vierailija kirjoitti:
Eikös täällä palstalla pitänyt notkua paljon fyysikoita ja muita korkeakoulutettuja asiantuntijoita? Missä ovat kaikki asiantuntijamielipiteet nyt?
Itselläni on yleensä ollut se tyyppisiä mittausongelmia, että olen joutunut rakentamaan mittarini itse.
Tässä voisi olla ehkäpä tuohon tarpeeseen sopiva:
https://www.rgb-photonics.com/en/products/spectrometers/product/qwave/
Galaktinen Sankari kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itselläni on yleensä ollut se tyyppisiä mittausongelmia, että olen joutunut rakentamaan mittarini itse.
Tässä voisi olla ehkäpä tuohon tarpeeseen sopiva:
https://www.rgb-photonics.com/en/products/spectrometers/product/qwave/
Ehkäpä nostatan tätä siltä varalta että aloittaja oli asian kanssa tosissaan.
Hiukan kuitenkin epäilen.
Ihan normi laite noilla ominaisuuksilla. Osta Shimazu, se on ainakin ollu hyvä.