Miksi joku riskeeraa kotisynnytyksessä sekä oman, että lapsen hengen?
Sinä joka olet harkinnut kotisynnytystä tai mahdollisesti jopa synnyttänyt kotona. Miksi? Mikä on niin hyvä syy, että olisit/olit valmis ottamaan suuret riskit.
Koen täysin älyvapaana touhuna täällä meillä Suomessa, jossa terveydenhuolto ja synnytysten hoito on maailman huippuluokkaa.
Kommentit (74)
Vierailija kirjoitti:
Itselläni on yksi lapsi jonka synnytin sairaalassa. Synnytys meni muuten tosi hyvin, mutta istukka ei irronnut normaalisti ja jouduin synnytyksen jälkeen nukutuksessa tehtävään kaavintaan. Menetin tämän takia puolitoista litraa verta, hengenlähtö ei käsittääkseni ollut lähelläkään koska olin siellä sairaalassa.
Tästäkin huolimatta saattaisin valita seuraavaksi synnytykseksi kotisynnytyksen tietyillä ehdoilla. En luota hoitohenkilökuntaan tai sairaalaan ympäristönä.
Ensinnäkin "kodin" olisi syytä sijaita sairaalan vieressä eli käytännössä se sitten varmaan olisi hotellihuone tms. Palkkaisin doulan ja kätilön, tosin he tuskin kerkeäisivät paikalle kun aika koittaisi vaan vauva tulisi vauhdilla ulos (ensimmäinen synnytykseni kesti ihan alusta loppuun asti 4,5 vai 5,5 tuntia, en enää muista tarkkaan).
Ensimmäisessä synnytyksessäni taktikoin ja menin sairaalaan vasta kun en enää pystynyt olemaan kotona.
Ei asiaa tarvitse "järjestää" sen enempää kuin siittämistilanteitakaan. Raskaus, synnytys ja äitiys ovat osa naisen seksuaalisuutta, eivätkä ne kuulu miehen tai valtion hallintapiiriin. Tai lääketieteen. Myös lapsi ansaitsee luonnonmukaisen, lajityypillisen hoivan, eikä sitä että lääkärit teurastavat äidin ja laittavat lapsen koteloon, missä jotkut kuolevan enkelit käyvät sitä lääppimässä ja piikittämässä.
Molemmat lapseni olisivat kuolleet kotisynnytykseen.
En ymmärrä kotisynnytyksiä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tiesin että sairaalassa synnytysmetodit ovat synnytyksen vastaiset ja lisäksi huumaaminen ja kontrollointi sekä häirintä saattavat itsessään aiheuttaa vaaratilanteita. Ja siellä nämä itse aiheutetut ongelmat ratkaistaan äiti silpomalla tai lapsi väkivaltaisesti pillusta repimällä, vaikutti yksinkertaisesti turvallisemmalta synnyttää kotona. Ja näin se olisi ollutkin, ellei mies olisi aiheuttanut ongelmia kotona.
Loppupäätelmä kokemuksestani on se, että jos enää koskaan synnytän, teen sen yksin eikä kukaan saa tietää asiasta päästäkseen häiritsemään tai kohdistamaan minuun ja vauvaan seksuaalista väkivaltaa.
Lääketiede on brändännyt itsensä "avuksi" synnytyksessä, mutta näin ei todellakaan ole. Jos viitsii ottaa vähääkään selvää, miten ihminen luonnostaan synnyttää, lääketieteellisellä metodiikalla ei ole sen kanas mitään tekemistä. Päin vastoin, käy
Kyllä. Synnytys on osa naisen seksuaalisuutta. Synnytysväkivalta on seksuaalista väkivaltaa, joka kohdistuu nimenomaan naisen seksuaalisuuteen.
Ja sairaalasynnytyksessä käytetään monia huumausaineita, mukaanlukien sellaisia, jotka lamaannuttavan alapään lihaksiston toimintaa. Joilla sen synnytyksen pitäisi tapahtua. Jonka liskäsi pitäisi esim. synnyttää ylöspäin, pöydällä, joka on täysin luonnoton synnytysasento ja kaaventaa lantiota jopa 30%.
Tässä näin alkuun sitä sairasta metodiikkaa, millä lääketiede "auttaa" synnytyksiä. Ei sitä voi suositella hyvällä omatunnolla kenellekään.
Vierailija kirjoitti:
Asia ei ole ihan noin yksioikoinen. Itse en haluaisi todellakaan synnyttää kotona, mutta olen tutustunut aiheeseen ja ymmärrän miksi jotkut haluavat synnyttää kotonaan.
Jos kyseessä ei ole ensimmöinen raskas&synnytys, raskaus on sujunut hyvin ja aiempi synnytys myös, äiti ja sikiö voivat hyvin, ja lähin sairaala on kohtuullisen lähellä, jotta tarvittaessa sinne voidaan siirtyä nopeasti, niin riskit kotisynnytyksessä saattavat olla jopa pienemmät kuin sairaalasynnytyksessä. Kotisynnytyksessä yleensä aina on mukana kotikätilö tai parikin, ovat läsnä ihan koko ajan ja seuraavat äidin ja vauvan vointia. Sairaalassa moni joutuu viettämään synnytyssalissa suuren osan ajasta ilman kätilöä resurssien vuoksi. Joillekin sairaala on hermostuttava ympäristö, jossa kokee olonsa jännittyneeksi, mikä saattaa haitata tai hidastaa synnytyksen edistymistä.
Monissa maissa synnytytään järkiään kotona tai ns. Synnytyskodeissa, ei niin tehtäi
Suomessa on yksi maailman alhaisimmista vastasyntyneiden kuolleisuusluvuista, ei niissä kotisynnytysmaissa.
Vierailija kirjoitti:
Tämä ei välttämättä ole totta. Heidän kohtaamansa riskit ja onglmat saattoivat johtua sairaalaympäristöstä tai olivat dramatisoituja. Tästä tuskin on mitään muuta mielipidettä, kuin maksetun sairaalahenkilön näkemys, joka on aina tuo sama dramatisointi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos on onnistuneita synnytyksiä takana, riski on aika pieni. Toki aina mahdollinen. Kotona on mukavempi ja helpompi synnyttää, kun on tuttu ja turvallinen ympäristö.
Mukavuus vastaan turvallisuus. Kumpi oikeasti tärkein ?🙄
Kummassa on eniten kuolemantapauksia ?
Sanomattakin pitäisi olla selvää kummassa
Kumpi vaan. Ja asiasta voidaan neuvotella vaikka sitten uudestaan, kun miehiä ja vauvoja r aisktaan j silvotaan samalla intensiteetillä, kuin naisia. Nykyään kaikki seksuaailväkivalta kohdisuu vain naiseen ja jopa vauva, joka on osa naisen seksuaailsuutta äitiyden muodossa, välineellistetään tätä vastaan. Satuttamaan tätä.
Lääketiede edustaa misogynian huippua tässä asiassa.
Nyt on puurot ja vellit sekaisin sinulla😅
Olen itse eläinpuolella toiminut ja lukemattomia synnytyksiä hoitanut, joten tietoa on ja en missään nimessä käsitä väheksymistä lääketiedettä ja sairaaloita kohtaan
Mikä on ammattisi ?
Vierailija kirjoitti:
Olen synnyttänyt kotona, tosin Saksassa jossa se on yleisempää. Minä hyväksyn ihan täysin sen, että synnytykseen voi kuolla, niin äiti kuin lapsi. En nähnyt mitään tarvetta yrittää tätä erityisesti välttää. Halusin vaan mahdollisimman luonnonmukaisen synnytyksen, ja jos luonto sitten olisi. määrännyt, että minä tai vauva on liian heikko selviämään, niin sitten olisi ollut niin ja olisipa taas heikot geenit poistuneet geenipoolista. Nyt kotona syntynyt esikoinen on jo 18-vuotias nuori mies :) (Mulla on myös Suomessa kokemus yhdestä sairaalasynnytyksestä Salon aluesairaalassa. Oli kyllä ahdistava ja epämiellyttävä kokemus kotisynnytykseen nähden)
Siksi sulla on vammainen lapsi.
Vierailija kirjoitti:
No täsmälleen samaa mieltä. Kotisynnytyksiä perustellaan siilä, että on kivempi tunnelma synnyttää kotona kun sairaalassa. Jos se sairaalaympäristö stressaa nyt niin hirveesti, niin ehkä vois harjoitella rentoutumistekniikoita tai mietiskelyä, mindfulnessiä tmv.
Hörhöjen touhua. Kuvittelevat, että naiset ennen vanhaan nauttivat kotisynnytyksistä. Kotisynnytyksissä kuolee nykyään enemmän vauvoja kuin sairaalasynnytyksissä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itselläni on yksi lapsi jonka synnytin sairaalassa. Synnytys meni muuten tosi hyvin, mutta istukka ei irronnut normaalisti ja jouduin synnytyksen jälkeen nukutuksessa tehtävään kaavintaan. Menetin tämän takia puolitoista litraa verta, hengenlähtö ei käsittääkseni ollut lähelläkään koska olin siellä sairaalassa.
Tästäkin huolimatta saattaisin valita seuraavaksi synnytykseksi kotisynnytyksen tietyillä ehdoilla. En luota hoitohenkilökuntaan tai sairaalaan ympäristönä.
Ensinnäkin "kodin" olisi syytä sijaita sairaalan vieressä eli käytännössä se sitten varmaan olisi hotellihuone tms. Palkkaisin doulan ja kätilön, tosin he tuskin kerkeäisivät paikalle kun aika koittaisi vaan vauva tulisi vauhdilla ulos (ensimmäinen synnytykseni kesti ihan alusta loppuun asti 4,5 vai 5,5 tuntia, en enää muista tarkkaan).
Ensimmäisessä synnytyksessäni taktikoin ja menin sairaalaan
Mene nyt hoitoon jo .Sinulla on mielenterveysongelma
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Asia ei ole ihan noin yksioikoinen. Itse en haluaisi todellakaan synnyttää kotona, mutta olen tutustunut aiheeseen ja ymmärrän miksi jotkut haluavat synnyttää kotonaan.
Jos kyseessä ei ole ensimmöinen raskas&synnytys, raskaus on sujunut hyvin ja aiempi synnytys myös, äiti ja sikiö voivat hyvin, ja lähin sairaala on kohtuullisen lähellä, jotta tarvittaessa sinne voidaan siirtyä nopeasti, niin riskit kotisynnytyksessä saattavat olla jopa pienemmät kuin sairaalasynnytyksessä. Kotisynnytyksessä yleensä aina on mukana kotikätilö tai parikin, ovat läsnä ihan koko ajan ja seuraavat äidin ja vauvan vointia. Sairaalassa moni joutuu viettämään synnytyssalissa suuren osan ajasta ilman kätilöä resurssien vuoksi. Joillekin sairaala on hermostuttava ympäristö, jossa kokee olonsa jännittyneeksi, mikä saattaa haitata tai hidastaa synnytyksen edistymistä.
Monissa maissa synnytytään järk
Sitten? Kotisynnytystäkin voi häiritä tai ongelmat voivat johtua esim. liian alhaisesta ravitsemuksesta tai hygienista, siitä ettei ole pääsyä veteen, jne. Avustamassa voi olla vaikkapa vihamielinen anoppi tai mies, joka toivoo naisen ja vauvan kuolemaa. Näinhän se on ollut suomessakin aikanaan: aliravitsemus, huono hygienia, piiat pakotettu synnyttämään jossain helvetin tallissa, jne.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ensimmäis
Todella oksettavaa tämä kommentointi, ei voi muuta sanoa. Lähdetään kuitenkin siitä liikkelle, että synnytys on osa naisen seksuaalisuutta eikä lähtökohtaisestikaan kuulu kenellekään muulle, kuin sille naiselle itselleen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämä ei välttämättä ole totta. Heidän kohtaamansa riskit ja onglmat saattoivat johtua sairaalaympäristöstä tai olivat dramatisoituja. Tästä tuskin on mitään muuta mielipidettä, kuin maksetun sairaalahenkilön näkemys, joka on aina tuo sama dramatisointi.
Maria Nordinko siellä lässyttää?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tiesin että sairaalassa synnytysmetodit ovat synnytyksen vastaiset ja lisäksi huumaaminen ja kontrollointi sekä häirintä saattavat itsessään aiheuttaa vaaratilanteita. Ja siellä nämä itse aiheutetut ongelmat ratkaistaan äiti silpomalla tai lapsi väkivaltaisesti pillusta repimällä, vaikutti yksinkertaisesti turvallisemmalta synnyttää kotona. Ja näin se olisi ollutkin, ellei mies olisi aiheuttanut ongelmia kotona.
Loppupäätelmä kokemuksestani on se, että jos enää koskaan synnytän, teen sen yksin eikä kukaan saa tietää asiasta päästäkseen häiritsemään tai kohdistamaan minuun ja vauvaan seksuaalista väkivaltaa.
Lääketiede on brändännyt itsensä "avuksi" synnytyksessä, mutta näin ei todellakaan ole. Jos viitsii ottaa vähääkään selvää, miten ihminen luonnostaan synnyttää, lääketieteellisellä metodiikalla ei ol
Kukaan ei pakota pöydällä synnyttämään. Sinulla ei näköjään ole ajantasaista tietoa🙄
Mitä kotona teet kun alat vuotamaan kuivaksi ?
Haihattelija
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ensinnäkin "kodin" olisi syytä sijaita sairaalan vieressä eli käytännössä se sitten varmaan olisi hotellihuone tms. Palkkaisin doulan ja kätilön, tosin he tuskin kerkeäisivät paikalle kun aika koittaisi vaan vauva tulisi vauhdilla ulos (ensimmäinen synnytykseni kesti ihan alusta loppuun asti 4,5 vai 5,5 tunt
Ei edes lapsen isälle?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ensinnäkin "kodin" olisi syytä sijaita sairaalan vieressä eli käytännössä se sitten varmaan olisi hotellihuone tms. Palkkaisin doulan ja kätilön, tosin he tuskin kerkeäisivät paikalle kun aika koittaisi vaan vauva tulisi vauhdilla ulos (ensimmäinen synnytykseni kesti ihan alusta loppuun asti 4,5 vai 5,5 tunt
Synnyttäjä on vastuussa lapsesta,.Ei MINÄ, MINÄ, MINÄ
Kotisynnytykset on osa tätä minä, minä, minä -kulttuuria, jossa haetaan jotain elämyksiä, kun kyse on uuden ihmisen todennäköisyydestä selvitä hengissä tähän maailmaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ensinnäkin "kodin" olisi syytä sijaita sairaalan vieressä eli käytännössä se sitten varmaan olisi hotellihuone tms. Palkkaisin doulan ja kätilön, tosin he tuskin kerkeäisivät paikalle kun aika koittaisi vaan vauva tulisi vauhdilla ulos (ensimmäinen synnytyk
Lähdetään siitä liikkelle että synnyttäjällä on ihmisoikeudet ja nainen sekä vauva ovat symbioosi ennen synnytystä JA sen jälkeen. Näiden kahden vastakkainasettelu itsessään on misogyniaa ja seksuaalista väkivaltaa.
Näissä kotisynnytyksissähän, joissa viime vuosina on kuollut vauvoja, on nimenomaan ollut kätilö paikalla. Heitä on nyt oikeudessa.
Sairaalassa vain on eri varustelu ja koko henkilökunta.
Koska alkukantaisissa kulttuureissa vain poppamies tai samaani saa olla äidin lisäksi synnytyksessä !