minua kiinnostaisi tietää kuinka te vietätte joulua?
Ostatteko lapsillenne kuinka paljon joululahjoja? Menettekö jonnekkin joulua viettämään vai oletteko ihan oman perheen kesken joulun ? Tuleeko joulupukki? Oletteko laittaneet jo joulukoristeet? Jouluruokanne? Kuinka paljon teillä palaa rahaa jouluun? Niin ja monta lasta teillä on? Minkä ikäisiä? Juotteko jouluna vai oletteko selvinpäin?
Ihan mielenkiinnosta kyselen, kun kaupassa tuppaa miettii usein, että mitenhän nuokin viettää joulua.....
Kommentit (6)
Minulla ei ole omia lapsia, mutta annan sukulais- ja kummilapsille (joita on paljon) joululahjoiksi rahaa, yhteensä noin 2 500 euroa.
Muutoin minulla ei mene rahaa jouluun. En koristele kotiani enkä osta erityisiä jouluruokia vaan syön sitä mitä yleensäkin. Alkoholia en käytä lainkaan, joten ei kulu rahaa siihenkään.
Joulun vietän yksikseni kotona, katselen television jouluohjelmia, lueskelen ja nukun pois univelkoja.
Koitan juoda itseni hengiltä. Sukua tai ystäviä ei ole.
Mulla on kaksi lasta, joista molemmat ovat täysi-ikäisiä. Esikoinen on jo naimisissakin, lapsia heillä ei ole. Kuopus asuu vielä varmaan pari vuotta kanssani. Iäkkäät vanhempani ovat vielä elossa ja lisäksi mulla on yksi sisko. Siskoni molemmat lapset ovat parisuhteessa ja hänen esikoisellaankin on jo kaksi taaperoa. Meidän joulunviettoomme kuuluu siis 11 aikuista ja 2 lasta. Näille kaikille ostan lahjat (paitsi itselleni). Aikuisille ei osteta määrällisesti kovin montaa lahjaa, mutta lapsille sitäkin enemmän.
Vietämme joulua aina yhdessä. Asumme siskoni kanssa lyhyen matkan päässä toisistamme ja olemme jo vuosia jakaneet niin järjestely- kuin kustannusvastuunkin puoliksi. Aiempina vuosina olemme viettäneet joulua vuorotellen meillä ja vuorotellen siskollani. Kahden pikkuihmisen myötä meille ei enää mahdu ruokapöytään koko kööri, joten nyt joulut vietetään siskoni luona.
Joulupukkina toimi viime jouluna nuorempi lapsistani ja toimii tänäkin jouluna. Taaperot eivät vielä hiffaneet, kuka pukinparran takana oikeasti on. Varmasti tulevaisuudessa on hankittava tilauspukki, mutta ei vielä tänä jouluna.
Mulla ei ole vielä joulukoristeita. Yleensä laitan ne itsenäisyyspäivän jälkeen.
Jouluruokaan satsaamme joka vuosi. Sitä on paljon ja montaa sorttia. Koska vietämme joulua aina yhdessä, ei muiden kuin mun ja siskoni tarvitse laittaa jouluruokia. Aattona illalla kotiin lähtiessään jokainen saa mukaansa niin paljon ruokia kuin joulupäivänä ja tapaninpäivänä jaksaa syödä. Joulupäivällinen alkaa aina varsin mittavalla alkupalapöydällä. Monen ravintolan buffet-pöydät kalpenevat joulupöytämme rinnalla. Kun porukassa on monenlaista erikoisruokavaliota, on myös alkupalapöydässä jokaiselle paljon erilaista valittavaa. Pääruokana on perinteinen kinkku sekä lihattomalle jokin kasvismureke tms, laatikot, rosolli jne. Jälkiruokana yleensä luumukiisseli kermavaahdon ja pähkinärouheen kanssa. Ruokajuomana saa viiniä, olutta, kotikaljaa, kivennäisvettä, limsaa ja maitoa.
Rahaa jouluun palaa aika paljon. Riippuu ihan siitä, mitä kenellekin jouluna ostan lahjaksi. Joskus voi mennä yli kaksitonnia vain yhteen lahjaan, jos lahjana on uusi läppäri. Ruokiin ja juomiin mulla menee tälle porukalle yleensä noin 500 € ja siskollani saman verran.
Yksi 16-vuotias menee isänsä luokse jouluksi. Me miehen kanssa käydään joulupäivällisellä anopin luona, ainoa sosiaalinen pakko, josta on pidetty kiinni. Vuosien kokemuksella se menee suunnilleen niin, että miehen siskoista toinen äyskii ja toinen ryyppää ja äyskii sitten. Anoppi yrittää sovitella. Lapset, 4 kpl, 3-14 v, murjottavat ja isät katsovat olohuoneessa käsipalloa tms. Kestetään pari tuntia ja paetaan paikalta.
Meillä on aikuinen tytär (23v) ja 8v. kaksospojat. Ennen mentiin aina mun vanhempien luo jouluaatoksi, ja käytiin miehen äidin luona joulupäivänä. Nyt on anoppi kuollut, ja mun vanhemmat toivoi ettei sinne enää mentäisi kun haluavat olla kahdestaan rauhassa mieluummin, käyvät lähempänä asuvan siskon perheen luona syömässä jonain päivänä, nuorempi sisko ei vietä joulua ollenkaan, varmaan sen takia kun on lapseton, samoin perheetön veli vain käy vanhempien tai perheellisen siskon luona, ei kai hänkään kovin paljon joulusta piittaa. Nyt ollaan oltu sitten oman perheen kesken jouluna, tytär ei ole enää joka joulu edes Suomessa kun hänen elämänsä alkaa olla jo ulkomailla. Miehellä on vuorotyö, ja saattaa olla aattonakin päivävuorossa tai yövuorossa, 11 tai 13h, eli ei ne joulut aina mene ihan samalla tavalla.
Minä en ole koskaan tykännyt laittaa joulukoristeita liian aikaisin, siinä ehtii jo joulufiilis väljähtyä ennen joulua, aikaisintaan viikkoa ennen laitan mitään, joulusiivojen jälkeen, ja joulukuusi pitää olla aito, ja se tuodaan sisälle joskus jopa vasta aattona, nykyään ne kuivuu niin nopeasti kun on tälläiset huonot kelit ulkona, jäätyy ja sulaa moneen kertaan.
Kinkku pitää olla, ja itse teen peruna-, porkkana-, lanttu- ja maksalaatikot, tytär tapaa tehdä poikien kanssa torttuja ja pipareita. Mitään kalaruokia ei syödä, kinkku ja laatikot on niin täyttäviä. Ei pahemmin mitään salaattejakaan kannata varata, kun ne jää syömättä kuitenkin.
Joulupukkia ei enää tule kun ei ole niin pieniä lapsia, vaikka toki pojat uskoo vielä pukkiin, käytiinhän me katsomassa oikeaa pukkia pari vuotta sitten Rovaniemellä. Pojat saa eniten lahjoja, mutta ei mitään älytöntä määrää kuitenkaan. Lahjatoiveet kun on kalliimpia nykyään, niin sitä vähemmän niitä ostetaan. Viime vuonna toivoivat 5-6 juttua, ja melkein kaikki saivat.
Siskon lapsille ostan jotain pientä, saatan ostaa aikuisillekin jotain jos on rahaa ja keksin jotain, joskus teen itse jotain mitä voi antaa aikuisille. Kummilapsetkin alkaa olla aikuisia joten en niillekään ole enää pahemmin ostellut mitään. Miehen veljille ostan yleensä jonkun pienen jutun, koska muuten eivät saa mitään, ovat eronneita molemmat ja kummankaan lapset eivät pidä yhteyttä isäänsä, en tiedä miksi. Mies aina sanoo ettei hänelle saa mitään ostaa, mutta yleensä aina jotain ostan, on jotenkin kivempi kun kaikki saa jotain. Tyttärelle yritän keksiä jotain hyödyllistä, hän kun elää oikeastaan matkalaukkuelämää ei voi mitään krääsää ostaa. Mies yrittää minulle aina jotain ostaa, joinakin vuosina olen itse ostanut miehen puolesta itselleni kirjan jota halusin, ja mies pyysi jopa paketoimaan sen kun itse ei oikein osaa.
Lahjoihin menee muutama satanen aina, vaikka miten ajattelen että tänä vuonna en osta paljon.
Alkoholia ei käytetä. Vanhempien ja siskon luona on nykyään jotain viiniä jouluaterialla tarjolla, mutta minä en ole koskaan viinistä tykännyt niin en ole siihen tapaan liittynyt, mies voi vähän maistaa, mutta ei sekään niin välitä. Tytär ei juo myöskään alkoholia ollenkaan, vaikka on viettänyt joulua Ranskassakin.
Meillä kaksi lasta. 1 ja 7 vuotiaat lapset. Meillä joulu vietetään kotona. Pukki tulee iltapäivästä. Perinteisiä jouluruokia syödään. Lahjoja ei vielä olla ostettu. Tiistaina mennää ostamaan ne. Alkoholia ei juoda.
Terv. Ap