Mitä koulutusta olet katunut?
Mikä tutkinto ei työllistänytkään niin kuin piti? Harmittaako uravalinta?
Kommentit (42)
Kaikesta koulutuksesta on ollut minulle hyötyä, jopa niistä mitkä eivät suoranaisesti työllistäneet.
Tradenomi oli minulle aika turha koulutus, kun loppupeleissä kiinnostuin toisesta paremmin työllistävästä alasta.
Opettajankoulutusta. Toki yliopisto-opinnot antoivat paljon erilaisia valmiuksia, ja varsinkin oman ajattelun prosessointi kehittyi huomattavasti. Mutta itse suuntautumisvaihtoehto harmitti, onneksi töitä löytyi muualta. Minusta on huono, mikäli nuoret pistetään liian varhain valitsemaan suuntautumisvaihtoehtonsa, sillä harva ei edes tunne itseään. Tämän vuoksi tulee paljon alanvaihtajia, koulunsa lopettaneita, työttömiä ja syrjäytyneitä. Ensin tutustuminen itseen, sen jälkeen ammatinvalinta, näin sen pitäisi mennä. Tällä hetkellä menee juuri päinvastoin. Ja nuoruutta muutoinkin ihaillaan ihan liikaa.
Merkonomi. Töitä on kyllä ollut valmistumisesta asti, mutta hemmetin tylsää duunia.
Kosmetologi. Ihan kamalaa hommaa kusipäisine asiakkaineen.
Sama kuin edellä, lähihoitaja. Töitä kyllä riittää, mutta palkka on surkea ja arvostus nolla. Työilmapiiritkin vähän niin ja näin... Olisinpa tajunnut pysyä koulun penkillä aiemmin ja pidempään.
Tämä työ tyrehdyttää ihmisen henkisesti😒 Teen kun parempaa en ole vielä keksinyt.
Yhdistelmäajoneuvonkuljettaja. Työpaikan sain jo ennen valmistumista, mutta työ itsessään menettää hohtonsa muutaman vuoden jälkeen ja jäljelle jää vain vuosien univelat, avioero, stressi ja terveyden menetys.
Vaatetusalan perustutkinto amiksessa ja AMK-tutkinto sekä sen erikoistumistutkinto. Kaikki eri aloilta, yksikään ei ole työllistänyt minua. Työssä olen nyt alalla, joka ei edes kiinnosta ja jossa olen huono, mutta irtisanoutua en voi (karenssi...)
Kaikki muu kun lukio ja yliopisto, toisinsanoen parit ammattikoulut ja AMK:n.
Toinen maisterintutkinto. Yksikin olisi riittänyt. Toki ehkä se auttaa CV:ssä niin että pääsi siihen ensimmäiseen haastatteluun. Sen jälkeen koulutus menettää merkityksen muutenkin. Ainakin yksityisellä sektorilla.
Vierailija kirjoitti:
Tradenomi oli minulle aika turha koulutus, kun loppupeleissä kiinnostuin toisesta paremmin työllistävästä alasta.
Tradenomitutkinto ei ole koskaan turha. Saathan siitä omassa taloudessasi tarvittavaa osaamista mm. verotuksessa, rahoitusasioissa sen lisäksi että sinulla on varmasti hyvä kielitaito sekä tietotekniikkataidot varsinaisen suuntautumisalasi substanssiosaamisen lisäksi. Jos joskus tulevaisuudessa kiinnostut uuden alasi esimies- tai johtotehtävistä on sinulla jo valmis tai melko valmis tutkinto sellaisiin tehtäviin.
Ylioppilastutkinto, täysin turha jos ei aio yliopistoon. Ihan ammattikoulupohjaisilla tutkinnoilla saanut töitä.
Kosmetologi. Yksityinen oppilaitos Pohjois-Suomessa kouluttaa tarpeeseen nähden järjettömän määrän kosmetologeja vuosittain. Päivääkään en ole hommia tehnyt, yrittäjäpohjaisissa ei jää käteen vuokrien jälkeen mitään, ja palkkatöitä alalla ei tällä leveydellä ole tarjolla.
Yhteisöpedagogi humanistinen AMK. En ole päässyt alan töihin, en edes haastatteluihin. Työttömänä en ole kuitenkaan ollut, kun on myös merkonomin tutkinto.
Korkeakoulututkinto yksityisessä yliopistossa ulkomailla, humanistinen pääaine. Olen kyllä alan töissä, mutta tutkinto oli turhan kallis. Olisi kannattanut pyrkiä sitkeästi julkiseen yliopistoon, sillä vielä vuosienkin jälkeen on opintolainaa maksettavana. Onneksi on sentään töitä, mutta halvemmallakin tutkinnoilla olisin pärjännyt. Kyseinen yliopisto ei ollut edes mitenkään hintansa arvoinen, vaan aika keskinkertainen.
Kauppaopiston markkinointilinja heti lukion jälkeen, kun en tiennyt mitä halusin opiskella. Olisin voinut käyttää ne kaksi välivuotta ennen yliopistoa paljon paremmin vaikkapa aupairina.
Lähihoitaja. Jäin työttömäksi pitkältä uralta keski-iässä, te-toimisto suositteli lähihoitajan koulutusta, sanottiin alan työllistävän. Paniikissa hain ja pääsin opiskelemaan. (Työvoimakoulutus). Muutaman lyhyen sijaisuuden olen tehnyt, nyt työttömänä. Väärä ala, turha koulutus.
Onko tradenomin opintoja katuvia paikalla? Mietin alan opiskelua.
Ehkä lähihoitaja. Olen kyllä työllistynyt tosi hyvin mutta periaatteessa tämä on kaikki ollut vain ajanhukkaa koska loppuelämän työksi tästä ei ole.
Toisaalta en kyllä tiedä mitä muutakaan olisin sitten opiskellut.. Ikääkin on jo jonkin verran.