Muita jotka ei välitä joulun materiaalisuudesta?
Taas jokavuotinen painajainen on kohta ovella. En haluaisi lahjoja mutta saan niitä silti, ja tottakai tämä luo paineet itselle lahjojen antamisesta. Olen kaiken lisäksi ehkä maailman surkein keksimään lahjoja joten hävettää jo etukäteen antaa aina niitä iänikuisia leffalippuja ja konvehtirasioita. Rahakin ahdistaa kun olen työtön opiskelija.
Voi kun voisi vaan viettää tunnelmalliset pyhät läheisten kesken, joululauluja kuunnellen ja hyviä ruokia syöden ilman lahjapaineita.
Kommentit (30)
itse kuunteleen joulua progemusaa ja raskasta joulua lauluja, muutenhan se on paskaa koko touhu, yksin istua kotona ja muut teeskentelee kivaa feelistä
En ole ikinä ostanut kellekään joululahjoja. Silloin kun vielä oli perhettä elossa neuloin villasukkia ja lapasia yms, nykyään joulu on vaan päivä muiden joukossa.
Et ole, saman kanssa aina tuskailen kun jotkut ihmiset vaan niin näyttää tykkäävän ostella niitä lahjoja, mutta itselle se on yhtä suurta tuskaa kun ei jotenkin kykene keksimään mitään yhtä erikoista vastalahjaa ja minähän olen sitten ihan täys mulkku jos en vastalahjaa osta. Helpointa olisi kun ei osteta niitä lahjoja ollenkaan, mutta ei vaan näytä menevän perille vaikka sanoisinkin.
Sama täällä. Ahdistaa jo, ja se ahdistus tuntuu vaan vuosi vuodelta kasvavan :/ materiaton joulu olisi unelma!
Mitäs, oletko miettinyt että voisit materialistiset lahjat korvata vaikka itse tehdyillä leivonnaisilla, "palveluksilla" tms? Siis palveluksilla tarkoitan että esim. tarjoudut olemaan lapsiperheelle lastenvahtina, käyt isovanhemmille kaupassa tms?
Musta taas on ihanaa ostella lahjoja kaikille tutuille ja sukulaisille! Tokihan se on sitten myös kohteliasta antaa vastalahja, itse ainakin pidän sellaista vähän junttina että ei anna lahjaa takaisin jos sellaisen saa itse.
Tykkään myös täyttää talon koristeilla, kynttilöillä jne. mutta olenkin jouluihminen. Kaikki ei näköjään ole.
Suu auki nyt vaan reippaasti ja sanot ap että tänä jouluna et halua lahjoja etkä myöskään aio kenellekkään niitä ostaa. Jos joku antaa sulle silti lahjan ja urputtaa että ei saanut vastalahjaa niin voi sanoa, että mähän sanoin etten halua lahjoja enkä anna niitä.
Sano ettet halua lahjoja etkä osallistu hässäkkään ja että haluat seesteisen joulun.
Otan osaa ettet voi kokea joulua miellyttävänä asiana kuten se on.
Vierailija kirjoitti:
Musta taas on ihanaa ostella lahjoja kaikille tutuille ja sukulaisille! Tokihan se on sitten myös kohteliasta antaa vastalahja, itse ainakin pidän sellaista vähän junttina että ei anna lahjaa takaisin jos sellaisen saa itse.
Tykkään myös täyttää talon koristeilla, kynttilöillä jne. mutta olenkin jouluihminen. Kaikki ei näköjään ole.
Olen kyllä jouluihminen, mutta mulle tärkeintä on yhdessäolo ja kiva tunnelma, ei toisten lahjominen. Kaltaistesi ihmisten takia menetän yöuniani sitä enemmän mitä lähemmäs joulua mennään, että hyvää joulua vaan sinnekin!
-ap
Vierailija kirjoitti:
Ootkohan mun yks sukulainen...? Joka joulu siltä tulee jotain ihmelahjoja vaikka aina sanotaan, että ei kiitos, me emme välitä saada lahjoja. Sain viimeksi liian pienen pipon ja "hauskan" huumorimukin. Pelastusarmeijan kirppikselle ne vein. Mä annan tälle sukulaiselle joka joulu vain askartelemani joulukortin. En tiedä, että jääkö hän kovinkin nuolemaan näppejään kun ei saa minulta lahjaa.
Vierailija kirjoitti:
Suu auki nyt vaan reippaasti ja sanot ap että tänä jouluna et halua lahjoja etkä myöskään aio kenellekkään niitä ostaa. Jos joku antaa sulle silti lahjan ja urputtaa että ei saanut vastalahjaa niin voi sanoa, että mähän sanoin etten halua lahjoja enkä anna niitä.
Ja sitten on niitäkin jotka sanoo että ei vaihdeta lahjoja mutta onkin sitten ostanut "jotain ihan pientä" saaden toisen osapuolen tuntemaan itsensä täydeksi ihmissaastaksi kun ei ole ostanut vastalahjaa. Näin on mulle käynyt joskus ja kyllä hävetti kun kaveri kaivoi laukustaan lahjan eikä mulla ollut antaa mitään! Muistaakseni paniikissa sitten tarjosin kahvit tms "lahjana".
Vierailija kirjoitti:
Sama täällä. Ahdistaa jo, ja se ahdistus tuntuu vaan vuosi vuodelta kasvavan :/ materiaton joulu olisi unelma!
Mitäs, oletko miettinyt että voisit materialistiset lahjat korvata vaikka itse tehdyillä leivonnaisilla, "palveluksilla" tms? Siis palveluksilla tarkoitan että esim. tarjoudut olemaan lapsiperheelle lastenvahtina, käyt isovanhemmille kaupassa tms?
Ihan yhtä rasittavia ne on ne palveluksetkin eli viisainta ettei lupaa mitään ylimääräistä mistä saa stressiä. Jos tekee jotain hyvää niin ilman mitään etukäteislupailuja kenellekkään, ei edes itselle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja sitten on niitäkin jotka sanoo että ei vaihdeta lahjoja mutta onkin sitten ostanut "jotain ihan pientä" saaden toisen osapuolen tuntemaan itsensä täydeksi ihmissaastaksi kun ei ole ostanut vastalahjaa. Näin on mulle käynyt joskus ja kyllä hävetti kun kaveri kaivoi laukustaan lahjan eikä mulla ollut antaa mitään! Muistaakseni paniikissa sitten tarjosin kahvit tms "lahjana".
No älä tunne itseäsi ihmissaastaksi kun sähän oot vaan tehnyt niinkuin on sovittu!
Vierailija kirjoitti:
Et ole, saman kanssa aina tuskailen kun jotkut ihmiset vaan niin näyttää tykkäävän ostella niitä lahjoja, mutta itselle se on yhtä suurta tuskaa kun ei jotenkin kykene keksimään mitään yhtä erikoista vastalahjaa ja minähän olen sitten ihan täys mulkku jos en vastalahjaa osta. Helpointa olisi kun ei osteta niitä lahjoja ollenkaan, mutta ei vaan näytä menevän perille vaikka sanoisinkin.
Harmi ettet kylmästi voi ohittaa tämmöistä "vastalahja" juttua.
Ainoastaan yhteiskunnan huono-osaiset osaa ottaa lahjan vastaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Harmi ettet kylmästi voi ohittaa tämmöistä "vastalahja" juttua.
Ainoastaan yhteiskunnan huono-osaiset osaa ottaa lahjan vastaan.
Perustelisitko tuon viimeisen väitteen? Ei ainakaan minuun päde.
Vierailija kirjoitti:
Sano ettet halua lahjoja etkä osallistu hässäkkään ja että haluat seesteisen joulun.
Otan osaa ettet voi kokea joulua miellyttävänä asiana kuten se on.
Kaupallisuus, kapitalismi, materialismi, ihana joulu. Ei kiitos, jätän välistä.
Joulun voi viettää ilman lahjojen osteluakin, ja näin minä olen viettänytkin jo monen monta joulua. Aikuisille lapsilleni annan rahaa, jonka saavat käyttää miten lystäävät, ostakoot itselleen lahjansa, ja sillä selkeä!
Lahjat on lahjoja. Jos antaja vaatii vastalahjan, hän ei ole antamassa lahjaa vaan vaihtokauppaa. Otan aina lahjat vastaan ilolla, annan omani jos haluan ilman odotusta vastalahjasta. Jos joku tästä suuttuu, se sallittakoon.
Joulusta on tullut materian juhlaa. Tuotapa en olekaan ennen kuullut.
Vierailija kirjoitti:
Joulusta on tullut materian juhlaa. Tuotapa en olekaan ennen kuullut.
Aika kummallista kun onhan joulu ollut materialistinen jo kauan. Ihanko totta et ole kuullut aiemmin?
Olenko tosiaan ainut?