Muita jotka ei välitä joulun materiaalisuudesta?
Taas jokavuotinen painajainen on kohta ovella. En haluaisi lahjoja mutta saan niitä silti, ja tottakai tämä luo paineet itselle lahjojen antamisesta. Olen kaiken lisäksi ehkä maailman surkein keksimään lahjoja joten hävettää jo etukäteen antaa aina niitä iänikuisia leffalippuja ja konvehtirasioita. Rahakin ahdistaa kun olen työtön opiskelija.
Voi kun voisi vaan viettää tunnelmalliset pyhät läheisten kesken, joululauluja kuunnellen ja hyviä ruokia syöden ilman lahjapaineita.
Kommentit (30)
Mä liityn myös ahdistuneiden joukkoon :( viettäisin joulun yksin ellen olisi suurimman osan vuotta niin kovin yksinäinen (asun kaukana muusta perheestä ja ystävistä joten nähdään lomilla, eikä mulla ole täällä kotipaikkakunnalla ystäviä).
Vierailija kirjoitti:
Olen irtisanoutunut joulun vietosta jo pari vuotta sitten. Lahjoja en anna, enkä odota niitä saavani.
Joulu on minulle ihan tavallinen päivä.
Katselen netflixia ja herkuttelen, mutta en jouluruoilla joista en pidä.
En toivottele hyviä jouluja ja ainut mikä joulusta muistuttaa on se että koko maailma lakkaa toimimasta.
Suosittelen!
Voi kunpa voisin tehdä saman! Pidän kuitenkin periaatteessa joulusta, vaan en lahjoista. Miksi, oi miksi niiden pitää olla niin kytkeytyneitä toisiinsa?!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joulusta on tullut materian juhlaa. Tuotapa en olekaan ennen kuullut.
Aika kummallista kun onhan joulu ollut materialistinen jo kauan. Ihanko totta et ole kuullut aiemmin?
Kyseessä on sellainen konsepti kuin sarkasmi.
Miksi välität niin paljon siitä mitä muut ajattelevat? Luot nuo paineet ihan omassa päässäsi. Älä anna lahjoja ja sillä selvä. Kyllä ne muut parissa vuodessa oppivat, että tarkoitat mitä sanot. Turha valittaa asiasta joka on ihan vapaaehtoinen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joulusta on tullut materian juhlaa. Tuotapa en olekaan ennen kuullut.
Aika kummallista kun onhan joulu ollut materialistinen jo kauan. Ihanko totta et ole kuullut aiemmin?
Kyseessä on sellainen konsepti kuin sarkasmi.
Aika surkeasti esitit sarkasmisi, onnistuen jopa näyttämään melkoisen typerältä :)
Onko täällä kukaan edes väittänyt kyseessä olevan uusi konsepti? Ei. Onko täällä sallittua pelkästään uusien ideoiden esittely? Aivan niin, ei.
Joo, vaikka minäkin vuodesta toiseen sanon etten tahdo vaihtaa lahjoja niin silti ne tunkevat lahjoja syliin ja sitten katsovat tuomitsevasti kun ei mulla olekaan antaa mitään takaisin. Hemmetin hienoa!
Mua ahdistaa myös. Joten oon viime aikoina ostanu lähinnä jotain pientä (esim suklaarasia) tai hyväntekeväisyyslahjoja. Ajattelen niin, että jos näin tekee systemaattisesti, niin jossain vaiheessa muutkin tajuaa.
Mä vihaan lahjojen ostoa kavereille ja sukulaisille ja jopa perheelle, sillä kaikilla on jo kaikkea ja kallis maku. En halua ostaa mitään tarpeetonta, joten en yleensä osta mitään ainakaan valmiiksi. Joskus mulla on ollut suurempikin budjetti ja pitkä lahjalista, ja meinasin seota. En tunne ilmeisesti ihmisiä tarpeeksi hyvin, edes omaa perhettäni, kun noin stressaan.
Kumppanini tunnen erittäin hyvin, ja haluan yllättää hänet aina jollain tärkeällä jutulla. Hän tekee niin myös minulle, ihan mielellään. Mitään pakollisuuden tuntua tässä ei jostain syystä ole, kun tietää, mitä toinen tarvitsee. Tämän suhteen olen materialistinen.
Muuten joulu on vain yhdessä hengailusta ja ulkoilusta kiinni.
Olen samaa mieltä kuin ap, vaikka olenkin päälle viiskymppinen ja raha-asiatkin hyvällä mallilla. Mutta kun kaikilla on jo tavaraa ihan tarpeeksi. En halua enkä tarvitse mitään tavaraa.
Harmittaa välillä myös opiskelijanuorteni puolesta, heillä on talous tiukoilla, ja esim. ruokalahja, lahjakortti vaatekauppaan tai leffaliput olisivat kihoja, niin eikös heille paljastu lahjoista jotain koriste-esineitä tms, joita on ihan turha yrittää mahduttaa 9 neliön alivuokralaishuoneeseen.
Kunpa lahjojen ostaminen voisikin olla pyyteetöntä, eikä odotettaisi/koettaisi aina velvollisuudeksi ostaa vastalahjaa. Voisi ostaa lahjan sillokn kun tietäisi, että joku jotain tarvitsee tai haluaa, tai sitten jättää ostamatta.
Hirvittää kaiken turhan tavaran määräkin tässä maailmassa.
Olen irtisanoutunut joulun vietosta jo pari vuotta sitten. Lahjoja en anna, enkä odota niitä saavani.
Joulu on minulle ihan tavallinen päivä.
Katselen netflixia ja herkuttelen, mutta en jouluruoilla joista en pidä.
En toivottele hyviä jouluja ja ainut mikä joulusta muistuttaa on se että koko maailma lakkaa toimimasta.
Suosittelen!