Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Rauhallinen ja kiltti lapsi 3v on ongelma päiväkodissa

Vierailija
01.12.2017 |

Minulla on tempperamentiltaan hyvin rauhallinen kolmevuotias tyttö. Sitä se on ollut jo raskausajalta alkaen. On ollut aina ns. Helppo lapsi. Tyttö on empaattinen ja kiltti. Motoriikaltaan ikäistään jonkin verran jäljessä. Juoksee ja hyppii kyllä mutta tykkää enemmän hiekkalaatikolla olemisesta. Lämpiää hitaasti uusiin tilanteisiin ja ihmisiin, mutta lämpenee sitten kyllä. Perusluonteeltaan on ujo. Päiväkoti on nyt huolissaan lapsen leikkitaidoista ja tämä ei kuulemma johdu ujoudesta. lapsi on ollut pkssa syksystä lähtien. Ei kuulemma pysy muiden mukana leikissä, ja vetäytyy hetken päästä leikkimään itsekseen. Ei osallistu vapaisiin juoksuleikkeihin, ohjattuijin kyllä. On myös välillä omissa ajatuksissaan. Ja ilmeisesti heidän mielestään hidas. Lapsi on vanhin lapsi ja tottunut leikkimään itsekseen. Kotona olen seurannut että leikki kahden kesken sujuu ihan hyvin jos toinen on samantyyppinen lapsi. Jos leikkikaveri on kovin dominoiva, lapseni vetäytyy tilanteesta nopeammin. En tiedä millaidta 3,5 v leikin pitäisi olla.. välillä leikkivät yhdessä, välillä jompikumpi alkaa touhuta omiaan. Omissa ajatuksissa olemisen tunnistan myös mutta olen ajatellut sen niin että kun väsymys ym. Ei purkaudu hänessä levottomuutena, se purkautuu näin. Ok on kutsumassa Elton seuraamaan ja vihjaa suunnilleen jostain autismista . Lapsi ei ole aistiyliherkkä, eikä vaadi mitään struktuuria. Päinvastoin on aika mukautuvainen. Tunnistaa tunteita ja on empaattinen. On syönyt ja nukkunut aina hyvin. Puhuu normaalisti eikä hänellä ole mitään erityisiä kiinnostuksen kohteita. Ei vaadi järjestystä missään eikä tee sitä itse. Uhmaa on ollut kausittain mutta ei mitään järkyttävää. Enemmän vain sitä minä haluan, en halua. Pukeminen hidasta ja esim. Aamulla lähteminen vaikeaa, mutta kellä 3v se ei joskus olisi? Lapsi on saanut 2 kaveria päiväkodista mutta ei näköjään riitä. Ei ole yksin pihalla kun olen hakenut ja ilmeisesti osallistuu askarteluun ja jumppaan mielellään. Tykkää ihmisistä. On onnellinen kun joku on tulossa leikkimään. On vuorovaikutteinen jos ei ole aivan uusi tilanne. Mutta leikkitaidoista ja sosiaalisista taidoista nyt ollaan kovin huolissaan.. itse olen aika introvertti ja suvussa moni muukin. Tosin yksi asperger myös. Hän on tämänikäisenä hyvin erityyppinen.
Kiinnostaisi kuulla kommentteja päiväkodissa työskenteleviltä tai sitten autisminkirjon lasten vanhemmilta. Jotenkin on kovin hämmentävää tämä suhtautuminen kivaan ja kilttiin lapseen.

Kommentit (49)

Vierailija
1/49 |
01.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Inhoan tätä nykyajan kyttäilykulttuuria. Onneksi selvisin ilman kunnallista päiväkotia omien lasteni kanssa.

Vierailija
2/49 |
01.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

No anna sen elton tulla tarkkailemaan. 

Annat sen kuvan kuin olisit loukkaantunut lapsen puolesta. Siitä, että elto istuu jonkun aamupäivän ryhmän nurkassa ei ole mitään haittaa!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/49 |
01.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olisin hieman huolissani sosiaalisista taidoista, jos ei pysy ikätovereiden leikeissä mukana, vaan aina täytyy olla aikuisen mukana.

Vierailija
4/49 |
01.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pitäähän eltolla olla töitä! Anna tulla tarkkailemaan. Ja ota sen jälkeen seuraavalla viikolla hän yhteyttä ja kysele kuulumisia.

Monesti päiväkodissa ei ymmärretä, että osa lapsen käytöksestä on pelkkää lapsen omaa persoonaa. Kun lapsi kasvaa esim. 6 vuotiaille ei enää niin helposti diagnosoida, jos ei selkeästi tarvetta. Eli jo eskari ikäisessä näkyy onko joku vialla ja tarvitseeko tukitoimia.

3 vuotiaille monesti riittää normaali päiväkoti arki..

Vierailija
5/49 |
01.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nyt ei kannata loukkaantua vaan ottaa apu vastaan jos sitä tarvitaan ja tarjotaan, nythän vain tutkitaan. Minusta on hyvä että huomataan eroavaisuuksia ja selvitetään mistä johtuvat, voihan olla että ei ole mitään tai sitten on. Hän on varmasti aivan ihana pikku ihminen, siitä ei nyt ollut kyse vaan siitä miten tätä pientä ihmistä voisi tukea jos erityistuen tarvetta ilmenee niin että pienet korjattavissa olevat pienet ongelmat eivät ajan saatossa kasva mahdottoman suureksi. Tämä on ennaltaehkäisyä ja ilmiöiden tunnistamista.

Vierailija
6/49 |
01.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen lh ja minulla ei tule sinun tekstisi perusteella huolta lapsesta. Olen hoitanut lasta jolla meni koko vuosi sopeutua. Jokainen on yksilö ja kaikki eivät tykkää leikkiä isoissa porukoissa saati mitään "riehumista" leikkiä.

Sinä tunnet lapsesi parhaiten joten kerrot vaan asian hoitajille. Se että Elto tulee käymään ei haittaa mitään. Uskon että hän ymmärtää kyllä lapsesi rauhallisuuden ilman diagnosointia. Elton vierailun jälkeen usein tulee palaveri jossa on lto, Elto ja vanhemmat, jolloin voitte kaikki kertoa havainnot.

Usein tämän kaltainen huoli tulee kotoa päin päiväkotiin

Vierailija
7/49 |
01.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olisin hieman huolissani sosiaalisista taidoista, jos ei pysy ikätovereiden leikeissä mukana, vaan aina täytyy olla aikuisen mukana.

En vaatisi 3 vuotiasta vielä selviytymään vieraiden lasten kanssa sosiaalisista tilanteista, vielä 6 vuotiaillekkin haasteellista. Aikuisen täytyy puuttua ja tarvittaessa ohjata leikkiä ja vuorovaikutusta myönteiseen suuntaan.

Vierailija
8/49 |
01.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvähän varhainen puuttuminen on JOS sille on tarvetta. Ei varmaan ole, mutta parempi se on, että pk on aktiivinen ja kiinnostunut, eikä vain ole tyytyväinen kun tuo yksi rauhallinen tuolla nysvää ja voidaan keskittyä muihin.

AP, kuulostaa siltä, että olet loukkaanut siitä, että joku kehtaa epäillä että sinun pienessä suloisessa täydellisessä lapsessa on jokin ’vika’. Tuo loukkaantuminen on varmaan täysin normaali reaktio, mutta se, että Elto tulee tarkkailemaan ryhmää päiväksi, ei tarkoita mitään pahaa, vaan saat varmaan vaan vahvistuksen sille, että rauhallisetkin lapset ovat ’normaaleja’ ja kenties tulevaisuuden varalle ajatuksia siihen, miten tukea lasta sosiaalisessa kasvussa, koska liika introverttius saattaa kuitenkin johtaa täydelliseen yksinäisyyteen aikuisena. Ja sitäkään sinä tuskin toivot lapsellesi.

Mutta kukaan ei väitä, etteikö sinun lapsesi olisi ihan yhtä täydellinen kuin ne kaikki muutkin mukulat siinä ryhmässä, älä ota sitä siis minään henkilökohtaisena loukkauksena lastasi kohtaan <3

Vierailija
9/49 |
01.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lapsi on 3v. Tuossa iässä ei vielä osaa ilman apua ratkoa ristiriitatilanteita, joten ihmettelen, etteivät akateemiset lastentarhanopettajat ymmärrä, mikä on heidän tehtävänsä. Heidän tulee opettaa lapsille vuorovaikutusta, yhdessä tekemistä jne. ja varmistaa, että niissä vapaissakin juoksuleikeissä ovat kaikki mukana.

Koska LTo ei viitsi tehdä töitä,kutsutaan paikalle ELto, joka kyllä löytää lapsesta takuuvarmasti vikoja sen verran, että saadaan vanhemmat ja lapsi huolestumaan siitä, että lapsi on oikeastaan ihan normaali yksilö kaikkien ADHD-veijareiden keskellä.

Vierailija
10/49 |
01.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapsellehan on mitä suurin lahja se, jos häntä autetaan pääsemään vielä paremmin osaksi ryhmää ja tuetaan sosiaalisten taitojen harjoittelussa. Ei elton käyminen tarkoita että lapsesi olisi jotenkin sairas, hyvänen aika! Joku voisi sanoa, että kyse on paljon puhutusta laadukkaasta varhaiskasvatuksesta, kun lapsi saa tukea jo ennen kuin asiat äityvät ongelmaksi asti. Esim. kouluikäisen kaveriongelmiin on todella paljon vaikeampaa puuttua. Tuon ikäistä voi aikuinen ohjata kädestä pitäen, niin että sosiaaliset taidot kehittyvät. Sosiaalisista taidoista on aina hyöytyö, ei kukaan voi olla liian taitava tulemaan toimeen ihmisten kanssa. Kerro vaan avoimesti ajatuksiasi lapsen luonteesta ja toiminnasta päiväkodille ja kysele vielä tarkemmin elton toiminnasta, niin he osaavat ymmärtää lapsen käytöstä vielä paremmin ja pysytte päiväkodin kanssa samalla kartalla, missä mennään.

Vierailija
11/49 |
01.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidän lasten päiväkotiajoista on jo aikaa mutta välillä tuntui, ettei niille mikään kelpaa, jostain piti aina sanoa. Yksi oli liikaa lasten seurassa ja toinen liian vähän. Olisi pitänyt jutella enemmän päiväkodin aikuisille. Tai sitten vähemmän. Yksi oli vähän ap:n lapsen kaltainen 3 vuotiaana, hitaasti lämpiävä ja ujon puoleinen. Olisi pitänyy olla reippaampi ja rohkeampi ja puhua kovempaa ja sekään ei ollut hyvä kun viihtyi nìin paljon poikien seurassa. Kun oli tyttö. Kouluaikana ei kenestäkään lapsesta valitettu, pärjäsivät hyvin. Tiedän, että nykyään tuo jo pienten lasten kyttääminen on mennyt vaan pahemmaksi.

Vierailija
12/49 |
01.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen vain tosi hämmentynyt. Ja tietysti vähän huolestunutkin. Ei minua yllätä että lapsi ei ole porukan sosiaalisin ja reippain mutta se, miten he suhtautuvat häneen niin yllättää kyllä. Että se on ongelma kun hän on niin rauhallinen. Miten sitä voi muuttaa? Ja pitääkö muuttaa? Kuulisin mielelläni ratkaisuehdotuksia tai edes pieniä edistysaskelia mutta niitä ei kerrota. Vain se, mikä ei toimi. Ap.

Vierailija
13/49 |
01.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täältä pienten ryhmässä työskentelevän lto:n kommentti:

Elton käynnistä ei ole mitään haittaa - hyvä, että nykyään on helppo saada eltoon yhteys, koska jos jotain varhaisen tuen tarvetta olisi, tukea saataisiin ajoissa.

Toisaalta olen sitä mieltä, että välillä päiväkodeissa tehdään hätiköityjä johtopäätöksiä ymmärtämättä lasten yksilöllisiä eroja ihan jo temperamenttipiirteissä. Kehityskään ei etene kaikilla lapsilla oppikirjan mukaisesti samalla tavalla samaan aikaan. Eli ei voida ajatella niin, että kun "yhteisleikin kausi" alkaa 3-vuotiaana, niin kaikki 3 vuotta täytettyään alkavat leikkiä yhdessä toisten lasten kanssa.

Lapset tarvitsevat aikuisen tukea vuorovaikutustaitojen ja leikkitaitojen kehittymisessä, ja päiväkodissa niitä nimenomaan pitäisi tukea. Toisaalta lapset tosiaan ovat keskenään erilaisia, osa lapsista kaipaa enemmän rauhallista yksinoloa, eikä siinä ole mitään vikaa.

Vierailija
14/49 |
01.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä lapsesi vaikuttaa ihan normaali lapselta.Minulla on viisi lasta,että kokemusta on.

Vierailija
15/49 |
01.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meidän lasten päiväkotiajoista on jo aikaa mutta välillä tuntui, ettei niille mikään kelpaa, jostain piti aina sanoa. Yksi oli liikaa lasten seurassa ja toinen liian vähän. Olisi pitänyt jutella enemmän päiväkodin aikuisille. Tai sitten vähemmän. Yksi oli vähän ap:n lapsen kaltainen 3 vuotiaana, hitaasti lämpiävä ja ujon puoleinen. Olisi pitänyy olla reippaampi ja rohkeampi ja puhua kovempaa ja sekään ei ollut hyvä kun viihtyi nìin paljon poikien seurassa. Kun oli tyttö. Kouluaikana ei kenestäkään lapsesta valitettu, pärjäsivät hyvin. Tiedän, että nykyään tuo jo pienten lasten kyttääminen on mennyt vaan pahemmaksi.

Samoja kokemuksia.

Vierailija
16/49 |
01.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on ollut aikoinaan hoidossa kolme vuotias lapsi,joka ei vielä osannut puhua sanaakaan.Hänestä tuli aikuisena pankinjohtaja.Niin että tiedoksi vaan päiväkoteihin,että lapset ovat erilaisia

Vierailija
17/49 |
01.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on kaksi lasta ja tunnistan heissä hyvin paljon samaa kuin sinun lapsessasi, ap. Esikoinen varsinkin hyvin rauhallinen, sellainen tarkkailijaluonne. Päiväkodissa monta kertaa väännettiin kättä milloin mistäkin. Loppujen lopuksi nyt, kun lapsi on jo tokaluokalla, hänellä on monta ystävää ja osallistuu touhuihin paljon aktiivisemmin kuin vielä vuosi sitten. Edelleen empaattinen, mieluummin taka-alalla viihtyvä.

Sanoisin, että lapset ovat erilaisia ja se on rikkaus. Sinun pienestäsi voi kehittyä vaikka mitä, todennäköisesti hyvin ihana persoona :)

Vierailija
18/49 |
01.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuvailit minut lapsena, paitsi usein kieltäydyin osallistumasta ohjattuihinkaan leikkeihin jos oli jotain ryhmäliikuntaa. En yksinkertaisesti pitänyt suurimmasta osasta lapsia tai heidän leikeistään.

Olin mielestäni hieman älykkäämpi kuin muut, mutta murrosiässä muut sai sitten minut kiinni niin oli helpompi olla omanikäistenkin seurassa. Kasvoin ihan normaaliksi, rauhalliseksi aikuiseksi.

Vierailija
19/49 |
01.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lto jatkaa vielä:

Päiväkodissa tulisi aikuisten ajatella jokaista lasta yksilönä ja pitää huolta siitä, että jokaisen lapsen kasvua, kehitystä ja oppimista tuetaan yksilölliset tarpeet huomioiden. Nimenomaan nuo erot synnynnäisissä temperamenttipiirteissä on tärkeä huomioida. Jokaisen tulee saada olla oma itsensä.

Olin itsekin lapsena rauhallinen ja ujo ja olen sitä vieläkin. Ala-asteen opettajani yritti väkisin muuttaa minusta toisenlaista ja kirjoitti reissuvihkoihin ja arviointeihin tekstejä, joiden mukaan minun tulisi olla reippaampi, rohkeampi ja puhua kovemmalla äänellä. Myös päiväkodeista löytyy näitä kasvattajien helmiä jotka näkevät ujouden ja rauhallisuuden pois kitkettävinä piirteinä. Tällaisella toiminnalla aiheutetaan vain vahinkoa lapselle.

En voi toki ap:n lasta tapaamatta ottaa kantaa nyt tämän enempää, mutta kuitenkin valitettavasti nykypäiväkodeissa saattaa tapahtua sitä, ettei lapsia kyetä näkemään yksilöinä.

Vierailija
20/49 |
01.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapsesi on kuulostaa aivan normaalilta. Älä anna näiden "tätien" istuttaa sinuun mitään epäilyksen siemeniä, vaan usko omiin havaintoihisi ja omaan päättelykykyysi. Lapsesi vaistoaa sen, että luotat itseesi ja se on hänelle hyväksi, mutta hän vaistoaa myös sen, jos alat epäillä hänessä olevan jotain vikaan. Tsemppiä! :)

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän yksi seitsemän