Myyjien tyrkytys, eli lisämyynti, on käynyt suorastaan häikäilemättömäksi
Tänäänkin yhdessä kaupassa myyjä suositteli puhelimen vaihtoa uuteen, kesken muun asioinnin. Tämä siitä huolimatta ettei hän tiennyt mikä puhelin minulla nyt on (ei siis tunnistanut sitä) eikä siis pystynyt perustelemaan suositusta mitenkään.
Kommentit (38)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ymmärrän myyjiä kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tänäänkin yhdessä kaupassa myyjä suositteli puhelimen vaihtoa uuteen, kesken muun asioinnin. Tämä siitä huolimatta ettei hän tiennyt mikä puhelin minulla nyt on (ei siis tunnistanut sitä) eikä siis pystynyt perustelemaan suositusta mitenkään.
Mitä muita vaihtoehtoja myyjällä on, kun firma on ohjeistanut pomon vahtimaan, että lisämyyntiä pitää tyrkyttää? Silläkin uhalla, että asiakas suuttuu ja lähtee. Ei hampurilaispaikan työntekijä tai vastaava niitä tuotteita provikan toivossa tuputa.
Ilmoittaa eteenpäin että tänään häipyi x asiakasta kesken kaiken hett kun oli lisämyynnin vuoro?
Ilmoittaa kenelle? Pomo kuuntelee vieressä tai takana ja vahtii, että lisämyyntiä tehdään. Hän on saanut oman liikkeensä myyntitavoitteet ja määräykset ylempää.
Ja jos pomo kuuntelee ja vahtii niin hän tulee myös tietoiseksi siitä että asiakkaat lähtee.
Uskomatonta, että omistajat ja pomot eivät ymmärrä sitä että moni potentiaalinen asiakas kävelee ulos kaupasta lopullisesti jos ei ole kiinnostunut tyrkyttävästä myynnistä. Nämä uppoavat epävarmoihin, jotka eivät tiedä mikä heidän päällään näyttää hyvältä ja tosiaan dementoituneihin. Myyjien stailaustaitoihin en panisi penninkään arvoa, he nyt puhuvat vain myydäkseen. Useimmat eivät ymmärrä stailauksesta yhtään mitään kun siitä eivät tajua monet rv-ohjelmissa toimivat ammattilaisetkaan.
Vierailija kirjoitti:
Lisämyyntiä tehdään, koska se toimii. Tuputtaa ei tietenkään kannata ja asiakkaalle valehtelu ei ole hyvää palvelua (viesti 11).
Tiedän kyllä että osa ahdistuu lisämyynnistä, mutta valitettavasti se on osa myyjän työtä. Lisämyynti voi olla myös asiakkaan etu, jos myyjä osaa oikeasti ehdottaa jotain hyödyllistä lisätuotetta.
T. Myyjä
Joo, ja sitä näköjään tehdään ainakin huoltoasemilla yleensä vasta sitten, kun se ensimmäinen tuote on lyöty kassaan, ettei asiakas vaan karkaa.
Minä olin suorastaan kiitollinen, kun lapsen joululahjaa ostaessa myyjä kysyi että tarvitsetko siihen paristot myös. Itse en olisi kaiken häslingin keskellä muistanut.
On se ärsyttävää, muta vielä kurjempaa on suomalainen tapa kieltäytyä myymästä lisää, kun se ei kuulu tarjoukseen tai normipakettiin. Esimerkiksi jo valitsemaasi lounasannokseen ei kuulu leipä, ei ole mitään keinoa saada tarjoilijalta leipää.
Vierailija kirjoitti:
Minä olin suorastaan kiitollinen, kun lapsen joululahjaa ostaessa myyjä kysyi että tarvitsetko siihen paristot myös. Itse en olisi kaiken häslingin keskellä muistanut.
Oliko edes ladattavat paristot?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos lisämyynti on "tyrkytystä" ei myyjä osaa työtänsä ja ansaitsisi potkunsa. Hyvä myyjä kyllä osaa tehdä lisämyynnin ilman tyrkytystä.
Tämäkin on sitä isojen kihojen palsuissa kehittelemää teoreettista paskaa. Tyrkytystä se on, kun ihmiselle yritetään väkisin keksiä jotain lisätarpeita.
Kaiken lisäksi ne tyrkytettävät tavarat on usein niitä samoja kaikille.
Mä ostin lapselle juhlavaatteita koulun joulujuhlaan, ja onneksi myyjä muisti kassalla tarjota mustia perussukkia. Monesti huomaan juuri ennen lähtöä että puhtaana on vain jotain raidallisia ja hahmosukkia...Samoin tykkään jos ostan tuotteen ja mulle kerrotaan jos niitä saa jollain "ota kolme ja maksa kaksi"- tarjouksella mitä en huomannut.
Osaan myös sanoa kiitos ei, eikä ainakaan vaatekaupoissa myyjät ole mulle jääneet jankuttamaan. Pidän noita vain lisäpalveluna.
Vierailija kirjoitti:
Uskomatonta, että omistajat ja pomot eivät ymmärrä sitä että moni potentiaalinen asiakas kävelee ulos kaupasta lopullisesti jos ei ole kiinnostunut tyrkyttävästä myynnistä. Nämä uppoavat epävarmoihin, jotka eivät tiedä mikä heidän päällään näyttää hyvältä ja tosiaan dementoituneihin. Myyjien stailaustaitoihin en panisi penninkään arvoa, he nyt puhuvat vain myydäkseen. Useimmat eivät ymmärrä stailauksesta yhtään mitään kun siitä eivät tajua monet rv-ohjelmissa toimivat ammattilaisetkaan.
Ei ne pomot ymmärrä. Kulkevat omissa toimipaikosissaan ja vain odottavat että työntekijä yrittää lisämyyntiä jolloin ovat vain tyytyväisiä ja iloisia että koulutettu orja osaa hommansa (dollarinkuvat silmissä). Tai muiden firmojen paikoissa ottavat lisämyynnin siltä kantilta että miten se on tehty vielä näkyvämmin kuin omassa firmassa, eli ovat poimimassa ideoita jne.. Eivät osaa ajatella tavallisen kuluttajan näkökulmasta ollenkaan, sieltä norsunluutornistaan.
Olen itse myyjä hallitsen lisämyynnin mutta en voi itse sietää sitä. Lisämyyn vain tarpeeseen.
Itse asiakkaana olessa kiehahtaa heti kun joku yrittää myydä jotain ylimääräistä. Suunnittelen aina ostoskeni hyvin tarkkaan, en harrasta heräteostoja koskaan.
mua ärsyttää nii suunnattomasti lähimarketin puhelinliittymämyyjät. mulla on ollu heidän kiinteä liittymä enne mut maksuvaikeuksien takia liittymä suljettii ja vaihdoin priipeidii jotta voin ladata puheaikaa aina ko on varaa, pääasiassa soitan hälyjä. ne aina tuputtaa liittymää ja jos tuntuu pakottavalta tarpeelta jäädä siihe ko tuntuu et ne hyppii naaman etee nii selitän tilanteen. no alkavat tarjoo edullista liittymää heti mulle joka sopis ja ko sanon et jos tahon uuden liittymän heiltä nii pitää maksaa 100e liittymäsavausmaksu. vähättelee asiaa ja sanoo et toki kaikilla on varaa. öö.. jos ois varaa nii oisha mulla ollu varaa jopa maksaa puhelinlaskuki aiemmin..
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lisämyyntiä tehdään, koska se toimii. Tuputtaa ei tietenkään kannata ja asiakkaalle valehtelu ei ole hyvää palvelua (viesti 11).
Tiedän kyllä että osa ahdistuu lisämyynnistä, mutta valitettavasti se on osa myyjän työtä. Lisämyynti voi olla myös asiakkaan etu, jos myyjä osaa oikeasti ehdottaa jotain hyödyllistä lisätuotetta.
T. Myyjä
Toi on just sitä järkyttävää paskaa, jolla ne isot kihot perustelee raivostuttavan tyrkkymyynnin. Se on varmasti hienoa kehitellä jossain palsuissa hienoja teorioita siitä, miten väkinäinen tuputus oikeastaan auttaa asiakasta. Mistäköhän lähtien...
Enkö mä just sanonut että tuputus ei kannata?
Siis voi olla että kaikki asiakkaat aina valehtelee sanoessaan mulle että hyvä kun ehdotit sitä ja tota, en ois itse tajunnut, mutta jotenkin en usko että suomalainen ihan vaan kohteliaisuuttaan käyttää lisää rahaa ja vielä kiittää siitä.
Siis toki ihan mahdollista.
Teille nyt on ihan turha puhua kun kaikki lisämyynti on automaattisesti saatanasta. Todennäköisesti teillekin on lisämyyty jotakin, mutta ette vaan oo tajunnu sitä lisämyynniksi kun se ei ollut a) kassalla ja b) sama kysymys kuin kaikille muillekin tyyliin tarviitko sukkia?
Tosin tuo jälkimmäinenkin on todettu toimivaksi. Aika moni ottaa ne sukat.
Kun myyjät yrittää myydä jotain (tablettia, kännykkää, kännykän kuoria...), yleensä sanon "on jo". Liittymien ja muiden suhteen olen erittäin hintatietoinen ja kukaan ei ole vielä tehnyt parempaa tarjousta kuin nykyinen liittymä. Toki jos tekee, otan sen.
Olen nyt pari kertaa käynyt Jyskissä ja aina on heillä joku ”mahtava” tyynytarjous. Kun sanoin, että on ihan hyvät tyynyt kotona, niin silti tyrkytetään. ”Osta vaikka lahjaksi”, ei kiitos haluan vain ne tavarat, mitä tulin ostamaan...
Valitettavasti on paljonkin ihmisiä, jotka eivät osaa sanoa ei. He ostavat lehden puhelinmyyjältä, vaihtavat sähkösopimusta kauppareissulla ja ostavat niitä saatanan pompuloita jokaisen sukkapaketin yhteydessä vaikka olisivat kaljuja.
Tunnen heidänlaisiaan, ja heidän takiaan myös meille normaaleille tuputetaan joka paikassa jotain... Koska ennemmin tai myöhemmin kala jää koukkuun.
Kerran oli suorastaan surkuhupaisa tilanne ja itseäni alkoi jo naurattaa myyntitilanne. Halusin ostaa kaksi laturia puhelimeen (työpaikalle, työnantajan rahoilla). Lähin kauppa josta niitä sai sattui olemaan DNA:n liike. Tietysti myyjä halusi tietää mikä liittymä minulla on ja yritti saada minut vaihtamaan heidän liittymään. Kun en suostunut, myyjä sanoi antavansa laturit kaupan päälle jos vaihdan liittymää. Minun olisi siis pitänyt vaihtaa oma liittymäni jotta saisin ilmaiset laturit työpaikalle. En tietenkään suostunut. Jouduin jo kysymään että pystytkö nyt myymään minulle vain ne kaksi laturia vai pitääkö lähteä etsimään joku toinen kauppa. Ja edelleen myyjä nälvi että onhan se hyvä jos on ylimääräistä rahaa ja varaa maksaa kalliimpaa liittymää kuin heidän. Viereinen myyjä kyllä vähän vilkuili kollegaansa. DNA:n asiakasta minusta tuskin koskaan tulee.
Vierailija kirjoitti:
Minusta tämä on nimenomaan sitä asiallista lisämyyntiä. Laitteeseen sopivat paristot tai laturi, nahkasaappaille soveltuva suoja-aine tai pohjalliset. Ja tosiaan riittää että kysyy olisiko tarvetta, vänkääminen on kamalaa.
Mun työpaikalla (erikoisliike) saa lisää palkkaa jos keskimyynti kuukaudessa on tietyn kokoinen, ja siihen pyritään lisämyynnein.
Mun mielestä esim. kännykän oston yhteydessä on ihan ok kysäistä että tarvisitko muuten sille myös suojakuorta tai lisälaturia. Jos asiakas sanoo ei niin se on ei ja sillä mennään. Mutta sitten on nämä jankkaajat “ootsä ihan varma? Kyllä kannattais ottaa” jne. Ja tietenkin se samojen pörrösukkien ja sukkahousujen tyrkyttäminen kassalla kaikille on myös ärsyttävää.