Riittääkö osa-aikatyöt aktiivisuuden osoitukseksi silloin, kun huhtikuussa alkaa se työttömien aktiivimalli?
Riittääkö n.15h/viikossa tehtävä jatkuva työ osoitukseksi aktiivisuudesta, ettei tällaisia ihmisiä ruveta laittamaan mihinkään ihme paikkoihin tämän lisäksi?
Kommentit (16)
Ennustaminen on vaikeaa, erityisesti tulevaisuuden ennustaminen. Itse olen näytellyt aktiivista työnhakijaa oikeastaan aina. Saa nähdä miten se riittää ensivuonna? Tietenkin joitain määräaikaisia töitä olen joutunut tekemään. Pahin rasti vielä menossa nyt, vuoden työsopimus. Yleensä puolivuotta on riittänyt. Kevyesti enemmän olen ollut työttömänä kuin töissä.
Elämä tarjoaa niin paljon muuta mukavampaa ja ennenmuuta nautinnollisempaa että työ ei ole korkealla tärkeysjärjestyksessäni. Tästä voi ajatella niinkin että joku enemmän rahaa tarvitseva voi saada sen työn mihin jätän hakematta. Sekin on jostain hämärästä syystä paheksuttavaa jos antaa halukkaiden työllistyä ensin.
Onhan se varmasti yrittäjille kaksipiippuinen juttu. Ilmainen orja/orjat on varmasti houkutteleva ajatus. Toisaalta osaavia tekijöitä on vaikea saada ilman palkkaa. Riippuu ihan firmasta kumpaan suuntaan kannattaa pyrkiä.
Kulut alas vai osaaminen ylös? Vaikka laiska olen niin tiettyjä töitä olen tehnyt tarkkuudella joka on huomattu. En kestä katsoa pintoja joissa on näkyvää vikaa.
Vierailija kirjoitti:
Ennustaminen on vaikeaa, erityisesti tulevaisuuden ennustaminen. Itse olen näytellyt aktiivista työnhakijaa oikeastaan aina. Saa nähdä miten se riittää ensivuonna? Tietenkin joitain määräaikaisia töitä olen joutunut tekemään. Pahin rasti vielä menossa nyt, vuoden työsopimus. Yleensä puolivuotta on riittänyt. Kevyesti enemmän olen ollut työttömänä kuin töissä.
Elämä tarjoaa niin paljon muuta mukavampaa ja ennenmuuta nautinnollisempaa että työ ei ole korkealla tärkeysjärjestyksessäni. Tästä voi ajatella niinkin että joku enemmän rahaa tarvitseva voi saada sen työn mihin jätän hakematta. Sekin on jostain hämärästä syystä paheksuttavaa jos antaa halukkaiden työllistyä ensin.
Onhan se varmasti yrittäjille kaksipiippuinen juttu. Ilmainen orja/orjat on varmasti houkutteleva ajatus. Toisaalta osaavia tekijöitä on vaikea saada ilman palkkaa. Riippuu ihan firmasta kumpaan suuntaan kannattaa pyrkiä.
Kulut alas vai osaaminen ylös? Vaikka laiska olen niin tiettyjä töitä olen tehnyt tarkkuudella joka on huomattu. En kestä katsoa pintoja joissa on näkyvää vikaa.
Ja kaikki tuet kyllä nostetaan.. hohhoijaa
Mikä siinå nyt on niin kauheeta käydä jossain kursilla työmarkkinatukensa eteen, kun kerran ei oikeata työtäkään ole eikä selvästi saa. Onko tarkoitus siis oikeasti todella vain maata kotona tai muutenharrastella jotain itseä kiinnostavaa yhteiskunnan rahoilla?
Koska kylmä tosiasiahan on, että jos onnistut omilla keinoillasi saamaan paremman tai ylipäänsä ihan minkä tahansa työpaika, TAI jos et nosta työttömyyskorvauksia, ei sua taatusti aktivoida mitenkään. Täysin turha huutaa, että kursit on hyödyttömiä, kun oma toiminta on selvästi vähintään yhtä hyödytöntä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kulut alas vai osaaminen ylös? Vaikka laiska olen niin tiettyjä töitä olen tehnyt tarkkuudella joka on huomattu. En kestä katsoa pintoja joissa on näkyvää vikaa.Ja kaikki tuet kyllä nostetaan.. hohhoijaa
Tietenkin kaikki mahdolliset tuet. Ihan samoin toimii suomalainen yritysmailma ja niistä tuista suurin osa valuu osinkoihin. Kummallisia yrityksiä kun tarvivat valtion tukea voittojen maksuun? Jos minä saisin alkaa tehdä bisnestä niin en tarvisi yhtään tukea. Vain luvan kasvattaa ja myydä kannabista.
Laatu menee aina kaupaksi. Sitten kun itse on pahin kriitikko laadun suhteen niin siitä ei tule ongelmaa. Nyt kun tuli puheeksi oikein unelma jota ei miellä edes työksi niin siitä yksi asia. Jos viihdekäyttöön myynti riittää kohtuulliseen elämään niin lääkekäyttöön myisin mahdollisimman halvalla. Ja hyvillä perusteilla lääkkeeksi antaisin omalla kustannuksella.
Sanotaan vaikka cbd öljy joka ei edes päihdytä. Niin mahdollisuuksien mukaan sitä antaisin ilmaiseksi. Hah, hah vaikka haave on aika utopistinen suomessa niin mulla on omatunto ja sen mukaan sairaita ei rahasteta.
Jos haluaa vain viihdekäyttöön niin silloin joutaa maksamaan siitä mitä saa. Maksaahan moni siitäkin että juo itsensä krapulaan. Aivan sama antaa maksaa siitä miedostakin päihtymyksestä mistä ei tule krapulaa.
Vierailija kirjoitti:
Riittääkö n.15h/viikossa tehtävä jatkuva työ osoitukseksi aktiivisuudesta, ettei tällaisia ihmisiä ruveta laittamaan mihinkään ihme paikkoihin tämän lisäksi?
Riittää jopa 25 tuntia per 3kk.
Eli jopa joulupukki taitaisi pärjätä :D
Vierailija kirjoitti:
Mikä siinå nyt on niin kauheeta käydä jossain kursilla työmarkkinatukensa eteen, kun kerran ei oikeata työtäkään ole eikä selvästi saa. Onko tarkoitus siis oikeasti todella vain maata kotona tai muutenharrastella jotain itseä kiinnostavaa yhteiskunnan rahoilla?
Koska kylmä tosiasiahan on, että jos onnistut omilla keinoillasi saamaan paremman tai ylipäänsä ihan minkä tahansa työpaika, TAI jos et nosta työttömyyskorvauksia, ei sua taatusti aktivoida mitenkään. Täysin turha huutaa, että kursit on hyödyttömiä, kun oma toiminta on selvästi vähintään yhtä hyödytöntä.
Onhan ap:llä. 15/h vkossa työ. Ei se ap:n vika ole jos ei työnantajalla ole tarjota enempää tunteja eikä laskutavasta riippuen 300 000-500 000 työttömän kanssa paikoista kisatessa onnistu saamaan kokopäivätöitä. Vai eikö palkattu osapäivätyö ole "oikeaa työtä"?
Omituista se olisi jos vakituista osapäivätyötä tekevä laitettaisiin "aktivoitumaan" kun niitä oikeasti ei-aktiivisiakin on vaikka kuinka.
Vierailija kirjoitti:
Koko systeemistä tulee luultavasti täysi fiasko, älä turhaan vaivaa päätäsi liian paljon asialla.
Teet kuten itse parhaaksi näet, homma toimii kyllä jos tavoitteenasi on saada aikaan vaikkapa jotain ammatinharjoittajaan rinnastettavaa toimintaa tai muuta vastaavaa missä saisit työstäsi markkinoilta itsellesi tyydyttävän määrän rahaa.
Jos karenssilinjoilla mennään, se jo sellaisenaan aiheuttaa koko hallintoon niin massiiviset määrät duunia valituksineen, että siitä tulee luultavasti uutisjuttua joka ylittää rajatkin. Karensseilla yms. niillä ei oikeastaan ole kummemmin merkitystä siinä vaiheessa kun ei ole enää mitään mistä tinkiä, eli koko tämä kansan simputtaminen alkaa hiljalleen kääntyä siinä vaiheessa hallintoa vastaan, ja itse asiassa koko Suomi alkaa ottamaan siitä iskua kylkeensä kun pistelee tahallisesti omia koulutettuja kansalaisiaan työttömiksi ja kääntää selkänsä heille.
Se on semmoista se valta, turha valittaa rajojen sisäpuolella mitään koska vallassa olevat kertoo mikä on oikein ja mikä on väärin, ja tätä uskoa horjutetaan vasta kun kriisi alkaa paisumaan jo rajojen yli.
Tietenkin, jos hallinto on älykäs se tajuaa tilanteen, mutta kun äly ei ole vakiovaruste missään poliittisesti ohjatussa toiminnassa niin sitten voi vain veikkailla ja heitellä noppaa asiasta.
Vierailija kirjoitti:
Ei tietenkään aktivoida jos ei saa tukia = ole työkkärin asiakas. Ei kukaan kenenkään työttömyyttä vahdi, saa olla vapaasti tekemättä mitään eikä kukaan aktivoi jos ei työkkäriin ilmoittaudu. Mutta ei silloin voi huudella yhteiskunnan rahoilla makaamisesta.
Vierailija kirjoitti:
Kun on suhteet kunnossa niin kurssien pitäminen työllistää ainakin sen kurssin pitäjän. Näitä hommia on tutkittu ja kurssit eivät vähennä työttömyyttä. Tosin tulee ne kalliimaksi kuin antaa työttömän olla. Miksikö niitä sitten on? No kysy cokkeleilta, nehän on ammattilaisia ottamaan rahat veroparatiiseihin. Eikä ihme kun ovat pahempia parasiitteja kuin yksikään työtön.
Mun mielestä se että kauppojen roskiksia lukitaan ryöstelyn takia kertoo minkälainen maa suomi on. Hävikkiruuan ottaminen roskiksesta voi olla rikos. Jos olisin kauppias niin tekisin eri tavalla. Päiväyksen takia erääntyvät lähtisi ilmaiseksi.
Vierailija kirjoitti:
Kun on suhteet kunnossa niin kurssien pitäminen työllistää ainakin sen kurssin pitäjän. Näitä hommia on tutkittu ja kurssit eivät vähennä työttömyyttä. Tosin tulee ne kalliimaksi kuin antaa työttömän olla. Miksikö niitä sitten on? No kysy cokkeleilta, nehän on ammattilaisia ottamaan rahat veroparatiiseihin. Eikä ihme kun ovat pahempia parasiitteja kuin yksikään työtön.
Mun mielestä se että kauppojen roskiksia lukitaan ryöstelyn takia kertoo minkälainen maa suomi on. Hävikkiruuan ottaminen roskiksesta voi olla rikos. Jos olisin kauppias niin tekisin eri tavalla. Päiväyksen takia erääntyvät lähtisi ilmaiseksi.
Koska työttömyys on myös bisnes. Mitä enemmän työttömiä päästään pyörittelemään ns. "palveluissa", sitä enemmän palveluiden toteuttajille saadaan siirrettyä veronmaksajilta rahaa.
Jos vankilatkin olisi Suomessa yksityinen bisnes kuten jenkkilässä, tällöin olisi luultavasti myös valtion hallinnossa ohjeistus tuomioistuimille että tuomitkaa enemmän rikollisia, jotta saadaan bisnekset kasvuun.
Ja rikolliset tietenkin tekee mitä tahansa työtä koska heidän ihmisoikeudet lakkaa samantien kun julkisuus poistuu häiritsemästä. Ja jos eivät tee, niin sitten on tavallista lyhyempi elämä todennäköisempi, kun ei ole ihmisoikeuksia niin sitten voi käyttää väkivaltaakin ihan vapaasti motivoimiseen.
Kannattaa itsekin miettiä, ketä menee äänestämään, eipä ole Suomessakaan vanhoilla valtapuolueilla ihan paras maine kun asioita tarkistellaan em. valossa. Kansalaisten systemaattista ja härskiä syrjintää eturyhmittymien toimesta, jotka toki itse sanovat olevansa koko kansan asialla.
Vierailija kirjoitti:
Näissä kommenteissa jää usein ihan kylmänrauhallisesti huomiotta se, että tämä sinun "omilla keinoillasi" ei ole ihan niin yksinkertainen asia kuin päällepäin luulisi.
Kas kun taloutta ohjataan, siihen vaikutetaan sekä finanssien, valtion hallinnon että työmarkkinajärjestöjen toimesta. Itse asiassa kaikilla järjestöillä on asiaan vaikutusta.
Ja kuka tässä sitten häviää?
No tietenkin se tavallinen kansalainen, joka tosiaan yrittää tulla toimeen omilla keinoillaan, ilman että sotkeutuu noihin edunvalvontapässinpäiden touhuihin.
Ja se lopputulos on sellainen, että ihan keskinkertainen tavallinen kaveri ei tule em. asetelmassa saamaan taitojaan ja kykyjään vastaavia etuja, vaan em. eturyhmittymät työntävät kaikki omilla keinoillaan toimivat pois tieltään. Ne jotka em. eturyhmittymien ulkopuolella toimii ja ns. pärjää edes jotenkuten, ne on sitten jo ihan sitä suomalaisen yhteiskunnan parasta kastia ja huomattavan suuri osa heistä pakkaa kamansa tästä maasta hakeakseen elantonsa sellaisista maista joissa se oma toimiminen on enemmän kannustettua.
Lienee varmaan sinullekin päivänselvää se, että em. systeemi väistämättä johtaa lopulta ongelmiin siinä, että eturyhmittymien asema alkaa olemaan liiankin hyvä, lisäksi ne toimii kilpailua vältellen, eli se parhaiten voiva porukkahan nimenomaan EI kilpaile vapailla markkinoilla, vaan se on se sakki joka kuppaa sitten koko kansan taskut tyhjäksi. Ja näin mennään kunnes tilanne kriisiytyy koska Suomen valtiokaan ei voi ottaa loputtomiin velkaa nostaakseen hintoja ja eturyhmittymien etuisuuksia.
Muutenkin, valtion hallinnon tehtävä EI ole suojella em. eturyhmittymiä yhtään millään tavoin, pikemminkin päinvastoin eli valtion hallinnon tehtävä on suojella KOKO kansaa em. eturyhmittymien vääristävältä vaikutukselta markkinoihin, sisältäen mm. työn kysynnät ja investoinnit yms. kotimaan kustannukset.
Miten kesätyöttömät opettajat aktivoidaan? Viime kesänä sain koko ajan jotain rekrytointitilaisuusviestejä te-toimistosta. Jotain ikkunamyyntiä Oulussa yms. Asun Espoossa perheineni, miehellä vakityö, lapsilla koulut kesken. En ole ikinä tehnyt myyntityöytä. Seuraavaksi lukuvuodeksi oli luvassa oman alan töitä taas elokuun puolestavälistä alkaen.
Mietin vaan, että jos vielä enemmän aktivoidaan, mitä on ensi kesänä edessä? Tosi mielelläni olisin kesätkin työsuhteessa. Valitettavasti työsuhteeni päättyy aina kevätjuhlaan.
Ap, tuo aktivointi on hallituksen ehdotus HE 124/2017 sitä siis EI OLE HYVÄKSYTTY eikä ole varmaa, että hyväksytään. Ettekö osaa lukea, mitään päätöstä ei ole tehty. Kritiikkiä on tullut asiantuntijalausunnoissa, joita on 27 kpl:tta.
Oletteko aivan lampaita, ehdotus voi kaatua omaan mahdottomuutensa. Ap, sinäkään et siis osaa lukea.
Mitäpä sillä väliä mitä työvoimalainsäädännössä lukee, aina on muitakin lakeja jotka on isompia lakeja kuin työllisyyteen liittyvät lait.
Kannattaa vain suosiolla pitää hermonsa asiassa ja tehdä harkintansa kaikista ehdotuksista aina omien tarkoitusperien ja kannattavuuden yms. perusteella. Työvoimalainsäädäntö ei suinkaan aja kansalaisten etuja, vaan se näyttää ajavan lähinnä eturyhmittymien etuja, periaatteena se että tuolileikitetään jokin poliiitinen vähemmistö ulos työpaikoista ja sitten aletaan simputtamaan heitä.
On aika kestämätön systeemi, ja se kärjistyy sitä enemmän mitä koulutetumpaa koko kansa on.
Kannattaa sitten aina totutella myös siihen ajatukseen että omaisuus syötävä ensin pois ennenkuin syödään toimeentulotuen varassa, periaate on siinä oikea, vaikka tuohon lopputulokseen johtavan systeemin toiminta sinällään onkin väärin.
Tietääkö kukaan? Ap