Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Minä olen ainoa työpaikallamme jolla on päiväkoti-ikäinen lapsi, silti eniten iltoja

Vierailija
01.12.2017 |

Itse asiassa toisilla ei edes ole lapsia. Nolottaakin, kun lapsi on viimeisen tunnin kahdestaan hoitajan kanssa päiväkodilla, muut on jo haettu. Joskus sanoin listantekijälle, että aamut kävisivät minulle paremmin mutta silti minulla on kolme iltaa viikossa ja muilla kaksi. Onkohan ihan kiusantekoa.

Kommentit (36)

Vierailija
21/36 |
01.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sellaista se on. Lapsella on kuitenkin kaksi vanhempaa. Ainakin teoriassa.

Eiköhän sen jo idioottikin ymmärrä, että Suomessa on eronneitakin ihmisiä.

Eiköhän sen jo idoottikin ymmärä, että lapsella on silti edelleekin ne kaksi vanhempaa.

Vierailija
22/36 |
01.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eiköhän sen jo idoottikin ymmärä, että lapsella on silti edelleekin ne kaksi vanhempaa.

Eronneet eivät aina asu samalla paikkakunnalla, pölhökin sen tietää.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/36 |
01.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ja edelleekin lapsella on ne kaksi vanhempaa, pölhökin sen tietää. Eikä muualla asuminen mitenkään estä hakemasta lasta päiväkodista.

Vierailija
24/36 |
01.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Iltoja? Kai se lapsi on viimeistään 17.30 mennessä haettava sieltä päivähoidosta?

Vierailija
25/36 |
01.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

.

Vierailija
26/36 |
01.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Iltoja? Kai se lapsi on viimeistään 17.30 mennessä haettava sieltä päivähoidosta?

On ja sen jälkeen päiväkoti meneekin kiinni, kun olen aikaisemmassa vuorossa, se sulkeutuu jo neljän jälkeen.

Vierailija
27/36 |
01.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ootkohan meillä töissä... ? Pari työntekijää tekee mahdottomia vuorotoiveita joka viikko. Täydet tunnit pitäisi saada viikolle kasaan, mutta lasten takia ei saisi olla monta iltaa, se ja se aamu pitäisi olla vapaana siitä ja siitä syystä jne. Kaikki työvuorolistoja tekevät kyllä joutuvat tasapuolisuutta noudattamaan työvuoroja jakaessaan, muussa tapauksessa voit valittaa työsuojeluvaltuutetulle. Jospa sinulla jokin tai jotkin muut toiveet aiheuttavat sen, että työtunnit on pakko jakaa kolmelle illalle.

Vierailija
28/36 |
01.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ja edelleekin lapsella on ne kaksi vanhempaa, pölhökin sen tietää. Eikä muualla asuminen mitenkään estä hakemasta lasta päiväkodista.

Oletko ihan varma, ettei estä?

Vierailija
29/36 |
01.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ootkohan meillä töissä... ? Pari työntekijää tekee mahdottomia vuorotoiveita joka viikko. Täydet tunnit pitäisi saada viikolle kasaan, mutta lasten takia ei saisi olla monta iltaa, se ja se aamu pitäisi olla vapaana siitä ja siitä syystä jne. Kaikki työvuorolistoja tekevät kyllä joutuvat tasapuolisuutta noudattamaan työvuoroja jakaessaan, muussa tapauksessa voit valittaa työsuojeluvaltuutetulle. Jospa sinulla jokin tai jotkin muut toiveet aiheuttavat sen, että työtunnit on pakko jakaa kolmelle illalle.

Listojen tekijähän ei itse ole myöhempään, syystä ettei viitsi. Jospa se johtuu siitä. Minun kolme vuoroani ja toisen työntekijän kaksi varmaan johtuu siitä, kun mainitsin, että aamu parempi, niin lapsella on lyhyempi hoitopäivä. Nyt se on 8 tuntia muuten olisi 6. Osapäiväisiä ollaan mutta lapsi pitää viedä viimeistään klo 9, koska päiväkodissa on sellainen sääntö.

Vierailija
30/36 |
01.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Listojen tekijähän ei itse ole myöhempään, syystä ettei viitsi. Jospa se johtuu siitä. Minun kolme vuoroani ja toisen työntekijän kaksi varmaan johtuu siitä, kun mainitsin, että aamu parempi, niin lapsella on lyhyempi hoitopäivä. Nyt se on 8 tuntia muuten olisi 6. Osapäiväisiä ollaan mutta lapsi pitää viedä viimeistään klo 9, koska päiväkodissa on sellainen sääntö.

Yksityinen päiväkoti? Kunnallisessa ei voi tehdä tuollaista sääntöä.

Vierailija
31/36 |
01.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä taas en käsitä mistä on tullut tämä käsitys että se että henkilöiden joilla on lapsia pitäisi nauttia mistään erityisvapauksista. En nyt tarkoita tätä nimenomaista tapausta (vuorojen pitää toki olla tasapainossa työntekijöiden kesken), vaan yleisesti työelämässä mäyrytään säännöllisesti parhaiden lomaviikkojen kalastelussa ja viikonlopputyön välttelyssä aina samalla ”mutku mulla on lapsia”-perustelulla. Mullakin on lapsia, mutta ei mulle ainakaan jaettu synnärillä mitään ”jonon ohi/vapaudut ikävistä velvoitteista”-korttia.

Onko sinun mielestäsi työvuorojen tasapuolinen jakaminen jollekin erityisvapaus?

Miten ap:n työnantaja perustelee epätasaisia vuoroja? Onko sinulla joku erityinen taito, jonka vuoksi juuri sinä saat iltavuorot?

Jään odottamaan vastauksia näihin epäilemättä hankaliin kysymyksiin.

Vierailija
32/36 |
01.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei sitten ole koskaan pälkähtänyt päähäsi kyseenalaistaa mokomaa sääntöä. Sen kun vaan viet hoitoon ajoissa ennen lounasta ja päiväunia, niin ei siihen voi olla kenelläkään mitään sanomista.

Etkä ole tullut ajalleeksi vaatia vaikka liiton luottamushenkilön tai työsuojelun avulla tasapuolisuutta työvuoroihin?

Vierailija
33/36 |
01.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä mies pääsi päivävuoroon arkisin entisten ympärivuorokautisten epäsäännöllisten vuorojen sijaan kun läksin töihin vanhempainvapaan jälkeen. Heidän työpaikallaan on ollut sellainen käytäntö että nuoret ja ne, joilla ei ole enää pieniä (n. alle kymmenvuotiaita) lapsia tekevät vuorotyötä ja pikkulapsivaiheessa olevat tekevät pelkkää päivävuoroa. Näin siksi että menee helpommin ja myös siksi että ennen lapsia pitää tienata vanhempainlomaa ja lapsia varten ja pikkulapsivaiheen jälkeen sitten eläkekertymä houkuttaa. Kaikkein eniten vuorotyölisävuoroja tekevät nimenomaan nuorena. Silloinhan sitä rahaa pitää saada kertymään asuntosäästöihin, asuntolainaan, talletustilille, sijoituksiin.

Vierailija
34/36 |
01.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ukko35 kirjoitti:

Ei sinun mukulat ole työnantajasi ongelma.

Eikä ne vuorot voi jatkuvasti olla epätasaisesti, vaikka sinua kuinka ärsyttää se, että joillakin on lapsia. Mitä olisit vastannut, jos joku lapseton olisi kertonut, että hänellä on jatkuvasti 3 iltaa viikossa ja muilla vaan 2?

Vierailija
35/36 |
01.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aloituksen perusteella vaikea sanoa mitään, muilla voi olla työtehtäviä, jotka vaativat aamuvuorossa oloa tai ovat olleet talossa pidempään. Yksi iltavuoro enemmän ainakaan mitään törkeää kyykytystä ole.

Miten se, että on ollut talossa pidempään vaikuttaa vuorojen määräytymiseen? Ymmärrän jotkut vastuuhommat, mitä hoidetaan pääasiassa päivävuorossa, mutta yleensä nämä ovat sitten eri tittelilläkin, kuten vuoropäällikkö, myymäläpäällikkö, vuorovastaava jne.

Vierailija
36/36 |
01.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pitää olla tasapuolinen vuoroissa. Ota yhteys liittoosi!

Missä tälläisen lainsäädännön löytää?

Työnantaja on yksinkertaisesti tyhmä tai mulkvisti, jos järjestään sorsii yhtä tyyppiä vuorolistoissa. Ei siihen mitään lainsäädäntöä tarvita kunnollisissa paikoissa, että käsitetään millainen ilmapiiri luodaan tasapuolisuudella ja oikeudenmukaisuudella ja millainen ilmapiiri saadaan aikaan kyykyttämällä yhtä tai pientä osaa henkilöstöstä ja suosimalla muita :) Mutta tiedän kokemuksesta, että näitä mulkvisteja ja oman elämänsä pikkuhitlereitä on esimiehinä enemmän kuin tarttis olla. Onneksi ei tarvitse olla tuollaisen alaisuudessa :)

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme viisi yhdeksän