Kenellä on varaa laittaa lapsensa Jamboree-partiolerille (USA), hinta 3000 - 4000 euroa?
Kommentit (83)
Eipä tuonne ole mikään pakko lähteä, eikä varmasti kaikki kaveritkaan lähde. Ottaen huomioon että jamboreelle lähtee noin 1000 partiolaista Suomesta ja Suomessa partiolaisia on kuitenkin noin 65 000. Itse olen menossa seuraavalle jamboreelle (joka on reilun puolentoista vuoden päästä). Täytän ensi vuonna 14, joten aloitan todennäköisesti vuoden alusta jakamaan mainoksia postilaatikoihin, josta maksetaan 50-200/kk. Olen laskenut, että ehtisin jakaa niitä 14kk, joten olettaen, että saisin 100€/kk, pystyisin maksamaan itse 1400€ ja vanhemmat ovat luvanneet kustantaa loput summasta. Mutta kyllä kaikissa harrastuksissa saa rahaa kulumaan. Esim. kaverini, joka harrastaa cheerleadingia, kertoi että kausi voi maksaa todella paljon ja (pakolliset) kisamatkat jopa 6000€. Että kyllä partio on sinänsä ihan suhteellisen hintainen harrastus.
20 vuotta partiota harrastaneena en käynyt jamboreella kertaakaan. Oma lapsi ei partiota harrasta, mutta jos harrastaisi ja haluaisi, saisi lähteä. Ihan pienet lapset eivät noille edes pääse, joten iän ja leirin pitää sopia aika pieneen aikaikkunaan. Se on sellainen kerran elämässä juttu. Joten saman perheen kolme lasta tuskin kaikki olisivat oikeutettuja lähtemään.
Pojan poika on lähdössä 2023 Jamboreelle.. Keräasimme varoja tähän sukulaisilta konfirmointipäivänä. Jokainen halusi antaa myös rahalahjan. Kesätöistä Kasperi on tienannut 2 kesältä jo 2000€ joten siltä osin budjetti alkaa olla kasassa...vanhempina emme ole haluneet häntä auttaa raha-asioissa..saa itse tienata ja niin on tehnyt..Suosittelen..ainut raha jonka annoimme oli rippileirilahjaraha,jonka saa käyttää mihin haluaa..mutta hän haluaa sen jättää Jamboree-rahastoonsa:)
Harvoin sellainen perhe maksaa 3000 euroa tosta vaan. Puolan jamboreekin on about 3300 euroa
Isovanhemmat voi sponssata tai sitten siihen on säästetty pidempi aika. Lähteehän paljon nuoria kielikursseillekin ja kyllä nekin on kalliita
Monellakin. Odotitko lukumäärää/palkansaajista noin prosentuaalisesti/palkkataso/ muu omaisuus joka tuottaa jne. Lapsen omat varannot jne. Isovanhemmat joilla ei ole kylläkään velvollisuuksia mihinkään, he ovat hoitaneet omat lapsensa aikoinaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jamboree on kertaluontoinen juttu eli sinne osallistuu aina tietty ikäluokka kerrallaan, eli jos/kun kerran menee, niin toista mahdollisuutta ei tule. Eli nämä ajatukset, että samasta perheestä osllistuisi monta lasta saa unohtaa tai sen, että laskee kulut joka vuodelle.
Täh miten niin? Tiedän perheen josta lähtee 3 lasta, syntyneet 2001, 2003 ja 2005.
Voisi olettaa, että tuon ikäiset maksavat itse ainakin osan kuluistaan, elleivät vanhemmat sitten nimenomaan halua maksaa kaikkea.
Meillä olisi varaa, mutta minusta on hyvä ymmärtää että eivät nämä jamboreet ole mitenkään iso, tärkeä tai pakollinen osa partiota. Johan sen näkee siitä, että kerran neljässä vuodessa jamboreelle menee vain n 1000 suomalaista. Suomessa on n 65000 partiolaista kaikkiaan.
Varmaan samoilla perheillä, joilla on varaa laittaa lapsensa vaihto- oppilaiksi. Ei köyhillä, jotka tarvii lapsilisätkin ruokaan ja vuokraan.
Me (perheen kolme lasta) kerättiin aikoinaan rahaa myyjäisillä ja taksvärkin tapaisilla hommilla, kun lähdettiin Japaniin silloiselle jamboreelle. Ei oltu mitenkään hirveän hyvätuloisesta perheestä, mutta käytiin esimerkiksi istuttamassa mansikoita tai jotain vastaavaa koko lippukunnasta lähtevän porukan kesken ja haettiin avustusta paikallisilta Leijonilta. Sillä päästiin matkalle.
Vierailija kirjoitti:
Lapsella oli viime kesänä harrastusmatka USA:an, koulumajoitus, maksoi n. 2000 euroa. Kyllähän tuo kallis partioleiriksi on. Partiotahan mainostetaan harrastuksena johon kaikilla on varaa.
Luin, että tuo on jonkinlainen jättileiri. Paikalle on rakennettava vessat, pesytymistilat yms. ja osallistujia on tuhansia ihmisiä. Lisäksi paikalle matkustetaan maata pitkin ja poiketaan välillä tutustumaan eri kohteisiin, jolloin yksin menomatka kestää noin viisi päivää.
En kyllä itse edes haluaisi tuollaiseen massatapahtumaan.
Meillä menee joka kuukausi tuon verran vähintään tytön ratsastukseen.
2017 mentiin sentään jenkkeihin näköjään, nyt samalla summalla pääsee Puolan Gdanskiin! Aivan tolkutonta riistoa!
https://www.is.fi/kotimaa/art-2000011460137.html?utm_medium=promobox&ut…
Halpaahan tuo on, jos leiri kestää puoli vuotta ja sisältää täyden ylläpidon.
Jos lapseni tuonne välttämättä haluaisi niin itse kyllä tekisin mahdollisimman paljon ylitöitä ja säästäisin kaikesta että saisn ne tarvittavat rahat säästettyä. Ei tuommoisia tilanteita montaa kertaa elämässä tule
No en muista paljonko viime vuoden Etelä-Korean leiri maksoi, mutta kyllä se oli useita tuhansia. Ei sillä saa edes mökille trassilautoja, joten maksettiin.
Helposti olisi varaa, mutta en todellakaan lähettäisi lastani paikkaan, jossa hän voi päätyä tuhoamisleirille tai venezuelalaiseen vankilaan.
Me myimme salkusta osakkeita, että lapsi pääsi kuuden viikon kielileirille USA:han. Ei ole ylipääsemätön hinta tuo mainittu, eikä mainitulla hinnalla takuulla perhe pääse sinne lomailemaan.
Kuka HALUAA laittaa lapsensa partioleirille tuohon kehitysmaahan? Siellä lapsillakin on aseita.
700 suomalaista lähtee