Pitääkö minun ostaa pojan vaimon lapsille joululahjoja?
Pojan vaimo soitti tänään ja kertoi, mitä hänen lapsensa toivovat joululahjaksi. Siis Hänen lapsensa, jotka on saanut exän kanssa. Minä en pidä noista lapsista ja ostan vain rakkaille lapsenlapsilleni lahjoja. Olenko hirveä ihminen jos toimin näin? En kuitenkaan halua pilata välejä poikaani...
Kommentit (35)
Vierailija kirjoitti:
Tietenkin jos haluat aina ja ikuisesti muistuttaa lapsia siitä etteivät he "kuulu" perheeseen - jätä ostamatta.
Mulla on maailman ihanin anoppi joka 1. kertaa lapset tavatessaan kysyi saako hän olla oikea mummi. Ja on sen pestin hoitanut kohta 22v. Nyt jo 2 ihanan ipanan onnellinen isomummikin. Meidän perheessä ei ole ollut puolikkaita kumpaankaan suuntaan
Tarvitseeko lapsi oikeasti 3 isoäitiä selvitäkseen päästään terveenä uusperheestä?
Kyllä, jos he ostavat sinulle lahjoja. Mutta jos pojan perheeltä tulee yhteinen lahja tyyliin joulukori, ei sinunkaan ole tarkoituksenmukaista lahjoa lapsia erikseen, kahvipaketti ja suklaarasia perheelle riittävät.
Joulu on lasten juhla. Lahjat kaikille lapsille tasapuolisesti, katsomatta kuka on lasten isä. Se ei ole lasten vika jouluna, jos niiden oikea isä ei heistä asianmukaisesti huolehdi. Häpeä ketjun aloittaja postaustasi. Miten kehtaat näin jouluna laittaa lapsia eriarvoiseen asemaan samassa perheessä. Sitä kait se pojan vaimosikin koittaa tehdä, että kaikki olisi samanarvosia. Toiset lapset ovat kateellisia siitä, että tällä yhdellä on hyvät isovanhemmat ja heillä ei ehkä olekkaan.
Omien lasteni kohdalla anoppi on ostanut lahjat, kuten oikeille lapsenlapsilleenkin, mutta koskaan ei ole mitään pyydetty häneltä eikä sen puoleen odotettukaan.
Kutsu miniä juttelemaan asiasta ja tarjoa yllätyslounaaksi Äityliinin herkullista maksamakkarakeittoa. Hyvän aterian ääressä ihmissuhteiden solmut aukeavat.
Vierailija kirjoitti:
Kutsu miniä juttelemaan asiasta ja tarjoa yllätyslounaaksi Äityliinin herkullista maksamakkarakeittoa. Hyvän aterian ääressä ihmissuhteiden solmut aukeavat.
Saisiko reseptin
Jos kaikki lapset ovat sinun luonasi yhtäaikaa, niin sinun täytyy ostaa myös heille. Jorain pientä edes. Et voi antaa paketteja vain toisille.
Mutta jos vain toimitat lahjat erikseen,,niin sinun ei tarvitse ostaa.
Näissä uusperhekuvioissa (jossa minäkin asun) kannattaa mummon ostaa kaikille lapsille jotain ihan pientä (tyyliin 10 e), ja antaa omille lapsille loput rahana. Säästyy monenlaiselta.
Mutta jos lapset ovat jo nuoria, niin kyllä he ymmärtävät, että jokaisella on omat mummot ja sukulaiset, ja siksi kaikkien elämä on erilaista.
Miksi pitäisi ostaa. Vaimon lapsihan saa lahjat omilta vanhemmiltaan ja omilta isovanhemmiltaan. Myös isänsä vanhemmilta.
Ostaako vaimon ex-miehen vanhemmat lahjoja poikasi lapsille?
Vierailija kirjoitti:
Näissä uusperhekuvioissa (jossa minäkin asun) kannattaa mummon ostaa kaikille lapsille jotain ihan pientä (tyyliin 10 e), ja antaa omille lapsille loput rahana. Säästyy monenlaiselta.
Mutta jos lapset ovat jo nuoria, niin kyllä he ymmärtävät, että jokaisella on omat mummot ja sukulaiset, ja siksi kaikkien elämä on erilaista.
Tämä on hyvä neuvo. Pienet lahjat kaikille lapsille ja omille lapsenlapsille säästötilille rahaa
Itse en ole mummo vielä ainakaan 15 vuoteen, mutta mielestäni olet todella ilkeä poikasi vaimon lapsia kohtaan .
Ne poikasi vaimon lapset ovat poikasi perhettä, joten kyllä heille kuuluu mielestäni yhtä lailla ostaa lahjoja, jos biologisillekin lapsenlapsille lahjoja ostaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tietenkin jos haluat aina ja ikuisesti muistuttaa lapsia siitä etteivät he "kuulu" perheeseen - jätä ostamatta.
Mulla on maailman ihanin anoppi joka 1. kertaa lapset tavatessaan kysyi saako hän olla oikea mummi. Ja on sen pestin hoitanut kohta 22v. Nyt jo 2 ihanan ipanan onnellinen isomummikin. Meidän perheessä ei ole ollut puolikkaita kumpaankaan suuntaan
Tarvitseeko lapsi oikeasti 3 isoäitiä selvitäkseen päästään terveenä uusperheestä?
Voi tarvitakin. Me emme voi sitä tietää.
Jokainen meistä on potentiaalinen lapsen elämän huonontaja ja traumojen ja ikävien muistojen antaja. Kenties sanomisemme tai tekemättä jättämiset ovat aiheuttamassa lapselle itsetunnon heikentymistä, joka vaikuttaa koko loppuelämään.
Teimme mitä tahansa, niin se vaikuttaa jokaiseen lähellä olevaamme. Lapset tietenkin ovat herkempiä kaikessa. Tiedättehän, ei ole yksi tai kaksi tapausta, kun joku kertoo ala-asteen opettajansa sanoneen, että sinä et osaa tätä tai tuota ja se on mielessä vielä aikuisenakin.
Perhosen siiven isku. Ettekö usko. Juuri sinun tekemiselläsi on vaikutusta. Lapsi oppii, että hänellä ei ole arvoa silmissäsi. Läheinen aikuinen julkisesti osoittaa, että hän ei ole muistamisen arvoinen, kun vieressä olevat ovat. Epätasapuolinen kohtelu on ihan ok.... sen lapsi oppii.
Joo, totta kai lapsi kokee pettymyksiä elämässään, mutta itse ajattelen niin, että ei niitä tarvitse väenväkisin järjestää, elämä kyllä järjestää niitä yllinkyllin ilman minun soosoosormeani.
Vierailija kirjoitti:
Itse en ole mummo vielä ainakaan 15 vuoteen, mutta mielestäni olet todella ilkeä poikasi vaimon lapsia kohtaan .
Ne poikasi vaimon lapset ovat poikasi perhettä, joten kyllä heille kuuluu mielestäni yhtä lailla ostaa lahjoja, jos biologisillekin lapsenlapsille lahjoja ostaa.
Olet itse aika ilkeä.
Tai ehkä et ole. Pointti on se, että kovin tietäväisinä me olemme, vaikka emme APn asioista mitään tiedä.
Minun neuvoni aplle olisi, että juttelisit poikasi kanssa, miten vaimon puolen isovanhemmat toimivat. Ja erityisesti miten lasten ’oikea’ isä on perheen joulussa (ja arjessa) läsnä. Jos oikeaa isää ei ole, kohtelisin kaikkia lapsia kuin oman poikani lapsia, mutta jos miniän lapsilla on isä ja isän suku, jotka (vain) noita lapsia huomioivat, huomioisin ’omat lapsenlapseni’ eri tavalla. Asiaan vaikuttaisi myös se, ovatko lapset minulle muuten ’ventovieraita’ vaiko osa elämääni myös muina vuodenaikoina.
Joka tapauksessa juttelisin pojan ja miniän kanssa siitä, että osaan kyllä kysyä, jos kaipaan lahjavinkkejä, mutta en ole mikään tilausautomaatti.
Ja joka avauksessa, jos menisin heidän perheeseen jossain vaiheessa joulua, veisin jokaiselle lapselle jotain, (minut tuntien) vaikkapa jotkut kirjat tai palapelit :)
Ja AP , kyllä asiaan vaikuttaa myös se, onko sinulla tiukkaa rahasta. Kenenkään ei tarvitse lahjoa ketään vararikkoon :)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämä on hyvä neuvo. Pienet lahjat kaikille lapsille ja omille lapsenlapsille säästötilille rahaa
Miten olisi jos sittenkin ostaisi (menisi yhdessä vanhemman ja lapsenlapsen kanssa) sille lapselle vaikkapa talvikengät? Omassa tuttavapiirissä ainakin jostain syystä juuri uusioperheet tuntuvat elävän varsin tiukoilla budjeteilla.
Olen vastaavassa tilanteessa kysynyt, että ostaahan miniän vanhemmat lahjoja minun lapsenlapsilleni. Vähän niin kuin vastavuoroisesti. Kuulemma ei tarvitse ostaa, kun eivät ole sukua. No ei sitten minunkaan tarvitse ostaa miniän lapsille mitään.