Jopa mainoksissa yhdyssanavirheitä
Eräs firma lähetti asiakkailleen mainoksen, jossa oli yhdyssanavirhe. Voiko nolompaa olla? Antaa entistäkin tyhmemmän vaikutelman kyseisestä firmasta. Tulee mieleen, että kukahan työntekijä sen mainoksen on tehnyt. Ja miten on mahdollista, ettei kukaan ole huomannut virhettä, kun mainosta on käyty läpi. Ovatko kaikki siis siellä yhtä tyhmiä?
Kommentit (11)
Joskus mietin, ovatko kirjoitusvirheet mainoksissa tarkoituksellisia huomion herättäjiä. "Hiusten -ja kulmien- värjäys vain 40.5e!"
Tosin kun asiakaspalvelutyyppisessä tilanteessa (esim. vastaus sähköpostiin) on virheitä, niin en usko kirjoitusvirheiden selittyvän tarkoituksellisuudella. Toisaalta, kun asiakaspalvelu on asiallista ja kohteliasta muuten, niin eipä ne kirjoitusvirheet välttämättä mihinkään vaikuta. Riippuu tosin minkä alan yrityksestä on kyse (ja miten pitkä vastaus on ja aiheuttavatko virheet väärinkäsityksiä)...
Vierailija kirjoitti:
Eräs firma lähetti asiakkailleen mainoksen, jossa oli yhdyssanavirhe. Voiko nolompaa olla? Antaa entistäkin tyhmemmän vaikutelman kyseisestä firmasta. Tulee mieleen, että kukahan työntekijä sen mainoksen on tehnyt. Ja miten on mahdollista, ettei kukaan ole huomannut virhettä, kun mainosta on käyty läpi. Ovatko kaikki siis siellä yhtä tyhmiä?
Ehkä joku on saattanut virheen huomatakin, mutta ei ole ollut huomaavinaankaan, jottei hän ainakaan olisi muiden silmissä se ärsyttävä "kielioppipoliisi"? Jos ei ole erikseen älytty pyytää virheistä huomauttamaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eräs firma lähetti asiakkailleen mainoksen, jossa oli yhdyssanavirhe. Voiko nolompaa olla? Antaa entistäkin tyhmemmän vaikutelman kyseisestä firmasta. Tulee mieleen, että kukahan työntekijä sen mainoksen on tehnyt. Ja miten on mahdollista, ettei kukaan ole huomannut virhettä, kun mainosta on käyty läpi. Ovatko kaikki siis siellä yhtä tyhmiä?
Ehkä joku on saattanut virheen huomatakin, mutta ei ole ollut huomaavinaankaan, jottei hän ainakaan olisi muiden silmissä se ärsyttävä "kielioppipoliisi"? Jos ei ole erikseen älytty pyytää virheistä huomauttamaan.
Et voi olla tosissasi. Millainen ihminen ei huomauta kirjoitusvirheestä?
Antaa todella idiootimaisen kuvan firmasta. Todella alhaisen. Niin idioottimaisen, että sitä ihmettelee, miten firma voi edes olla pystyssä. Myös työntekijöiden älykkyys joutuu todellakin omaan kategoriaansa.
Ja jonkun jatkuvasti mainostettavan sähköhammasharjan tv-mainoksessa lukee isolla tyylin "paraempi puhdistusteho" ja "paraempi ikenille". Eikö kukaan tarkista näitä etukäteen?
No mainoksissa tietysti on yhdyssanavirheitä, ja muitakin virheitä. Mutta eilen en mtv:n verkkosivuilta onnistunut löytämään yhtäkään uutista, jossa ei olisi ollut jotain kirjoitusvirhettä tai virheellistä sanaa. Virheellisellä sanalla tarkoitan esim. kun sekoitetaan kaksi muodoltaan samankaltaista sanaa, jotka tarkoittavat kuitenkin eri asiaa. Esim. matriisi ja matriarkka tai patriisi ja patriarkka. Aina nämä eivät ole edes sivistyssanoja, vaan aivan tavallisia suomen kielen sanoja. Kuten helähtää ja helahtaa. Jossain lehdessä oli kirjoitettu, että "hän helähti punaiseksi". Just.
No tuota, ne ajat, joina mainosnikkarit vielä tunnettiin hyvästä ja elävästä suomen kielestä, ovat noin 50 vuotta takanapäin. Eiväthän toimittajatkaan osaa enää suomea eikä heiltä sitä kai enää vaaditakaan; esim. Iltiksessä on välillä aivan käsittämättömän kökköä kieltä.
Vierailija kirjoitti:
No tuota, ne ajat, joina mainosnikkarit vielä tunnettiin hyvästä ja elävästä suomen kielestä, ovat noin 50 vuotta takanapäin. Eiväthän toimittajatkaan osaa enää suomea eikä heiltä sitä kai enää vaaditakaan; esim. Iltiksessä on välillä aivan käsittämättömän kökköä kieltä.
Iltistä ei voi enää oikein laskea lehdeksi. Siellä ei osata lainkaan kirjoittaa. Tekstien merkityskin on sitä sun tätä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eräs firma lähetti asiakkailleen mainoksen, jossa oli yhdyssanavirhe. Voiko nolompaa olla? Antaa entistäkin tyhmemmän vaikutelman kyseisestä firmasta. Tulee mieleen, että kukahan työntekijä sen mainoksen on tehnyt. Ja miten on mahdollista, ettei kukaan ole huomannut virhettä, kun mainosta on käyty läpi. Ovatko kaikki siis siellä yhtä tyhmiä?
Ehkä joku on saattanut virheen huomatakin, mutta ei ole ollut huomaavinaankaan, jottei hän ainakaan olisi muiden silmissä se ärsyttävä "kielioppipoliisi"? Jos ei ole erikseen älytty pyytää virheistä huomauttamaan.
Et voi olla tosissasi. Millainen ihminen ei huomauta kirjoitusvirheestä?
Jaa että millainen. En nyt mitään adjektiiveja tähän keksi, mutta esim. ihminen, joka on törmännyt usein näihin "älä jaksa pikkuasioista vääntää" -rentoilijoihin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eräs firma lähetti asiakkailleen mainoksen, jossa oli yhdyssanavirhe. Voiko nolompaa olla? Antaa entistäkin tyhmemmän vaikutelman kyseisestä firmasta. Tulee mieleen, että kukahan työntekijä sen mainoksen on tehnyt. Ja miten on mahdollista, ettei kukaan ole huomannut virhettä, kun mainosta on käyty läpi. Ovatko kaikki siis siellä yhtä tyhmiä?
Ehkä joku on saattanut virheen huomatakin, mutta ei ole ollut huomaavinaankaan, jottei hän ainakaan olisi muiden silmissä se ärsyttävä "kielioppipoliisi"? Jos ei ole erikseen älytty pyytää virheistä huomauttamaan.
Et voi olla tosissasi. Millainen ihminen ei huomauta kirjoitusvirheestä?
Mikä sun teoria niille kirjoitusvirheille on? Onko mainoksen ääressä eri vaiheissa vain yksi ihminen? Jos ihmisiä on useita, miksei kukaan heistä osaa kirjoittaa oikein?
Eniten minua ärsyttää, että on ryhtynyt sisustusblogin kirjoittajaksi, eikä osaa suomen kieltä, jatkuvasti kirjoitusvirheitä yhdyssanoissa ja pieniä kirjaimia erisnimissä! Ja sellaisesta maksetaan!