Mies painostaa ostamaan sijoitusasunnon ennen omaa ensiasuntoa
Haluaisin eka ostaa ihan omaan käyttöön asunnon. Mies haluaa tehdä asuntoon rempan on itse remppataitoinen, kuulemma 15000€:lla voi nostaa asunnon arvoa 80000€:llä? :D voikohanolla totta. Ja haluaa sitten myydä sen. Se puhui jostain ok-talosta, siinähän on myyjällä 5v virhevastuu, en haluaisi sellaista taakkaa/stressitekijää...
Mitä mieltä?
Kommentit (13)
Onko muka realistista, 15000€ käyttää remppaan. Tekee itse ison osan. Talon arvo NOUSEE 80000€ eurolla?
On katsonut liikaa remppa tai muutto -sarjaa. Talon arvo ei ole se, mitä siitä myydessä saa, noissakaan. Itse asiassa ollaan tekemässä kauppaa, läpi meni tarjous, joka oli aika reilusti alle pyyntihinnan. Tarjouksia oli tehty useampi, mutta kaikki muut olivat alle meidän tekemän. Remontoidusta asunnosta oli kysymys. Eikä remontoiminen takaa sitä, että joku ostaisi. Montaa vasta remontoitua katsottiin ja puolet niistä on yhä myymättä, osa ollut jo aika pitkäänkin.
No tuollainen arvonnousu voi olla mahdollinen pks alueella,ei kai muualla.
Vierailija kirjoitti:
On katsonut liikaa remppa tai muutto -sarjaa. Talon arvo ei ole se, mitä siitä myydessä saa, noissakaan. Itse asiassa ollaan tekemässä kauppaa, läpi meni tarjous, joka oli aika reilusti alle pyyntihinnan. Tarjouksia oli tehty useampi, mutta kaikki muut olivat alle meidän tekemän. Remontoidusta asunnosta oli kysymys. Eikä remontoiminen takaa sitä, että joku ostaisi. Montaa vasta remontoitua katsottiin ja puolet niistä on yhä myymättä, osa ollut jo aika pitkäänkin.
Riippunee paikkakunnasta? Hki-Espoo-Vantaa akseli olisi alue josta mies talon ostaisi
Miehesi ei tiedä mitään asuntokaupasta, mm. ensiasunnon varainsiirtoverovapaudesta, joka ei koske sijoitusasuntoja.
Osta oma asunto vain, anna miehesi hassata omat rahansa. Tee myös avioehto äläkä lähde takaamaan mitään miehesi lainoja tms. jotta et joudu tulevaisuudessa maksajaksi.
Kun olen ostanut sijoitusasuntoni, on niiden arvo riittänyt 70% vakuudeksi lainasta. Eli sijoitusasuntoon tarvitsette enemmän rahaa alkupääomaksi kuin ensiasuntoon. Etenkin, jos säästäisitte ASP:n.
Sitten edelleen maksaisitte vuokraa ja säästäisitte ensiasuntoa. Pääkaupunkiseudulla ei vuokra-asunnosta saa niin paljon vuokraa, että se kattaisi lainanlyhennyksen, korot, vastikkeen ja pääomaveron. Jossain maalla voi saada, mutta siellä asunnon arvo voi laskea tai tulla tyhjiä kuukausia.
20 vuoden kokemuksella suosittelen ostamaan ensin oman asunnon ja kun se kelpaa sijoitusasunnon lainan vakuuksi, miettimään sijoitusasunnon ostoa.
Vierailija kirjoitti:
Haluaisin eka ostaa ihan omaan käyttöön asunnon. Mies haluaa tehdä asuntoon rempan on itse remppataitoinen, kuulemma 15000€:lla voi nostaa asunnon arvoa 80000€:llä? :D voikohanolla totta. Ja haluaa sitten myydä sen. Se puhui jostain ok-talosta, siinähän on myyjällä 5v virhevastuu, en haluaisi sellaista taakkaa/stressitekijää...
Mitä mieltä?
15000 euron remppa omakotitaloon on aika pieni, vaikka tekisi itse tosi paljon (sähkö- ja putkityöt joutuu teettämään ulkopuolisella kuitenkin)
Joo, rempalla voi saada omakotitalon hinnan periaatteessa nousemaan tuon 80000 euroa, joissain tapauksissa, mutta siihen menee selvästi enemmän kuin tuo 15000 euroa.
Onko tämä sama mies, joka painostaa sinua luopumaan FB-tilistäsi?
Onko miehesi rakennusalan ammattilainen? Vanha omakotitalo, johon amatööri tehnyt pintarempan, kuulostaa melkoiselta hasardilta sinun kannaltasi. Sinun rahasi, käytät miten ITSE parhaaksi näet.
Jos asutte miehen kanssa yhdessä niin ihan fiksua ostaa asunto nyt ja laittaa se vuokralle sen jälkeen kun olette tehneet siihen rempan. Jossain vaiheessa kannattaa muuttaa siihen pariksi vuodeksi niin saat myyntivoiton sitten aikanaan verovapaasti, saamistasi vuokratuloista maksat tietenkin veron. Aika paljolta kuullostaa tuo 15000 euron rempalla 80000 euron voitto jos tarkoitus on heti rempan jälkeen laittaa se myyntiin. Keinottelua. Mutta tuon 80000 euroa hyvinkin tienaat sillä asunnollasi jos se on sellaisella alueella jossa on helposti vuokralaisia saatavilla sekä asuntokauppa käy. Siis vuokratuloina ja myyntivoittoina 10 vuodessa. Sen lisäksi että saat omaa asuntovarallisuutta jos asut nyt vuokralla tai miehesi kanssa. Menetät siinä kyllä ensiasunnon varainsiirtoverottomuus oikeuden jos et muuta asuntoon itse asumaan. Kysymys on useista tonneista. Kannattaa tosiaan harkita että asuu siinä itse pari vuotta. En muista että saako tuon varainsiirtoveron perittyä takaisin vai voiko sen peräti jättää maksamatta jos on ensimmäiseksi asunnokseen ostanut sijoitusasunnon. Verotoimistosta voi kysyä tai etsiä vastausta vero.fi sivuilta tai heidän puhelinpalvelustaan.
Miehesi kuulostaa vähän tyhmältä, mutta jos oikeasti mietit tuollaista kikkailua niin teidän kannattaisi ostaa se mörskä ja muuttaa sinne. Kun remontti on valmis voitte myydä sen ilman myyntivoittoveroa (kunhan siis kaksi vuotta olette siinä asuneet). Tosin kuten itsekin aavistit niin OKT:ssa voi olla vaikeuksia luvassa vielä myöhemminkin ...
Mies
Mies saa tehdä bisneksensä yksin tai ottaa kaverinsa kimppaan mukaan. Toki sinä et sitten saa mahdollista tuottoakaan, mutta et myöskään tappiota ja vaivannäköä.