Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Köyhän perheen joulu

Vierailija
29.11.2017 |

Vihaan joulua. En ymmärrä miksi pitää olla tällainen juhla joka luo ihan hirveät paineet myös meille vähäosaisille. Jouluruuat ovat aivan poskettoman kalliita. Meillä ei ole ollut varaa moneen vuoteen syödä kinkkua. Olen tarjonnut lanttulaatikkoa ja kinkkuleikkelettä. Tuoreisiin kaloihin ei olisi iki maailmassa varaa. Rosollin olen pystynyt tekemään, mutta tänä vuonna ei ole varaa tehdä sille kastiketta. Saan pidätellä itkua, kun 4 lapselle pitäisi saada lahjatoiveet täytettyä. Yritän säästää koko vuoden tuista, mutta saan tänäkin vuonna vain 400€ lasten lahjoihin. Tuokin summa edellyttää, että tingin omista syömisistäni ja vaatteista. Myös lämmityskuluista joudumme säästämään ja voikin olla, että joukuna on melko kylmä! Nyt on käynnissä se joka vuotinen joulumielikeräys, mutta me emme ole ikinä saaneet ruokalahjakorttia. Se olisi tarpeen, joskus mekin saisimme jotain. Sossusta ei löydy läheisenrakkautta edes joulun aikaan. Olisi inhimillistä ja oikein, että köyhät saisivat joulurahan, jolla ostaa ruokaa ja lahjoja. Mutta ei, meitä kohdellaan aina kuin saastaa. Meillä ei ole oikeutta nautintoon, meidän pitää sietää tätä kituutusta vuodesta toiseen. Ja porvari saa piilottaa rahat panamaan. On se kumma, kun edes lapsien hyvinvoinnista eivät välitä!

Kommentit (47)

Vierailija
41/47 |
03.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No mutta onhan 400€ jo paljon neljän lapsen lahjoihin! Olemme vähävarainen perhe ja minä en aio ostaa omalleni kuin ehkä muutamalla kympillä. Olen jo haalinut kirppareilta sopivaa - löysin esim lapsen toivoman lautapelin ihan pilkkahintaan. Yhden legopaketin saatan ostaa uutena, saa riittää. Mahdollisesti myös askartelutarvikkeita. Ei lapsille joulua tee se lahjojen kalleus tai paljous. Jos budjetoisit hieman järkevämmin, saisitte sen kinkunkin ostettua. Osta jokaiselle lahjat 70€:lla niin saatte ruokaan loput 120€ ekstraa. Hyvää joulunodotusta! 

Me ollaan ihan hyvin toimeentuleva perhe, eikä tulisi mieleenkään ostaa edes 100€/lapsi lahjoja. Tosin me ollaan myös painotettu lapsille, että ne luistimet, jotka täytyy taas ostaa, ostetaan joulun jälkeen jostain hyvästä alesta ja ne on myöskin tavallaan joululahjaa, kuten myös on vaikkapa retki Linnanmäelle itse kunkin synttärilahja. Lapsia on turha opettaa siihen, että tavarapaljous on joku onnistumisen tai rakkauden mitta.

Meillä on siis joululahjaperiaate: 1 toivottu, 1 kirja/lautapeli, 1vaate ja joku yhdessä tekeminen. Ja vanhemmat ostavat toisilleen jonkun pienen yllärin, esim jotain hierontaöljyä tms. ja itselleen sen haluamansa kirjan :) koska meidän lapsille on tärkeää että joulupukki on muistanut myös kilttejä vanhempia :)

Vierailija
42/47 |
03.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tän on pakko olla provo :) Tosiaan, lapsilisä tulee ennen joulua ainakin, kaikki lapset eivät varmaan ole yli 17-vuotiaita? Ei meilläkään kalaa syödä, syy on se että lapset eivät sitä syö. On kallista enkä siksi itse syö. Aattona syödään siis kinkkua, perunaa tai muussa, muutama laatikko, iso rasiallinen rosollia, pari muuta salaattia. Pipareita, torttuja, ehkä kuivakakku. Suklaata. Omat lapseni saavat kukin n. sadalla eurolla lahjoja. En itsekään joulusta ilahdu vähävaraisuuteni takia sekä myös sen että kaikki mitä järjestetään on minun järjestettävä, sukua ei ole eikä toinen vanhempi osta lapsille mitään. Silti se joulu tulee ja myös menee. Omat lapseni ovat tottuneet köyhyyteen. Sossu auttaa jos laskelmoem mukaan tarvitsette Tt-tukea. Asutte ilmeisesti omistusasunnossa kuitenkin!?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/47 |
03.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yhteiskunnanko pitäisi teijän perheen lasten joulun maksaa? Itse aikoinaan tein päätöksen että hankimme vain yhden lapsen, koska en missään nimessä halua että lapseni joutuisi kokemaan köyhyyttä. Kuullostaa varmaan kylmältä ja kovalta mutta elämä on valintoja.

Vierailija
44/47 |
03.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oletko vilkaissut lantun, porkkanan ja perunan kilohintoja?

Vierailija
45/47 |
03.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Me olemme keskituloisia enkä muista koska olisi ollut varaa laittaa 400€ lahjoihin (tai jo niin silloin lahjoina on käyttötavaraa ja vaatetta myös)

Tänävuonna 3 lastenlapsen ja teinin lahjoihin menee n 250€, aikuisia ei lahjota.

Ap; monessa ketjussa olen laskenut miten ihan perus jouluruuat saa 30-40 eurolla. Mistään perustarpeesta ei tarvitse tinkiä. Tietty jos haluaa konjakkia, siianmätiä, hanhenmaksaa ja kalliita konvehteja sitten tietenkin on vähän tiukka budjetti.

Vierailija
46/47 |
03.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olen ostanut lasten lahjat kirppareilta. Kiertäminen vaatii aikaa, mutta yleensä olen löytänyt lasten mieleisiä lahjoja. Kestäviäkin ne ovat olleet, koska kirpparille päätyy vain sellaista, joka on jo etukäteen jonkun toimesta kestäväksi testattua.

Haastavinta on ehkä löytää teinipojalle. Kirpparilta ei voi oikein hankkia uusimpia tuhannen euron pelikoneita (joskin ps3 on meille hankittu torista ja on mieleinen ja toimiva ollut, mutta toisinkin olisi voinut käydä). Kalliin elektroniikan osalta sanon pojalle, että voi käydä kesätöissä ja hankkia ne siten. Tänä vuonna hankin hänelle ebaysta hänen toivomiaan asioita (noin 30 eurolla, mikä sekin on toki rahaa pienituloiselle).

Hutejakin lahjahankintoihin mahtuu. Vuosi sitten ostin lapselle joululahjaksi käytetyn talvitakin. Takin malli on lapselle mieleinen, mutta hän sanoo, että takin karvakaulus on yhdestä kohtaa 'pureskeltu'. Siksi takki on jäänyt vähäiselle käytölle. Nyt olen hankkinut takkiin uuden irtokauluksen, ja kun se on kiinnitetty, arvelen takki kelpaa käyttöön. (Lapsi pitää kalliista vaatemerkeistä. Käytettynä meidän on mahdollista niitä hankkia, omastakin mielestäni ne ovat hyvännäköisiä ja lisäksi laadukkaita; ei tarvitse välttämättä kulkea marketin tarjoustakissa, jossa vetoketju menee rikki tai sauma ratkeaa; kokemusta on siitäkin.. Ulkopuoliset ei pysty sanomaan, että lasten kalliimman oloista takkia tms ei olisi ostettu uutena. )

Vierailija
47/47 |
10.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Älä ruikuta. Jouluruuat eivät ole kalliita. Kaikkea muuta. Laatikot, kalat, kinkku, kaikkia näitä saa esim. Lidlistä pikkurahalla.

Silkkaa lässyttämistä ja uhriutumista koko juttusi.

Miten on rahankäyttösi laita? Paljonko kuluu rahaa epäolennaiseen?

Yleensä kun aletaan purkamaan talousahdinkoa, varsinkin alhaisen koulutustason omaavien keskuudessa, löydetään varsin pian monia itse aiheutettuja syitä. Rahankäyttö on tavallisesti täysin hallitsematonta. Suomessa yhteiskunta tukee veronmaksajien taskusta vähäosaisia taaten kaikki heidän kohtuulliset tarpeensa. On omasta toiminnasta kiinni, miten hyvin resurssinsa jakaa.

Älkää valittako, raha kannetaan nenänne eteen.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi seitsemän seitsemän