Paniikki, jääkö poikamme nimettömäksi?
Meille on siis syntymässä poika kahden kuukauden kuluttua ja ei ole kertakaikkiaan mitään nimivaihtoehtoja. Pitkään otin ihan lunkisti asian kanssa että katotaan miltä hän näyttää ja ehkä törmään jossain kivaan nimeen. Nyt on alkanut ahdistamaan, olen selaillut kaikenmaailman nimisivustot läpi ja mikään ei nappaa. Yleensä kaikki on liian yleisiä, ei sovi suomalaiseen sukunimeen tai mikä pahinta: suurin osa kuulostaa koirannimiltä! Mies on rennompi mutta ei hänkään keksi mitään kivaa nimeä. No joo pieni ongelma mutta mä en oikeesti kestä. Ootteko muut kuinka "myöhään" vasta päättäneet lapsillenne nimet? Kauheaa jos joku maistraatin virastotyöläinen sitten keksisi nimen.
Kommentit (189)
Ai taas tämä sama. No, kerron sinulle että satavarmasti yksikään ihminen ei ole nimetön. Nimi on katsos pakollinen joka ikisellä henkilöllä.
Voit lisätä tämän saman aloituksen sitten vaikka parin kuukauden päästä taas.
Vierailija kirjoitti:
Alvar
Vilho
Toivo
Mikään näistä ei kuullosta koiran nimeltä.
Niklas vääntyy Nikeksi.
:D Kaikista noista kolmesta tulee mulle mieleen ensin joku tai useampikin tuttu koira ja vasta toisena joku tuttu lapsi.
Koirien nimimuoti ennakoi lasten nimimuotia.
Joo siitä tehdään lasu koska vanhemmat ei keksineet nimeä ja se päätyy lastenkotiin.
Pojalle nimeksi Lauri Johannes. Molemmat sopivat hyvin suomalaiseen sukunimeen eivätkä ole koiran nimiä. Nyt on asia ratkaistu.
Arvokkaan kuuloiset, miehekkäät:
Aarni Aleksander
Kaarlo Johannes
Perinteiset:
Toivo Tapio
Juho Aleksi
Antti Juhani
Sitten jotain muuta:
Leo Henrik
Onni Anton
Meillä oli miehen isoisän nimi valittuna, mutta kun vauva syntyi, ei hän kyllä ollut yhtään sellaisen näköinen eikä oloinen. Piti keksiä uusi sopivampi nimi, ja siitä tuli sellainen perinteinen suomalainen. Sopii kyllä tosi hyvin.
Minustakin kun näet sen uuden ihmisen ja tutustut hänen luonteeseen, on paljon helpompi miettiä sopiva nimi.
Ajattele nyt jos nimeksi on valittu vaikka Brigitte kun ihminen on selvä Emma.
Ei kyllä ole yhtään miehen nimeä mitä ei olisi annettu jollekin mäyräkoiralle, mun kokemuksen mukaan. Jos se on kriteeri niin tosiaan jää ilman nimeä.
Amos
Joonatan
Eliel
Samuel, Samuli
Viktor
Erik
Patrik
Mikael
Johannes
Aleksander
Jussi
Joakim
Eemeli, Emil
Alex, Aleksi, Akseli
Verneri
Viljami
Leo
Lucas, Lukas, Luukas
Santeri
Sami
Tuomas, Tomas
Iiro, Aaro, Eero
Noel
Joel
Jami
Marko
Miika
Miro
Nikolas, Nikolai
Leevi
Lasse, Lassi
Ben, Benjamin
Sebastian
Hugo
Raimo
Roni
Reino
Jonas
Matteus
Erik Sebastian
Julius Onni Aleksander
Emil Benjamin
Sellainen vanha nimi kuin Antto on myös kiva.
Rookeri, Ritsartti ja Timitri. Jos haluatte oikein hifistellä, lisäätte syntymäpaikkakunnan siihen eteen eli Vantaan Rookeri, Mikkelin Ritsartti ja Äänekosken Timitri. Kätevää.
Vierailija kirjoitti:
Rookeri, Ritsartti ja Timitri. Jos haluatte oikein hifistellä, lisäätte syntymäpaikkakunnan siihen eteen eli Vantaan Rookeri, Mikkelin Ritsartti ja Äänekosken Timitri. Kätevää.
Itse käyttäisin kyllä mielummin kirjoitusmuotona Rikhartti. On jotenkin coolimpi kuin Ritsartti. Vertaa Niko ja Nico.
Jos tuleekin tyttö niin ehdottomasti Anselikka Tesiree.
Hei hyviä ehdotuksia taas! Ap kiittää :) Tuo Rafael kuulostaa kivalle, hitsi vaan kun tulee vähän mieleen se ärsyttävä Rafaelin enkeli biisi. Mutta niinkuin täälläkin todettu niin eipä ole nimeä josta ei tulisi mieleen joku biisi, koira, hevonen taikka julkkis. Esimerkiksi Tino nimi on herttainen mutta tiedän sen nimisen hevosen ja hän on jotenkin hyvin nimensä näköinen. Ja seuraan jonkun verran urheilua kun joku kyseli, nauroin kyllä jo miehelle että eikö Cristiano olisi hyvä nimi! (Ihme kyllä ei kuulemma ;D ).
Durra
Klattapuhma
Kurre Orava
Mikko Vilkastus
Urho Vilpitön
Simuna
Tleku
Vain muutamia tavallisimpia mainitakseni
Niin ja 72, Äänekosken Timitri ois kyllä aika kova : D Vois tulla oikein perinne sukuun!
Mä en ole kummankaan lapsen nimeä halunnut päättää ennen syntymää. Olen kyllä vaihtoehtoja katsellut ihan sen takia että päässä olisi mahdollisimman paljon nimiä, sellaisiakin joihin ei ole ennen törmännyt tai joita ei tulisi itse ajatelleeksi. Kun vauvan kanssa on hetken elellyt niin se alkaa näyttämään jonkin nimiseltä, ja tulee esimerkiksi käytettyä ihan spontaanisti lempinimeä tms joka tuntuu oikealta, ja siitä voi sitten johtaa sen virallisen nimen.
Ihan turha etukäteen päättää tai stressata.
Syntymässä kahden kuukauden päästä, ja nyt on hirveä paniikki siitä, että lapsi jää nimettömäksi? Tuttuni löivät lukkoon lapsensa nimen vasta kun olivat matkalla ristiäistilaisuuteen. :D Oma lapsi on syntymässä helmikuussa, ja jotain nimiehdotuksia on hahmoteltu, mutta mitään ei ole lyöty lukkoon. Eiköhän ensin oteta lapsi maailmaan ja katsotaan sitten istuuko pohdittu nimi ollenkaan vai ei.
Joo tiedän että tämä paniikki on ihan älytön mutta en saa itseäni rauhoittumaan! Koitan ajatella positiivisesti että jos tämä nyt on näin iso asia niin elämässä on tällä hetkellä sitten kyllä asiat hyvin. Joo joo, toki stressaan perusasioita että toivottavasti vauva on terve jne. mutta otaksun että osa ymmärtää. Ehkä ;) Olen ehkä hieman pakko-oireinen ja tästä on tullut nyt asia mitä sitten mietitään pää puhki.
Vierailija kirjoitti:
Samana päivänä päätettiin, kun tieto piti viimeistään lähettää maistraattiin, että ehtii. Mielestäni lapsi pitää nähdä ja "tutustua" ennen nimen valintaa.
En ole ikinä ymmärtänyt tätä. Se muutamien viikkojen ikäinen pieni ihmisen alku muuttuu niin paljon, että ei hänen luonnettaan vielä tiedä millainen on siinä vaiheessa kun nimi pitää valita. Saati sitten ulkonäkö, sehän muuttuu hirveästi.
Kun se luonne on vielä tuolla ekaluokkalaisella muuttunut hirveästi, ei ole enää samanlainen kuin aiemmin. Ja tietyt piirteet on hävinneet kokonaan ja toisia piiretitä tullut lisää.
Meillä on lasten nimet olleet valmiina jo heti kun on varmistunut, että olen raskaana. Ja kyllä nuo ainakin ovat nimiinsä tyytyväisiä.
Kaarle tai Kaarlo on mun mielestä ihan supernimiä, ajattomia mutta perinteisiä, suomalaisia mutta kansainvälisiä, ryhdikkäitä mutta herttaisia, antakaa jompikumpi niistä.