Paniikki, jääkö poikamme nimettömäksi?
Meille on siis syntymässä poika kahden kuukauden kuluttua ja ei ole kertakaikkiaan mitään nimivaihtoehtoja. Pitkään otin ihan lunkisti asian kanssa että katotaan miltä hän näyttää ja ehkä törmään jossain kivaan nimeen. Nyt on alkanut ahdistamaan, olen selaillut kaikenmaailman nimisivustot läpi ja mikään ei nappaa. Yleensä kaikki on liian yleisiä, ei sovi suomalaiseen sukunimeen tai mikä pahinta: suurin osa kuulostaa koirannimiltä! Mies on rennompi mutta ei hänkään keksi mitään kivaa nimeä. No joo pieni ongelma mutta mä en oikeesti kestä. Ootteko muut kuinka "myöhään" vasta päättäneet lapsillenne nimet? Kauheaa jos joku maistraatin virastotyöläinen sitten keksisi nimen.
Kommentit (189)
Kuule ap kyllä se vauva kertoo. Älä vielä panikoi.
(Aake ei itseasiassa ole uuskeksintöä, mulla on pari vuotta sitten kuolleen mummoni valokuva-albumi, jossa on kuvia 1920-luvulta ja alla lukee teksti että Kissin mummolassa, Aake-eno vasemmalla. Isoisoenollani oli kuulemma punainen tukka kuten mullakin...)
Mä testasin tyttärellä. Ristiäiset vähän venähti (jouduin laitokselle 3 viikkoa ennen laskettua aikaa, keskeneräinen kylppäriremppa ja joulu välissä, hiki tuli jo muistelusta..) ja vauva oppi hymyilemään. Testailin sitten vaippaa vaihtaessa vauvalla, että minkä nimen kohdalla hymyilee..ei ole kapinoinut nimeänsä vastaan, nyt 15 v. Kunhan et lapselle mitään sellaista nimeä laita, että toiset kiusaa, vaan sellaisen, joka sopii aikuisellekin. Minusta esim. Nietos kuulostaa tosi omituiselta...muistan kun yhden koulukaverin etunimi oli joku luontonimi, niin hän halusi vaihtaa sen ja alkoi käyttää toista nimeään Juhani. Tunnistamisen takia en nyt sano, mikä nimi se eka oli. Mutta ei sun lapsesi nimettömäksi jää! Nimi on lain mukaan pakko antaa.
Kiitos taas ehdotuksista! Ihana tuo milloin vauva hymyilee testi :D Kolme nimeä on käynyt mielessä, Milo (mies nyt sitten sanoo että koiran nimi), Noah ja Liam. Mutta sopiiko sitten ihan suomalaiselle.... ei tietysti pitäs ajatella mitä muut ajattelee!! Ja siis miehelle nuo ei kelpaa vaikka silläkään ei ole ehdotuksia.
Niin ja tykkään myös hieman nimestä Niklas mutta vääntyskö se sitten joka paikassa että ois aina Nikke, ärsyttävää. Ap.
Vierailija kirjoitti:
Antakaa joku oikeasti kaunis nimi. Ei mitääm Ohtoja,Otsoja.Eemi peemiä taibKerkkoa Sampoa ynnä muuta peräkammarin homo nimeä.
Eli hyviä nimiä:
Aleksander,Aleksi,Alex,Aleksei,Albert
Benjamin
Daniel,Dominic,Dani
Felix
Ilari
Juha,Jimmy,Joel
Kasper
Noel
Oscar
Robin
Gabriel,Mikael
Nuo listaamasi (Aleksander jne) eivät tosiaan olekaan mitään peräkammarin homojen nimiä. Listalla on muutamia tuttujen nimiä ja nuo tutut ovat ihan avoimesti homoja eivätkä tosiaan missään peräkammarissa piilossa.
Alvar
Vilho
Toivo
Mikään näistä ei kuullosta koiran nimeltä.
Niklas vääntyy Nikeksi.
Vierailija kirjoitti:
Kiitos taas ehdotuksista! Ihana tuo milloin vauva hymyilee testi :D Kolme nimeä on käynyt mielessä, Milo (mies nyt sitten sanoo että koiran nimi), Noah ja Liam. Mutta sopiiko sitten ihan suomalaiselle.... ei tietysti pitäs ajatella mitä muut ajattelee!! Ja siis miehelle nuo ei kelpaa vaikka silläkään ei ole ehdotuksia.
Ahaa, okei, tää olikin tällainen.
Unohda siis hautausmaakävely. Äiti-lapsikerhot toimii sulle parempana inspiroijana, kun tykkäät samoista nimistä kuin sieltä löytyy.
Vierailija kirjoitti:
Entäpä:
Julius
Julian
Viktor
Winston
Leo (tosi suosittu kyllä)
Leo ja Julius löytyy lähipiiristä, samoin Toivo, niistä
nimistä kyllä pidän muuten! Viktor on myös kiva eikä Alvarkaan ole hullumpi.... :)
En ymmärrä miks pitää aikuisten ihmisten täällä haukkua tavallisia nimiä.
Miks ei sais antaa just sitä nimeä mikä sattuu ihtee miellyttämään. Ärsyttää kun haukutaan niitä jotka antaa yleisemmän nimen.
Ja ei ollut oman lapsen nimeä tuolla, itsekin painin vähä saman ongelman kanssa paitsi että kyllä mä uskon että miehen kans kuitenki löydetään se kumpaakin miellyttävä nimi.
Jokaisesta nimestä jota harkitsin nuorimmaiselleni olisi tullut riita puolisoni kanssa jos hän olisi saanut selville miksi nimet valitsin. Onneksi viisivuotiaamme tiesi nimet miettimättä hetkeäkään. Puolisokin oli tyytyväinen valintaan.
Odottakaa lapsen syntymää ja kyselkää jos ette itse keksi.
Tästä voi katsella odottaessa.
Myös anopilta kyselty mielipidettä ja hänkin sanoo ettei keksi sopivaa. (Mukava anoppi mulla).
Ap hyvä, tiedät itsekin, että olet tehnyt pienestä asiasta itsellesi ison ongelman. Ja koska et ole raskaana ensimmäistä kertaa, tiedät varmaan senkin, että kaikki eivät edes tiedä lapsensa sukupuolta etukäteen (kuten minä), joten eivät he voi päättää nimestäkään etukäteen. Kaksi kuukautta aikaa ennen kuin lapsi edes syntyy! Nyt rauhoitut ja vaikka päätät unohtaa koko asian ja nauttia loppuraskaudesta. Palaatte nimiasiaan sitten, kun lapsi on syntynyt.
Katsooko ap. Salattuja elämiä tai seuraako jotain urheilulajia, julkkiksia, politiikkaa jne. ? Oman kiinnostuksen kautta voisi löytyä suosikkisarjan suosikkihahmon, suosikkiurheilijan, hyvänä pitämänsä poliitikon, suurmiehen nimi lapselle.
Meillä on Alvar. Ei kaduta eikä harmita. Ihana nimi. Lapsi jotenkin ottaa nimensä omakseen, jopa Jooseppi-niminen poika.
Kutsutte sitä Jariksi niin sit se voi olla et JARPPIIII TÄÄL ja meitsi juitsuka jarppens