Suomi 100-juhla koulussa ja pukeutuminen
Lapsilla on sekä ala, että yläkoulussa Suomi 100-juhla mitä varten pitää olla "juhlapukeutuminen". Mitä tämä juhlapukeutuminen oikein tarkoittaa pojilla? Ymmärrän, että hieno juhla jne, mutta just nyt ei ois kyllä ylimääräistä ostella jotain juhlavaatteita, jotka on vuoden päästä pienet eikä tuon ikäisille mistään kirppareilta löydy yhtään mitään. Eli kaipa sitten on ostettava ihan juhlakengätkin jne :/
Kommentit (84)
Vierailija kirjoitti:
Eikö tullut yhtään mieleen ennakoida? Loppukesästä ja alkusyksystä näkyy paljon lasten juhlavaatteita kirppiksellä. Vai onko oikeasti niin ettei mammat oo tajunneet että koulussakin todennäköisesti tätä juhlavuotta kunnioitetaan?
Hankala ennakoida, kun tieto juhlasta tuli eilen. Juhla on sitten 7.12.
Minä en lähde hämyisiä kirpputoreja kiertämään koulun juhlan vuoksi.
Jos ei koululle kelpaa, erottakoon.
Meillä myös molempien lasten kouluissa vaatimuksena itsenäisyysjuhlapäivänä "juhlava pukeutuminen" mitä se sitten ikinä poikien kohdalla tarkoittaakaan :S
Suomi 100 juhlaan kirpputori rytkyissä? Jonkun vanhoissa.
5v tytölle juhlamekko, bolero ja legginsit (kun ei sukkahousuja suostu käyttämään)
8v tytölle trikoomekko, jossa alaosa tylliä ja sukkahousut.
Eniten ahdistaa, mitä MINÄ pistän päälle!
Meillä on aina lapsille yksi juhlavaatekerta oikeassa koossa kaapissa. Juhliahan tulee ympäri vuoden; synttäreitä, häitä, joulu, uusivuosi, vappu, päiväkodin juhlat, äitienpäivät, isänpäivät jne. Silloin laitetaan mekko, neuletakki ja pikkukengät eikä kuljeta trikoossa.
Vierailija kirjoitti:
Eikö ihmisillä oikeesti oo mitään siistejä vaatteita lapsille? Että aina, kun pitäis pukeutuu siistimmin, niin ei löydy mitään. En ymmärrä. Meil on valitettavasti ollut paljon hautajaisia perhepiirissä, niin tämän vuoksi löytyy siistit tummat vaatteet ja kengät kaapista. Lisäksi on paljon muitakun tapahtumia joihin on kiva pukeutua siististi, ei välttis juhlavasti.
Tuonne koulun juhliin toinen muksuista laittaa siistit farkut, vähän juhlavamman paidan ja siistit kengät. Toinen ilmoitti laittavansa mekon.
Hep. Meillä ei ollut valmiina kaapissa jokaiselle lapselle jokaisessa koossa juhlavaatteita. Mutta toisaalta, ei kyllä ollut hautajaisiakaan joka vuonna, joten ei ollut tarvetta.
Esimerksi eräänä vuonna ostin puvun pojalle ja juhlakengät kokoa 42 heinäkuussa eräisiin häihin. Jouluna sama puku ei enää mennyt ja kengän kokokin oli jo 44, kun oli kasvupyrähdys. Eli meillä ei ollut valmiina juhlakenkiä koossa 40,42,44 kaapissa. Ei kolmen kokoisia pukuja ja paitoja kaapissa odottamassa. Ei tytölle valmiina monenkokoisia juhlamekkoja ja juhlakenkiä joka kokoon.
Eli kyllä sitä joutui ostamaan aina jokaiseen juhlaan sen puvun ja tytölle mekon, kun näitä juhlia sattui olemaan. Meillä lapset kasvoi kuitenkin joka vuosi pituutta ja jalkakin kasvoi kokoa. Toisilla ehkä lapset pysyy saman kokoisina vuosikausia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eikö tullut yhtään mieleen ennakoida? Loppukesästä ja alkusyksystä näkyy paljon lasten juhlavaatteita kirppiksellä. Vai onko oikeasti niin ettei mammat oo tajunneet että koulussakin todennäköisesti tätä juhlavuotta kunnioitetaan?
Hankala ennakoida, kun tieto juhlasta tuli eilen. Juhla on sitten 7.12.
Minä tiesin jo vuonna 1967, että vuonna 2017 Suomi täyttää 100 vuotta ja kouluissa juhlitaan.
Mun mielestä kouluissa on joka vuosi juhlittu itsenäisyyspäivää, eli ei tullut yllärinä.
Vierailija kirjoitti:
Paikallislehdessä oli itkua siitä, miten koulun ohjeessa sanottiin, että pojille pitäisi olla tumma puku. Tulee kamalan kalliiksi eikä tarvita kuin kerran. Meillä on 3 poikaa, jokaisella on ollut puku 2v iästä lähtien. Kirppiksiltä niitä pukuja saa kympillä, eivät mene miksikään, kun käyttökertoja on vähän ja ne voi myydä edelleen.
Miksi suomalainen ei halua juhlan erottuvan arjesta? Kaiken tulee olla rentoa ja letkeää, verkkareissa halutaan juhlia niin mummon hautajaiset kuin koulun Suomi100-juhlatkin. Kun ne vaatteet on kalliita! Samaan aikaan on ihmeesti varaa niin lauantaiseen mäyräkoiraan kuin jokaviikkoiseen perhepizzaan puhumattakaan rakennekynsistä.
Vau. Miltä kirpparilta olet löytänyt Lahdessa puvut 12 ja 15v pojille? Kun juuri siellä tuo lehtikirjoitus oli. Mulla ei ole rakennekynsiä enkä käytä alkoholia. Pitsat tehdään itse.
Miten suomalaisille voi olla noin vaikeaa pukeutua juhlavasti, edes oman maan 100 vuotisjuhlaan???! Itse ostin kirppikseltä ajoissa lapsille uudenveroiset juhlavaatteet ihan noita juhlia varten, ja on niillä toki käyttöä muissakin juhlissa. Veikkaan että taaskin muut kuin kantasuomalaiset lapset on juhlavammin puettu, monet ulkomailta tulleet sentään osaa arvostaa Suomen juhlia. Ikävää kuin jotkut suomalaiset ei osaa... :(
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Paikallislehdessä oli itkua siitä, miten koulun ohjeessa sanottiin, että pojille pitäisi olla tumma puku. Tulee kamalan kalliiksi eikä tarvita kuin kerran. Meillä on 3 poikaa, jokaisella on ollut puku 2v iästä lähtien. Kirppiksiltä niitä pukuja saa kympillä, eivät mene miksikään, kun käyttökertoja on vähän ja ne voi myydä edelleen.
Miksi suomalainen ei halua juhlan erottuvan arjesta? Kaiken tulee olla rentoa ja letkeää, verkkareissa halutaan juhlia niin mummon hautajaiset kuin koulun Suomi100-juhlatkin. Kun ne vaatteet on kalliita! Samaan aikaan on ihmeesti varaa niin lauantaiseen mäyräkoiraan kuin jokaviikkoiseen perhepizzaan puhumattakaan rakennekynsistä.
Vau. Miltä kirpparilta olet löytänyt Lahdessa puvut 12 ja 15v pojille? Kun juuri siellä tuo lehtikirjoitus oli. Mulla ei ole rakennekynsiä enkä käytä alkoholia. Pitsat tehdään itse.
Mä voin antaa ilmaiseksi pojan viime kesän rippipuvun. Kaksi kertaa käytetty ja nyt liian pieni. Yritin myydä neljä viikkoa kirpparilla yhteispakettina 30e tai erikseen ( kengät myös). Yritin myydä torissa kahteen otteeseen hintaan 25e. Ei yhtään kyselyä.
Musta, slim fit mallia, housut 30/32, vaalean harmaa kauluspaita, lila kraka, mustat kengät 41. Pukuliikkeestä ovh 290e. Kelpaisko?
Meillä on todella pieni suku, vain muutama läheinen eikä mitään hautajaisia todellakaan ole viikottain. Kai te hölmöt ymmärrätte ettei köyhä perhe mene ostamaan kalliita pukuja yhden päivän takia? Eikä niitä kirppareilta tosiaankaan saa kympillä. Meillä lapset eivät mene ollenkaan tuon asukoodin takia, tulemme juuri ja juuri toimeen pienillä palkoillamme, eikä niistä irtoa perhepizzoihin tai rakennekynsiin tai baari-iltoihin. Jotkut näköjään elävät ihan eri planeetalla kuin suuri osa suomalaisista.
Vierailija kirjoitti:
No tääkin vaihtelee kouluittain kovastikin.
Meiltä löytyis viimeisen päälle puku, kengät ja paita.
Koululta tuli kuitenkin juhlaan ohjeeksi, että pitäisi pukeutua suomenlipun väreihin, jos löytyy jotain vaikka Suomi -paitoja jne.
Tämä tieto tuli viikko sitten. Nyt sit metsästetään jotain suomenlipun sinistä.
Vierailija kirjoitti:
Miten suomalaisille voi olla noin vaikeaa pukeutua juhlavasti, edes oman maan 100 vuotisjuhlaan???! Itse ostin kirppikseltä ajoissa lapsille uudenveroiset juhlavaatteet ihan noita juhlia varten, ja on niillä toki käyttöä muissakin juhlissa. Veikkaan että taaskin muut kuin kantasuomalaiset lapset on juhlavammin puettu, monet ulkomailta tulleet sentään osaa arvostaa Suomen juhlia. Ikävää kuin jotkut suomalaiset ei osaa... :(
KIRPPIKSELTÄ. Mikset ostanut kunnon vaatteita vaan venyneet ja kuluneet?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No tääkin vaihtelee kouluittain kovastikin.
Meiltä löytyis viimeisen päälle puku, kengät ja paita.
Koululta tuli kuitenkin juhlaan ohjeeksi, että pitäisi pukeutua suomenlipun väreihin, jos löytyy jotain vaikka Suomi -paitoja jne.
Tämä tieto tuli viikko sitten. Nyt sit metsästetään jotain suomenlipun sinistä.
Meillä oli jo tuo päivä. En tiennyt ja punainen paita päällä. Hups
Ja jos nyt tämän jälkeen aletaan teatraalisesti itkemään köyhien lasten jouluja, niin hermo menee.
Ristiriitaista ja tekopyhää.
Kuinka paljon sata vuotiaassa Suomessa on köyhiä lapsia, joiden vanhempien rahat ei riitä kirppis juhlavaatteisiin? Järjetöntä ennen joulua alkaa ostelemaan kasvaville lapsille juhlavaatteita kolmeksi tunniksi.
Halooo
Ihan tavallinen maastopuku menee hienosti, on ryhdikkään isänmaallinen, monikäyttöinen myös.
Siistimpää? Pojilla pitää olla puku, kauluspaita, rusetti ja kengät.