ärtynyt suoli ärtyi influenssarokotuksesta (?)
Otin influenssarokotteen n pari viikkoa sitten ja sen jälkeen "ärtynyt suoleni" on ollut ihan mahdoton, vaikka yleensä se on suhteellisen rauhallinen tai ainakin saan sen halutessani kuriin fodmap-ruokavalioilla. Onko kellään kokemusta tästä? Luin jostain että esim Chrohnin taudissa rokotteiden aiheuttama immuunireaktio voi pahentaa myös autoimmuunioireita mutta voisiko näin olla myös ärtyneessä suolessa vai voisiko tämä viitata sitten vakavampaan tulehdukselliseen suolistosairauteen... Kysyn täältä kun yleislääkärien kanssa aiheesta keskusteleminen on vähän plus miinus nolla. Kohtalotovereita?
Kommentit (29)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitähän se oikea influenssa ja siihen mahdollisesti tarvittavat lääkkeet tekisi vatsalle? Nyt on ainakin 50 prosenttia pienempi mahdollisuus sairastua siihen ja jos sairastuukin, niin lievemmin oirein.
Juu, varmasti voisi tehdä tuhojaan, olen tietoinen tästä (minulla on "tieteellinen maailmankuva", olen ottanut kaikki rokotteet ja lääkkeet, en usko mihinkään alumiini-autismi-huuhaaseen). Aloitusviestini tarkoitus oli kysellä kohtalotovereilta kokemuksia ja vinkkejä. Olen hieman epätoivoinen kun FODMAP EI AUTA! Olen hoitanut tähän asti IBS:ää menestyksekkäästi virallis-terveellisin ohjein eli FODMAPia enemmän tai vähemmän noudattamalla. Nyt en saa vatsaa rauhoittumaan millään, melkein pari viikkoa on vessassa rampatessa jo mennyt. Pee ruvella.
Kiinnostaisi esimerkiksi että onko kokemuksia että se sitten muutamassa viikossa rauhoittuu.
-Ap
IBS:n suurin syy on liian hygieeninen ympäristö.
Suoliston mikrobikanta heikkenee kun ruoan mukana sinne ei kerry sekalaisia hyödyllisiä lajeja.
Tuossa heti itärajan takana on ärtyvää paksua suolta selvästi vähemmän.
Samoin on astmojen ja allergioiden kanssa.
Galaktinen Sankari kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitähän se oikea influenssa ja siihen mahdollisesti tarvittavat lääkkeet tekisi vatsalle? Nyt on ainakin 50 prosenttia pienempi mahdollisuus sairastua siihen ja jos sairastuukin, niin lievemmin oirein.
Juu, varmasti voisi tehdä tuhojaan, olen tietoinen tästä (minulla on "tieteellinen maailmankuva", olen ottanut kaikki rokotteet ja lääkkeet, en usko mihinkään alumiini-autismi-huuhaaseen). Aloitusviestini tarkoitus oli kysellä kohtalotovereilta kokemuksia ja vinkkejä. Olen hieman epätoivoinen kun FODMAP EI AUTA! Olen hoitanut tähän asti IBS:ää menestyksekkäästi virallis-terveellisin ohjein eli FODMAPia enemmän tai vähemmän noudattamalla. Nyt en saa vatsaa rauhoittumaan millään, melkein pari viikkoa on vessassa rampatessa jo mennyt. Pee ruvella.
Kiinnostaisi esimerkiksi että onko kokemuksia että se sitten muutamassa viikossa rauhoittuu.
-Ap
Suoliston mikrobikanta heikkenee kun ruoan mukana sinne ei kerry sekalaisia hyödyllisiä lajeja.
Kristus sun kanssasi, juu olen tietoinen näistä, olen itsekin lukenut ja googlannut kaiken aiheesta. Mutta paha tässä mennä multaa syömäänkään, ei varmasti auta sekään. No lopetan nyt vastaamisen sulle, ei olisi pitänyt tähänkään asti vastata.
-Ap
Mulla on IBS (on diagnoosi), joka on ollut pitkään rauhallinen. Otin rokotteen muutama viikko sitten perjantaina puolilta päivin, ja perjantai-iltana alkoivat yhtäkkiä kivuliaat vatsanväänteet ja pahoinvointi. Ne jatkuivat maanantaihin asti. Sitten oireet loppuivat, ja sen jälkeen ei ole ollut oireita.
Vierailija kirjoitti:
Mulla on IBS (on diagnoosi), joka on ollut pitkään rauhallinen. Otin rokotteen muutama viikko sitten perjantaina puolilta päivin, ja perjantai-iltana alkoivat yhtäkkiä kivuliaat vatsanväänteet ja pahoinvointi. Ne jatkuivat maanantaihin asti. Sitten oireet loppuivat, ja sen jälkeen ei ole ollut oireita.
Ja otin oireisiin perjantai-illasta alkaen Precosaa, josta on aiemminkin ollut apua, jos IBS on oireillut tavallista enemmän.
Vierailija kirjoitti:
Galaktinen Sankari kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
-Ap
Kristus sun kanssasi, juu olen tietoinen näistä, olen itsekin lukenut ja googlannut kaiken aiheesta. Mutta paha tässä mennä multaa syömäänkään, ei varmasti auta sekään. No lopetan nyt vastaamisen sulle, ei olisi pitänyt tähänkään asti vastata.
-Ap
Hanki koira ja puutarhapalsta.
Mielenkiintoinen aihe! Itselläni on ärtyvä suoli ja kävin ottamassa eilen kausi-influenssarokotteen. Tänään minulla oli erikoinen, kuvottava olo ja vessakäynneille piti ottaa lähes juoksuaskelia, vaikka niitä ei ollutkaan tavallista enempää. En osannut yhdistää näitä mihinkään, mutta nyt kun otit esiin rokotuksen ja IBS:n yhteyden, niin enpä voi kieltääkään sitä mahdollisuutta.
Minulla ei ole virallista diagnoosia, mutta aikoinaan minulla oli paljon oireita ja tuota lääkäri epäili. Mikään lääke ei auttanut. Sattumalta löysin oireisiini sopivan luontaistuotteen nimeltä Dida. Tämä markkinoidaan muistaakseni vatsan hiivan ja bakteerikannan tasapainottamiseen. Mikään reseptilääke ei auttanut minulla aikoinaan ja kokeilin useita luontaistuotteita. tuolla Dida-kuurilla oireeni lopulta hävisivät ja tilanne on ollut aika hyvä jo vuosia. Kiinnitän huomiota myös ruokavalioon, esim. minulle sopii viljoista vain kaura. Dida auttaa minulla myös nopeasti äkilliseen vatsan ärtymiseen esim. antibioottikuurin aikana. Voi tietysti olla että ei toimi kaikilla, mutta muistaakseni oli ihan hyviä kokemuksia myös muutamilla muilla, kun aikoinaan netistä etsin kokemuksia.
Kiitos kommenteista, näköjään meitä siis on jotka ovat saaneet vatsaoireita rokotuksesta.
-Ap
https://www.thl.fi/fi/web/infektiotaudit/taudit-ja-mikrobit/virustaudit…
Tuota on ollut paljon liikkeellä ja tavallista pahempana.