Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

ärtynyt suoli ärtyi influenssarokotuksesta (?)

Vierailija
28.11.2017 |

Otin influenssarokotteen n pari viikkoa sitten ja sen jälkeen "ärtynyt suoleni" on ollut ihan mahdoton, vaikka yleensä se on suhteellisen rauhallinen tai ainakin saan sen halutessani kuriin fodmap-ruokavalioilla. Onko kellään kokemusta tästä? Luin jostain että esim Chrohnin taudissa rokotteiden aiheuttama immuunireaktio voi pahentaa myös autoimmuunioireita mutta voisiko näin olla myös ärtyneessä suolessa vai voisiko tämä viitata sitten vakavampaan tulehdukselliseen suolistosairauteen... Kysyn täältä kun yleislääkärien kanssa aiheesta keskusteleminen on vähän plus miinus nolla. Kohtalotovereita?

Kommentit (29)

Vierailija
1/29 |
28.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minäkin kävin!

Tässä on jo neljättä päivää vaivannut todella löysät ulosteet tai oikeastaan ehkäpä jo ripuli olisi oikea termi.

Outoa tässä on se, että aamuisin kun herään, niin pitää juosta vessaan ja suoli tyhjenee todella ärhäkästi miltei kerralla. Aamuisin vessassa tarvitsee rampata noin 2-4 kertaa. Ja tämän ripuloinnin jälkeen joskus tulee melko heikko olo.

Kuitenkin kun suoli on jo ihan täysin tyhjä, niin pystyn kuitenkin syömään ja juomaan ihan normaalisti, eikä vatsa tunnu siihen reakoivan mitenkaan huonosti, mutta kuitenkin sitten päivän mittaan ei tarvitse käydä lainkaan vessassa, vaan sitten taas seuraavana aamuna ja kaikki sitten tyhjeneekin taas ripulina ulos.

Olisiko mitään konsteja miten tämän vaivan voisi saada jotenkin kuriin? Olisi melko kiusallista jos tämä vaiva ehtisi jatkua ensi viikkoon saakka, kun työtkin alkaisi silloin, enkä todellakaan haluaisi mahdollisesti myöhästyä ripulin takia tai sitten siellä töissä käyttää aikaana vessassa ramppailuun.

Vierailija
2/29 |
28.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minäkin kävin!

Tässä on jo neljättä päivää vaivannut todella löysät ulosteet tai oikeastaan ehkäpä jo ripuli olisi oikea termi.

Outoa tässä on se, että aamuisin kun herään, niin pitää juosta vessaan ja suoli tyhjenee todella ärhäkästi miltei kerralla. Aamuisin vessassa tarvitsee rampata noin 2-4 kertaa. Ja tämän ripuloinnin jälkeen joskus tulee melko heikko olo.

Kuitenkin kun suoli on jo ihan täysin tyhjä, niin pystyn kuitenkin syömään ja juomaan ihan normaalisti, eikä vatsa tunnu siihen reakoivan mitenkaan huonosti, mutta kuitenkin sitten päivän mittaan ei tarvitse käydä lainkaan vessassa, vaan sitten taas seuraavana aamuna ja kaikki sitten tyhjeneekin taas ripulina ulos.

Olisiko mitään konsteja miten tämän vaivan voisi saada jotenkin kuriin? Olisi melko kiusallista jos tämä vaiva ehtisi jatkua ensi viikkoon saakka, kun työtkin alkaisi silloin, enkä todellakaan haluaisi mahdollisesti myöhästyä ripulin takia tai sitten siellä töissä käyttää aikaana vessassa ramppailuun.

Onko sulla siis ärtyneen suolen diagnoosi? Oletko kokeillut fodmap-ruokavaliota? Mulla se auttaa yleensä muttei nyt.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/29 |
28.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Flunssarokotukseni jälkeen tietokoneeni nopeutui aivan selvästi.

Sillä että selaimeen tuli päivitys, ei voi olla asiassa mitään tekemistä, sillä minusta tuntuu että rokotus vaikutti asiaan.

Vierailija
4/29 |
28.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Galaktinen Sankari kirjoitti:

Sillä että selaimeen tuli päivitys, ei voi olla asiassa mitään tekemistä, sillä minusta tuntuu että rokotus vaikutti asiaan.

Hauskaa; tämä ei ole kyllä mitään foliohattutiedettä että rokotteet voivat aiheuttaa "flare upeja" autoimmuunisairauksissa, ks. esim https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/22235050

Vierailija
5/29 |
28.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Otin tänään päivällä rokotteen ja nyt päätä ja silmää särkee. Muutenkin ihmeen väsynyt olo.

Vierailija
6/29 |
28.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hauskaa; tämä ei ole kyllä mitään foliohattutiedettä että rokotteet voivat aiheuttaa "flare upeja" autoimmuunisairauksissa, ks. esim https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/22235050

Se että jokin voi aiheuttaa jotain, ei ole todiste siitä että juuri jossain tietyssä tapauksessa olisi voinut käydä niin.

Jos minä nyt kirjoitan tähän, että täysikuun valo voi aiheuttaa kutinaan nenänpäässä, niin on täysin varmaa että kun sen muutama täyden kuun aikaan sattuu muistamaan, on hyvin todennäköistä että noista muutamasta alkaa jonkun nenää myös kutista. Vaikkei kuunvalolla ole mitään tekemistä kutinan kanssa, eikä fysiologisesti edes voi olla, niin oireita tulee kun asiaa tarpeeksi miettii.

Sama juttu rokotusten kanssa, eli mitä enemmän mahdollisista oireista puhutaan, niin sitä enemmän niitä ilmenee.

Vierailija
7/29 |
28.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Se että jokin voi aiheuttaa jotain, ei ole todiste siitä että juuri jossain tietyssä tapauksessa olisi voinut käydä niin.

Jos minä nyt kirjoitan tähän, että täysikuun valo voi aiheuttaa kutinaan nenänpäässä, niin on täysin varmaa että kun sen muutama täyden kuun aikaan sattuu muistamaan, on hyvin todennäköistä että noista muutamasta alkaa jonkun nenää myös kutista. Vaikkei kuunvalolla ole mitään tekemistä kutinan kanssa, eikä fysiologisesti edes voi olla, niin oireita tulee kun asiaa tarpeeksi miettii.

Sama juttu rokotusten kanssa, eli mitä enemmän mahdollisista oireista puhutaan, niin sitä enemmän niitä ilmenee.

Vau - elätkö itse ärtyneen suolen oireyhtymän tai jonkin autoimmuunisairauden kanssa? Kun tiedät aiheesta niin paljon. Tai oletko kenties mikrobiologi?

Vierailija
8/29 |
28.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vau - elätkö itse ärtyneen suolen oireyhtymän tai jonkin autoimmuunisairauden kanssa? Kun tiedät aiheesta niin paljon. Tai oletko kenties mikrobiologi?

Olen opiskellut myös mikrobiologiaa.

Samoin kemiaa.

Kuten myös fysiikkaa.

Sekä fysiologiaa.

Sekalaisia vaivojakin on.

Vierailija
9/29 |
28.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eli et tiedä aiheesta mitään. Ole hyvä ja lopeta kommentointi.

Vierailija
10/29 |
28.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Voisit ehkä perehtyä psykosomatisointiin.

Vierailija
11/29 |
28.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tee haittailmoitus. Ihmiset eivät yleensä uskalla niitä tehdä ja siksi lääketurvallisuustilastot ovat pielessä.

Vierailija
12/29 |
28.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ja jos ei joillekin valjennut, niin IBS reagoi stressiin ja jos rokotettu alkaa huolestua siitä aiheutuuko rokotuksesta oireita, niin tietysti suolisto innostuu siitä ja reagoi.

Samoin se reagoisi vaikkapa lentopelkoisella lentämiseen, mutta ei ärtyvä paksusuoli silti johdu lentomatkailusta.

Vierailija
13/29 |
28.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ja jos ei joillekin valjennut, niin IBS reagoi stressiin ja jos rokotettu alkaa huolestua siitä aiheutuuko rokotuksesta oireita, niin tietysti suolisto innostuu siitä ja reagoi.

Samoin se reagoisi vaikkapa lentopelkoisella lentämiseen, mutta ei ärtyvä paksusuoli silti johdu lentomatkailusta.

Jeesus - olen ottanut ihan kaikki mahdolliset rokotteet elämässäni. En stressannut tätäkään, silti parin päivän jälkeen alkoi vatsa-show. En ymmärrä miksi haluat kommentoida täällä kun et nähtävästi elä ärtyneen suolen kanssa.

-ap

Vierailija
14/29 |
28.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jeesus - olen ottanut ihan kaikki mahdolliset rokotteet elämässäni. En stressannut tätäkään, silti parin päivän jälkeen alkoi vatsa-show. En ymmärrä miksi haluat kommentoida täällä kun et nähtävästi elä ärtyneen suolen kanssa.

-ap

Ethän sinä nähdäkseni voi ilmoittaa näkeväsi, kun en ole asiaa suuntaan tai toiseen ilmoittanut.

Ja jos olet saanut aiempia flunssarokotteita ilman oireita, niin miksi kummassa olisit nyt reagoinut sellaiseen. On erittäin todennäköistä että sinulla on kyseessä jokin ihan muu juttu kuin rokotukseen liittyvä.

Vierailija
15/29 |
28.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä otin pari viikkoa sitten ekaa kertaa elämässäni samalla kun otettiin 1v:lle. Jo samana iltana alkoi itsellä kovat vatsakivut ja pari päivää jatkui kivut ja ripuli. 1v. myös itki monta yötä viiden minuutin välein. Seuraavana päivänä rokotuksesta alkoi molemmilla kamala räkätauti ilman kuumeilua ja vasta pari päivää sitten loppui. Ennen rokotusta ei enteillyt yhtään, että oltais tulossa kipeäksi eikä kukaan muu viisihenkisestä perheestämme sairastunut (eivät ottaneet rokotusta). Ei kärsitä mistään perussairauksista, joten voisin kuvitella, että jos terveillä ihmisillä rokote aiheuttaa oireita niin aivan varmasti aiheuttaa pahempia oireita jostain sairaudesta kärsivälle.

Vierailija
16/29 |
28.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täällä IBS:stä ja SIBO:sta. http://suolistokuntoon.blogspot.fi/

Vierailija
17/29 |
28.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

-ap

Ethän sinä nähdäkseni voi ilmoittaa näkeväsi, kun en ole asiaa suuntaan tai toiseen ilmoittanut.

Ja jos olet saanut aiempia flunssarokotteita ilman oireita, niin miksi kummassa olisit nyt reagoinut sellaiseen. On erittäin todennäköistä että sinulla on kyseessä jokin ihan muu juttu kuin rokotukseen liittyvä.

En sanonut että en ole saanut rokotteista oireita aiemmin, itse asiassa olen, varsinkin noita "tavallisia". Vatsaoireet listataan myös tavallisiin sivuoireisiin, itseäni kiinnosti nimenomaan ibs:läisten reagointi. Koska minulla ihan mahdotonta ja edes fodmap ei auta niin kuin yleensä. Ja on muuten osoitettu että ibs:ssä vatsan normaalibakteerikanta on muuttunut, joten tunge stressiselityksesi sinne minne päivä ei paista. Kaikilla on stressiä.

-ap

Vierailija
18/29 |
28.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitähän se oikea influenssa ja siihen mahdollisesti tarvittavat lääkkeet tekisi vatsalle? Nyt on ainakin 50 prosenttia pienempi mahdollisuus sairastua siihen ja jos sairastuukin, niin lievemmin oirein.

Vierailija
19/29 |
28.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitähän se oikea influenssa ja siihen mahdollisesti tarvittavat lääkkeet tekisi vatsalle? Nyt on ainakin 50 prosenttia pienempi mahdollisuus sairastua siihen ja jos sairastuukin, niin lievemmin oirein.

Juu, varmasti voisi tehdä tuhojaan, olen tietoinen tästä (minulla on "tieteellinen maailmankuva", olen ottanut kaikki rokotteet ja lääkkeet, en usko mihinkään alumiini-autismi-huuhaaseen). Aloitusviestini tarkoitus oli kysellä kohtalotovereilta kokemuksia ja vinkkejä. Olen hieman epätoivoinen kun FODMAP EI AUTA! Olen hoitanut tähän asti IBS:ää menestyksekkäästi virallis-terveellisin ohjein eli FODMAPia enemmän tai vähemmän noudattamalla. Nyt en saa vatsaa rauhoittumaan millään, melkein pari viikkoa on vessassa rampatessa jo mennyt. Pee ruvella.

Kiinnostaisi esimerkiksi että onko kokemuksia että se sitten muutamassa viikossa rauhoittuu.

-Ap

Vierailija
20/29 |
28.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jossain tutkimuksessa arveltiin, että tavallinen tulehdus esimerkiksi hampaissa tai ikenissä voisi aiheuttaa tuota ärtyvää suolta ja muita vastaavia tauteja. Kannattaa otattaa röntgenkuvat hammaskalustosta, ettei ole piilevää tulehdusta, kuten tuttavallani oli. Tämä nyt oli ohi aiheen, mutta juolahti mieleen.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi kuusi seitsemän