Miten vielä nykyään ulkomailla oleskelevat kirjoittavat netissä ilman ääkkösiä?
En vaan ymmärrä. IltaSanomien kommenttiosiossa tananaakin joku kirjoitti ilman äöå:tä.
Kommentit (26)
Ei ole ääkkösiä näppäimistössä, mutta hyvin toimii silti.
Vierailija kirjoitti:
mutta sit samalla muuttuu tosi monien muidenkin merkkien paikat ja se on tosi raivostuttavaa kun ne pitäis ulkoa muistaa. Plus en jaksa klikkailla edestakaisin kun yleensä kirjoitan englanniksi ja silloin on kiva että kaikki on "omalla paikallaan".
Taidat olla tooodella h i d a s kirjoittamaan. Kuka sitä paitsi sitä näppistä kirjoittaessa katsoo?!?
Kirjoitan työkseni ranskaksi, englanniksi, ruotsiksi ja suomeksi. Näppis on parikymmentä vuotta ollut azerty mutta käytän sitä suomalaisena qwertynä. Näppis on selkäytimessä ja kirjoitan erittäin nopeasti. Hyvin harvoin, oikeastaan ei koskaan, tarvitsisi vaihtaa pikavalikosta eri näppis.
Englanninkielisiä näppiksiä ainakin omalla koneellani löytyy viisitoista erilaista maan mukaan ja ranskankielisiä kuusi. Suomen- ja ruotsinkielisetkin näppikset eroavat toisistaan puhumattakaan tanskalaisesta.
Mieltäni en pahoittanut vaan ärsyynnyin tavattomasti, kun ei yhtään viitsitä opetella mitään!!
Vierailija kirjoitti:
Mä tilasin Suomesta ihan irtonäppäimistön jonka yhdistin koneeseen, koska en tykkää virtuaalinäppäimistöstä.
Mitäs se Suomesta ostettu näppäimistö asiaan vaikuttaa? Ei kone tiedä mitä näppäinhatuissa lukee.
Normi ISO-näppikseen mahtuu muuten US-layoutti skandeilla varustettuna, kunhan ottaa caps lockin käyttöön, koska euronäppiksessä on jo valmiiksi yksi näppäin enemmän.
Tai no ruotsalainen o ei toki mahdu, mutta sitä ei koskaan tarvitse. Saa olla aika noob jos käyttää valmista näppäinasettelua eikä itse tehtyä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tama on tapa saastaa sahkoa. Jokaısen on kannettava kortensa kekoon.
Se, että pikselit ovat monitorilla valkoisena eikä mustana itse asiassa kuluttaa enemmän sitä sähköä. Kännättäisi kirjöittää käikki vään ääkkösillä, jös sähkönsäästä kiinnöstää.
Mutta tietoliikenteessä säästyy sähköä, kun pilkut jätetään pois.
Totta. Yli 7-bittiset merkit on turhaa pröystäilyä, unicode järjetöntä tuhlausta.
Minua haittasi. Luulin että et halunnut isäntäperheen osaavan kääntää blogiasi eikä viestejäsi. Siksi en valittanut.