Kumpi on mielestäsi itsekkäämpää: Hankkia lapsia vai jättää ne vapaaehtoisesti hankkimatta?
Kommentit (57)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuinkahan pian joku alkaa höpöttää "ylikansoituksesta", joka onkin todella akuutti ongelma meillä täällä Suomessa ;D
Niin, Suomihan on Marsissa, eikä osa maapalloa. Vai mitä urpo.
Eihän meitä suinkaan mikään kosketa, ei ilmastonmuutos eikä väestörajähdys... daa.Sinä sitten varmaan pistät kipsin jalkaan jos käsi on poikki, koska "onhan se vamma samassa kehossa". Aploodeja erinomaiselle AV-logiikalle!
0/5
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jaapa jaa, en tiedä. Mutta jos vertaan omaa ja lapsettoman ystäväni elämää, niin paljon enemmän tuo lapseton ystäväni miehensä kanssa kuluttaa kuin me lapsiperheenä. Samankokoisessa talossa asutaan molemmat n. 150 neliötä, meillä on maalämpö, heillä suora sähkölämmitys. Meillä on 2 lasta, heillä 4 isoa koiraa, kai nekin jotain kuluttaa? Meillä on 1 auto, heillä kaksi, joista toinen katumaasturi ja toinen farkku. Minä teen vaatteet lähinnä itse ja ostan kirpparilta, ystäväni ostelee jatkuvasti uusia merkkivaatteita. Hän käy kasvo- ja jalkohoidoissa, on tekokynnet, meikkaa, värjää hiuksia. Mulla on meikkejä ripsari, puuteri ja pari huulipunaa, kampaajalla käyn leikkauttamassa hiukset muutaman kerran vuodessa.
Meillä säästetään kaikessa, ei tule lehtiä muutakuin lapsille Aku, heille tulee varmaan 10 eri lehteä. He käyvät joka vuosi pari kertaa etelässä, päivittäin ajavat molemmilla autoilla, käyvät kaikenlaisissa koiraharrastuksissa, mekin käymme kerran kesässä kotimaan lomareissulla. Autoilemma kun on pakko, mutta onneksi ei paljon tarvitse. Kierrtätämme, lajittelemme jätteet, kompostoimme, kasvatamme ruokaa, emme käytä juurikaan muovipusseja jnejne. Ystäväpariskuntaa mikään tuollainen ei voisi vähempää kiinnostaa.
Eli minusta itsekkyys on kiinni muista asioista kuin siitä onko lapsia vai ei.
Montako vaatekappaletta on ostettu perheisiin esim kymmenen vuoden aikana? Montako vaippapakettia, ruokasäkkiä, kuutiota vettä? Ei joku kasvohoito kuluta luontoa juuri ollenkaan, toisin kuin esim ne vaipat tai joka vuosi uusittavat vaatteet lapsen kasvaessa.
Ja pahinta on, että lapsettomien kulutus loppuu kuolemaan - teidän tekemienne lasten sen kun jatkuu, pahimmillaan vuosituhansia jos hekin lisääntyvät. Lapseton ei voi saada aikaan samanlaista taakkaa luonnolle vaikka yritämällä yrittäisi!
Itse olen aika vähän vaippoja käyttänyt lapsilla. Lähinnä kun käytiin jossain visiitillä. Olen lapset opettanut potalle kun konttasivat ja sitä ennen vauvaa voi oppia lukemaan million hänellä on tarve, silloin lavuaarille/pöntölle ja uloste menee viemäriin. Myös kestovaippoja käytettiin mutta minusta kätevämpää oli olla vauvan kanssa ilman mitään.
Vierailija kirjoitti:
Kumpi on itsekkäämpää, ottaa löytökoira vai jättää ottamatta?
Ovatko munkit itsekkäitä?
Kumpi on jumalalta itsekkäämpää, tehdä maailmaan elämää vai jättää se autioksi?
Onko itsekästä laihduttaa ja treenata jotta saa kauniin ja terveen vartalon? Onko itsekästä syödä terveellisesti?
Onko itsekästä mennä naimisiin vai pitäisikö elää metsässä yksin ja syödä marjoja? Onko itsekästä syödä marjat linnuilta?
Oliko muuta kysyttävää? Itsekästä kysellä täällä, muut joutuu vastaileen.
Lääkkeet..
Tuota....eikö tän palstan tarkoitus ole herättää keskustelua, vaihtaa mielipiteitä? Jos ei, niin kerro meille että mikä sitten on? Ja mitä sinä teet tällä palstalla jos et kysymyksiä kestä?
Kaikkein vähiten itsekästä on adoptointi ja perhesijoitus. Kaikki vanhemmat, jotka pidätte itseänne epäitsekkäinä, niin hankkikaa sijoituslapsi. Jos ei pysty, niin aikamoisia meriselityksiä nämä puheet epäitsekkyydestä sitten vain ovat.
Miten näin normaalista asiasta saa väännettyä itsekkyys-asian?
Se on valinta. On normaalia lisääntyä ja on normaalia olla lisääntymättä.
Saa haluta ja tehdä lapsia. Saa olla haluamatta ja tekemättä lapsia.
Eikä tarvitse olla mitään ideologiaa tai maailman pelastamista taustalla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Heh, en tee yhtään lapsia ja nautin elämästäni.
M42
Sun pointti? Olen 40 ja saanut 5 lasta, nautin elämästäni.
Nautin vapaudesta ja käytän kaikki rahat itseeni ja vaimooni. Olemme keskituloisia, emme rikkaita, mutta mukava omistuskaksio lähellä stadin keskustaa, käymme ulkona usein, matkailemme Euroopassa jne. Lapsia ei kaivata ollenkaan, me ollaan ihan vapaita ja riemuitaan tästä.
Itsekästä on vaatia muita elämään samalla tavalla kuin itse elää ja vaatia muita tekemään samoja ratkaisuja kuin itse tekee!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jaapa jaa, en tiedä. Mutta jos vertaan omaa ja lapsettoman ystäväni elämää, niin paljon enemmän tuo lapseton ystäväni miehensä kanssa kuluttaa kuin me lapsiperheenä. Samankokoisessa talossa asutaan molemmat n. 150 neliötä, meillä on maalämpö, heillä suora sähkölämmitys. Meillä on 2 lasta, heillä 4 isoa koiraa, kai nekin jotain kuluttaa? Meillä on 1 auto, heillä kaksi, joista toinen katumaasturi ja toinen farkku. Minä teen vaatteet lähinnä itse ja ostan kirpparilta, ystäväni ostelee jatkuvasti uusia merkkivaatteita. Hän käy kasvo- ja jalkohoidoissa, on tekokynnet, meikkaa, värjää hiuksia. Mulla on meikkejä ripsari, puuteri ja pari huulipunaa, kampaajalla käyn leikkauttamassa hiukset muutaman kerran vuodessa.
Meillä säästetään kaikessa, ei tule lehtiä muutakuin lapsille Aku, heille tulee varmaan 10 eri lehteä. He käyvät joka vuosi pari kertaa etelässä, päivittäin ajavat molemmilla autoilla, käyvät kaikenlaisissa koiraharrastuksissa, mekin käymme kerran kesässä kotimaan lomareissulla. Autoilemma kun on pakko, mutta onneksi ei paljon tarvitse. Kierrtätämme, lajittelemme jätteet, kompostoimme, kasvatamme ruokaa, emme käytä juurikaan muovipusseja jnejne. Ystäväpariskuntaa mikään tuollainen ei voisi vähempää kiinnostaa.
Eli minusta itsekkyys on kiinni muista asioista kuin siitä onko lapsia vai ei.
Montako vaatekappaletta on ostettu perheisiin esim kymmenen vuoden aikana? Montako vaippapakettia, ruokasäkkiä, kuutiota vettä? Ei joku kasvohoito kuluta luontoa juuri ollenkaan, toisin kuin esim ne vaipat tai joka vuosi uusittavat vaatteet lapsen kasvaessa.
Ja pahinta on, että lapsettomien kulutus loppuu kuolemaan - teidän tekemienne lasten sen kun jatkuu, pahimmillaan vuosituhansia jos hekin lisääntyvät. Lapseton ei voi saada aikaan samanlaista taakkaa luonnolle vaikka yritämällä yrittäisi!
Itse olen aika vähän vaippoja käyttänyt lapsilla. Lähinnä kun käytiin jossain visiitillä. Olen lapset opettanut potalle kun konttasivat ja sitä ennen vauvaa voi oppia lukemaan million hänellä on tarve, silloin lavuaarille/pöntölle ja uloste menee viemäriin. Myös kestovaippoja käytettiin mutta minusta kätevämpää oli olla vauvan kanssa ilman mitään.
Ja jatkona että vaatteita meidän kodissa ei voi edes olla montaa (koska meitä on monta) niin osa vaatteista käytetään ristiin yhdeltä toiselle -itsekin mahdun lapseni vaatteeseen niin voin lainata verkkatakkia yms. Sinä varmaan omistat suuren vaatekomeron ja kuvittelet että suuressa perheessä jokaisella henkilöllä olisi vastaavanlainen ja kaikki uutta. Eikä osaa ehkä ikinä käytetä? Ei meillä toimita noin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
M42
Nautin vapaudesta ja käytän kaikki rahat itseeni ja vaimooni. Olemme keskituloisia, emme rikkaita, mutta mukava omistuskaksio lähellä stadin keskustaa, käymme ulkona usein, matkailemme Euroopassa jne. Lapsia ei kaivata ollenkaan, me ollaan ihan vapaita ja riemuitaan tästä.
Itse en ole tuota koskaan tahtonut. Vaan suuren perheen, unelmoin vielä iltatähdestä.. ;)
Meillä on myös keskitulot, ollaan ydinperhe ja vietetään aikaa paljon kotona ja lapsien harrastuksissa. En koe olevani kahlittuna vaan tämä on mitä tahdon. Onko vaikea käsittää ettei kaikki tahdo olla lapsettomia? Minulla on ollut lapsesta saakka toive että löydän miehen joka tahtoo suuren perheen. Onneksi sellaisiakin on! ;) En epäile ettet elä unelmaasi, enhän minäkään sinun elämääsi tahtosi. Joten tämä on henkilökohtainen asia, yhden roska on toisen aarre. Mutta ei toista voi haukkua siitä että tahtoo muuta elämälleen!
Ai että lasten kanssa ei voi omistaa asuntoa, käydä ulkona syömässä usein ja matkustella?
Me teemme näitä kaikkia ja meillä sentään on velaton 100 neliön perheasunto ja iso osakesalkku. Eli käytämme rahamme itseemme ja lapsiimme.
Että ei meidän ainakaan ole tarvinnut mistään luopua tai uhrautua lasten takia. Päinvastoin elämään on vain tullut paljon lisää mikä sopii meille mainiosti. Tosin en ole omaa elämääni muille tyrkyttämässä. Ja nuorin lapsista on jo teini niin pian olemme taas kaksin ja uusi elämänvaihe alkaa. Jos käy hyvä säkä niin tulevaisuudessa saamme lapsenlapsiakin :) Heihin olisi taas kiva "tuhlata" aikaa ja rahaa ettei vain oma perse ole tärkein.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
M42
Meillä puolison kanssa nykyään muuten sama tilanne, mutta lapsi on. Ihana rakas poika joka on opetettu että omat rahat tienataan itse ja niin hän nykyään tekeekin. Eli on kyllä huisin mahtavaa kun saatiin lapsi onnistuneesti aikuiseksi ja parisuhde kestämään koko sen ajan. Nyt meillä on samanlaista kuin sinulla ja vaimollasi. Saadaan matkustella, käydä ulkona jne. Ymmärrän siis pointtisi. Onhan tämä nyt upea elämäntilanne! ❤
N forty-something
Liikakansoitus on ongelma Suomessakin. Elämme alueella, jossa ruoantuotanto ei ole lyhyen kesän takia kovin tehokasta. Tuomme paljon ruokaa ulkomailta, ja se virta kyllä tyrehtyy sitten kun nälkä todella iskee muuhun maailmaan. Vai kuvitteletteko että miljardi ihmistä kehitysmaissa kuolee vaan kiltisti nälkään samalla kun Suomi ostaa niiden ruoat? Lisäksi saamme tulevaisuudessa paljon lisää ihmisiä tänne kehitysmaista, joten lisää suita on tulossa ruokittaviksi, lisäännyimme tai emme. Joka tapauksessa ne on ne sinun lapset, jotka 30 vuoden kuluttua leivästään täällä taistelee.
Vierailija kirjoitti:
Tappaako Sääntö-Suomen velvollisuuden- ja syyllisyydentuntoinen kekkoslovakialainen kokonaisen (vaikkakin pienen) kansakunnan lopettamalla lisääntymästä sen takia, kun täällä on kylmää ja pimeää ja meidän kuuluu kantaa vastuu koko maapallon väkiräjähdyksestä?
Silloin voi lopettaa saman tien puheet suurten ikäluokkien jumalattomasta itsekkyydestä. Sama itsekkyys sen kuin nousee: meidän jälkeen ei mitään väliä.
Maapallon väkimäärä- ja ilmastonmuutosongelmiin ei ole ratkaisu siinä, että me täällä tiedostetaan ja lopetetaan eläminen samaan aikaan kuin miljardit Afrikassa ja Aasiassa tupruttavat ja hässivät ilman tolkkua.
Ketkä alapeukuttaa ja miksi?
Vierailija kirjoitti:
Itsekästä olla hankkimatta, kun vanhuuspäivinä ollaan sitten täysin yhteiskunnan varassa. Lapsista on apua erityisesti vanhuudessa, ottamassa pois painetta yhteiskunnalta omien vanhempien hoidossa, kun aikuistuvat.
:D Olinkin aivan varma, että joku tulee tämän argumentin heittämään. Yllä oikein itsekkyys kiteytyy. Lasten tekeminen oman vanhuuden turvaksi ja hoitajaksi on kyllä niin itsekästä kuin olla ja voi. Jos oikeasti haluat olla epäitsekäs, annat lastesi elää rauhassa omaa elämäänsä ja hoidat oman taloutesi niin, ettei sinun tarvitse vanhana olla myöskään vain yhteiskunnan varassa.
Mielestäni se on jokaisen ihmisen oma valinta ja jokaisen muodostettava asiasta oma mielipiteensä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itsekästä olla hankkimatta, kun vanhuuspäivinä ollaan sitten täysin yhteiskunnan varassa. Lapsista on apua erityisesti vanhuudessa, ottamassa pois painetta yhteiskunnalta omien vanhempien hoidossa, kun aikuistuvat.
:D Olinkin aivan varma, että joku tulee tämän argumentin heittämään. Yllä oikein itsekkyys kiteytyy. Lasten tekeminen oman vanhuuden turvaksi ja hoitajaksi on kyllä niin itsekästä kuin olla ja voi. Jos oikeasti haluat olla epäitsekäs, annat lastesi elää rauhassa omaa elämäänsä ja hoidat oman taloutesi niin, ettei sinun tarvitse vanhana olla myöskään vain yhteiskunnan varassa.
Tää on täysin totta.