Huonoa käytöstä leipäjonossa
Kävin taas tänään leipäjonossa hakemassa ruokaa minulle ja kouluikäiselle lapselleni. Olen reilusti ylipainoinen eikä se voi jäädä keneltäkään huomaamatta, koska painoindeksini on melkein 40. Myös lapseni on lihava ja olisi tärkeää, ettei paino nouse. Jätän siksi kaikki pullat, majoneesit ym. turhat kalorit ottamatta ja koitan muutenkin katsoa, ettei kassista tule mahdottoman epäterveellistä.
En saa mitään niiden ruokien tilalle joista kieltäydyn vaan ne jää jaettaviksi seuraaville.
Olen käynyt leipäjonossa reilun vuoden ja saanut monilta muilta jonottajilta negatiivista, välillä jopa aggressiivista palautetta tästä "nirsoilustani". Tänään kohtasin taas yhden erityisen ikävän ruoka-avun hakijan, joka tuli muutaman korttelin kävelyn jälkeen sylkemään suoraan eteeni, tarttui ruokakassiini kiinni ja kysyi miten kehtaan viedä ruokaa niiden nenän edestä jotka sitä tarvitsee. Tilanne laukesi siihen, kun yksi ohikulkija tuli kysymään mistä siinä on kyse. Iso kiitos hänelle.
En tiedä enää mitä tekisin. Pelottaa mennä enää leipäjonoon, kun olen saanut niin paljon haukkuja osakseni ja meno on muuttunut aiempaa röyhkeämmäksi. Olen pitkäaikaistyötön erityislapsen yh ja varmasti avun tarpeessa enemmän kuin keskimääräiset jonottajat, vaikka tyhjistä kaloreista ei pulaa olekaan. Olen kertonut ruuan jakajille tiettyjen ihmisten huonosta käytöksestä, mutta ne vaan sanoo että koita kestää, ne ei kieltäydy jakamasta ruokaa kenellekään niin kauan kun itse jonotus sujuu rauhallisesti.
Mitä tässä voisi tehdä vai onko pakko vaan alistua kiusaajien armoille?
Kommentit (54)
Minun kotikaupungissa on hyvä leipäjono, siellä voi laatikoista valita mitä haluaa ja hedelmiä ja vihanneksia on runsaasti. Olen osa-aikatyössä, yllättävien menojen takia olen joutunut käymään. Minä jätän leivät ja pullat ottamatta, koska leivon paljon itse. Kukaan ei ole nurissut, mitä otan, mitä en.
Kaikki keskittyi noihin kaloreihin. Ap:lle, sinne vaan rohkeasti jonoon ja otat mitä otat. Tai ota kaikkea ja heitä kotona pois. Ja leipäjonossa käy kaikenlaista porukkaa. Osa mt-ongelmaisia, jotkut humalassa ja ties missä. Toki käy myös normaaleja ja terveitä ihmisiä jotka on köyhiä tai pienituloisia. Älä välitä jonkun humalaisen jorinoista ja sylkemisistä. Tietysti sellainen on moukkamaista käytöstä mutta toisesta sisään ja toisesta ulos. Leipäjonot on vähän 'villi länsi' jossa pidettävä puolensa. Sinne vaan rohkeasti! Jos tuttuja 'kiusanhenkiä' niin pyri välttelemääbn heitä. Tsemppiä elämääsi ja parempia aikoja!
Olen työssä, mutta silti on leipäjono tuttu. Palkka 2000e kuussa. Verot - 400. Vuokra - 500. Ulosotto - 420. Laskut, n 100e ja pakko pitää auton romua. Niin ei paljon lohta ostella.
Vedä se täällä vihattu tekoallergia esiin. Eli sanot, että jätit ne pois joille olette allergisia. Mutta ihmettelen, miksi joku puuttuisi toisten ruokien valikoimiseen. Silloinhan muille jää enenmmän.
Vierailija kirjoitti:
Vedä se täällä vihattu tekoallergia esiin. Eli sanot, että jätit ne pois joille olette allergisia. Mutta ihmettelen, miksi joku puuttuisi toisten ruokien valikoimiseen. Silloinhan muille jää enenmmän.
Ihmettelen samaa. Nehän sahaa omaa oksaansa luodessaan ilmapiiriä, jossa kaikki tarjottu ruoka on "pakko" ottaa, halusi tai ei. Mikään ei tosiaan estä heittämästä epämieluisia ruokia roskiin heti kun kiusanhenkien silmä välttää.
Kävin viime vuonna sellaisessa leipäjonossa, jossa ruokavaliorajoitteet otettiin mahdollisuuksien mukaan huomioon. Jonossa oli oudon paljon niitä, jotka kertoi syövänsä pelkästään kasviksia ja kalaa. Eniten ihmettelin niiden suurta määrää, jotka söi kaikkea muuta paitsi punaista lihaa. Kunnes tajusin selityksen: Me jotka tunnustauduttiin kaikkiruokaisiksi saatiin lähinnä halpaa makkaraa ja muuta einesmoskaa. Muut sai parempaa, kalliimpaa ja terveellisempää ruokaa.
Pakko myöntää, että olin katkera. Oma moraalini ei antanut periksi valehtelua, koska jonossa oli varmasti myös niitä joilla oli todellinen tarve ruokarajoitteille. Olisi ollut kamalaa, jos joku avun tarpeessa oleva olisi jäänyt minun takiani ilman.
Vierailija kirjoitti:
Köyhällä ei ole varaa syödä, terveellisesti. Esim. 20e rahaa ja viikko aikaa, seuraavaan tiliin. Jääkaappi tyhjä ja kaikki lopussa. Ostatko tomaattia, kurkkua, salaattia, porkkanaa, proileria ja lohta. Voipi tulla nälkä. Vai ostatko halpaa, lenkkimakkaraa, n,85 senttiä 400g. Ja lihapullia, sama hinta. Rasvainen jauheliha, halvinta. Ja pysyy nälkä pois. Edes se.
Minä olen köyhä ja noin 30 e/viikko riittää ruokaan. Käytän paljon suomalaisia juureksia, kuivattuja herneitä, linssejä, perunoita eri kauppojen tarjoukset hyödyntäen. Mielestäni syön monipuolisesti ja terveellisesti. Rasvaista jauhelihaa ei ole koskaan tarvinnut syödä.
Onneksi minulla ei ole mitään ruoka-allergioita.
Vierailija kirjoitti:
Ymmärrän molempia osapuolia. Ap:ta siinä, että hän pyrkii syömään terveellisesti ja näitä muita ihmisiä jonossa siinä, että saattaa näyttää kummalliselta, jos joku valikoi ja jättää ilmaista ruokaa ottamatta. Voin vaan kuvitella, että nälkäisenä epäterveellisen ruoankin luulisi maistuvan. En tosin tiedä kokonaistilannetta ja leipäjonoista ei ole kokemusta.
AP, et kertonut solvaajasi sanoja, mutta luulen, ettei kyse valitettavasti niinkään ollut siitä, ettet ottanut majoneesia, vaan siitä, että olet läski (anteeksi, mutta myönsit sen itse aloituksessasi) Joillain ihmisillä on niin omituinen käsitys, että kyllä läskin pitää ensin kuluttaa ne läskit ympäriltään (vesipaasto 6kk kenties?) ja sitten vasta on ”oikeutettu” leipäjonon ”herkkuihin” . Jollain pitää perustella se, miksi itse kuitenkin on parempi kun nämä muut tässä ympärillä ja läskit on aina helppoja kohteita oli sitten kyse koulukiusaamisesta tai niinkuin nyt sinulla, leipäjonokiusaamisesta.
Helpommin sanottu kuin tehty, mutta älä välitä niistä kiusaajista, ne vain purkavat omaa pahasti lomaan ja epäonnistumistaan sinuun :(
Toivottavasti saat pidettyä kiinni kohtuuterveellisestä ruokavaliosta sinulle ja varsinkin lapsellesi. Tsemppiä ja mukavaa joulun valmistelua kuitenkin!
Tuli itku kun luin aloituksen. Olen ylipainoinen ja olen tullut viimeiset pari vuotta kohtuullisesti toimeen opiskelijana. Mutta jos en saa töitä heti valmistuttuani, tuloni tippuvat minimiin. Silloin olisi tarvetta mennä ruokajonoon, mutten varmaan kehtaa kun asenteet ovat tuollaisia. Uskokaa tai älkää, ylipainoisenkin on syötävä jotain. Olen opiskeluaikanakin säästänyt rahaa sillä, että olen syönyt vanhaksi menneitä jämiä kaapeistani. Jos ei töitä löydy, niin varmaan jo parinkymmenen kilon nälkälaihdutuksen jälkeen kehtaan mennä jonottamaan.
Etkö voi vaan ottaa kaiken mitä saat. Kutsut sitten vaikka naapurin eläkeläismummon kylään ja tarjoat pullat ym hänelle.
Vierailija kirjoitti:
Etkö voi vaan ottaa kaiken mitä saat. Kutsut sitten vaikka naapurin eläkeläismummon kylään ja tarjoat pullat ym hänelle.
Tajuatko yhtään, millaistaon kutsua joku puolituntematon naapurin mummo yhtäkkiä kylään ja tyrkyttää sille jotain vanhentuneita munkkeja ja pullia kotiin vietäväksi? Vielä kun ei riitä, että sen tekisi yhden kerran, vaan se pitäisi tehdä joka viikko tai kuinka usein ap leipäjonossa käykään.
Voi että näitä ehdotuksia. Eiköhän ap ole itsekin käynyt mielessään läpi tuttavapiirinsä ja miettinyt, olisiko ylimääräisten herkkujen tarpeessa kukaan sellainen, jolle niitä voisi ja kehtaisi luontevasti tarjota.
Harmi kuulla tuollaisia kokemuksia. Meidän leipäjonossa on hyvä yhteishenki ja kaikki sujuu hyvin. Osa kävijöistä pärjäisi nykyään jo ilman ruoka-apua mutta jonotus on niille sosiaalinen tapahtuma eikä kukaan katso pahalla että ne ottaa samalla ruokaa. Mutta ne ei ota kalliimpia ja halutuimpia ruokia vaan jättää ne niille joilla rahat on tiukemmalla.
Muuhun puuttumatta, aloittajan kannattaisi suosia majoneesia ja muuta rasvaista ruokaa höttöhiilareiden ohi. Rasvainen ruoka pitää nälkää -> ei tule syötyä isoja annoksia eikä naposteltua -> mahalaukku pienenee -> kylläinen olo tulee pienemmästä ruokamäärästä -> alkaa laihtua.
En ostaisi mainitsemistasi ruuista muuta kuin porkkanoita, jotka maksoi paikallisessa Sittarissa tänään 1,49 € / 2 kg. Ostaisin lisäksi papuja, kuivattuja herneitä, kaurahiutaleita, kaalia ja muuta joka on samanaikaisesti sekä halpaa että terveellistä. Lihaa en ostaisi välttämättä lainkaan, mutta voisin ehkä hankkia vähän possun etuselkää (tarjouksessa 2,95 €/kg), joka - toisin kuin jauhomakkarat ja halpislihapyörykät - on ihan 100-prosenttista lihaa.