Huonoa käytöstä leipäjonossa
Kävin taas tänään leipäjonossa hakemassa ruokaa minulle ja kouluikäiselle lapselleni. Olen reilusti ylipainoinen eikä se voi jäädä keneltäkään huomaamatta, koska painoindeksini on melkein 40. Myös lapseni on lihava ja olisi tärkeää, ettei paino nouse. Jätän siksi kaikki pullat, majoneesit ym. turhat kalorit ottamatta ja koitan muutenkin katsoa, ettei kassista tule mahdottoman epäterveellistä.
En saa mitään niiden ruokien tilalle joista kieltäydyn vaan ne jää jaettaviksi seuraaville.
Olen käynyt leipäjonossa reilun vuoden ja saanut monilta muilta jonottajilta negatiivista, välillä jopa aggressiivista palautetta tästä "nirsoilustani". Tänään kohtasin taas yhden erityisen ikävän ruoka-avun hakijan, joka tuli muutaman korttelin kävelyn jälkeen sylkemään suoraan eteeni, tarttui ruokakassiini kiinni ja kysyi miten kehtaan viedä ruokaa niiden nenän edestä jotka sitä tarvitsee. Tilanne laukesi siihen, kun yksi ohikulkija tuli kysymään mistä siinä on kyse. Iso kiitos hänelle.
En tiedä enää mitä tekisin. Pelottaa mennä enää leipäjonoon, kun olen saanut niin paljon haukkuja osakseni ja meno on muuttunut aiempaa röyhkeämmäksi. Olen pitkäaikaistyötön erityislapsen yh ja varmasti avun tarpeessa enemmän kuin keskimääräiset jonottajat, vaikka tyhjistä kaloreista ei pulaa olekaan. Olen kertonut ruuan jakajille tiettyjen ihmisten huonosta käytöksestä, mutta ne vaan sanoo että koita kestää, ne ei kieltäydy jakamasta ruokaa kenellekään niin kauan kun itse jonotus sujuu rauhallisesti.
Mitä tässä voisi tehdä vai onko pakko vaan alistua kiusaajien armoille?
Kommentit (54)
Ennen oli koulukiusaamista ja työpaikkakiusaamista, nyt uutena ilmiönä niiden lisäksi leipäjonokiusaamista :D
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ongelmaan on helppo ratkaisu: Ota jatkossa kaikki ruoka mitä saat ja heitä kotona vaikka roskiin ne mitä et tahdo syödä. Niin mäkin teen, koska pelkään ahneeksi nirsoilijaksi leimautumista.
Ja tiedoksi kaikille, että ainakin täällä leipää saa ottaa niin paljon kuin tahtoo ja sitä jää aina yli. Ne mitä ruokaa jakavat vapaaehtoiset ei saa vietyä naapureilleen ja serkun kummin kaimoille viedään sitten hevosille. Munkkipossuista ja muusta paskasta kieltäytyminen ei siis tarkoita sitä, että jäisin näkemään nälkää tai joutuisin ostamaan ruokaa kaupasta, vaan leivän ansiosta saisin vaikka kaiken ruokani ilmaiseksi jos tahtoisin. Kumma kyllä kukaan ei hamstraa leipää säkkikaupalla kotiin, vaikka siihen olisi mahdollisuus. Kai me kaikki ruokaa hakevat ollaan jollain tavalla nirsoja, kun ei haluta niin yksipuolista ruokavaliota. Mutta onko se muka huono asia?
Se, ettei halua yksipuolista ruokavaliota vaan pyrkii syömään terveellisesti, ei ole huono asia. Mutta aina ei ole varaa olla nirso. Jos ei ole varaa kauppareissuun, ei ole varaa valita mitä syö.
Miten niin? Jos on mahdollisuus käydä leipäjonossa ottamatta vastaan kaikkea mitä tarjotaan, on varaa valita mitä syö. Tai ainakin mitä ei syö. Niin yksinkertaista se on.
No, jos syö parit sokerimunkit ja leivokset tavan ruuan päälle. Kalorit laskemalla, voi syödä mitä vaan. Kun ei ylitä niitä. Tosin montaa sokerimunkkia ei kärsi päivässä syödä, tai saa juosta aamusta iltaan. Halvat lihapullat, lenkkimakkaraa, leipä, makarooni, puuro. Niillä on pärjätty jo 20 vuotta. Harri Holkeri sanoi aikoinaan, että syökää köyhät silakoita, ne on halpoja. Tv. Työtön/kouluttamaton/työkyvytön.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lukispa jotkut Afrikan nälkää näkevät tän ketjun. Vain Suomessa voi valittaa, että ilmainen ruoka on vääränlaista. Sori, mutta miettikää nyt. Ap, lisää liikuntaa, se laihduttaa kyllä jonkin verran.
Mitä se on niiltä Afrikan lapsilta tai edes kanssajonottajilta mitään pois, jos AP jättää majoneesipullat pois, toisille? Ei tässä ole mistään hifistelystä kyse. AP ei tarvitse noita kaloreita. Liikunta plus majoneesipulla on plus miinus nolla.
Tuskin kukaan majoneesipullaa tarvitsee, mutta jos nälkä on niin kyllä sitäkin syö.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten köyhä voi olla noin lihava??
No vaikka siksi, että leipäjonoruoka lihottaa. Ei siellä jaeta niinkään terveystuotteita vaan ravinneköyhiä kaloripommeja, jotka ei pidä nälkää ja joita täytyy syödä ihan liian paljon saadakseen kaikki tarvitsemansa ravinteet.
Tuossa yksi MONESTA mahdollisuudesta.
Väärin. MIKÄÄN ruoka ei itsessään lihota, kun sitä ei syö liikaa. Olen käynyt ruokajonossa ollessani aivan peeaa ja koditon, ja voin kertoa, että tarpeeksi kovassa nälässä menee ne munkit ja pullatkin, mutta jos oli mikä tahansa muu mahdollisuus, jätin syömättä. Enkä kuollut vuodessa ravinteiden puutteeseen vaikka söin käytännössä makaronia, jogurttia ja vaaleaa leipää. Ja edelleen olen hoikka. Ap, anna ne ruoat joita et halua, jollekin samassa jonossa. Niin minä tein. Kysyin esim. "Haluaako joku kinkkua?" kun en itse syö. Aina meni eteenpäin. Ja samoin itse sain ruusukaalia, maitoa jne. sellaisilta, jotka eivät niistä tykänneet.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lukispa jotkut Afrikan nälkää näkevät tän ketjun. Vain Suomessa voi valittaa, että ilmainen ruoka on vääränlaista. Sori, mutta miettikää nyt. Ap, lisää liikuntaa, se laihduttaa kyllä jonkin verran.
Mitä se on niiltä Afrikan lapsilta tai edes kanssajonottajilta mitään pois, jos AP jättää majoneesipullat pois, toisille? Ei tässä ole mistään hifistelystä kyse. AP ei tarvitse noita kaloreita. Liikunta plus majoneesipulla on plus miinus nolla.
Tuskin kukaan majoneesipullaa tarvitsee. Epäterveellistähän se on, mutta jos nälkä on niin kyllä sitäkin syö.
Onneksi täällä ruokajonossa saa itse ottaa pöydältä jokaisesta "kategoriasta" mitä haluaa. Kukaan ei edes huomaa jos jättää vaikka pullat ottamatta ja esim. kasvissyöjänä saa liha-/einesosastolta valittua itse sopivan kasvisjutun eikä tarvitse pyytää työntekijöitä etsimään.
Olen kaikkiruokainen, pulla ja majoneesi ovat hyviä silloin tällöin syötyinä. Kuinka voin olla normaalipainoinen?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No vaikka siksi, että leipäjonoruoka lihottaa. Ei siellä jaeta niinkään terveystuotteita vaan ravinneköyhiä kaloripommeja, jotka ei pidä nälkää ja joita täytyy syödä ihan liian paljon saadakseen kaikki tarvitsemansa ravinteet.
Väärin. MIKÄÄN ruoka ei itsessään lihota, kun sitä ei syö liikaa. Olen käynyt ruokajonossa ollessani aivan peeaa ja koditon, ja voin kertoa, että tarpeeksi kovassa nälässä menee ne munkit ja pullatkin, mutta jos oli mikä tahansa muu mahdollisuus, jätin syömättä. Enkä kuollut vuodessa ravinteiden puutteeseen vaikka söin käytännössä makaronia, jogurttia ja vaaleaa leipää. Ja edelleen olen hoikka. Ap, anna ne ruoat joita et halua, jollekin samassa jonossa. Niin minä tein. Kysyin esim. "Haluaako joku kinkkua?" kun en itse syö. Aina meni eteenpäin. Ja samoin itse sain ruusukaalia, maitoa jne. sellaisilta, jotka eivät niistä tykänneet.
Et siis kuollut ravinteiden puutteeseen, mutta kärsikö terveytesi? Huonon ruokavalion vaikutukset voi tulla vasta myöhemmin ilmi.
Tsemppiä ap! Ymmärrän täysin sua. Jatka vaan leipäjonossa käymistä, sinä et ole velkaa mitään selittelyjä kellekään. Mua ärsyttää todella paljon kun paikallisessa kirppisryhmässä on yks nainen, joka kinuaa kaikki myytäviä tavartoi HOPE -keräykseen. En edes ole varma, onko ees mitenkään HOPE:n kanssa virallisesti tekemisissä, toivottavasti ei. Olen köyhä, viimeksi sain palkkaa elokuun lopussa kesätöistä ja sen jälkeen elänyt täysin niillä kesätyösäästöillä. En ole oikeutettu työttömyystukeen (koska olen opiskelija) enkä opintotukeen (koska tuet on loppuneet, mulla on vika vuosi käynnissä enkä oo ees laiskotellut, enemmänkin terveysongelmien takia opinnot venyneet yli KELA:n rajan), niin mä olen oikeasti myös köyhä. Ahdistaa ihan saatanasti kun siellä myyn tavaroitani että saisin edes jotain roposia ihan välttämättömiin menoihin, niin se ämmä tulee kinuamaan "voisitko lahjoittaa Hopelle tämän". JOO EN VOI.
Miten voi olla, että Suomessa köyhillä on varaa syödä itsensä pullukaksi ja vielä lisää suuhunpantavaa jonotetaan leipäjonoissa?Leipäjonot pitäisi heti muuttaa vihannes- ja hedelmäjonoksi. Olisi parempi jakaa vain terveellistä ruokaa: perunoita, lanttua, porkkanoita, kaalta, omenoita, banaania ja kaurahiutaleita. Työpaikan lounasjonossa on paljon hoikempia ihmisiä.
Vierailija kirjoitti:
Miten suomessa kukaan on niin köyhä että joutuu leipäjonoon? Itse aiheutettua sanon minä..
Joutumalla esim. opiskelijaksi. Mutta joo itseaiheutettua kieltämättä
Millainen elämäntilanteesi on noin muuten ap? Tuleeko liikuttua ja ulkoiltua? Se on kuitenkin tärkeää painonhallinnan kannalta, vaikka toki ruokavaliokin vaikuttaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Et siis kuollut ravinteiden puutteeseen, mutta kärsikö terveytesi? Huonon ruokavalion vaikutukset voi tulla vasta myöhemmin ilmi.
No ei kärsinyt. Ihan normaali ja terve nainen olen edelleen, pari vuotta myöhemmin. En saanut terveysongelmia opiskeluajan p*skasta ruokavaliostakaan. Silloinhan sitä veti tyyliin pizzaa, kaljaa ja makaronimössöä. Ja tietenkin nuudeleita. Ei ole aiheuttanut ongelmia näin 15 vuotta myöhemminkään. Ihmisen keho on kestävä, ja toki syön terveellisesti ja hyvin kun en ole enää köyhä enkä opiskelija.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No ei kärsinyt. Ihan normaali ja terve nainen olen edelleen, pari vuotta myöhemmin. En saanut terveysongelmia opiskeluajan p*skasta ruokavaliostakaan. Silloinhan sitä veti tyyliin pizzaa, kaljaa ja makaronimössöä. Ja tietenkin nuudeleita. Ei ole aiheuttanut ongelmia näin 15 vuotta myöhemminkään. Ihmisen keho on kestävä, ja toki syön terveellisesti ja hyvin kun en ole enää köyhä enkä opiskelija.
Kuten sanoin, huonon ruokavalion vaikutukset voi tulla vasta myöhemmin ilmi. Et voi millään tietää, odottaako tulevaisuudessa joku ikävä yllätys, joka on ainakin osittain huonon ruuan syytä.
Viisikymppisellä äidilläni piilevä osteoporoosi oli ehtinyt edetä jo pitkälle ennen kuin se tuli ilmi. Olisikohan se välttynyt sairaudelta tai ainakin sairastunut vasta myöhemmin ja lievemmin, jos olisi nuorena syönyt tarpeeksi kalsiumia ja d-vitamiinia?
Olen 56 v. yksinelävä nainen. Pitkän uran tehnyt matalapalkkaisella alalla. 15vuotiaasta lähtien .Yt-neuvotteluissa sain potkut ja työttömyyskorvauksella yritän maksaa yksiöni asuntolainan.Töitä en ole löytänyt. Oli pakko turvautua leipäjonoon, hammaslääkärikulujen vuoksi. En kehtaa hakea sossusta mitään, olen vanhanaikainen ihminen, ajattelen, että itse on pärjättävä. Häpesin mennä leipäjonoon, ajattelin, että joku tuttu voi nähdä. Mutta jonossa tapasin uskomattoman ihania ihmisiä, sain ruokaa ja tämä ruokajakelu on pelastanut tilanteeni. Itse syön kiitollisuudella kaiken , mitä annetaan. Siunausta kaikille vapaaehtoisille työntekijöille, sekä jonottajille. Jos jonkun pitäisi hävetä,se on hallitus. Suomi juhlii 100 vuotiasta itsenäisyyttä ja ihmiset seisovat leipäjonoissa. Hävetkää te, jotka haukutte meitä köyhiä.
Ymmärrän molempia osapuolia. Ap:ta siinä, että hän pyrkii syömään terveellisesti ja näitä muita ihmisiä jonossa siinä, että saattaa näyttää kummalliselta, jos joku valikoi ja jättää ilmaista ruokaa ottamatta. Voin vaan kuvitella, että nälkäisenä epäterveellisen ruoankin luulisi maistuvan. En tosin tiedä kokonaistilannetta ja leipäjonoista ei ole kokemusta.
Köyhällä ei ole varaa syödä, terveellisesti. Esim. 20e rahaa ja viikko aikaa, seuraavaan tiliin. Jääkaappi tyhjä ja kaikki lopussa. Ostatko tomaattia, kurkkua, salaattia, porkkanaa, proileria ja lohta. Voipi tulla nälkä. Vai ostatko halpaa, lenkkimakkaraa, n,85 senttiä 400g. Ja lihapullia, sama hinta. Rasvainen jauheliha, halvinta. Ja pysyy nälkä pois. Edes se.
Joillain tuntuu olevan ihmeellinen käsitys, että leipäjonot olisi vain niille jotka on nälkäkuoleman partaalla. Ainakin täällä päin useimmat hakee niistä vaan helpotusta tukalaan rahatilanteeseen tai pientä luksusta/vaihtelua muuten niin halpaan ja itseääntoistavaan ruokavalioon. Onhan se ainainen kaurapuuron, kaalin ja arkijugurtin syöminen puuduttavaa, joten ymmärrän hyvin miksi moni hakee välillä pöytään kalliita erikoisleipiä, salaattia, Actimelia ja muuta mukavaa. Ja on sekin kivaa, että leipäjonon ansiosta voi vaikka käydä leffassa, ostaa lapselle uudet kengät ja käydä katsomassa toisella paikkakunnalla asuvia sukulaisia.
Ainakin täällä päin jaetaan melkein joka kerta 1-3 pulloa kastikkeita, jotka on käytännössä tyhjiä kaloreita. Osa pulloista on isoja ja tällainen sinkku ei saa niin isoa kastikemäärää kulumaan mitenkään järkevästi. En koe omantunnontuskia siitä, että jätän osan kastikkeista jollekin muulle joka niitä arvostaa sen sijaan, että rupeaisin lusikoimaan kastikkeita suoraan suuhun tai laittaisin majoneesia kaikkeen mahdolliseen puurosta jugurttiin ja aamukahviin asti.