Olen työhöni väsynyt sairaanhoitaja, en jaksa enää. Keksikää mulle uusi ammatti?
Ensi keväänä pistän hakupaperit vetämään, se on varma. En jaksa edes eritellä kaikkia syitä, joiden johdosta on pakko vaihtaa alaa, mutta en jaksa enää tätä.
Uusi ammatti voisi olla amk-tasoinen, EI vuorotyötä, voi olla ihmisten kanssa työskentelyä jossain määrin, mutta ei varsinaista ihmis-tai tunnetyötä. Eli sosiaali-ja terveysalalla en tahdo jatkaa tai lisäkouluttautua, täysin uusi ala pitäisi löytää. Ikää 34v.
Ehdottakaa?
Kommentit (92)
Vierailija kirjoitti:
Olen tänä syksynä nähnyt terveydenhuollon raadollisimmat kasvot joutuessani viemään iäkästä, hyvin sairasta perheenjäsentä hoitoon.
Tuolla päivystyksissä ja osastoilla työskentelee juuri näitä "jokainen päivä on tuskaa" - hoitohenkilöitä liian paljon. Potilaat ovat välttämätön paha, ollaan ylimielisiä, hoitovirheitä tulee ja niitä ei myönnetä. Nämä tyypit luultavasti täällä valittavat. Tehkää maailmalle palvelus ja irtisanoutukaa, täysin käsittämätöntä, että olette edes päässeet opiskelemaan alaa.
Mä pääsin opiskeleen 4. parhailla pääsykoepisteillä (hakijoita oli paljon). Ja nyt kadun tuota ammatinvalintaan. Olen sairastunut vakavaan masennukseen ja uupumukseen enkä kyyneleet enää tuohon työhön. Hyvä kun jotkut pystyy, mutta sh työ voi olla kuluttavampaa kuin pystyy tajuamaan, jos ei ole kokenut. Irtisanoutuminen ei kaikille ole taloudellisesti mahdollista. Miettikää kaksi kertaa ennen kuin hae opiskelemaan alalle. Itselläkin potilaana ja iäkkään potilaan omaisen olisi vaikka mitä purnattavaa virheistä yms, mutta ymmärrän myös että kyynisyys ei ole välttämättä mikään oma valinta vaan seurausta työuupumuksesta.
Sukulaiseni sh halusi vaihtelua työelämäänsä ja haki liki keski-ikäisenä lentoemäntäkurssille. Viihtyy työssään erinomaisesti ja välillä tekee keikkaa sairaahoitajana.
"Olen tänä syksynä nähnyt terveydenhuollon raadollisimmat kasvot joutuessani viemään iäkästä, hyvin sairasta perheenjäsentä hoitoon.
Tuolla päivystyksissä ja osastoilla työskentelee juuri näitä "jokainen päivä on tuskaa" - hoitohenkilöitä liian paljon. Potilaat ovat välttämätön paha, ollaan ylimielisiä, hoitovirheitä tulee ja niitä ei myönnetä. Nämä tyypit luultavasti täällä valittavat. Tehkää maailmalle palvelus ja irtisanoutukaa, täysin käsittämätöntä, että olette edes päässeet opiskelemaan alaa."
Olen sh ja olen huomannut myös saman, mutta mieti miltä tuntuu tehdä työtä voimatta vaikuttaa asioihin ja hoidontasoon vuosia työskenneltyäsi alalla. Kuitenkin meitä todella asiakkaan hyvää ja parasta ajattelevia sairaanhoitajia löytyy alalta. Miedät aina luokitellaan tuollaisten ylläolevien mukaan ja tämänkin vuoksi haluan jättää alan sekä alan vaativuuden sekä pienipalkkaisuuden vuoksi. Meillä on todella suuri vastuu. Jos emme huomaa ja vie potilaan tilassa tapahtuvia muutoksia lääkärin tiedoksi, niin ei potilas saa asianmukaista hoitoa ajallaan. Vastaamme usein osastojen koko lääkehoidosta sekä siihen liittyvistä asioista, joita osastokierrolla olevat lääkärit eivät edes katso/huomaa, jos sairaanhoitaja ei hälle niitä esitä. Itse alalle tuloni jälkeen oma käsitykseni sairaanhoidon tilasta on todella huonontunut ja mietin monesti kuinka käy, kun vanhenen ja en itse osaa hoitaa ja sanoa asioitani.
Täällä kans yksi, joka haluaa pois sh:n hommasta. Tällä hetkellä tykkään työstäni, eikä se minusta ole läheskään aina liian raskasta, vaikka toki päivät ovat hyvin erilaisia. Vuorostyössä lisien kanssa palkka on sellainen, että sillä kyllä pärjää.
Alan tulevaisuus tosin huolettaa. Kun hoidettavien määrä lisääntyy ja hoitajapula iskee kunnolla, niin työstä tulee yhtä helvettiä. Ratkaisua tähän tilanteeseen ei tunnu löytyvän, mikä tarkoittaa varmasti sitä, että meiltä otetaan vielä enemmän pois ja työtahti kiristyy entisestään. Palkkoja ei varmasti tulla nostamaan, ennemmin niitäkin leikataan.
It-ala kiinnostaisi tällä hetkellä (esim. hoitoalan ohjelmistojen kehittäminen), mutta onko turha hakea tuetojenkäsittelypuolelle opiskelemaan, jos ei ole ennestään mitään kosketusta alaan?
Täällä kans yksi, joka haluaa pois sh:n hommasta. Tällä hetkellä tykkään työstäni, eikä se minusta ole läheskään aina liian raskasta, vaikka toki päivät ovat hyvin erilaisia. Vuorostyössä lisien kanssa palkka on sellainen, että sillä kyllä pärjää.
Alan tulevaisuus tosin huolettaa. Kun hoidettavien määrä lisääntyy ja hoitajapula iskee kunnolla, niin työstä tulee yhtä helvettiä. Ratkaisua tähän tilanteeseen ei tunnu löytyvän, mikä tarkoittaa varmasti sitä, että meiltä otetaan vielä enemmän pois ja työtahti kiristyy entisestään. Palkkoja ei varmasti tulla nostamaan, ennemmin niitäkin leikataan.
It-ala kiinnostaisi tällä hetkellä (esim. hoitoalan ohjelmistojen kehittäminen), mutta onko turha hakea tuetojenkäsittelypuolelle opiskelemaan, jos ei ole ennestään mitään kosketusta alaan?
Kuulontutkija tai hammashoitaja, lyhyt helppo koulutus, pula
Puheterapeutti, nykyisin yliopistokoulutus ja pula noista, ennen oli amispohjainen vasn
Myyntiedustajaksi koska iso Audi.
Jostain syystä olet hakeutunut sotealalle. Hae ammattitason korotusta ja lääkäriksi. Yksi harvoista hyväpalkkaisista ja arvostetuista ammateista siellä.
Vierailija kirjoitti:
Jos osaat koodata, tai olet vakuuttunut, että omaat kyvyn, sinnikyyden ja lahjakkuuden sen oppia kunnolla vanhempanakin, niin IT-ala on hyvä. Alalla on tosin voimakasta ikärasismia verrattuna hoiva-alaan eli vanhempana saa pelätä töiden puolesta, ellei pelaa kortteja oikein.
Vierailija kirjoitti:
On turhaa, paitsi jos suoritat koko tutkinnon, opettelet kaikki alan tehtävät (määrittely, suunnittelu, toteutus), pystyt koodaamaan ja kykenet vakuuttamaan koodaustaidoillasi työnantajan. Sitten kun olet työssä, voit uran edetessä suuntautua itsellesi sopivimpiin rooleihin alalla. Mutta pinnallisella täydennyskoulutuksella et pääse kehittämään hoitoalan ohjelmistoja, koska työssä tarvitaan paljon muutakin kuin sinänsä hyödyllistä hoitoalan tuntemusta. Hakemuksia näiltä toive-alanvaihtajilta ilman uuden ammatin perustaitoja, tulee pilvin pimein. Yhteistä niille on hakijan toive, eikä se, että hakijalla olisi jotain osaamista annettavaksi (sen hoitoalan tuntemuksen lisäksi siis).
Lopetin hoitajana jo 3 vuotta sitten. Elämä ollut rentoa sen jälkeen ja sain uuden työn ensin mieheni firmasta ja myöhemmin kunnalta. Olin 4 vuotta hoitajan työssä enkä nauttinut siitä kun vuoden.
Vierailija kirjoitti:
Olen ollut noissa it-hommissa missä kehitetään soteohjelmistoja ja siellä oli ex-hoitajia, joilla ei ollut todellista osaamista, mutta sitäkin enemmän pätemisen tarvetta. Olivat vain halunneet pois hoitajan hommista ja suhteilla päässeet. Muut sitten paikkailivat heidän tekemisiään.
Eri asia jos opiskelee vähintään AMK-tutkinnon ensin, että osaakin jotain.
Monta alaa käynyt läpi, nykyinen sh, joka ei tahdo enää jaksaa, miettii kuinka voisi turvata pienellä palkalla tulevaisuutensa. Yksin asun, lapsia avustan. Sijoittamisessa tarvitsisin todella paljon apua, kun itse ei enää voimavarat riitä , kun työpäivät vievät "mehut". Paljoa ei voisi edes kuukaudessa sijoittaa, kun tulot pienet ja verottaja vie sekä muut menot suuren osan palkasta. Onko toiveita saada apua?