Olen työhöni väsynyt sairaanhoitaja, en jaksa enää. Keksikää mulle uusi ammatti?
Ensi keväänä pistän hakupaperit vetämään, se on varma. En jaksa edes eritellä kaikkia syitä, joiden johdosta on pakko vaihtaa alaa, mutta en jaksa enää tätä.
Uusi ammatti voisi olla amk-tasoinen, EI vuorotyötä, voi olla ihmisten kanssa työskentelyä jossain määrin, mutta ei varsinaista ihmis-tai tunnetyötä. Eli sosiaali-ja terveysalalla en tahdo jatkaa tai lisäkouluttautua, täysin uusi ala pitäisi löytää. Ikää 34v.
Ehdottakaa?
Kommentit (92)
Mä olen sairaanhoitajana opiskellut akateemisen tutkinnon toiselta alalta, mutta ei niistä saa töitä. Kun vaihdatte alaa, niin ottakaa sellainen ala, että saatte myös sitä työtä. Muuten teette kaksinkertaisen virheen kuten minä. Mä vaan halusin opiskella sairaanhoitajana yliopistossa ja siinä huumassa en ajatellut muuta kuin että haluan opiskella muuta. Palkka on usein myös huonompi kuin sairaanhoitajana ( humanistiset alat). En ole koskaan viihtynyt hoitajana, en ymmärrä miksi edes hain sinne kun en koksaan ole siitä tykännyt. Olen nyt, kahden tutkinnon jälkeen, pakotettu tekemään sairaanhoitajan työtä, vaikka joka päivä on tuskaa. Onneksi nykyään en ole ihan perussairaanhoitajan käytännön työssä, niin jotenkin menee, mutta elämäni typerimmät virheet olen näissä alan valinnoissani tehnyt. Kelaa suosittelen kokeilemaan, vaikka palkkataso on huonompi. Päivätyö kuitenkin on helpompaa ja asiakkaita ei tartte nähdä kasvotusten. Sairaanhoitajien ei tartte työskennellä siinä välittömässä asiakaspalvelussa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Täällä sh joka hakee keväällä insinööriopintoihin!
Enemmän kiinnostaa tietää jos olette naisia ja sinkkuja.
Miten se tähän ammatinvaihto asiaan mitenkään liittyy?
Mä aion hakeutua sisustussuunnittelun pariin :)
T: myös sairaanhoitaja (36v.), jolla hinku pois kova
Täytyy kyllä sanoa, että arvostan sh mutta kuinka ihmeessä tuohon työhön kukaan pystyy?
Henkisesti niin vaativaa työtä.
Itse olen tradenomi joka hakee keväällä opiskelemaan sairaanhoitajaksi. Unelma-ammatti! :)
Vierailija kirjoitti:
Täytyy kyllä sanoa, että arvostan sh mutta kuinka ihmeessä tuohon työhön kukaan pystyy?
Ööö.. miksi ei pystyisi? Monet sairaanhoitajat tekee vielä eläkkeelläkin töitä kun tykkäävät työstään niin paljon. Ärsyttää kun väärät ihmiset hakeutuu alalle ja haukkuu alan, vaikka vika on teissä itsessänne eikä alassa! Sairaanhoitaja on ihana ammatti sellaiselle kenelle se sopii!
Mietin samaa. Sh myös. Voisin mennä vaikka kaupan kassalle mutta eihän sinne pääse. Tai jotain muuta asiakaspalvelua missä asiakkaat vaan tulee ja menee ja hoitaa jonkun pienen asian.
Kiinnostaako matkailuala? Hotellin respassa asiakaspalvelu?
Vierailija kirjoitti:
Samaa miettii minä joka lähihoitaja.
Kaikissa aloissa on jotain pielessä..
Niinpä niin, kaikissa aloissa jotain pielessä. Ei tietenkään siinä naamassa, joka peilissä näkyy.
Hain 5 kertaa terveydenhoitajaksi ja sairaanhoitajaksi enkä päässyt. Varsinkin terkkari olisi ollut aivan unelma, mutta sh myös. Ei auennut ovet ei. Röntgenhoitajakin voisi olla kiva. Ihan järkyttävät hakijamäärät noille aloille pk-seudulla!
Mielenterveyssyistä eläkkeelle, burnoutin takia.
Minä taas mietin alanvaihtoa nimenomaan sairaanhoitajaksi!
Vierailija kirjoitti:
Rupea opettamaan tulevia hoitajia. Ammatilliseksi opettajaksi voi pätevöityä vuodessa parissa ja työ on ihan erilaista kuin hoitsuna. Hyvät lomat ja parempi palkka ja työajat.
Älä nyt hyvä ihminen usuta kyynistynytty työtään inhoavaa ihmistä uusien hoitajien kouluttajaksi. Siinä sitä uutta materiaalia syntyisi. Taivas.
Täällä myös yks sh, joka on Ap:tä 10 vuotta vanhempi, samat ajatukset ja toiveet. Onneksi on vakipaikka ja saa rauhassa miettiä jatkoja.
Itse nimenomaan aion alalle, jossa olisi myös töitä valmistuttuani, sillä en halua vain ilokseni opiskella, vaan jotta työllistyisin uuteen ammattiin.
Tsemppiä kaikille, jotka painivat samoissa fiiliksissä!
Vierailija kirjoitti:
Olen sh ja nyt jo eläkkeellä. Itse olin tyytyväinen ammatinvalintaani ja viihdyin työssäni. Tosin välillä vaihdoin paikkakuntaa ihan perhesyistä, joten työpaikkojakin on ollut monia.
Sairaanhoitajallahan on hyvät mahdollisuudet työskennellä monenlaisissa hommissa, lähtö ulkomaille myös mahdollinen.
On henkisesti hyvin vaativia, mutta myös kevyempiä paikkoja.
On hyvin kiireisiä paikkoja, mutta myös rauhallisempia.
Neuvoni on, jos et ole tyytyväinen, älä jumitu samaan paikkaan eikä edes samaan paikkakuntaan.
Olen tänä syksynä nähnyt terveydenhuollon raadollisimmat kasvot joutuessani viemään iäkästä, hyvin sairasta perheenjäsentä hoitoon.
Tuolla päivystyksissä ja osastoilla työskentelee juuri näitä "jokainen päivä on tuskaa" - hoitohenkilöitä liian paljon. Potilaat ovat välttämätön paha, ollaan ylimielisiä, hoitovirheitä tulee ja niitä ei myönnetä. Nämä tyypit luultavasti täällä valittavat. Tehkää maailmalle palvelus ja irtisanoutukaa, täysin käsittämätöntä, että olette edes päässeet opiskelemaan alaa.
Kiinnostaako apteekkarin työ?