Olen työhöni väsynyt sairaanhoitaja, en jaksa enää. Keksikää mulle uusi ammatti?
Ensi keväänä pistän hakupaperit vetämään, se on varma. En jaksa edes eritellä kaikkia syitä, joiden johdosta on pakko vaihtaa alaa, mutta en jaksa enää tätä.
Uusi ammatti voisi olla amk-tasoinen, EI vuorotyötä, voi olla ihmisten kanssa työskentelyä jossain määrin, mutta ei varsinaista ihmis-tai tunnetyötä. Eli sosiaali-ja terveysalalla en tahdo jatkaa tai lisäkouluttautua, täysin uusi ala pitäisi löytää. Ikää 34v.
Ehdottakaa?
Kommentit (92)
Vierailija kirjoitti:
Mietin samaa. Sh myös. Voisin mennä vaikka kaupan kassalle mutta eihän sinne pääse. Tai jotain muuta asiakaspalvelua missä asiakkaat vaan tulee ja menee ja hoitaa jonkun pienen asian.
Mene Mehiläiseen, siellä sh on myös kassalla.
Vierailija kirjoitti:
Vaihda työpaikkaa mieluummin kuin alaa. Hoitoalalla on myös hyviä työpaikkoja, niitä pitää vaan osata etsiä.
Kyllä ihan ne työkaverit vaikuttavat paljon viihtymiseen. Olen ollut työpaikoissa, missä työkaverit eivät olleet niin mukavia ja toisessa taas huippuhyvä porukka töissä. Kun on kivat työkaverit, itse työkin muuttuu kevyemmäksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sinkku ilmoittautuu!
jos olet nainen niin voisi olla paikka 4u
????
Vierailija kirjoitti:
Hain 5 kertaa terveydenhoitajaksi ja sairaanhoitajaksi enkä päässyt. Varsinkin terkkari olisi ollut aivan unelma, mutta sh myös. Ei auennut ovet ei. Röntgenhoitajakin voisi olla kiva. Ihan järkyttävät hakijamäärät noille aloille pk-seudulla!
Mikset hae muualle kuin pk-seudulle? Hyvää opetusta saa vähän kauempanakin, Kuopio, Tampere, Oulu?
Itse olen sairaanhoitaja myös ammatiltani ja rakastan työtäni. Olen 100% oikeassa ammatissa. Menen aina hymyssä suin töihin. Työni antaa minulle aivan valtavasti ja mikään ei ole niin upeaa kuin elämän kirjon näkeminen sairaalassa. Se tunne kun näet miten toinen paranee silmissä.. kun hän saakin uuden mahdollisuuden.. se on parasta mitä tiedän, ja se omaisten onni.. :)
Raskastakin on, mutta tämä on maailman parhain ammatti.
Ongelma on vaan, että mitä ajattelit opiskella, jos suljet sote-alat ulos. Ne on kuitenkin hyviä työllistäjiä. Olisin ehdottanut esim. toimintaterapeutin koulutusta.
Jos sotet otetaan pois, niin muilla aloilla työllistyminen onkin monesti jo hankalampaa, kun joudut aloittamaan nollasta joskus 37-38 -vuotiaana. Sinua 10-15 vuotta nuoremmat vetää vasemmalta ja oikealta ohi, ellet löydä alaa, joka yhdistäisi nämä kaksi. Esim. it-puolelta voisi löytyä semmoista koulutusta ja voisit tunkea terveydenhuollon järjestelmäpuolelle töihin. Silloin menneisyyttäsi hoitajana voisi hyödyntää verrattuna muihin vastavalmistuneisiin.
Eli nevoni on: mieti ne sote-alat vielä läpi ja sitten semmoiset työt, jossa työllisyys on suhteellisen hyvä ja saisit vastavalmistuneenakin etua siitä, että olet hoitaja ja tehnyt sitä työtä. Jos haet jotain ihan muuta, niin työllistyminen on jo paljon hankalampaa vailla sen uuden alan kokemusta.
Vierailija kirjoitti:
Itse olen sairaanhoitaja myös ammatiltani ja rakastan työtäni. Olen 100% oikeassa ammatissa. Menen aina hymyssä suin töihin. Työni antaa minulle aivan valtavasti ja mikään ei ole niin upeaa kuin elämän kirjon näkeminen sairaalassa. Se tunne kun näet miten toinen paranee silmissä.. kun hän saakin uuden mahdollisuuden.. se on parasta mitä tiedän, ja se omaisten onni.. :)
Raskastakin on, mutta tämä on maailman parhain ammatti.
Jos joutuisin sairaalaan niin tahtoisin olla potilaasi. ❤️
Lääke-edustaja, tai haet töitä esim Saudi-Arabiassa. Maahan on aivan paska, mutta vuodessa tienaat ihan erilailla,kuin Suomessa. Ei sinne tarvitse lopuksi ikää jäädä, eikä moni ainakaan nainen halua. Käärit rahat ja lähdet pois.
Hehe hyvä lukea tätä keskustelua, kun itse olen leijunut suunnilleen pilvissä siitä,että pääsen tammikuussa aloittamaan sh opinnot :D
Hyppää sossupuolen laitosmaailmaan.
Työtahti 100x lepposampi. Tili silti sama ja esimiehet ns. samalla levelillä.
Mä olen myös 34v, töissä vakituisessa virassa teholla sairaanhoitajana ja mietin mitä seuraavaksi. Lasten saamisen myötä haluan pois vuorotyöstä ja teholla on pakko tehdä kolmea vuoroa. Teho työpaikkana on hyvä koska pidän haasteista ja siitä että saan lisäkouluttautua jatkuvasti. Harmittaa vaan kun palkka ei ole hyvä vaativuuteen nähden eikä se nouse vaikka kuinka kävisin taitava tehohoitajakoulutusta ja dialyysikoulutusta. Kuinka monella muulla alalla teet vastuualue tehtäviä, pidät koulutuksia ja olet vastaavana ilman lisäpalkkaa? Niinpä.
Lukisitko sitä hoitotiedettä yliopistossa? Ei kiinnosta opettajan työt, ei osastonhoitajan työt (suunnilleen sama palkka hirveellä vastuulla ja kaikki haukkuu seläntakana), eikä tutkijan epäsäännöllisen työt. Jotain päivätyötä, palkka edes se 3000e, haastavaa ja vastuullistakin saisi olla ja ihmisläheistäkin. Ei kuitenkaan enää mitään lääkistä tässä vaiheessa elämää. Ei tule oikein mitään mieleen...
Vierailija kirjoitti:
Hehe hyvä lukea tätä keskustelua, kun itse olen leijunut suunnilleen pilvissä siitä,että pääsen tammikuussa aloittamaan sh opinnot :D
Onnittelut sinulle! Hyvälle alalle lähdet, monia mahdollisuuksia edessäsi ja pääset töihin jo opiskeluaikanasi.
Terv kokenut sh :)
Minäkin olen väsynyt sh, työvuosia noin 25. Työelämästä poistumista suunnittelen... kohta viisikymppisenä on epärealistista kuvitella vaihtavansa alaa tai se ei todennäköisesti onnistuisi. Säästösuunnitelmaa teen, olen valmis laskemaan elintasoa, mutta silti on jaksettava vielä vuosia.
Lääke-edustajilla on paremmat palkat kuin sairaanhoitajilla vuorotöissä.
Yksi meidän työhönsä kyrpiintynyt sairaanhoitaja meni töihin vakuutusalalle.
Minä olin samassa tilanteessa, ja opiskelin toimintaterapeutiksi. Tykkään todella paljon työstä, pääasiassa lasten kanssa työskentelen. Eipä tässäkään rikastumaan pääse, mutta palkka on suunnilleen sama kuin sh:n kaksivuorotyössä. Ainut negatiivinen asia, että työpaikat ovat aika kiven alla.
Vierailija kirjoitti:
Minäkin olen väsynyt sh, työvuosia noin 25. Työelämästä poistumista suunnittelen... kohta viisikymppisenä on epärealistista kuvitella vaihtavansa alaa tai se ei todennäköisesti onnistuisi. Säästösuunnitelmaa teen, olen valmis laskemaan elintasoa, mutta silti on jaksettava vielä vuosia.
Jos olisit työurasi alussa alkanut säästämään säännöllisesti 30 % nettotuloistasi osakemarkkinoille, sijoitusvarallisuutesi ansiosta voisit nyt itse asiassa jäädä eläkkeelle. Tulosi jopa kasvaisivat siinä vaiheessa, kun alkaisit saamaan työeläkettä tai takuueläkettä eläkeiän saavuttaessasi.
Sinulle tämä on toki aivan liian myöhäistä, mutta ihan näin vinkkinä nuoremmille työuraansa aloittaville sairaanhoitajille ja muille henkilöille.
Hae opiskelemaan hyvinvointi- ja terveysteknologian insinööriksi
Kelaa suosittelen, siis ratkaisupuolta. Tykkäsin itse kovin olla siellä töissä. Palkka tosin huonompi kuin sh:n työssä, koska ei tule tietenkään mitään lisiä.
Vierailija kirjoitti:
OLETTEKO SINKKUJA?!?
Hullu sinkku-jankkaaja?! Et kai kuvittele saavasi täältä kenenkään yhteystietoja? Mene pois!
Vaihda työpaikkaa mieluummin kuin alaa. Hoitoalalla on myös hyviä työpaikkoja, niitä pitää vaan osata etsiä.