Kirkkoon kuulumaton lapseni haluaa riparille ensi kesänä
Jos hänet konfirmoidaan (ja tietysti kastetaan) samalla, niin tarkoittaako tämä sitä, että hän aloittaa uskonnon opetuksen nollasta yhdeksännellä luokalla? Hän on siis lukenut et:a koko kouluaikansa. Vai miten tämä järjestetään? Onko uskonnon opetus todellakin niin ”leikkiä”, että siihen voi hypätä mukaan ihan ummikkona?
Kommentit (28)
Olisko Prometheus-leiri parempi? Miksi lapsi haluaa riparille? Uskonnon, kavereiden, kokemusten vai minkä vuoksi? Jos uskonto ei syy, Prometheus tuntuis fiksummalle
Prometheusleirillä on mahatus eli nuoret ovat lattialla pitkällään pää toisen mahan päällä.
Siellä myös järjestetään yhteissaunoja joissa voi olla alasti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja toinen kysymys, voiko alle 15-vuotias liittyä uskontokuntaan, mihin kumpikaan hänen vanhemmistaan ei kuulu? Maistraatin sivuilla on ristiriitaista tietoa enkä löytänyt selvää vastausta, mutta siellä sanotaan näin:
”15 vuotta täyttänyt lapsi voi huoltajien kirjallisella suostumuksella itse liittyä uskonnolliseen yhdyskuntaan tai erota siitä.”
Tietääkö kukaan tähän vastausta? Lapsi on siis loppuvuodesta syntynyt, eikä ole täyttänyt 15 riparikesänään. Ap
Minua ei kastettu lapsena, kävin kuitenkin riparin, ja olen myös loppuvuodesta syntynyt ja ollut konfirmaation aikaan alle 15-v. Me ratkaistiin asia sillä että äitini liittyi takaisin kirkkoon jotta minut voitiin kastaa ja konfirmoida ollessani 14-v. Tai en tiedä ihan tarkalleen mitä tässä vaadittiin, mutta minut kastettiin päivää ennen konfirmaatiota ja sain itse valita kummini :)
(Riparilla jonkun ohjaajan kanssa tästä puhuttiin kun en kuulunut kirkkoon ja mietittiin vaihtoehtoja, ja ilmeisesti on mahdollista käydä ripari myös ilman konfirmaatiota)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja toinen kysymys, voiko alle 15-vuotias liittyä uskontokuntaan, mihin kumpikaan hänen vanhemmistaan ei kuulu? Maistraatin sivuilla on ristiriitaista tietoa enkä löytänyt selvää vastausta, mutta siellä sanotaan näin:
”15 vuotta täyttänyt lapsi voi huoltajien kirjallisella suostumuksella itse liittyä uskonnolliseen yhdyskuntaan tai erota siitä.”
Tietääkö kukaan tähän vastausta? Lapsi on siis loppuvuodesta syntynyt, eikä ole täyttänyt 15 riparikesänään. Ap
Minua ei kastettu lapsena, kävin kuitenkin riparin, ja olen myös loppuvuodesta syntynyt ja ollut konfirmaation aikaan alle 15-v. Me ratkaistiin asia sillä että äitini liittyi takaisin kirkkoon jotta minut voitiin kastaa ja konfirmoida ollessani 14-v. Tai en tiedä ihan tarkalleen mitä tässä vaadittiin, mutta minut kastettiin päivää ennen konfirmaatiota ja sain itse valita kummini :)
(Riparilla jonkun ohjaajan kanssa tästä puhuttiin kun en kuulunut kirkkoon ja mietittiin vaihtoehtoja, ja ilmeisesti on mahdollista käydä ripari myös ilman konfirmaatiota)
Lisään tähän vielä, että ala-asteella olin ET- opetuksessa mutta uskontoon kuulumattomille se käsittääkseni on valinnaista? Itse nimittäin halusin yläasteelle mennessä siirtyä uskonnon opetukseen ja sinne meninkin vaikka en siinä vaiheessa kuulunutkaan kirkkoon tai ollut kastettu. Luokallani oli lisäksi eräs uskonnon opetuksessa oleva joka ei myöskään kuulunut kirkkoon tai ollut kastettu. Hän kävi sitten Prometheus-leirin mutta en tiedä miksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kiitos vastauksestasi!
Meidän kohdalla ei kyllä vanhempien liittyminen kirkkoon ole vaihtoehto, jääkö häneltä sitten konfirmaatio tekemättä :/ Myöskään prometheus-leiri ei kuulemma kiinnosta.
Vierailija kirjoitti:
Haluaako riparille vaan sen takia, että saa juhlat ja lahjoja? Kysypä lapsesi motiivia siihen ripariin paremmin, menee vaan lauman mukana..
No minkäs takia sinne muuten haluttais? Ne pönötysjuhlat tuskin kiinnostaa pätkääkään, vaan lahjat ja rahahan se tietysti teiniä kiinnostaa, niin kuin kaikkia muitakin riparin kävijöitä. Jos rippijuhlissa lopetettaisiin lahjojen anto, niin rippileirien suosio romahtaisi siihen paikkaan ja vain muutama prosentti teineistä suostuisi enää vapaaehtoisesti menemään riparille. Tämä on kylmä fakta.
Uskonto = leikkiä, olisin lähinnä huolissani lapsen psyykkisestä hyvinvoinnista.
Tuossahan se onkin se salaisuus uskontojen suosiolle: ei vaadi ajattelua. Päin vastoin; mitä vähemmän asioita kyseenalaistat, sen parempi uskovainen.