Balille vaihto-opiskelemaan lähtevät - eivätkö he ymmärrä, että tuollainen laskee arvostusta, ei suinkaan tuo sitä?
Millainen on sellainen opiskeluala, millä Balilla vietetty vaihto-opiskeluaika vaikuttaa positiivisesti arvostukseen tai työllistymismahdollisuuksiin?
Balilla opiskelleet leimaantuvat automaattisesti mukavuushaluisiksi bilettäjiksi. Ei kukaan akateemisesti kunnianhimoinen valitse Balia opiskelukohteekseen. En todellakaan palkkaisi tällaista henkilöä.
Vaihto-opiskelu on hyvä asia. Mutta jos haluaa jonnekin kauas, kannattaisi se tehdä edes jossakin uskottavassa ja kehittyneessä maassa, esim. Soulissa, Tokiossa, Hongkongissa tai Singaporessa.
Kommentit (53)
Vierailija kirjoitti:
Kuta on australialaisten narkkarien ja amsterdamilaisten transujen menomesta, täynnä indonesialaisia huumekauppiaita ja narkkipoliiseja. Ensin kauppias tekee kaupat ja sitten poliisi pidättää turistin. Passin saa takaisin maksamalla 1000 taalaa,usd.
Tuomiot huumeista ovat ankaria Indonesiassa, ei kannata ostaa eikä varsinkaan myydä. Olen katsellut kuvia sikäläisistä vankiloista, surkeita paikkoja ovat, ystävien sukulaisia on muutamia niissä.
Liikenteessä kannattaa olla tarkkana, isommilla ajoneuvoilla on vahvemman oikeus
liikenteessä. Niiden omistajat joutuvat usein maksamaan jos jotain sattuu, ei kuitenkaan paljon lohduta loukkaantunutta, kuollutta ei yhtään.
Kannattaa käydä, ei kuitenkaan nyt Agungin purkautuessa. Kutalla ei pitäisi olla vaaraa, välimatka 70 km eikä tsunamiakaan pitäisi tulla mutta kannattaako riskeerata.
Olen ollut viitisen vuotta Indonesiassa, yli puolet ajasta Balilla, hyvin olen viihtynyt, menen keväällä taas.
Mietitäänpäs asiaan laajemmalla perspektiivillä. Eivät ne suomalaiset yliopistotkaan aina nimittäin meriittejä ole.
Opiskelijavaihdosta tuntuu tulleen bile- ja chillailuvaihto. Omana aikanani (kröhöm, 20 vuotta sitten) vaihto oli todellakin laadukas akateeminen vuosi, jota arvostettiin Suomen työmarkkinoilla - ja kokemuksena itsessään. Ainakin itse koin lukukaudet ulkomaisessa yliopistossa hyödyllisiksi, töitä tehtiin paljon ja oli mielenkiintoista nähdä omaa alaa muualta katsottuna + valita sellaisia kursseja, joita Suomessa ei ollut tarjolla. Ja jokaisessa rekryssä on vaihtooni ja sen aikaisiin opintoihin kiinnitetty erityistä huomiota (arvostettu yliopisto) ja ne ovat olleet juuri se seikka, millä olen erottunut muista hakijoista.
Nykyisin rekryssä lähinnä hymähdellään näille vaihdoille, joita cv:ssä näkee. Paljon fiksumpaa olisi vetää kunnon akateeminen vaihto, josta olisi hyötyä sekä itselle että myöhemmälle työlle ja vetää chillailureissut ihan erikseen esim. rantapummina tms.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ne ei-uraorientoituneet helppo-Heikit hakee Balille, ja ne muut kunnianhimoiset tyypit menee ihan muualle. Mieluummin sitä verkostoituu eliitin kanssa kuin narkkarien ja surffipummien.
Meillä opettaja sanoi, että siellä Udayanan yliopistossa on opettamassa eläkkeelle jääneet vanhat pierut jenkkiprofessorit. Joten tasokasta menoa....
Ja ihan tieteenalasta riippumatta professorien ammattiosaaminen ja pedagogiset kyvyt loppuvat juuri sinä päivänä, kun eläkeikä tulee täyteen! Everybody knows that!
no yleensä ne hyvät jäävät ihan noihin huippuyliopistoihin myös eläkeiän jälkeen. Tai toimivat muissa huippuyliopistoissa vierailevina luennoitsijoina.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
no harva kai eläää elämänsä vaan laskellmoiden jotain taloudelista hyötyä!! eiköhän elämässä ole muutakin kuin vain raha tai hyöty tarkoitus. Sääälittää tuo apn ajatuskenjuoksu, ja harhaluulo että se on se elämän "juttu": Kukaan ei tosissaan elä noin. ahhaha. Miksi sitten esim. tehdä lapsia tai naida rakkaudesta jos raha on se kaiken mitta?
Jotain tällaista vastausta odotin tähän ketjuun ja kappas, nyt se tuli, ihan täydellinen Kerranhan täällä vain edetään-kommentti. Carpe Diem-tatuointi hanuriin ja vaihtoon! Hyvällä tuurilla työpaikan valintakomitean pj on samanlainen bilettäjä, joka arvostaa Balia ja muita kaukosurffipaikkoja.
se on vaan etu jos on uskallusta ollu ja kypsyyttä heittäytyä ja pärjätä yksin maailmalla. on kansainvälistä elämää nähnyt ja kielitaitoa.
pikkuhiiri komerossaan vaan jatkaa piipitystään...piip piip piip kun minä maan matonen pien...
on vaan joku pulpetin kasvatt..hahahaa.
kun on ammatti, niin työnantajat PYYTÄÄ töihin ei toisinpäin.
Sama juttu kuin jollain aiemminkin, en tunne ketään joka olisi valinnut vaihtopaikan sen mukaan, että näyttäis hyvältä cv:ssä. Suurin syy lähteä vaihtoon on ollut mahdollisuus matkustella ja nähdä maailmaa. Mulla on tuttuja olut vaihdossa Jenkeissä, Malesiassa, Vietnamissa, Hongkongissa ja Australiassa ja toki ympäri Eurooppaa. Eikä oo kukaan työttömäksi jääneet.
On muuten jännä miten erilaisia rekrytoijia on. Moni arvostaa esim. oppilaskunta/asukastoimikunta/järjestö/kilta yms toimintaa ja eihän niistäkään suurin osa ole mitään muuta kuin ryypäystä ja biletystä. Niissä mukana oleminen kuitenkin kertoo aktiivisuudesta ja kiinnostuneisuudesta.
Btw, tää aloitus oli kommentoitu myös yhteen iltapäivälehtien tulivuorilööppeihin. Taitaa olla vaan joku katkera kun joku muu on päässyt paratiisiin vaihtoon.
Olin Balilla aikoinaan vaihdossa. Aika höpöhöpöä ne opinnot siellä oli eikä yliopiston opettajia kiinnostanut meidän oppimiselle yhtään. Pääasia oli rahat, jotka toimme. Opiskelu oli sivuseikka. Lähinnä surffasin ja snorkasin sekä söin hyvää ruokaa sen ajan. Itse lähdin hetken mielijohteesta. Takana oli rankka ero ja burn out vaativien opintojen kanssa. Vaihto Balilla pelasti elämäni, mutta ei siksi, että se olisi vaikuttanut jotenkin positiivisesti uraani. Tai ehkä vaikuttikin, sillä sen vaihdon jälkeen päädyin vaihtamaan rennommalle alalle ja rankat yliopisto-opinnot saivat jäädä.
Vierailija kirjoitti:
Sama juttu kuin jollain aiemminkin, en tunne ketään joka olisi valinnut vaihtopaikan sen mukaan, että näyttäis hyvältä cv:ssä. Suurin syy lähteä vaihtoon on ollut mahdollisuus matkustella ja nähdä maailmaa. Mulla on tuttuja olut vaihdossa Jenkeissä, Malesiassa, Vietnamissa, Hongkongissa ja Australiassa ja toki ympäri Eurooppaa. Eikä oo kukaan työttömäksi jääneet.
On muuten jännä miten erilaisia rekrytoijia on. Moni arvostaa esim. oppilaskunta/asukastoimikunta/järjestö/kilta yms toimintaa ja eihän niistäkään suurin osa ole mitään muuta kuin ryypäystä ja biletystä. Niissä mukana oleminen kuitenkin kertoo aktiivisuudesta ja kiinnostuneisuudesta.
Btw, tää aloitus oli kommentoitu myös yhteen iltapäivälehtien tulivuorilööppeihin. Taitaa olla vaan joku katkera kun joku muu on päässyt paratiisiin vaihtoon.
"Eikä oo kukaan työttömäksi jääneet." Pitää olla: Eikä oo kukaan työttömäksi jäänyt.
AE:n kautta pääsee kuka vaan vaihtoon. Vaikka olisi käynyt pelkän peruskoulun...
Me käytiin BKK:ssa jossain huorabaarissa tutustumassa ihan näiden vetäjien kanssa. Saattaa olla meininki muuttunut ammattimaisempaan suuntaan, kun arvostetut yliopistot antaa hyväksilukea niiden kursseja.
No aika moni työelämässä menestyvä on bilettänyt nuorena. :D Elämä on muutakin kuin naama nurinpäin olemista.
Toisaalta Honkongissa paikallisessa yliopistossa todettiin, että Helsingin yliopistosta eivät kelpuuttaisi ainuttakaan professoria edes vierailemaan. Aalto sentään tunnustettiin siedettäväksi.