Jos ostatte asuntoa, niin onko välittäjäfirmalla väliä?
Onko esim Huoneistokeskus luotettavampi kuin jokin pienempi toimisto?
Kommentit (43)
Kiinteistömaailman välittäjistä tänä vuonna useampikin kokemus. Hinnat pielessä, yhteydenpito huonoa, käytöstavat toisinaan hukassa. Jättävät hommia tekemättä, itse sai selvitellä.. ei ikinä tästä firmasta osteta eikä myydä.
Vierailija kirjoitti:
Miten jollekin oikeasti voi olla väliä? On kai teillä silmät päässä ja omat mielipiteet minkälaista asuntoa haette? Mitä lisäarvoa tai haittapuolia tietty välittäjä tuo? Itse sinä päätät mitä ostat ja paljonko olet valmis maksamaan. Jos minä ihastun tiettyyn asuntoon ja haluan sen ostaa niin mitä ihmeen väliä minun kannaltani on kuka sitä välittää? Tai jos en pidä jostain asunnosta ei ole kerrassaan mitään mitä välittäjä voisi tehdä tai sanoa että muuttaisin mieleni.
Tolla aggressiivisen omahyväisellä asenteella et ikinä saa kuulla niitä moninaisia huijausyrityksiä, joita törkeimmät välittäjät tekee. Ne kerrotaan vain mukaville ihmisille.
Kommentistasi päätellen et ole monta asuntokauppaa tehnyt etkä joutunut setvimään tietojen pimittämistä ja sopimuksen muuttamista, ehtojen valehtelua, etc.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten jollekin oikeasti voi olla väliä? On kai teillä silmät päässä ja omat mielipiteet minkälaista asuntoa haette? Mitä lisäarvoa tai haittapuolia tietty välittäjä tuo? Itse sinä päätät mitä ostat ja paljonko olet valmis maksamaan. Jos minä ihastun tiettyyn asuntoon ja haluan sen ostaa niin mitä ihmeen väliä minun kannaltani on kuka sitä välittää? Tai jos en pidä jostain asunnosta ei ole kerrassaan mitään mitä välittäjä voisi tehdä tai sanoa että muuttaisin mieleni.
Tolla aggressiivisen omahyväisellä asenteella et ikinä saa kuulla niitä moninaisia huijausyrityksiä, joita törkeimmät välittäjät tekee. Ne kerrotaan vain mukaville ihmisille.
Kommentistasi päätellen et ole monta asuntokauppaa tehnyt etkä joutunut setvimään tietojen pimittämistä ja sopimuksen muuttamista, ehtojen valehtelua, etc.
Ensinnäkin asenteeni ei ole aggressiivinen vaan oikeasti ihmettelen miten välittäjä jonkun mielestä voi noin isoon päätökseen vaikuttaa. En oikeasti ymmärrä! Isännöitsijältä ja kuntotarkastusraportista saa kaikki tarvittavat tiedot mitä itse ei omin silmin katsomalla näe. Miten välittäjä muka edes voi huijata? Asuntokauppa on sitova vasta kun raha vaihtaa omistajaa ja tietyiltä osin myyjä vastaa vielä senkin jälkeen jos jotain odottamatonta kuitenkin ilmenee. Ei kai kukaan jätä ostamatta ihanaa asuntoa siksi että on väärä välittäjä? Tai osta jotain mitä ei halua koska pitää välittäjää hyvänä? Ja kyllä, olen tehnyt elämäni aikana useita asuntokauppoja eikä todellakaan kertaakaan välittäjä ole päätöksiini vaikuttanut. Loppujen lopuksi kaupat tehdään vain ja ainoastaan ostajan ja myyjän ehdoilla, välittäjä on kirjaimellisesti vaan välikätenä (turhana) siinä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Valitsen sellaisen välitysfirman, joka käyttää ammattikuvaajaa, panostaa tekstiin ja näkyvyyteen ja jossa on moderni ote. Esim. Bo LKV, in LKV, Aninkainen ja Solid house ovat tällaisia (nämä ovat siis Turun seudulla).
Nämä taas on just niitä joilta mä en todellakaan osta mitään. Vituttaa ilmoituksissa ne täysin turhat kuvat kynttilöistä ja torkkupeitoista. Asuntojen hintoihin on vastaavasti pumpattu kunnolla ilmaa, kun kämpän laatu on mukamas parantunut stailauksen myötä. Skippaan myös heti ilmoitukset, joissa pohjakuvaa ei ole saatu ensimmäisten kuvien joukkoon. Pohja kiinnostaa, kynttilät ei.
Skippaan automaattisesti myös tarjouskauppakohteet.
Ai jaa. Mua lähinnä huvittaa noi turhat kuvat mutta ei ne sentään estäisi ostamasta asuntoa jos se olisi hyvä. Tietenkään en maksaisi enempää kuin mitä itse arvioisin sopivaksi. Jos ei menisi tarjous läpi niin jatkaisin sitten etsintää. Ainahan sitä voi pyytää asunnostaan vaikka mitä, eri asia löytyykö ketään joka summan haluaa maksaa...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Valitsen sellaisen välitysfirman, joka käyttää ammattikuvaajaa, panostaa tekstiin ja näkyvyyteen ja jossa on moderni ote. Esim. Bo LKV, in LKV, Aninkainen ja Solid house ovat tällaisia (nämä ovat siis Turun seudulla).
Nämä taas on just niitä joilta mä en todellakaan osta mitään. Vituttaa ilmoituksissa ne täysin turhat kuvat kynttilöistä ja torkkupeitoista. Asuntojen hintoihin on vastaavasti pumpattu kunnolla ilmaa, kun kämpän laatu on mukamas parantunut stailauksen myötä. Skippaan myös heti ilmoitukset, joissa pohjakuvaa ei ole saatu ensimmäisten kuvien joukkoon. Pohja kiinnostaa, kynttilät ei.
Skippaan automaattisesti myös tarjouskauppakohteet.
Mun kokemuksen mukaan ainakin IN hinnoittelee asunnot realistisesti.
Solid Housea en kyllä käyttäisi. Olin yhteydessä firman kiinteistönvälittäjään elokuun alussa, koska olimme kiinnostuneita firmalla välityksessä olevasta rivitalohuoneistosta. Ensin välittäjä eu vastannut viesteihin, sitten kun sain puhelimen päähän, oli tämä naisihminen niin kiireinen, ettei juuri sillä hetkellä ehtinyt keskustelemaan kyseisestä huoneistosta. Sen jälkeen ei kuulunut hänestä mitään, vaikka olin pyytänyt näyttöaikaa. Kun sain välittäjän seuraavan kerran puhelimeen, ilmoittin hän, että tämä turkulainen rivitalohuoneisto oli jo itse asiassa melkein myyty, eikä sinne pääsisi näytölle enää. Ilmoitus ei kuitenkaan poistunut netistä, joten soitin isännöitsijälle ja kysyin, onko asunto myytävänä vai ei. Isännöitsijä otti yhteyttä omistajaan, joka ilmoitti olevansa kiinnostunut tarjouksesta. Tämän jälkeen soitin välittäjälle ja kysyin esittelyaikaa. Ja taas kului muutama päivä, kunnes sitten välittäjä ilmoitti maanantaina, että huoneistoa voi mennä katsomaan torstaina. Tiistaina sama välittäjä ilmoitti, että nyt huoneisto on myyty ja esittelyaika peruttu. Onnea vaan kauppoihin Solid Housen Turun toimiston kanssa tämän prosessin motiiveista enempää spekuloimatta. Itse en kyseistä firmaa tule käyttämään.
Ei. Ainoastaan asunnolla on väliä. Olen ostanut myös suoraan myyjältä, ihan helppoa, myyjä kuitenkin on 2 v vastuussa piilevästäkin virheestä, ei siinä mitään välistävetäjiä tarvita. Kiinteistövälittäjien palkkiot ovat poskettomia.
Vierailija kirjoitti:
Ei. Ainoastaan asunnolla on väliä. Olen ostanut myös suoraan myyjältä, ihan helppoa, myyjä kuitenkin on 2 v vastuussa piilevästäkin virheestä, ei siinä mitään välistävetäjiä tarvita. Kiinteistövälittäjien palkkiot ovat poskettomia.
Samaa mieltä. Tosin ostajan kannalta se välityspalkkiokin on ihan samantekevä. Myyjähän sen maksaa.
Vierailija kirjoitti:
Häh 😵
Provo, ei kukaan voi olla oikeasti noin tyhmä.
Jos olen ostamassa asuntoa minulle on yksi lysti kuka ne minulle myy.
Ei firmalla ole väliä, mutta välittäjän ammattitaidolla kyllä.
Vierailija kirjoitti:
Ei firmalla ole väliä, mutta välittäjän ammattitaidolla kyllä.
Miten välittäjä voi vaikuttaa siihen ostatko asunnon vai et? Mua ei ainakaan kiinnosta yhtään mitä välittäjä sanoo tai tekee. Jos kiinnostun asunnosta, yhtiö on hyvin hoidettu ja hinta kohdillaan niin sitten ostan! Jos taas ei, ei ole mitään mitä välittäjä voi tehdä jotta muuttaisin mieleni.
KW kirjoitti:
Solid Housea en kyllä käyttäisi. Olin yhteydessä firman kiinteistönvälittäjään elokuun alussa, koska olimme kiinnostuneita firmalla välityksessä olevasta rivitalohuoneistosta. Ensin välittäjä eu vastannut viesteihin, sitten kun sain puhelimen päähän, oli tämä naisihminen niin kiireinen, ettei juuri sillä hetkellä ehtinyt keskustelemaan kyseisestä huoneistosta. Sen jälkeen ei kuulunut hänestä mitään, vaikka olin pyytänyt näyttöaikaa. Kun sain välittäjän seuraavan kerran puhelimeen, ilmoittin hän, että tämä turkulainen rivitalohuoneisto oli jo itse asiassa melkein myyty, eikä sinne pääsisi näytölle enää. Ilmoitus ei kuitenkaan poistunut netistä, joten soitin isännöitsijälle ja kysyin, onko asunto myytävänä vai ei. Isännöitsijä otti yhteyttä omistajaan, joka ilmoitti olevansa kiinnostunut tarjouksesta. Tämän jälkeen soitin välittäjälle ja kysyin esittelyaikaa. Ja taas kului muutama päivä, kunnes sitten välittäjä ilmoitti maanantaina, että huoneistoa voi mennä katsomaan torstaina. Tiistaina sama välittäjä ilmoitti, että nyt huoneisto on myyty ja esittelyaika peruttu. Onnea vaan kauppoihin Solid Housen Turun toimiston kanssa tämän prosessin motiiveista enempää spekuloimatta. Itse en kyseistä firmaa tule käyttämään.
Miksi et hoitanut kauppoja suoraan myyjän kanssa kun noin vaikeaksi meni? Olit kuitenkin jo yhteydessä myyjään joka olisi ollut valmis myymään tarjoamallasi hinnalla! Miksi ette siis vaan tehneet kauppoja?
Aikoinaan oli asuntoa ostaessamme hyvä, että sitä myi välittäjä. Asuntoa myyneen eronneen pariskunnan mies ei tehnyt elettäkään uuden asuinpaikan hankkimiseksi. Välittäjä hommasi miehelle vuokra-asunnon, jonne mies muutti muuttopäiväämme edeltäneenä yönä. Ja vielä jäi autotalli täyteen tavaraa. En tiedä, miten kauan olisi meiltä kestänyt saada mies asunnosta tavaroineen pois.
Jos jollain on väliä niin sillä että välittäjä on lkv pätevä, jos ei siitä kokeesta selviä niin tuskin on ihan terävin muissakaan asioissa
Firmalla ei ole väliä, mutta välittäjällä on suuri merkitys. Jätimme äskettäin Solid Housen välittämästä asunnosta tarjouksen tekemättä hyvin ylimielisen välittäjän takia. Muutama vuosi sitten toisaalta myimme sijoitusasunnon käyttäen välittäjää, joka oli aiemmin hoitanut työnsä hyvin erään asunnon kohdalla, josta teimme toiselle sijalle jääneen tarjouksen.
Meillä oli Solid House välittäjänä ja oli aivan ala-arvoista touhua. Mitään ei tapahtunut, tuli outoja tarjouksia ja sopimukset menivät umpeen. Sain koko ajan olla arvon välittäjää muistuttamassa milloin mistäkin. Lopulta vaihdoimme toiseen välittäjään joka oli aivan toista luokkaa. Solid House ei koskaan enää!!
Ei ole väliä, mutta jos välittäjä on todella huono, siis sillä tavalla, että hänen kanssaan on vaikea asioida tai tulee epäluottamus ja epäily, että hänellä ei ole puhtaat jauhot pussissa, niin kyllä se vaikuttaa. Nykyisen ostimme kyllä todella huonolta välittäjältä, mutta enemmänkin oli kyse siitä, että vaikutti olevan vähän pihalla, mutta koska olemme itse tarkkoja, niin koimme, että kunhan itse tarkistamme aina kaiken ennen kuin laitamme nimeä mihinkään (niinkuin AINA), niin ei pitäisi olla mitään ongelmaa.
Voin hyvin ostaa myös suoraan kohteen myyjältä, samoin edellytyksin, että hoitaa asian hyvin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Samaa mieltä. Tosin ostajan kannalta se välityspalkkiokin on ihan samantekevä. Myyjähän sen maksaa.
Joo, mutta kyllä se voi vaikuttaa ostohintaan, jonka myyjä haluaa, jos joutuu maksamaan useita tonneja päältä välittäjälle. Eli kyllä myyjä yrittää hinnoitella välittäjän kustannuksen siihen myyntihintaan mukaan joka tapauksessa, eli loppupeleissä sen maksaa ostaja.
Myyjälle näillä asioilla on merkitystä, ostajan kannalta aivan yhdentekevää.