Paikkakunnan vaihto
Olemme muuttamassa toiselle paikkakunnalle perheen kanssa. Lapset 6 ja 10v. Asumme nyt pienessä maalaispitäjässä, muutto olisi omaan kotikaupunkiin, jossa itselläni ja miehellä on työt.
Tiedän että muutto on aina rasite koko perheelle, ja etenkin kouluikäisille lapsille.
Mutta haluaisin kuulla kokemuksia, muita paikkakuntaa kouluikäisten kanssa vaihtaneita?
Kommentit (8)
Olemme harkinneet muuttoa Helsinkiin. Maalla asutaan nyt ja kaksi lasta yläasteella. Toinen lapsista vastustaa muuttoa. Itse olen aivan loppu ajamaan työmatkoja, joihin menee n. 2,5 h päivässä. Mies on ihan ydinkeskustassa töissä. Ollaan katsottu alueita, joista mun työmatka julkisilla olisi alle 30min. Viikki/Arabianranta olisi vaihtoehtoina. Kauhistuttaa tehdä päätöstä kun toinen lapsi on niin vastaan. Pelkään että pilaisin hänen elämän. Tottakai sekin mietityttää miten itse sopeutuisi, kun ikäni olen maalla asunut.
Meillä lapset ihan OK suhtautuu, saisivat uudessa asunnossa omat huoneet, niin se tuntuu olevan parasta tässä. Toki koululainen pohtii uutta koulua ja vanhoja kavereita yms yms.
Itse stressaan, kun mielessä myös toinen kaupunki, jossa ennen maalle muuttoa asuimme, että entä jos mieluamme muuttaa vielä muuton jälkeen... Huoh. Paikkakunnan valinta on vaikeaa!
Tuusa kirjoitti:
Meillä lapset ihan OK suhtautuu, saisivat uudessa asunnossa omat huoneet, niin se tuntuu olevan parasta tässä. Toki koululainen pohtii uutta koulua ja vanhoja kavereita yms yms.
Itse stressaan, kun mielessä myös toinen kaupunki, jossa ennen maalle muuttoa asuimme, että entä jos mieluamme muuttaa vielä muuton jälkeen... Huoh. Paikkakunnan valinta on vaikeaa!
Sanopa muuta. Itse olen asunut koko ikäni samassa maalaiskylässä, melkeinpä samassa talossakin. Työmatkauupumuksen lisäksi taustalla lienee kaipuuta nähdä ja kokea jotain uuttakin.
No ei tuosta kai noin suurta numeroa tarvitse tehdä. Omassa lapsuudessani paikkakunta vaihtui isäni opiskelujen ja työn vuoksi useaan otteeseen. Eipä tuosta haittaa ollut. Oma perhe oli se tuki ja turva. Aikuisenakin on ollut helppo sopeutua uusiin ympäristöihin.
Kiitos! Juuri tällaista vahvistusta kaipaan kun mieli meinaa tehdä kärpäsestä härkäsen. :D
Eli uskon kyllä että kaikki sinänsä järjestyy, etenkin kun ollaan kuitenkin kokonaisena perheenä muuttamassa, ja perhesuhteet kunnossa, lisäksi muutto on ns. vapaaehtoista, omasta halusta lähtevää.
Jään odottelemaan vastauksia. Itsellä aloitus samasta aiheesta :)