Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

En tajua niitä, jotka tyhmänä ihmettelevät, miksi nuoria ei kiinnosta ruotsin opiskelu

Vierailija
26.11.2017 |

Tätähän mediassa päivitellään lähes päivittäin ja ehdotellaan ratkaisuksi pakkoruotsin aikaistamista ja lisäämistä.

Noh, mietitäänpä. Ruotsin kieltä ei tarvita arjessa mihinkään ja nuorille kerrottu perustelu pakko-opinnoille on se, että velvollisuutesi on palvella ruotsinkielisiä!

Ei kai ole mikään ihme, jos tällaisen aineen opiskelu ei kiinnosta?

Kommentit (60)

Vierailija
21/60 |
26.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen ihmetellyt jo pidempään miksi 4lk poikani ruotsin opiskelut alkaa vastaa kuudennella luokalla? Mikä järki tässä on jos englanti on voitu aloittaa jo tokalla? En näe mitään syytä miksei molempia kieliä voisi opiskella samanaikaisesti. Toisaalta en ole myöskään minkään pakkoruotsin kannattaja. Venäjästä ja saksasta olisi paljon enemmän hyötyä.

Minun lapseni aloitti nyt 2.kielen ja otti espanjan. On siis neljännellä. Luulin että kaikki 4. luokkalaiset aloittavat toisen kielen?

Vierailija
22/60 |
26.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ruotsiin töihin muuttaneena nyt ehtii toivoa, että olisi nuorena kiinnittänyt huomiota enemmän kyseisen kielen opiskeluun. Sillä taidolla pärjäisi samaan syssyyn Norjassa ja Tanskassakin. Parantaa myös huomattavasti mahdollisuuksia opiskelu- tai työpaikan hankkimiseen. Sisäänpääsyprosentit taitaa aina olla suurempia ruotsinkielisillä aloilla.

Jenkkeihin muuttaneena nyt ehtii toivoa, että olisi nuorena voinut opiskella ruotsin sijaan espanjaa... Kun tein ruotsalaisten kanssa kauppaa, kaikki käyttivät englantia.

Mutta toki jokaisen yksilölliset olosuhteet vaihtelevat. Ihmettelen vain miksi pienen kielialueen jäsenet pakotetaan opiskelemaan globaalissa skaalassa täysin marginaalista kieltä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/60 |
26.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Varmaan riittäisi pelkät alkeet ruotsin kielestä. Ja sitten vapaaehtoisena lukiossa yms.

Ei ruotsin kielen opiskelussa järkeä ole.

Kuinka paljon kieliä ylipäätään opiskellaan Euroopassa?

Itsellä huono kielipää joten yhtä pakkopullaa kaikki kielet.

Vierailija
24/60 |
26.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ainakin 10v sitten yläasteella perusteltiin sillä, että kun Suomi on joskus ollut Ruotsin vallan alla. Olisinpa silloin tajunnut kiljua jotain sjw-paskaa.

Minun yläasteaikanani kun joku kysyi ruotsinopettajan kantaa pakkoruotsiin, hän vastasi että hänen tehtävä on opettaa ruotsia eikä päättää sen pakollisuudesta. Nyt jälkikäteen tulee aika vahvasti mieleen Eichmannin puolustelut.

Vierailija
25/60 |
26.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen ihmetellyt jo pidempään miksi 4lk poikani ruotsin opiskelut alkaa vastaa kuudennella luokalla? Mikä järki tässä on jos englanti on voitu aloittaa jo tokalla? En näe mitään syytä miksei molempia kieliä voisi opiskella samanaikaisesti. Toisaalta en ole myöskään minkään pakkoruotsin kannattaja. Venäjästä ja saksasta olisi paljon enemmän hyötyä.

Minun lapseni aloitti nyt 2.kielen ja otti espanjan. On siis neljännellä. Luulin että kaikki 4. luokkalaiset aloittavat toisen kielen?

A2-kielet on monelta ala-asteelta lopetettu pakkoruotsin aikaistamisen vuoksi.

Vierailija
26/60 |
26.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ainakin 10v sitten yläasteella perusteltiin sillä, että kun Suomi on joskus ollut Ruotsin vallan alla. Olisinpa silloin tajunnut kiljua jotain sjw-paskaa.

Minun yläasteaikanani kun joku kysyi ruotsinopettajan kantaa pakkoruotsiin, hän vastasi että hänen tehtävä on opettaa ruotsia eikä päättää sen pakollisuudesta. Nyt jälkikäteen tulee aika vahvasti mieleen Eichmannin puolustelut.

Minun tuntemani ruotsinopettaja opettaisi mieluummin valinnaista ruotsia.

Vierailija
27/60 |
26.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eikö teillä ollut edes mahdollisuutta valita A2 -kieltä? Se alkaa 4. luokalla.

Ryhmiähän noihin en enää nykyään oikestaan tule, koska pakkoruotsi aikaistui 6.luokalle.

Mun lapsella alkoi 4. luokalla ranska. Nyt 6. luokalla alkoi ruotsi, eli kolmas vieras kieli.

Vierailija
28/60 |
26.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Peruskoulu-uudistuksen yksi päätavoite oli monipuolistaa kielten opiskelua. RKP:n narsistisuuden vuoksi kävikin päinvastoin: A2-kielten opiskelu on vähentynyt RKP:n vaatiman pakkoruotsin aikaistamisen vuoksi.

Vierailija
29/60 |
26.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen kaksikielinen (suomi-ruotsi) ja vastustan pakkoruotsia. Olen käynyt kouluni ja yliopiston suomeksi, enkä nykyään työssäni käytä ruotsia oikeastaan koskaan, vaikka olen yrityksemme ruotsin kielen asiantuntija. Ruotsinkielisiä asiakkaita on hyvin vähän, sen sijaan käytän paljon englantia ja saksaa. Olisi hyvä osata myös kiinaa.

Suomessa pitäisi lisätä mm. kiinan, espanjan, saksan, ranskan ja venäjän osaamista. Ruotsia ei tarvita. Pohjoismaiseen yhteistyöhön vetoaminen on typerää, pohjoismaisissa tapaamisissa käytetään nykyään ainakin yritysmaailmassa englantia.

Vierailija
30/60 |
26.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei oppilaille kyllä ole painotettu niitä konkreettisia etuja kunnolla.Ei ainakaan tuossa vuosikymmen sitten.

Näitä hyötynäkökohtia voisi painottaa enenmmän:

- Onko todennäköistä että aiot työllistyä vahvasti ruotsinkieliselle alueelle?

- Onko todennäköistä että aito työskennellä kansainväliselle yritykselle, jolloin kielitaito on suuri etu.

- Onko todennäköistä että työskentelet muissa Pohjoismaissa?

- Onko todennäköistä että opiskelet yliopistossa? (virkaruotsi)

- Onko todennäköistä että tulet työskentelemään alalla jossa kaksikielisyys on ehdoton vaatimus?

Näillä ja monilla muilla kysymyksillä saataisiin hyötynäkökulman kautta motivaatiota, ei pakolla. Ja on useita ammatteja, joista jokaiseen noista voi vastata suoraan EI, koska ruotsinkieltä ei todella tarvita. Näin on jaoteltu lapset helposti ruotsintunneille osallistuviin ja niihin jotka kieltä eivät opi.

Vierailija
31/60 |
26.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei oppilaille kyllä ole painotettu niitä konkreettisia etuja kunnolla.Ei ainakaan tuossa vuosikymmen sitten.

Näitä hyötynäkökohtia voisi painottaa enenmmän:

- Onko todennäköistä että aiot työllistyä vahvasti ruotsinkieliselle alueelle?

- Onko todennäköistä että aito työskennellä kansainväliselle yritykselle, jolloin kielitaito on suuri etu.

- Onko todennäköistä että työskentelet muissa Pohjoismaissa?

- Onko todennäköistä että opiskelet yliopistossa? (virkaruotsi)

- Onko todennäköistä että tulet työskentelemään alalla jossa kaksikielisyys on ehdoton vaatimus?

Näillä ja monilla muilla kysymyksillä saataisiin hyötynäkökulman kautta motivaatiota, ei pakolla. Ja on useita ammatteja, joista jokaiseen noista voi vastata suoraan EI, koska ruotsinkieltä ei todella tarvita. Näin on jaoteltu lapset helposti ruotsintunneille osallistuviin ja niihin jotka kieltä eivät opi.[/quota]

Suurin osa ruotsin vaatimuksista on täysin keinotekoisia ja niistä voidaan luopua samalla kuin pakkoruotsistakin. Esim. yliopistojen pakkovirkaruotsi on varsin nuori keksintö (ja ylläri ylläri, RKP:läisen opetusministerin junailema), eikä sen poistamiselle ole mitään varsinaisia laillisia esteitä.

Vierailija
32/60 |
26.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suurin osa ruotsin vaatimuksista on täysin keinotekoisia ja niistä voidaan luopua samalla kuin pakkoruotsistakin. Esim. yliopistojen pakkovirkaruotsi on varsin nuori keksintö (ja ylläri ylläri, RKP:läisen opetusministerin junailema), eikä sen poistamiselle ole mitään varsinaisia laillisia esteitä.

Vierailija
33/60 |
26.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Kun sitä ei tiedä, missä asuu" on suosittu hokema. Kaikki tietysti muuttavat sankoin joukoin ruotsinkielisille alueille. Jos muuttaa vaikka Moskovaan tai Sanghaihin, paljonko ruotsista on hyötyä?

"Muita kieliä ehtii oppia myöhemmin, jos tarvitsee" Miksei tämä päde ruotsiin? Miksi se on pakko opetella tarvitsi tai ei?

Astrid Thors lanseerasi "hyötyruotsin". Hyötyruotsin vastakohta on haittaruotsi eikä kukaan ole sellaisesta puhunut. Pakkoruotsin vastakohta on vapaaehtoinen ruotsi.

Vierailija
34/60 |
26.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nykypäivän teinejä ei kiinnosta minkään kielen opiskelu sen vertaa, että yläasteelle saataisiin 8. luokalle valinnainen kielten ryhmä. Lastani kiinnostaisi, mutta ryhmää ei muodosteta, jos ei löydy 10 opiskelijaa.

Monilta ala-asteilta loppui A2-kielten opiskelu, kun pakkoruotsi aikaistettiin alkanaan ala-asteella.

Jos poistettaisiin pakkoruotsi, mutta olisi silti pakko lukea kahta vierasta kieltä, tällöin syntyisi muidenkin kielten ryhmiä.

Olen itse lukenut englannin, ruotsin ja saksan ilman mitään ongelmia. Osa valitsi vielä lukiossa lisää.

Lapsen koulussa ei ollut edes mahdollista valita A2 kieltä. Lisäkieli tulisi 8. luokalla, mutta viime vuonna ei saatu ryhmää kasaan, rpäilen että tänä vuonna käy samoin.

Vierailija
35/60 |
26.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Kun sitä ei tiedä, missä asuu" on suosittu hokema. Kaikki tietysti muuttavat sankoin joukoin ruotsinkielisille alueille. Jos muuttaa vaikka Moskovaan tai Sanghaihin, paljonko ruotsista on hyötyä?

"Muita kieliä ehtii oppia myöhemmin, jos tarvitsee" Miksei tämä päde ruotsiin? Miksi se on pakko opetella tarvitsi tai ei?

Astrid Thors lanseerasi "hyötyruotsin". Hyötyruotsin vastakohta on haittaruotsi eikä kukaan ole sellaisesta puhunut. Pakkoruotsin vastakohta on vapaaehtoinen ruotsi.

Itse en muuttanut, mutta yhtiön jossa työskentelen osti ruotsalainen yhtiö... maailma on ihmeellinen paikka 😂

Vierailija
36/60 |
26.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pakkoruotsi on jäänne Ruotsin-vallasta ja suomenruotsalaiselle eliitille oman valta-asemansa ylläpitämisen väline. Siitä olisi todellakin aika luopua, on aivan naurettava, että 90 prosentin suomenkielisen enemmistön pitää opetella ruotsia palvellakseen 6 prosentin vähemmistöä. Ei kai missään muussa maassa ole samanlaista kielipoliittista käytäntöä?

Suomalaisten on myös korkea aika lopettaa kaikki Ruotsin suuntaan nöyristeleminen, jollaista viimeksi harjoitti julkisesti Timo Soini. Suomenruotsalaisille nöyristelyssä on pohjimmiltaan kyse samasta asiasta.

Vierailija
37/60 |
26.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ruotsissa ei puhuta ruotsia kymmenne vuoden päästä.

Vierailija
38/60 |
26.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

A2-kielet on monelta ala-asteelta lopetettu pakkoruotsin aikaistamisen vuoksi.

Meillä ei niitä ollut ennen aikaistustakaan.

Vierailija
39/60 |
26.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidän lukiolaispoika ainakin haluaa oppia ruotsia. Juuri kysyi, pääsisikö Ruotsiin vaihtoon.

Meillä on paljon pohjoismaalaisia tuttavia ja harrastus, jossa useat puhuvat ruotsia. Toki osaavat englantilakin, mutta usein kaikki muut osaavat ruotsia ja meidän perheen vuoksi puhutaan englantia.

Itse olisin tarvinnut elämässäni useinkin ruotsia, harmittaa, ettei ole tullut opeteltua.

Vierailija
40/60 |
26.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meidän lukiolaispoika ainakin haluaa oppia ruotsia. Juuri kysyi, pääsisikö Ruotsiin vaihtoon.

Meillä on paljon pohjoismaalaisia tuttavia ja harrastus, jossa useat puhuvat ruotsia. Toki osaavat englantilakin, mutta usein kaikki muut osaavat ruotsia ja meidän perheen vuoksi puhutaan englantia.

Itse olisin tarvinnut elämässäni useinkin ruotsia, harmittaa, ettei ole tullut opeteltua.

Meillä kaikilla on paljon pohjoismaalaisia tuttavia, nimittäin suomalaisia! Ja suomen kieli on yksi kieli muiden pohjoismaiden kielten joukossa. Ei suomalaisten pidä alistua opiskelemaan yhteistyötä varten ruotsia, kun eiväthän ruotsalaisetkaan opiskele suomea. Englanti on luonteva ja neutraali yhteistyökieli.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän kaksi yhdeksän