Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Perheeni oli lapsena köyhä ja meillä oli todella usein ruokana maitoperunoita ja leipäpuuroa.

Vuosimallia 1998.
25.11.2017 |

Maitoperunat oli sellaista ruokaa, jossa kuorittuja ja paloiteltuja perunoita keitettiin kypsiksi, sitten vesi kaadettiin pois ja kattilassa lämmitettiin maitoa. Sinne sitten laitettiin perunat, vähän rasvaa, mausteita ja sipulia paloiteltuna. Leipäpuuro taas oli sellaista, että kuivia leivänpaloja laitettiin kiehuvaan veteen ja keitettiin. Sinne laitettiin sitten suolaa, vähän sokeria, rasvaa ja sitä syötiin maidon kanssa. Joskus äiti hemmotteli meitä ja teki sen pullasta tai sokerikorpuista, mutta yleensä se tehtiin ruisleivästä. Melko paljon tuollaisia ruokia söin lapsena ja sitten söin puuroja, marjoja, hedelmiä, leipää ja ruokana aterioilla oli maitoa, janoon juotiin vettä. Kun menin kouluun 7-vuotiaana, niin vasta silloin sain ensimmäisiä kertoja syödä lihaa, kalaa, kananmunia tai vaikka maksaa. Aluksi ne maistuivat kummalliselta ja aiheuttivat vatsavaivoja, koska en ollut sellaisiin pienenä poikana tottunut.

Kommentit (33)

Vierailija
21/33 |
25.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä söin opiskeluaikoinani 90-luvulla makaronia ketsupilla. Veikkaan, että oli halvempaa kuin tuo perunamaito, kun ketsupista riitti moneksi viikoksi. Joskus muusasin sekaan kananmunan mutta silloin oli enemmän rahaa käytössä. Aamuisin ja iltaisin söin tietysti puuroa ja kerran viikossa ostin jonkun hedelmän, jos en päässyt käymään kotona syömässä.

Totta kai!

Vierailija
22/33 |
25.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aloitukseen ei voi sanoa muuta kuin uskokaa tai älkää. Kotonani Pohjanmaalla 60-luvun alussa tavallisista tavallisin ruoka oli juuri nuo maitopotut jonka kanssa syötiin ruisleipää. Äiti vähän varioi eli toisena päivänä saimme perunavelliä. Lihaakin kyllä ostettiin, mutta 300 g jauhelihaa piti riittää 7 hengen perheelle. Viikonloppuna siitä ruokaa.

Muistan, että kasvuikäisenä minulla oli aina nälkä. Tämä oli totta perheessämme 60-luvulla sanoi kuka mitä tahansa. Ei ollut Porvoossa vaan Pohjanmaan jokilaaksoissa, joissa ei tod. siitä joesta saatu kalaa.

Kyseessä pienyrittäjän perhe, äiti kotona ja vekselit pankissa laukeamassa. Ihan sama, uskooko joku vai ei.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/33 |
25.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä siihen lisättiin kukkakaalta.

Vierailija
24/33 |
25.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ap:n vanhemmat siis tuhlasivat perheen rahat alkoholiin ja tupakkaan.

Älä höpötä. Siihen riitti aikoinaan yli 10% korkotaso asuntolainassa. Ruoasta tuli äkkiä toissijainen tarve aikuisten ajatuskuvioissa.

Vierailija
25/33 |
25.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nykyäänkin perunaviipaleita maustettuna paistopussissa.  Muistan että pula-ajan tarinoissa oli perunoita kastettuna suolamaitoon, iso kattila keskellä pöytää ja jokaisella peruna. 

Vierailija
26/33 |
25.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Liinaressu on edelleen hyvää.

Kiehautetaan maito jota suurustetaan sopivasti vehnäjauholla ja maustetaan suolalla.

Lautaselle on palottu voilla voideltua jälkiuunileipää ja tämä "maitokiisseli" kaadetaan leipien päälle,nam nam on hyvää.

M53

Vierailija
27/33 |
25.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Maitoperunat on vieläkin ihan yleinen ruoka eikä liity köyhyyteen.

Vierailija
28/33 |
25.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nykyäänkin perunaviipaleita maustettuna paistopussissa.  Muistan että pula-ajan tarinoissa oli perunoita kastettuna suolamaitoon, iso kattila keskellä pöytää ja jokaisella peruna. 

Keitettyjä perunoita paloiteltu ja keskellä pöytää kalansuolalientä kupissa.

Vierailija
29/33 |
25.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aloitukseen ei voi sanoa muuta kuin uskokaa tai älkää. Kotonani Pohjanmaalla 60-luvun alussa tavallisista tavallisin ruoka oli juuri nuo maitopotut jonka kanssa syötiin ruisleipää. Äiti vähän varioi eli toisena päivänä saimme perunavelliä. Lihaakin kyllä ostettiin, mutta 300 g jauhelihaa piti riittää 7 hengen perheelle. Viikonloppuna siitä ruokaa.

Muistan, että kasvuikäisenä minulla oli aina nälkä. Tämä oli totta perheessämme 60-luvulla sanoi kuka mitä tahansa. Ei ollut Porvoossa vaan Pohjanmaan jokilaaksoissa, joissa ei tod. siitä joesta saatu kalaa.

Kyseessä pienyrittäjän perhe, äiti kotona ja vekselit pankissa laukeamassa. Ihan sama, uskooko joku vai ei.

Samoilta seutuvin olen ja lapsuus samalta ajalta eli tuttua on.

Liikutusperunoita syötiin kanssa eli keitettyjä perunoita voin kanssa.

Meillä oli satunnaisesti kalaa joesta, lahnaa ja haukea joskus.

Joskus,kun jääkaapissa ei oikein ollut mitään, niin otin ruisleivän ja sinappia päälle.

Makaronivelliä oli silloin tällöin.

Vierailija
30/33 |
25.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko näiden "köyhä lapsuus - paha ruoka" - provojen tarkoitus vain nostaa esiin lapsuuden arkisafkoja, joita toisaalta vähän hävetään, toisaalta kaivataan?

Joo - ruskea kastike ja perunat, munakastike, veripalttu, makaryynivelli, leipäressu, maitoperunat, pyttipannu, tilliliha, uunijuusto, ruispuuro...

Voi, voi kun olikin köyhää ja kummaa😂

Minä ja Saarijärven Paavo syödään näitä vieläkin - kun pettuleipään kylläännymme.

Vierailija
31/33 |
25.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onko näiden "köyhä lapsuus - paha ruoka" - provojen tarkoitus vain nostaa esiin lapsuuden arkisafkoja, joita toisaalta vähän hävetään, toisaalta kaivataan?

Joo - ruskea kastike ja perunat, munakastike, veripalttu, makaryynivelli, leipäressu, maitoperunat, pyttipannu, tilliliha, uunijuusto, ruispuuro...

Voi, voi kun olikin köyhää ja kummaa😂

Minä ja Saarijärven Paavo syödään näitä vieläkin - kun pettuleipään kylläännymme.

En minä ainakaan häpeä enkä kaipaa noita ruokia. (Tosin en ymmärrä, miksi listassasi on pyttipannu ja tilliliha - mielestäni ne eivät kuulu lainkaan joukkon, vaan edustavat jo selvästi parempia ruokia kuin esim. maitoperunat tai perunat ja ruskea kastike). Enemmän olen vain halunnut tuoda nuoremmille esiin sitä, kuinka paljon nykyistä vaatimattomampaa ruoka oli vielä vajaat 50 vuotta sitten monessa ihan tavallisessa perheessä.

4

Vierailija
32/33 |
26.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se että syötiin maitoperunoita johtui varmaan siitä että ei ollut sossutukia. Muistan kun menin erästä kaveria hakemaan hänen kotoaan joskus 1984 niin minulle tarjottiin ruuaksi maitoperunoita. Katsoin että jopas jotain. Oli aika yllätys se ruuan nolous.

Vierailija
33/33 |
26.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun äiti pihisti ruokarahoista ja säästi itselleen.

Yksi sisaruksistani on kärsinyt lapsena nälästä kun ruokaa ei ollut esim. iltaruoan jälkeen enää ja se saattoi olla vain perunaa ja ruskeaa kastiketta.

Koulussa ruokaa sai sitten 11.30.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän kaksi kuusi