Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Ahdistus ja stressi ja fyysiset oireet pätkätöiden takia

Vierailija
25.11.2017 |

En tiedä, mikä minua nykyään vaivaa. En jaksa nykyään mitään. Koko ajan väsyttää ja mieli on alakuloinen. En kai koe olevani varsinaisesti masentunut. Ehkä se on enemmän sellaista ahdistuneisuutta. Menetän hermoni jokaisesta pienestä syystä. Tänä aamuna olin ollut alle 5 minuuttia ylhäällä, kun menetin hermoni sen takia, että otin lehtipinosta paperia ja se pino kaatui. Aloin rääkyä vollottaa. Aamun aikana olen menettänyt hermoni senkin takia, että keksi murentui paketista ottaessani ja vesi tuli hanasta liian kuumalla. Tämmöistä elämäni on nykyään koko ajan. Asun onneksi yksin.

Koen itseni koko ajan huonoksi ihmiseksi. Kuvittelen muiden vihaavan minua ja puhuvan pahaa. Pidän itseäni ällöttävänä ja rumana. Hävettää liikkua ihmisten ilmoilla.

Rinnassa on ahdistava ja puristava tunne koko ajan. Välillä sydän muljahtelee ja sydän tykyttää. Minulla on vuorotellen kylmä ja kuuma. Kärsin migreenistä ja sekin on pahentunut viime aikoina. Pari vuotta sitten minulla oli migreeni pari kertaa vuodessa, nyt monta kertaa kuussa ja ennakko- ja jälkioireiden kanssa yhteen migreeniin menee 3-5 päivää. Päätäni särkee kaikkina muinakin päivinä. En ole muistanut pitää särkypäiväkirjaa tässä kuussa, mutta viime kuussa päätä särki joka päivä. Tällä hetkellä ei särje, mutta päässäni kihelmöi oudosti siinä kohdalla, missä migreenikipu aina tuntuu (pään vasemmalla puolella). Kun kosken siihen kohtaan, tuntuu kuin muurahaiset leviäisivät koko päähän. Sitä on jatkunut monta päivää.
Mahani on kipeä ja turvonnut. Tuntuu, että mikään ruoka ei sovi. Maha on vuorotellen löysällä ja kovalla.

Murehdin ja stressaan asioita. Stressaan määräaikaisia työsuhteitani. Olen ollut tällä työnantajalla 5 vuotta ja koskaan en ole tiennyt jatkosta kuin 3 kuukauden pätkissä. Olin yhdessäkin samassa työyksikössä 2 vuotta ja kirjoitin sinä aikana 13 työsopimusta ketjussa. Nytkin on kauhea stressi, koska kuukauden päästä yksi sopimukseni loppuu ja pelkään, että jään työttömäksi. En uskalla ottaa asuntolainaa tai muuttaa isompaan asuntoon, vaikka haluaisin. Tykkään työstäni, työkaverit on kivoja ja en koe itse työhön liittyvän mitään stressiä. Töissä on aina kiire, mutta jollain tavalla jopa tykkään kiireestä ja tällaisiin asioihin liittyen minulla on hyvä stressinsietokyky. Tykkään mennä töihin ja en koe varsinaisesti kärsiväni mistään työuupumuksesta. Stressaan vain tätä pätkätyöläisen elämää. Kerran minulla oli puolen vuoden työsopimus ja silloin olin kuin eri ihminen.

Voiko tällaisen asian kanssa mennä työterveyteen? En oikein tiedä, mitä voisin tehdä.

Kommentit (31)

Vierailija
21/31 |
17.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap, usko minua: ei tuo työ ole terveytesi menetyksen arvoinen. Tiedän, että työttömäksi jääminen pelottaa, mutta jos jäät nykyiseen tilanteeseen, todennäköisesti burnout tulee viemään lopunkin työkykysi. 

Vaadi toistaiseksi voimassaolevaa työsopimusta senkin uhalla, etteivät enää sitä kirjoita. Pieni työttömyyspätkä on oikeasti pienempi paha kuin se, että menetät tyystin terveytesi (ja jos luet kommenttisi läpi kertaalleen, huomaat kyllä, että enää ei puhuta mistään pikkuisista terveysvaivoista). Ja jos mahdollista, voithan yrittää kartoittaa mahdollisuuksiasi kurssin kääntämiseen. Onko esimerkiksi uudelleenkouluttautuminen mahdollista? Uuden työn saantiin sinulla on myös aikaisempaa parempi mahdollisuus, koska sinulla on nyt kuitenkin työkokemusta. 

Vierailija
22/31 |
17.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on myös ollut niitä saamarin pätkätöitä ja inhonnut niitä. Tammikuussa aloitan uudessa työpaikassa, ihan vakipaikan olen onneksi saanut.

Haluaisin vain sanoa että migreenilääkettä ei saisi käyttää enemmän kuin korkeintaan 10 annosta kuukaudessa, muuten ne voi laukaistaan ns lääkepäänsärkyä, ja se ei ole kiva. Been there. Sama asia koskee tavalliset Buranat ja Panadolit: korkeintaan 10 päivää kuukaudessa (jos käyttää jatkuvasti).

Tämä on neurologen uudet suositkset ja kannattaa miettiä jos päätä särkee joka päivä: mistä se johtuu.

Perehtynyt neurologi osaa auttaa, eihän kukaan tarvitse sietää monta migreenikohtauksia kuukaudessa. Estolääkitysä on olemassa, käytän itse epilepsialääkitysta migreenin estolääkkeenä. Toimii hyvin, lievempiä kohtauksia ja ennen kaikkea: ne ei tule yhtä usein.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/31 |
17.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos teille kannustavista viesteistänne. Kun lukee näitä omia viestejään, niin eihän tässä touhussa ole mitään järkeä. Luulisi työnantajan jo tietävän näin monen vuoden jälkeen, että tarvitaanko minua siellä töissä. Tuntuu, ettei minua arvosteta ollenkaan.

Olen joskus ajatellut, että jos saan joskus potkut tuolta, niin ehkä lähden sitten kokonaan uudelle alalle. Pitäisi keksiä joku uusi ala ja lähteä opiskelemaan. Tuntuu, että monta vuotta on mennyt hukkaan.

Onneksi kohta on joulu, niin saa vähän levätä. Jospa tuo migreenikin rauhoittuisi. Pitäusi puhua lääkärille estolääkityksen mahdollisuudesta. Ei tosiaan ole hyvä syödä lääkkeitä liian usein. Olen joskus saanut tavallisesta särkylääkkeestä särkylääkepäänsärkykierteen ja se oli kamalaa.

Ap.

Vierailija
24/31 |
17.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sinähän aiemmin sanoit, ettet edes hae muita töitä kun tuo paikka on kiva. Mitäpä jos kuitenkin hakisit? Ei vaikuta kivalta paikalta.

Vierailija
25/31 |
19.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen miettinyt sitäkin, että jos olen jotenkin liian herkkä ja en vaan kestä mitään muutoksia ja epävarmuutta. Mitenköhän niitä oppisi sietämään paremmin?

Toivottavasti ette kyllästy valitukseeni. Tekee vaan mieli avautua jonnekin. 

ap. 

Vierailija
26/31 |
21.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap täällä. Löysin vuosi sitten aloittamani keskustelun googlen haulla etsiessäni tietoa pätkätöistä. Kyllä nyt hävettää, että olen samalla työnantajalla edelleen ja tismalleen samanlaisissa tunnelmissa. Olen niin lähellä irtisanoutumista, ettei tosikaan. 

Yksi työsopimukseni päättyi taas tänään. Alkuviikosta pomo ei tiennyt jatkostani mitään, ei ollut kuulemma ehtinyt ajatella asiaa ja lupasi soittaa. Koko viikkoon ei kuulunut mitään ja sitten soittaessani kukaan ei vastannut. Lopulta sain kiinni jonkun, joka ei tiennyt asiasta yhtään mitään. Jäin nyt joululomalle tällaisissa tunnelmissa, etten tiedä, pitääkö minun joulun jälkeen töihin.

Aion tänään ilmoittautua työkkäriin. En tiedä, aionko enää palata tälle työnantajalle. Olisi pitänyt irtisanoutua jo monta vuotta sitten. Olen todella vihainen tällä hetkellä. 

ap. 

Vierailija
27/31 |
21.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tsemppiä. T. kohtalotoveri. Joka siis jossain välissä jäi työttömäksi ja on sitä edelleen. Siitä se terveyden romahdus paheni entisestään.

Vierailija
28/31 |
21.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos. Pelkään, että itselleni käy samoin. Tällä hetkellä tuntuu, etten enää ikinä voi palata töihin. 

Pitää nyt jotenkin yrittää unohtaa työasiat ja keskittyä joulun viettoon. Tuntuu vaikealta, koska työahdistus pyörii mielessä koko ajan.

Tsemppiä sinullekin. Toivottavasti olet saanut jotain apua. 

Vierailija
29/31 |
22.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Määräaikaisista työsuhteista ei irtisanouduta, vaan jo työsopimuksessa sovitaan se viimeinen työpäivä ja siihen asti ollaan sitoutuneita työnantajaan. Toistaiseksi voimassa olevista voi irtisanoutua tai pitkiin määräaikaisuuksiin voidaan sopimukseen kirjoittaa irtisanomisoikeus.

Vierailija
30/31 |
22.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Uskomattoman törkeä pomo ap:lla. Miten kehtaa?

Vierailija
31/31 |
22.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Irtisanoutumisella tarkoitin siis tässä tapauksessa sitä, että lopetan näiden pätkien tekemisen. Sopimukseni loppui ja olen nyt työtön. Valvoin koko viime yön töitä miettien ja alan olla aika varma, että tuo työnantaja on nyt nähty osaltani.

Minäkään en tajua, miten ne kehtaavat kohdella työntekijöitään näin. En ole edes ensimmäinen. Jos olisin itse työnantaja, en kehtaisi kohdella alaisiani näin.

Ap.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi yhdeksän kuusi