Hotelli- ja ravintola-alan ammattikoulututkinto
Mitä siellä oikeasti opitaan?
Opiskelua ei ollut juuri lainkaan, kaksi tai kolme koetta koko kouluaikana. Niistä sai helposti kolmosen, jos mitään oppimiskykyä omasi. Muuten sellaista tieto-oppimista ei kauheasti arvostettu muutenkaan.
Omasta opiskeluajasta muistan lähinnä ylipitkät harjoittelut, jotka tuntui ihan ilmaisen työvoiman hyväksikäytöltä. Ekat pari-kolme viikkoa oli ihan okei, mutta jopa 8-10 vk melkein 40-tuntista työviikkoa oli jo ihan liikaa. Käytännössä kuitenkin tehtiin samaa työtä kuin paikan oikea henkilökunta.
Koulussa ja harjoitteluissa opetettiin, että asiakas on aina oikeassa, korostettiin nöyryyttä ja sitä, että pitää olla ahkera ja nopea. Harjoitteluissa haukuttiin hitaaksi ja syyllistettiin siitä, jos ei tiedetty jotain "itsestäänselvää" asiaa. Sanottiin kyllä, että kysy vaan. Mutta jos oikeasti kysyi, niin tuhahdeltiin, että voi herranjestas, etkö sä tiedä.
Niin, se arvostelu. Harjoitteluissa sitä korkeinta arvosanaa, kolmosta, ei annettu yleensä ilmeisesti ihan periaatesyistä. Sitä varten pitäisi olla kuulemma täydellinen. Minun käsittääseni se kolmonenkin on vain kiitettävä, ei täydellinen. Siksi ihmettelen, miksi sitä pantataan mitä kummallisimmilla tekosyillä. Tosi kivaa raataa harjoittelussa samalla kun siellä myhäillään että jees, jees, hyvin sujuu. Sitten vasta arvostelussa otetaan esiin kaikki moitteet ja jahkaillaan että no, en mä sulle kolmosta anna, kakkosen ehkä oot ansainnut tästä.
Muilla samoja kokemuksia?
Kommentit (10)
Opiskelen itse HotRaCa-, eli siis hotelli-, ravintola-, cateringalan perustutkintoa. Aloitin tänä syksynä. Itseä on nyt ottanut vähän päähän, että Marapa:aa (majoitus- ja ravitsemuspalveluissa toimimista) opiskellessa, meillä oli häviävän vähän keittiöpäiviä ja teoriapäivinä ei opetettu esim. miten ollaan keittiöllä ja miten koneita käytetään. Hirveästi asiakaspalvelua (mikä toki tutkinnon osaan kuuluu) ja erityisruokavalioita, mutta kun meidät ekaa kertaa iskettiin ammattikeittiöön, silloin pari viikkoa koulua takana, olisi heti pitänyt tietää kaikki. Ei oikein uskaltanut kysyä, kun vastaus oli:"Kyllä nää tiiät!" Juu..
Mutta nyt oon ekalla työssäoppimisjaksolla joululomaan asti ja suoritan sen juurikin meidän koulun keittiöllä. On ihan uudella tavalla uskaltanut kysyä ja apua saa. (Kai ne haluaa, että tehdään kaikki kerralla oikein, kun melkein kaikki ruoka ja salaatti tulee tällä hetkellä opiskelijatyönä.) Pikkuhiljaa alkaa saada jo itsekin tehdä valintoja, että mitä sinne salaattibuffaan tulee yms. Neuvoja saa aina kun tarvii. Just eilen menin vähän nolona ravitsemispäällikölle "typerän" kysymyksen kanssa ja hän oikein kääntyi pois tietokoneelta ja sanoi:"Kuule, minä oon sua varten täällä, kysy pois.":)
Päivät ei ole pitkiä. Mulla alkaa vuoro 7:30 ja loppuu viimeistään 14:30 yleensä. Eilen päästiin 12:30, kun keittiölle oli tulossa iltaopiskelijaryhmä. Ei tarvinnut pestä lattioita, raepesukonetta yms..
Olen tämän TOP:n aikana oppinut keittiötyöstä enemmän kuin teoriatunneilla olisi koskaan voinut oppia. Ihan suoraan sanottuna meillä ei koskaan käsitelty esim. astiahuoltoa ja sitä pesukonetta. Silti ekana ammattikeittiöpäivänä sinne iskettiin pari tyttöä ja sanottiin, että hoitakaapa tuo. Jep jep..
Mutta yhä haluan alalle.:) Rakastan sitä pientä päätäntävaltaa, joka mulla alkaa olla salaattiin (;D) ja lounaan jälkeen astiahuolto on semmosta kivaa jatkuvaa, säännöllistä puuhaa. Aika ainakin kuluu nopeasti. Ja tykkään raepesukoneen käytöstä, se onkin ollut mun vastuulla yleensä. Mut siinä välissä on aina hyvin aikaa auttaa astiahuollossa. Toisin kuin tuossa yksi päivä, kun minun onnekseni lankesi lattiakaivojen kuuraus. Enpä älynnytkään, että lattiakaivo voi haista täsmälleen samalta kuin ulkohuussi..-.-''
No tällä alalla pitää muistaa, että harjoittelijat on se alin kasti, Vaikka kokki ois vieny viimeisen paprikan ja jättänyt ilmoittamatta, se on aina harjoittelijan vika. Mutta hei, harjoitellaan ja tullaan loppujaan niiksi, jotka huutaa..;)
Eli ns. Vanhan Liiton Juoppokoulu.
Sama juttu taitaa olla kaikissa ammattikouluissa. Teoriaopintoja ei tosiaan arvosteta ja työssäoppimaan lähetetään noviisina. Työharjottelussa ohjaajat haukkuu huonoja lähtötaitoja, täysiä pisteitä ei saa millään, eikä kesken harjoittelun anneta mitää osviittaa mitä pitäisi parantaa.
Aloittaessani ammattikoulun arvioitiin kokonaisuudet 1-5, juuri ennen valmistumista tämä muutettiin 1-3. Keskiarvoni oli vahva 4, kiitos teoriaopintojen. Kaikki neloset muuttuivat muutoksen myötä kakkosiksi, jolloin keskiarvoni olikin vain keskitasoa. Tällä oli iso vaikutus jatko-opintoja ajatellen, sillä tuolla keskiarvolla en saanut edes kutsua amk-pääsykokeisiin, kun taas vahva 4 olisi riittänyt hyvin. Opettajatkin pahoittelivat, että minun tapauksessani muutos oli todella epäedullinen vs. niitä 2-3:n kanssaopiskelijoita, jotka lopulta saivat kanssani saman arvostelun.
Hulluinta tässä on, että päädyin lopulta yliopistoon. Pääsykokeisiin kun saivat osallistua kaikki, pääsin pääsykoekiintiössä sisään.
Vierailija kirjoitti:
Sama juttu taitaa olla kaikissa ammattikouluissa. Teoriaopintoja ei tosiaan arvosteta ja työssäoppimaan lähetetään noviisina. Työharjottelussa ohjaajat haukkuu huonoja lähtötaitoja, täysiä pisteitä ei saa millään, eikä kesken harjoittelun anneta mitää osviittaa mitä pitäisi parantaa.
Aloittaessani ammattikoulun arvioitiin kokonaisuudet 1-5, juuri ennen valmistumista tämä muutettiin 1-3. Keskiarvoni oli vahva 4, kiitos teoriaopintojen. Kaikki neloset muuttuivat muutoksen myötä kakkosiksi, jolloin keskiarvoni olikin vain keskitasoa. Tällä oli iso vaikutus jatko-opintoja ajatellen, sillä tuolla keskiarvolla en saanut edes kutsua amk-pääsykokeisiin, kun taas vahva 4 olisi riittänyt hyvin. Opettajatkin pahoittelivat, että minun tapauksessani muutos oli todella epäedullinen vs. niitä 2-3:n kanssaopiskelijoita, jotka lopulta saivat kanssani saman arvostelun.
Hulluinta tässä on, että päädyin lopulta yliopistoon. Pääsykokeisiin kun saivat osallistua kaikki, pääsin pääsykoekiintiössä sisään.
Tosi epäreilu muutos. Minusta olisi kuulunut kaikki 4 muuttaa 3 uudessa arvostelussa. Se arvosana 3 ei ole mikään erinomainen, se on pelkkä kiitettävä.
No ne ketkä meille hakee töihin ja on olleet töissä niin voin sanoa ettei siellä koulussa opita mitään! Ei tunnisteta suolaa sokerista 🙄
Olin ravintolakoulussa yo-pohjainen ja sain hyväksyttyinä kaikki lukuaineet lukion todistuksesta. Arvosana-asteikko ammattikoulussa oli 1-3. Ne hyväksiluvut katsottiin "suoraan" lukiotodistuksesta, mitä en kuitenkaan tiennyt. Ajattelin, että niistä saa vain suoritusmerkinnän, ei numeroa.
Suoritin lukiossa pitkän matikan ja se oli numero 7. Ammattikoulun hyväksiluvuista olivat antaneet minulle numeroksi 1. Hiukan harmitti, mutta naurettiin kaverin kanssa pitkään ja hartaasti, että kyllä, se lukion pitkä matikka vastaakin ihan sitä amiksen perusmatikkaa, missä haastavin asia on tyyliin "kilo salaattia maksaa 5e, kuinka paljon maksaa 200g?".
Muita hei?