Venlafaxinin & "hätäratkaisu"
Olen käyttänyt venlaa viitisen vuotta. Kesällä sain ajatuksen että nyt riittää ja alan ajamaan sitä alas. Tie on ollut kovin tuskainen. Tällä hetkellä annoksessa 37,5 mg. Olo ollut enemmän tai vähemmän päivittäin tuskainen (ajatus ei kulje,aloitekyvyttömyyttä,välillä katoaa päivät kalenterista &muuta"mukavaa)yöunetkin jää ahdistuksen vuoksi lyhyiksi ja katkonaisiksi. Olen lapsesta asti ollut ahdistunut. Onkohan asia niin etten pärjää ilman tuota lääkettä? Tein hätäratkaisun kun ei opamoxikaan rauhoittanut,eli nostin juuri annosta toisella 37.5 mg kapselilla. Koko ajan ajatus pyörii vain olossa kun ei pääse uloskaan edes... pakko oli purkaa tänne kun ei ketään kelle puhua. Mahtaako tuo nosto auttaa?
Kommentit (24)
Vierailija kirjoitti:
Minä söin venlafaksiinia lähes kymmenen vuotta, ja lääkkeen unohtaminen aiheutti minulle hirveitä vieroitusoireita, jopa oksentelua. Viime kesänä kävin itkemässä psykiatrille tätä asiaa ja sanoin, että haluan eroon tuosta lääkkeestä. Lääkärikin oli sitä mieltä, että vieroitusoireeni olivat harvinaisen vaikeita. Venla vaihdettiin kerralla fluoksetiiniin (Seronil/ Seromex, ulkomailla Prozac). Lääkärin mukaan vaihto sujuu yleensä suht helposti, koska fluoksetiini lievittää venlan vieroitusoireita.
Vaihto sujui oikeasti yllättävän hyvin. Pari päivää oli vähän omituinen olo ja päänsärkyä sekä jotain luultavasti fluoksetiinista johtuvia vatsaoireita, mutta olin todella hämmästynyt venlaviekkareiden vähäisyydestä. Ei ollut huimausta, ei sähköiskuja, ei pahoinvointia.
Onhan se tietysti aika hanurista, että joudun syömään lääkettä edelleen. Kuitenkin fluoksetiini on siinä mielessä venlafaksiinia "miedompi" lääke, että jos nykyisen lääkityksen haluan joskus lopettaa, sen pitäisi sujua suht helposti.
Tällainenkin mahdollisuus on siis olemassa.
Ihan yhtä kamalaa sen fluoksetiininkin lopettaminen monelle on kuin venlan. Veljeni juuri yrittää taistella fluoksetiinistä eroon, ja vaikeaa on. Hän lopettaa sen vaikeiden sivuoireiden takia, eikä halua enää tilalle yhtään uutta lääkettä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä söin venlafaksiinia lähes kymmenen vuotta, ja lääkkeen unohtaminen aiheutti minulle hirveitä vieroitusoireita, jopa oksentelua. Viime kesänä kävin itkemässä psykiatrille tätä asiaa ja sanoin, että haluan eroon tuosta lääkkeestä. Lääkärikin oli sitä mieltä, että vieroitusoireeni olivat harvinaisen vaikeita. Venla vaihdettiin kerralla fluoksetiiniin (Seronil/ Seromex, ulkomailla Prozac). Lääkärin mukaan vaihto sujuu yleensä suht helposti, koska fluoksetiini lievittää venlan vieroitusoireita.
Vaihto sujui oikeasti yllättävän hyvin. Pari päivää oli vähän omituinen olo ja päänsärkyä sekä jotain luultavasti fluoksetiinista johtuvia vatsaoireita, mutta olin todella hämmästynyt venlaviekkareiden vähäisyydestä. Ei ollut huimausta, ei sähköiskuja, ei pahoinvointia.
Onhan se tietysti aika hanurista, että joudun syömään lääkettä edelleen. Kuitenkin fluoksetiini on siinä mielessä venlafaksiinia "miedompi" lääke, että jos nykyisen lääkityksen haluan joskus lopettaa, sen pitäisi sujua suht helposti.
Tällainenkin mahdollisuus on siis olemassa.
Ihan yhtä kamalaa sen fluoksetiininkin lopettaminen monelle on kuin venlan. Veljeni juuri yrittää taistella fluoksetiinistä eroon, ja vaikeaa on. Hän lopettaa sen vaikeiden sivuoireiden takia, eikä halua enää tilalle yhtään uutta lääkettä.
Olen itse asiassa syönyt fluoksetiinia joskus aikaisemminkin, eikä minulla ollut vaikeuksia sen lopettamisessa. Tämä taitaa olla hyvin yksilöllistä.
Tietysti joskus haluan eroon kaikista lääkkeistä.
- 20
Vierailija kirjoitti:
Noista psykoosilääkkeistä tulee mieleen että kun kerran suostuin masennukseen semmoista (Ketipinor) ottamaan niin sen jälkeen tajusin että ehkäpä osan niistä "hullujen" oireista aiheuttaakin lääkkeet eikä mielisairaus. Esim. minulla alkoi tulla kielen pakkoliikkeitä ja kuolaamista. Ennen masennukseni ei niinkään näkynyt päällepäin, mutta kuolaava tyyppi jonka kieli lipoo suusta ulkona siellä täällä näyttää ihan oikeasti hullulta. Lisäksi tuli lihasnykäyksiä ja outoja "hytkähdyksiä" mitkä lisäsivät hullun vaikutelmaa.
Voi kauheata. :(
Nyt ymmärrät miksi alkoholistit ottavat "korjaussarjan", eli krapularyypyt heti aamusta.