Onko täällä muita perheenäitejä, jotka eivät koskaan saa ainuttakaan joululahjaa vaikka itse ostatte kymmeniä lahjoja aikuisillekin? :(
Eihän aikuinen ihminen tällaisesta saisi mieltään pahoittaa. Ja mitäs itsekään ostan lahjoja omille siskoilleni, vanhemmilleni, miehelleni, ystävilleni ja muille? En tiedä, miksi juuri minun lähipiiriini on pesiytynyt näitä ihmisiä hirveästi, jotka eivät periaatteesta osta joululahjoja kenellekään. Minusta on ihanaa antaa lahjoja. Se tuo on aina ihanan jouluisen tunnelman ja minusta on oikeasti mukavaa ilahduttaa muita lahjoilla ja saada antamisen iloa. Tästä syystä annan joka vuosi lahjoja monelle aikuisellekin vaikken itse saa ikinä ainuttakaan. Tahdon saada edes puolet siitä joululahjojen tuomasta ilosta, eli tässä tapauksessa sen antamisen ilon ilman saamisen iloa.
Ei auta puhumiset. Perheeni, ystäväni ja mieheni ovat kyllä monesti kuulleet, kuinka rakastan joululahjojen hankkimista ja rakastaisin myös niiden saamista. Olisi ihanaa kokea edes joskus sitä hykerryttävää iloa, joka tulee lahjan saamisesta, kun ei etukäteen tiedä, mitä paketista sisältyy. Parhaassa tapauksessa se on jotain, josta oikeasti pidän, jota oikeasti tarvitsen tai jota en ole edes arvannut tarvitsevani tai pitäväni siitä. Joka tapauksessa lahjan saamisesta saa lämpöisen tunnelman siitä, kun lahjan antaja on oikeasti miettinyt minua hankkiessaan lahjaa ja tahtonut ilahduttaa juuri minua. Tuollaisen tunnelman tahdon itsekin välittää antamillani joululahjoilla, eli yritän oikeasti miettiä, mistä lahjasta saaja olisi iloinen. Monesti olen mielestäni myös onnistunut tässä.
Läheiseni vaan ovat päättäneet, etteivät hanki lahjoja kenellekään. Kuulemma aikuiset ihmiset osaavat ja pystyvät hankkimaan itse kaiken, mitä tahtovat, joten heistä on tyhmää yrittää hankkia kenellekään lahjoja. Itse kyllä mielellään ovat ottaneet lahjoja vastaan.
Löytyykö kohtalotovereita? :(
Kommentit (25)
Vierailija kirjoitti:
Älä osta. Helppo ratkaisu. Osta itsellesi jotain kivaa niillä rahoilla.
Meillä ostetaan aina aikuisille lahjoja. Suvun aikuiset ovat ikähaarukassa 35-95 vuotta, ja kaikki saavat useamman lahjan: oopperalippuja, lahjakortteja, viinejä, käsintehtyjä konvehteja, erikoiskahveja, ylellisiä kylpytuotteita jne. Kaikilla on ihana joulutunnelma!
Mutta me olemmekin suomenruotsalainen suku, meillä ei synkistellä.
Minusta on uskomattoman ankeaa, että aikuisille ei osteta lahjoja. En usko että tätä tapahtuu missään muualla kuin Suomessa.
Entäs jos ne aikuiset eivät yksinkertaisesti tarvitse yhtään mitään uutta, mitä silloin pitäisi ostaa lahjaksi? Paketti vessapaperia? (alkoholia en esim. minä juo, ja karkit haluan valita itse)
Mieluusti sitä lahjoittelisi oopperalippuja ja ylellisiä lahjoja ja ottaisi vastaankin - jos siis olisi suvuissa kaikilla liikaa rahaa ja aikaa. Kun ei ole oikein kumpaakaan, niin paras lahja on se, ettei laita toisia kiitollisuudenvelkaan ja pakota näitä uhraamaan omaa aikaansa ja tiukkoja resurssejaan. Ennen maailmassa on ollut helppo lahjoitella hillopurkkeja puolin ja toisin, ja sitä kautta jokainen on saanut omaan kellariin monipuolisuutta ja vaihtelua. Kun ei ole aikaa väkertää eikä rahaa harrastaa laatuviinejä, niin mitäpä sitä antaisi? Kahvipaketti on ankea lahja ja väärää merkkiä.
No, palmusuklaatahan se sitten on. Tässä jopa toteutuu kierrätystalous. Sen saman geishalaatikon voi lahjoittaa talosta seuraavaan vaikka koko kadun mitan. Pitäisi vain sopia siitä, ettei aleta lahjoa vastavirtaan.
Vierailija kirjoitti:
Älä osta. Helppo ratkaisu. Osta itsellesi jotain kivaa niillä rahoilla.
Meillä ostetaan aina aikuisille lahjoja. Suvun aikuiset ovat ikähaarukassa 35-95 vuotta, ja kaikki saavat useamman lahjan: oopperalippuja, lahjakortteja, viinejä, käsintehtyjä konvehteja, erikoiskahveja, ylellisiä kylpytuotteita jne. Kaikilla on ihana joulutunnelma!
Mutta me olemmekin suomenruotsalainen suku, meillä ei synkistellä.
Minusta on uskomattoman ankeaa, että aikuisille ei osteta lahjoja. En usko että tätä tapahtuu missään muualla kuin Suomessa.
Tämä olisikin ihanaa jos saisin lahjaksi juurikin suklaata, jotain tuoksuvia kylpyjuttuja, ensi kesän festariliput jne mutta ei.. Sisustuskippoja, tekstejä, kynttilöitä..
Ostat itsellesi ökylahjan rahoilla joilla muuten lahjoisit noita aikuisia.
En kyllä ostelis semmosille kenen tiedän ettei välitä musta sen vertaakaa että vois yhden lahjan edes hankkia.