Heilautatko autoilijalle kättä kiitoksesksi hänen antaessaan sinulle tietä suojatiellä?
Kommentit (29)
Vierailija kirjoitti:
En heilauta. Hommasin ajokortin vasta 2kk sitten. Annan aina tietä jalankulkijoille, kuten kuuluu ja olen yllättynyt kuinka moni tosiaan heilauttaa kiitokseksi. Eihän heidän tarvitsisi minua siitä kiittää, että noudatan liikennesääntöjä.
No, kunhan olet edes muutaman vuoden ajellut niin todennäköisesti alat ihan samalla tavalla venyttämään liikennesääntöjä omaksi parhaaksi. Muistan itsekin että silloin kun heti kortin oli saanut niin oli tarkkana, nykyään ajelen ihan miten sattuu :D
Kyllä. Samoin kun kaikissa muissakin vuorovaikutustilanteissa niin liikenteessä kuin muualla yritän ottaa muut huomioon. Kohteliaisuus ei mitään maksa.
Kättään heiluttavat tekevät liikenteestä vähemmän sujuvaa - liikennesääntöjen noudattamisesta ei tule erikseen kiittää, koska se tosiaan hämäröittää sitä, mikä on sääntö.
Auton ratissa en yhtään tykkää näistä heilauttelijoista. Minusta se on tarpeetonta kontaktin ja huomion vaatimista ja käännän aina katseen muualle, vaikka tietenkin annan aina jalankulkijalle tietä. Kun ajelee omissa ajatuksissaan, ei halua kontaktia kehen tahansa vieraaseen kävelijään. Muuten olen kyllä aivan kohtelias ihminen jopa kaupassa.
Vierailija kirjoitti:
Auton ratissa en yhtään tykkää näistä heilauttelijoista. Minusta se on tarpeetonta kontaktin ja huomion vaatimista ja käännän aina katseen muualle, vaikka tietenkin annan aina jalankulkijalle tietä.
Katsekontakti on kyllä hyväksi puolin ja toisin. Näin molemmat osapuolet tietävät että toinenkin on huomannut tilanteen.
Vierailija kirjoitti:
Kättään heiluttavat tekevät liikenteestä vähemmän sujuvaa - liikennesääntöjen noudattamisesta ei tule erikseen kiittää, koska se tosiaan hämäröittää sitä, mikä on sääntö.
Säännöt johtuvat vain idiooteista ihmisistä, jotka eivät ymmärrä sujuvuutta ja kokonaisuutta liikenteessä, heidän takiaan ne säännöt ylipäätään on olemassa. Sen huomaa esimerkikisi tästä polkupyörällä tien yli kysymyksestä. Polkupyörää ei saa päästää yli, vaikka se odottaisi tien vieressä on monien käsitys laista. Jos jalankulkija menee yli niin polkupyörä ei monien mielestä saa mennä peesissä yli vaan on velvollinen odottamaan vaikka hamaan tappiin. Pointti on, että polkupyörä on väistämisvelvollinen täysin siitä syystä ettei pyörällä tulla yllättäen "suojatielle"(tiedän monille tämän sanan käyttäminen kun puhutaan polkupyörästä on kiellettyä). Lain pointti ei ole se että polkupyörää ei saa päästää yli varsinkaan ajaen. Itse annan tietä pyörille jos ne odottavat(vaikka vain jalka maassa) ylitystä kohdassa missä pyörätie ylittää tien. Minusta on suvaittavaa että pyörä myös ajaa yli eikä jää tupeksimaan ja heiluttelemaan kättään tielle, vaan ylittää tien rivakasti. Usemmiten tämä johtuu siitä että näen edessäni kauemmassa risteyksessä punaiset valot ja tiedän että joudun joka tapauksessa pysähtymään seuraaviin valoihin. Voin siksi antaa pyörän mennä kun huomaan, että on kaikille sujuvampaa, kun voi joustaa muidenkin liikkumisen helpottamiseksi.
Heilautan ja kiitän huomioonottamisesta, jossei ole kädet täynnä. Lain mukaanhan pitää pysähtyä siinä kohtaa, jos jalankulkija on astumassa suojatielle.
Itse yleensä odotan tien sivussa, että autot menevät ohi, koska auton pysäyttäminen ja liikkeellelähtö vie polttoainetta ja aiheuttaa päästöjä, toisin kuin kävellen tai pyörällä pysähtyminen. Eli minun takiani ei edes tarvitse pysähtyä, jossen sitten kiireessä suoraan ole astelemassa sinne tielle, vaan seison sivussa ja annan autoilijalle tilaa näyttäen selkeästi, että EN ole astumassa tielle.
Sama. Vastasin "kyllä", mutta tarkoitin nimenomaan tuollaisia tilanteita.