Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Lupasin lapselleni että tänä vuonna meillä ei ryypätä. Lapsi ei usko

Vierailija
23.11.2017 |

Olen alkoholisti. Olen ollut kuivilla reilut 9kk. Käyn AA:ssa. Lapseni on 14 vuotias ja hän on joutunut kärsimään humalaisista vanhemmista lähes koko ikänsä. Joulut on olleet hänelle varmasti ne raskaimmat. Tänä jouluna kaikki tulee olemaan toisin. Teen jouluruuat, käydään haudoilla ja ostan lahjoja. Mun sydän on murusina kivusta kun tiedän miten hän on joutunut kärsimään.

Tämä 9kk on todella avannut silmäni ja se mitä näen peilistä saa syvän inhon nousemaan pintaan. En pysty tällä pelastamaan aikaisempia jouluja tai syntymäpäiviä, mutta nyt alkaa paremmat ajat. Ei edes tee alkoholia mieli, mutta mitään riskejä en enää ota. Korkki on nyt kiinni lopullisesti. Lapsen isä jatkaa, mutta on muuttanut ennen kesää pois.

Haluaisin lapsen iloitsevan tulevasta joulusta, mutta ymmärrän ettei hän halua nostaa itsellään turhia toiveita pintaan. En kuitenkaan painosta tai jankuta. Aion näyttää hänelle että tänä jouluna on kaikki toisin. Isovanhemmat tulevat syömään ja siskoni perheineen. Kodissa ei ole pisaaraakaan alkoa. Ja näin tulee olemaan myös jatkossa. Ja jumalauta jos vielä joskus petän lapseni aloittamalla ryyppäämisen, niin minut saa tappaa.

Tiedän, että kestää kauan saada luottamus takaisin mutta odotan sitä vaikka maailman tappiin asti. Toivottavasti voin vielä pelastaa jotain.

Kommentit (51)

Vierailija
41/51 |
17.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olet kasa paskaa

Vierailija
42/51 |
17.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voimia ❤️ Mahtavaa kuulla!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/51 |
17.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

hyvä että olet saanyt elämäsi kuntoon, mutta älä myöskään syyllisyydentunteesta vedä joulumieltä ihan överiksi, se voi lastakin vaivaannuttaa, varsinkin jos luottamus pitää ansaita takaisin. eli ottakaa suht iisisti ja kuuntele mitä lapses haluaa tehdä jne, mutta älä tuputa. on teillä aikaa moniin hyviin jouluihin.

Vierailija
44/51 |
17.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ap tässä ja taas joulu lähestyy.

Korkki on pysynyt tiukasti kiinni ja elämä on mukavaa. Käytiin teinin kanssa Prahassa ja voi vitsit meillä oli mukavaa. Vähän shoppailua, nähtävyyksiä ja herkuttelua. Tämä joulu vietetään mun siskolla ja se vuoden takainen varauksellisuus on laantunut kokonaan.

Ex mieheni ei ikävä kyllä päässyt viinasta irti. Hänestä ei ole kuulunut mitään vähään aikaan ja onkin kuulemma vaihtanut paikkakuntaa itseasiassa useampaan otteeseen.

Hyvää joulunodotusta kaikille

T. Ap

Hieno homma, ap. Jatka samaan malliin. Ei sitä alkoholia tarvitse yhtään mihinkään.

t. 4,5 vuotta raittiina ollut

Vierailija
45/51 |
17.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

No lapsesi todennäköisesti suunnittelee milloin pääsee muuttamaan omilleen. Ja toivoo että et kovin pahasti repsahtaisi ennen sitä, vaikka ei uskokaan että pysyisit kovin kauan kuivilla. Ja kun muuttaa pois niin te mulkut vanhemmat saatte marinoida itsenne juuri niin kuin haluatte...

Vierailija
46/51 |
17.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Juoppo. Ei ne lapset ihan tyhmiä ole.

Niin olenkin, pahin mahdollinen ihmispaska.

Ap

Et todellakaan ole! Se, että sanot kaiken tuon, minkä kirjoitit, ja sydämestäsi haluat hyvittää kaiken, tekee sinusta ihanan ihmisen. 

Lapsen luottamus ansaitaan teoilla, halauksilla ja lämpimällä tunnelmalla. Koeta vain nyt nauttia tästä joulusta, ja kaikista seuraavista! Menkää ulos, toivottavasti tulee ihanan luminen ilma. 

Vierailija
47/51 |
17.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo ei kannata menneeseen liikaa jumittautua, menneistä on hyvä ottaa opiksi mutta katsetta etiäppäin vaan.

Ja jos tosiaan olet alkoholisti niin kokonaan ilman on hyvä linja. Ei siinä mitään menetä. Itsellä alko ei ikinä ongelma ollut, mutta en ole sitä juonut pitkään aikaan. Olen tylsä keskiluokkainen työnarkomaani insinööri, joka juo illalla teetä ja menee aikaisin nukkumaan. Mutta tiedättekö mitä, elämä on parasta juuri mulle juuri tämmösenä. Parasta on arki - siitä pitää nauttia, rutiineistakin. Sen enemmän sitten nauttii niistä juhlista, kuten joulu.

Sanoisin että tyhjennä pääsi turhista itsesyytöksistä, älä ajattele yhtään mitään mihinkään suuntaan. Aika hoitaa haavat, myös omasi (eli syytökset).

Hyvää joulua ap!

Vierailija
48/51 |
17.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hienoa! 

Täällä viides vuosi raittiina.

Vierailija
49/51 |
17.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onnea raittiista linjasta ap!

Vierailija
50/51 |
17.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuli itku kun tätä luin, olen itse ollut absolutisti aina mutta kumppanini painii lääkeriippuvuuden ja jonkinasteisen alkoholiongelman kanssa.

Valtavasti kaikkea hyvää ap:lle ja muille keskusteluun osallistuneille raitistuneille päihdeongelmaisille ja voimia niille jotka joutuvat läheistensä päihdeongelmia katsomaan sivusta.

En ole oikein jouluihmisiä niin jätän joulun toivotukset muille mutta sen sijaan hirveästi rakkautta kaikille!

Vierailija
51/51 |
18.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kiitos tsempeistä ja olen myös ansainnut negatiivisetkin palautteet. Näin selkeää ajatuksen juoksua mulla ei ole ollut vuosiin. Uskaltaisinkohan ehdottaa lapselle yhteistä matkaa keväällä? Hän ei ole ikinä ollut lentokoneessa ja haluaisin hänelle uusia kokemuksia. Vai etenenkö liian nopeasti?

Ap

Tästä tuleekin mieleen teininä tehty matka alkoholisti vanhemman kanssa:

Heti lentokentällä lentoa odottaessa jostain löytyi jo joku baari jossa päästiin kaljalle. Sitten koneessa piti tietysti tilata aterian kylkeen jotain hienoa viinaa. Perillä hotellissa tietysti aulassa pääsi myös kaljalle. Myöhemmin junassa piti mennä tarkistamaan onko siellä ravintolavaunua, oho löytyi, ja sieltäkin löytyi kaljaa.

Onnea ap:lle.