Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Lupasin lapselleni että tänä vuonna meillä ei ryypätä. Lapsi ei usko

Vierailija
23.11.2017 |

Olen alkoholisti. Olen ollut kuivilla reilut 9kk. Käyn AA:ssa. Lapseni on 14 vuotias ja hän on joutunut kärsimään humalaisista vanhemmista lähes koko ikänsä. Joulut on olleet hänelle varmasti ne raskaimmat. Tänä jouluna kaikki tulee olemaan toisin. Teen jouluruuat, käydään haudoilla ja ostan lahjoja. Mun sydän on murusina kivusta kun tiedän miten hän on joutunut kärsimään.

Tämä 9kk on todella avannut silmäni ja se mitä näen peilistä saa syvän inhon nousemaan pintaan. En pysty tällä pelastamaan aikaisempia jouluja tai syntymäpäiviä, mutta nyt alkaa paremmat ajat. Ei edes tee alkoholia mieli, mutta mitään riskejä en enää ota. Korkki on nyt kiinni lopullisesti. Lapsen isä jatkaa, mutta on muuttanut ennen kesää pois.

Haluaisin lapsen iloitsevan tulevasta joulusta, mutta ymmärrän ettei hän halua nostaa itsellään turhia toiveita pintaan. En kuitenkaan painosta tai jankuta. Aion näyttää hänelle että tänä jouluna on kaikki toisin. Isovanhemmat tulevat syömään ja siskoni perheineen. Kodissa ei ole pisaaraakaan alkoa. Ja näin tulee olemaan myös jatkossa. Ja jumalauta jos vielä joskus petän lapseni aloittamalla ryyppäämisen, niin minut saa tappaa.

Tiedän, että kestää kauan saada luottamus takaisin mutta odotan sitä vaikka maailman tappiin asti. Toivottavasti voin vielä pelastaa jotain.

Kommentit (51)

Vierailija
1/51 |
23.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juoppo. Ei ne lapset ihan tyhmiä ole.

Vierailija
2/51 |
23.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Juoppo. Ei ne lapset ihan tyhmiä ole.

Niin olenkin, pahin mahdollinen ihmispaska.

Ap

Sisältö jatkuu mainoksen alla
3/51 |
23.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

On helppo olla juomatta kun alkoholia ei osta. Tsemppiä, pystyt siihen. Hyvää joulunodotusta teille kaikille.

Vierailija
4/51 |
23.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toivottavasti onnistut. Lapsi voi jouluna olla melko kyyninen, mutta älä missään nimessä rankaise tai suutu siitä tai ala marttyyriksi.

Vierailija
5/51 |
23.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toivotan teille hyvää ja raitista joulua. Ei mikään ihme, ettei lapsesi vielä täysin luota tulevan joulun olevan täysin raitis. Toivottavasti myös teille tulevat juhlijat ovat samaa mieltä.

Mun lapsi ei edes halua vielä nähdäkään mua vaikka raittiutta takana jo kuukausia. Surettaa.

Vierailija
6/51 |
23.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvää joulua teille, olet hienolla tiellä, mutta kaikki ei välttämättä ole yhtä idylliä.

Valmistaudu henkisesti siihen, että lapsi oireilee eniten juuri jouluna, kaiken näkemäsi vaivan jälkeen. Hänellä on siihen kaikki oikeus.

Vierailija
7/51 |
23.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olet pilannut yhdessä lapsesi isän kanssa tämän lapsuuden. Sinulla on paljon hyvitettävää

Vierailija
8/51 |
23.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oikein rauhallista ja raitista Joulua sinulle. Moni on päässyt alkoholista eroon, varmasti sinäkin onnistut. Lapsen luottamus palautuu ajan kanssa.

Vierailija
9/51 |
23.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Saatanan tekopyhä kusipää.

Vierailija
10/51 |
23.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

En odota mitään "Disney" joulua missä kaikki rakastaa kaikkia kiiltävä kyynel silmäkulmassa. Tiedän mokanneeni pahasti ja annan lapselle tilaa. En loukkaannu hänelle enkä missään nimessä suutu vaikka hän raivoaisi aamusta iltaan. En odota anteeksi antoa, koska en itsekään pysty antamaan anteeksi itselleni. Laitan joulun, niin kuin olisi pitänyt laittaa se aina. Lähdetään tästä.

9kk selvänä olo on vähän tuonut lasta lähemmäs ja nykyään jo hän on vähän rennompi seurassani. Viikonloppuja selvästi jännittää vielä, mutta rauhoittuu kun perjantai iltana menenkin saunaan vissypullon kanssa enkä kaljapullon ja sen jälkeen katselen elokuvia sohvalla.

Vanhat ystävät on jäänyt ja viikonloppuisin puhelin on äänettömällä koska yhä entiset ryyppykaverit saattaa soitella. Voi luoja miten kamala äiti olenkaan ollut.

Ap

Vierailija
11/51 |
23.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo, varaudu tosiaan lapsesi kyynisyyteen ja siihen, että esimerkiksi mieliala voi vaihdella. Siitä on turha ottaa itseensä.

Isäni on tehnyt minulle paljon paskaa viime vuosina, ja jos hän yhtäkkiä käyttäytyisi noin, en tiedä miten reagoisin.

Onneksi muutin jo pois.

terv. 18v alkoholistin lapsi

Vierailija
12/51 |
23.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Joo, varaudu tosiaan lapsesi kyynisyyteen ja siihen, että esimerkiksi mieliala voi vaihdella. Siitä on turha ottaa itseensä.

Isäni on tehnyt minulle paljon paskaa viime vuosina, ja jos hän yhtäkkiä käyttäytyisi noin, en tiedä miten reagoisin.

Onneksi muutin jo pois.

terv. 18v alkoholistin lapsi

Mutta piti vielä lisätä: olet tehnyt kunnioitettavan päätöksen. Siitä hyötyvät sekä läheisesi että sinä itse. :)

Tsemppiä!

t. 18v

Vierailija
13/51 |
23.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos tsempeistä ja olen myös ansainnut negatiivisetkin palautteet. Näin selkeää ajatuksen juoksua mulla ei ole ollut vuosiin. Uskaltaisinkohan ehdottaa lapselle yhteistä matkaa keväällä? Hän ei ole ikinä ollut lentokoneessa ja haluaisin hänelle uusia kokemuksia. Vai etenenkö liian nopeasti?

Ap

Vierailija
14/51 |
23.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihanaa että olet päättänyt muuttua ja onnea tulevaisuudellesi! Etukäteen mieti kuitenkin nämä joulunpyhät miten toimit hankalissa tilanteissa: eli jos joku tuo lahjaksi pullon, otatko sen vastaan? tai jos joku yrittää tarjota omaa juomaansa, maistatko? Houkutus voi tulla etenkin stressi- tai jännitystilanteissa joten varaudu vaikeuksiinkin. Mutta selviät kyllä, kunhan olet vähän aikaa vahva :) Se käy helpommaksi hetki hetkeltä!

Vierailija
15/51 |
23.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kiitos tsempeistä ja olen myös ansainnut negatiivisetkin palautteet. Näin selkeää ajatuksen juoksua mulla ei ole ollut vuosiin. Uskaltaisinkohan ehdottaa lapselle yhteistä matkaa keväällä? Hän ei ole ikinä ollut lentokoneessa ja haluaisin hänelle uusia kokemuksia. Vai etenenkö liian nopeasti?

Ap

Voit ehdottaa, mutta älä loukkaannu, jos lapsesi ei suostu. Jos suostuu reissuun, älä juo siellä tippaakaan

Vierailija
16/51 |
23.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikä ap oli sellainen motiivi, joka sai sinut lopettamaan alkoholin käytön? Onnistuiko kerrasta? Kuinka kauan kesti, ettei alkoholia enää tehnyt mieli?

Vierailija
17/51 |
23.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi sitä vähän ottaa.

Vierailija
18/51 |
23.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ap

Mä en uskaltaisi ulkomaille vielä noin tuoreena raitistuneena lähteä. Kaikki rantalomakohteet on täynnä houkutuksia, ja niitä selityksiä kyllä löytyy "nokun tää on niin halpaa" "nokun täällä italiassa se kuuluu ruokakulttuuriin" jne. Jos lähdette, niin valitse alkoholiton kohde kuten joku arabimaa.

Vierailija
19/51 |
23.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihanaa että olet päättänyt muuttua ja onnea tulevaisuudellesi! Etukäteen mieti kuitenkin nämä joulunpyhät miten toimit hankalissa tilanteissa: eli jos joku tuo lahjaksi pullon, otatko sen vastaan? tai jos joku yrittää tarjota omaa juomaansa, maistatko? Houkutus voi tulla etenkin stressi- tai jännitystilanteissa joten varaudu vaikeuksiinkin. Mutta selviät kyllä, kunhan olet vähän aikaa vahva :) Se käy helpommaksi hetki hetkeltä!

Meille tulee siis vanhempani ja siskoni jouluksi. He tietävät tilanteeni ja kaikille on täydellisen ok, että meillä ei nautita jouluna minkäänlaista alkoholipitoista juomaa. He ovat olleet tukenani ja tietävät mitä käyn läpi. Mahdolliset lahjapullot annan suoraan eteenpäin tai viemäriin. Vaikka näen viinapullon, niin ei mulla lähde ajatukset harhailemaan tai kielen kannat napsumaan. Mä haluan olla selvä lopun ikäni. Vuosia katsellut elämää pullonpohjan läpi opetti ikäviä asioita enkä halua niitä enää koskaan kokea. Jos lapsen kanssa reissuun lähdetään, niin täysin vesiselvänä.

Ap

Vierailija
20/51 |
23.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oletko sukua Matti Nykäselle?