Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

IL selvitti: Tanja Karpelan ja Suvi Lindénin eläkkeiden arvo 1,1 miljoonaa euroa - ex-ministereille maksetaan kotona olemisesta yhtä paljon kuin siivoojalle 44 vuodessa

Vierailija
22.11.2017 |

Suomalainen sopeutumiseläkejärjestelmä on lottovoitto kansanedustajille, jotka ovat aloittaneet eduskunnassa ennen vuotta 2011 ja onnistuneet uusimaan paikkansa seuraavissa vaaleissa. Ainutlaatuinen järjestelmä takaa harvalukuiselle eliittijoukolle lokoisat eläkepäivät ja tuhansien eurojen kuukausitulot jopa 25 vuodeksi.

Sopeutumiseläkejärjestelmää on pidetty kohtuuttomana, koska se on niin avokätinen, että se käytännössä estää parhaassa työiässä olevien ihmisten työllistymisen.

Paljon esillä olleet entiset ministerit Tanja Karpela (kesk), Suvi Lindén (kok) ja Anne Holmlund (kok) ovat tästä hyvä esimerkki.

Niin kauan kuin kotona olemisesta maksetaan 4 000, 5 000 tai jopa 6 000 euroa kuukaudessa, Karpelan, Lindénin ja Holmlundin ei yksinkertaisesti kannata mennä palkkatöihin.

Karpela on tällä hetkellä 47-vuotias, Lindén 55-vuotias ja Holmlund 53-vuotias. Esimerkkejä löytyy muitakin. Yksi sellainen on eläkekikkailusta heinäkuussa kärynnyt entinen kansanedustaja Päivi Lipponen (sd), 50.

Suomalaiset kansanedustajat ovat onnistuneet säätämään itselleen kannustinloukun, jollaista ei ole missään muualla.

Kommentit (49)

Vierailija
21/49 |
22.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niinistö ja moni muu meni Tanjasta sekaisin.

Vierailija
22/49 |
22.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ja sama kansanedustajjoukko syyllistää tavallista työtöntä minkä kerkeää. Masentavaa.

Varmaan kokoomuslaiset muodostavat käsityksensä työttömistä juuri Lindénin ja Holmlundin kaltaisten tapausten perusteella. Etuudet on liian hyvät kun ei työ maita. Lindénkin selittää että hänelle sopivat työt muka on Helsingissä - no miksei muuta työn perässä, kun on ennenkin niin osannut tehdä! Holmlundin ainoa duuni ollut suojatyö sukulaisten firmassa. Jos kaikki työttömät olisivat samanlaisia, niin kokkari Vartiainen olisi ihan oikeassa väittäessään, että ehkä kymmenesosa heistä voi vielä joskus työllistyä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/49 |
22.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos toi vastaa 2000 €/kk tienaavan siivoojan 44 vuoden palkkaa lomarahoineen (mikä on ihan sairasta), niin laskekaas nopsaan kuinka monen vuoden työmarkkinatukea toi Karpelan potti vastaa...

Ja kuitenkin näitä työttömiä saa lyödä kuin vierasta sikaa, politikot etunenässä. Sitten itse nostavat ihan pokkana jumalauta 5800 €/kk ihan sitä samaa yhteiskunnan rahaa ihan samalla lailla loisimisesta. 

Suvikaan ei mene töihin, kun hänen työnsä on etelässä eikä voi muuttaa. Mutta jokaisen työttömän pitäis sankoin joukoin sännätä Uuuteenkaupunkiin ja kun työt siellä loppuu puolen vuoden päästä niin sitten taas jonnekin muualle jne,

Onko tosiaan niin ettei Suvi työllisty Ouluun vai kyseessä vain tekosyy? Entisille ja nykyisille kansanedustajille löytyy helpommin verkostojen kautta työpaikka.

Oulussa olevat työt eivät ole tarpeeksi laadukkaita. Kai hänellä joku koulutus on olemassa, ei vain työ maistu.

Vierailija
24/49 |
22.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Entinen missi.

Vierailija
25/49 |
23.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan oikeasti mua kuvottaa. Tuo on moraalitonta, häikäilemätöntä ja törkeää. Toki, laki oikeuttaa sinut siihen, joten miksi et häikäilemättä käyttäisi hyväksesi noin idioottimaista lakia. Tuo käsittämätön asetus tulisi poistaa nopeasti ja mennä muiden pohjoismaiden malliin... sopeutumisrahaa saisi vuoden-kaksi ja sen jälkeen ei mitään.

Vierailija
26/49 |
23.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

On törkeää ja kaiken lisäksi siivoojan ammatti on väistyvä ammatti, siivousautomaatio valtaa koko ajan enemmän alaa ei tosin ihan kokonaan tule siivoojia korvaamaan. Harvassa paikassa enää esim. imuroidaan muuten kuin robotilla.

Vierailija
27/49 |
23.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja mä tunnen eläkeäläisen, joka teki 40 vuoden työuran ja nyt saa käteen alle tonnin eläkettä.

Vierailija
28/49 |
23.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

On törkeää ja kaiken lisäksi siivoojan ammatti on väistyvä ammatti, siivousautomaatio valtaa koko ajan enemmän alaa ei tosin ihan kokonaan tule siivoojia korvaamaan. Harvassa paikassa enää esim. imuroidaan muuten kuin robotilla.

No itse olen siivooja ja ihmettelen sitä, että joku siivooja tienaisi 2000€/kk! Itsehän tienaan nettona noin 1300 kuussa ja olen ihan kokopäivätyössä. Masensi vaan ennestään. Ja kyllä täällä ihan itse imuroidaan, tässä firmassa ei tulisi kuuloonkaan, että hommataan jotain hienoja robotti-imureita

Vierailija
29/49 |
23.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vittu mitä sikailua.

Sitte samaan aikaan joku rääkyy työttömälle, että "mee töihin"!

Nää kolme loista ja se Ossi samaan haastatteluun? Kuka hoitais..? EVS, Pressaklubi tai Nyberg..? No?

Vierailija
30/49 |
23.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Siivooja tekee työtään kädet verellä. Karpela vuorostaan reidet verellä.

Kyllä siinä varmaan Karpelalla pääsi kielikin veriintymään...

Vierailija
31/49 |
23.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannatti näköjään jakaa revaa.

Vierailija
32/49 |
23.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suurin osa siivoojista vain haaveilee 2000 euron palkasta.

Nimim. 1600e bruttona.

Vierailija
33/49 |
23.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämän palstan kateelliset ovat taas haaskalla.

Vierailija
34/49 |
23.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No itse olen siivooja ja ihmettelen sitä, että joku siivooja tienaisi 2000€/kk! Itsehän tienaan nettona noin 1300 kuussa ja olen ihan kokopäivätyössä. Masensi vaan ennestään. Ja kyllä täällä ihan itse imuroidaan, tässä firmassa ei tulisi kuuloonkaan, että hommataan jotain hienoja robotti-imureita

Mulla (laitoshuoltajana sairaalassa) oli muutama vuosi sitten 2040€/kk päivätyöstä. Käteen jäi 1600. Ei imuroitu lainkaaan. Sitä hommaa ei äkkiä robotilla korvata, sisälsi kaikkea muuta, mm. avustamista.

Vierailija
35/49 |
23.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikki nuo härskejä ovat, mutta jotenkin Karpelan ja Lindenin keissit on kuitenkin hieman ymmärrettävämpiä kuin Holmlund, joka ei miljonäärinä edes tarvitsisi tuota eläkettä. Ihan hienosti pärjäisi varakkaana ihmisenä pääomatuloillaan, mutta kun selkärankaa ei ole, niin sitä ei ole.

Vierailija
36/49 |
23.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Karpela tekee töitä koko ajan. Tanjalla on yritys, hän kouluttaa koiria. Yrityksen tulot eivät ylitä rajoja joten hän on lain mukaan oikeutettu saamaan rahat kansan siitä mukisematta. Laki on tehty MIEHILLE ja purettu heti kun NAISET siitä hyötyivät.

Vierailija
37/49 |
23.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jokainen syrjäytynyt maksaa elinkaarensa aikana miljoona euroa yhteiskunnalle. (hesarin artikkeli tällä viikolla).

Vierailija
38/49 |
23.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta muistakaa, tämäkin on omalla ahkeruudella ja älykkyydellä ansaittu! Että tehkää perässä jos vituttaa! Ja kyllä sata- tai tuhatkertainen palkitseminen normikuolevaiseen verrattuna on ihan kohtuullista! Menkää loiset töihin!

Vierailija
39/49 |
23.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos toi vastaa 2000 €/kk tienaavan siivoojan 44 vuoden palkkaa lomarahoineen (mikä on ihan sairasta), niin laskekaas nopsaan kuinka monen vuoden työmarkkinatukea toi Karpelan potti vastaa...

Ja kuitenkin näitä työttömiä saa lyödä kuin vierasta sikaa, politikot etunenässä. Sitten itse nostavat ihan pokkana jumalauta 5800 €/kk ihan sitä samaa yhteiskunnan rahaa ihan samalla lailla loisimisesta. 

Suvikaan ei mene töihin, kun hänen työnsä on etelässä eikä voi muuttaa. Mutta jokaisen työttömän pitäis sankoin joukoin sännätä Uuuteenkaupunkiin ja kun työt siellä loppuu puolen vuoden päästä niin sitten taas jonnekin muualle jne,

Onko tosiaan niin ettei Suvi työllisty Ouluun vai kyseessä vain tekosyy? Entisille ja nykyisille kansanedustajille löytyy helpommin verkostojen kautta työpaikka.

Oulussa olevat työt eivät ole tarpeeksi laadukkaita. Kai hänellä joku koulutus on olemassa, ei vain työ maistu.

No karenssia perkele sitten. Vai onko näillä jotkut omat lait olemassa, ei voi olla demokratiassa niin. SAATANAN VITTU!

Vierailija
40/49 |
23.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jännä miten pitkäaikaistyöttömän Paten työhaluttomuudesta jaksetaan puhua viikkotolkulla, mutta nämä todellisten yhteiskunnan loisien jutut painetaan villaisella.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi kaksi seitsemän