KOIRAOMISTAJAT!! Mistä kotiruuasta apu pennun ummetukseen?
Mitä ruoka-ainetta olisi hyvä antaa pennulle joka kärsii tilapäisestä ummetuksesta?
Lääkäriin tietysti jos vaiva pitkittyy tai vaikuttaa koiran käytökseen, mutta mitä kotikonsteja olisi hyvä kokeilla ensin?
Kommentit (18)
On kyllä outo ongelma. Varmasti nielassut jotain sopimatonta. Mitä pentu on syönyt?
Työnnä muna persuukseen ni alkaapa kiertää kivasti.
Parafiiniöljyä olen antanut. Itsellä noin 6,5 kiloinen koira, ja olen antanut ummetukseen n. puolikkaan teelusikallisen ruoka-annoksen mukana. Annostelusuositus on 5 ml/10 kg.
Koiranpennulla ummetusta?!?
En ole rehellisesti sanottuna törmännyt ikinä sellaiseen tilanteeseen vaikka koiria kotoa löytyykin.
Ainahan ne on enemmänkin ripulilla tai oksentelevat syömisiään. Ettet nyt vain ylireagoisi?
Jos koiralla on ollut ripuli ja maha päässyt tyhjäksi, voi sitä seuraavaa kakkaa joutua odottamaan päivän tai pari.
Siis Levolacia 5ml/10kg. Tuo oli muistaakseni annostus meidän pienelle koiralle kun oli ummetusta. Herkästi menisin kyllä pennun kanssa eläinlääkäriin!
Vierailija kirjoitti:
Parafiiniöljyä olen antanut. Itsellä noin 6,5 kiloinen koira, ja olen antanut ummetukseen n. puolikkaan teelusikallisen ruoka-annoksen mukana. Annostelusuositus on 5 ml/10 kg.
Parafiiniöljyä suositteli eläinlääkäri meillekin, kun koira oli syönyt koko päivän ruohoa ja illalla turposi kuin ilmapallo, eikä peräpäästä tullut edes kaasua. Parafiiniöljy kai jotenkin liukastaa suolen ja hyvässä lykyssä irroittaa tukoksen.
Parafiiniöljyä ostin huolestuneena pennun ”mamina”. Sitä ennen annoin hieman oliiviöljyä sellaisenaan. Maha kuitenkin toimi ennen kuin ehdin antaa parafiiniöljyä.
Vie piikille niin loppuu kärsimykset.
Ummetusta? Kauan ollut, onko se vain ettei suostu tekemään tarpeitaan vaan näkyykö kakan koostumuksessa? Koska jos vaan panttaa kakkaa voi johtua, että ei vain halua tehdä nähdesi tarpeitaan/jännittää sitä, esim. jos on epämiellyttävä kokemus jos olet vaikka tarjoituksetta torunut/ärähtänyt kun pentu on alkanut tekemään tai tehnyt sisälle niin jännittää nyt seurassasi?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Parafiiniöljyä suositteli eläinlääkäri meillekin, kun koira oli syönyt koko päivän ruohoa ja illalla turposi kuin ilmapallo, eikä peräpäästä tullut edes kaasua. Parafiiniöljy kai jotenkin liukastaa suolen ja hyvässä lykyssä irroittaa tukoksen.
Juu, parafiiniöljy ei imeydy elimistöön, joten se toimii eräänlaisena liukastimena, jonka mukana lähtee sitten mahdolliset tukokset liikkeelle.
ei tunnu paraf auttavan 1vk ikäiselle pennulle, tuo ainokainen syö 8 pennun
edestä kun nännit täynnä maitoa, keitettyä vettäkin oon antanu mutta
maha vaan pullottaa, viime vuonna sama juttu, pentu oli kuin pingviini liikkui ryömi-
mällä kuten tämäkin. mutta tuo parantui
siitä ja kakkia tuli sitten lopulta ulos 3vk ikäisenä. ja 2v sitten oli sama juttu, vein een 6vk ikäisen pennun ell Marita Johanssonin luokse Mäntsälään. tuo ei tehnyt muuta kuin tokaisi et se oli sammakkopentu jolla muka ei ollut toivoa, hän kylmästi päätti tappaa pennun, käski meitin poistua odotus huoneeseen sillä aikaa kun leikkasi mahan halki joka oli täynnä maitoa.
kuitenkin viime vuotinen pentu oppi kakkimaan ja on nyt mitä tervein reipas
pentu, halvatun Johansson
Oli nyt trolli tai ei.
Kissoille voi antaa pikku palan voita/margariinia suuhun, ehkä ruuan kanssa, voi liukastaa reittiä. Kai se käy koirallekin. Jos ummetus jatkuu, vie lääkäriin, sillä on huono olo.
Vierailija kirjoitti:
Vie piikille niin loppuu kärsimykset.
Tapatko sä itsesi jos satut kärsimään vatsavaivoista?
Parafiiniöljyä on hyvä olla koirataloudessa ihan vakiona, sitä on tosi ärsyttävää lähteä haeskelemaan jostain vasta sitten kun tarvitsisi. Ei maksa paljon mitään, mm. Puuilosta saa.
Ummetukseen? Aika harvinaista. Osta nyt alkuun laadukasta nappulaa tai vaikka hauhau championia marketista ja ruoki ohjeen mukaan. Tai vaikka riisiä ja kanaa sekä vitamiini/hivenainelisä koirille. Jos kakkaa ei tule ja kunto huono, niin voi olla suolitukos esim. lelun pala tukkimassa.