Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Sain essitalopraamia ahdistukseen. Tulos: Mieliala koheni, ahdistus pysyy

Vierailija
22.11.2017 |

Olen nyt syönyt essitalopraamia 2 kk. Ilmeisesti olen ollut hiukan masentunutkin, kun mielialaan on ollut positiivinen vaikutus. Varsinaiseen elämänlaatua heikentävään ongelmaan, eli suunnattomaan ahdistukseen ja paniikkikohtauksiin apua ei sen sijaan ole ollut. Mahtaako olla jokin muu lääkeaine, joka soveltuisi minulle paremmin? Vai kannattaako yrittää vielä nostaa annosta? Kokemuksia tai tietoa kenelläkään?

Kommentit (40)

Vierailija
1/40 |
22.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on essitalopraamin lisäksi Lyrica + iltaisin Xanor. Noiden yhteisvaikutuksella ahdistus pysyy melko lailla kurissa, välillä voi olla jonkin verran ahdistusta lääkecocktailista huolimatta. Liikuntaa pitäisi pyrkiä harrastamaan enemmän, se vähentää kyllä ahdistusta myöskin.

Vierailija
2/40 |
22.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vittu teillä ämmillä on nupit sekaisin. Mitä vanhempi ämmä, sitä enemmän päässä viiraa. Pitää päivittäin vetää jonkin sortin lääkecoctail ettei joudu ihan suoraan hullulaan.

Joo kyllä, nuppi on sekaisin :D Mutta motivaatio työelämässä pysymiseen ja hyvän aktiivisen elämän viettämiseen on korkealla, joten kaikki keinot olen nyt vihdoin itselleni sallinut.

-Ap

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/40 |
22.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulla on essitalopraamin lisäksi Lyrica + iltaisin Xanor. Noiden yhteisvaikutuksella ahdistus pysyy melko lailla kurissa, välillä voi olla jonkin verran ahdistusta lääkecocktailista huolimatta. Liikuntaa pitäisi pyrkiä harrastamaan enemmän, se vähentää kyllä ahdistusta myöskin.

Kiitos, täytyy tiedustella lääkäriltä, olisiko minulle mahdollisesti hyötyä jonkin lääkkeen lisäämisestä tähän settiin.

-Ap

Vierailija
4/40 |
22.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sain hirveän pahoinvoinnin. Lääke ei mystisesti poistanut ahdistavia ja masentavia tapahtumia.

Odotin muutaman viikon, sitten lopetin lääkkeen. Pahoinvointi katosi heti.

Vierailija
5/40 |
22.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sain hirveän pahoinvoinnin. Lääke ei mystisesti poistanut ahdistavia ja masentavia tapahtumia.

Odotin muutaman viikon, sitten lopetin lääkkeen. Pahoinvointi katosi heti.

Itselläni ahdistus on sen verran voimakasta, että terapia on todettu jokseenkin hyödyttömäksi ennen kuin lääkitys on joten kuten kunnossa. Pahoinvointia minullakin oli ensimmäiset 2-3 viikkoa, sen jälkeen ei enää.

-Ap

Vierailija
6/40 |
22.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos sitä annostusta pitää nostaa? Yleensä aloitetaan 5 mg tai 10 mg vahvuuksilla ja nostetaan siitä sitten korkeammaksi.

Vierailija
7/40 |
22.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pelkästään lääkkeet eivät vie pois ahdistusta. Se vaatii terapiaa ja "aivojen ajattelun" uudelleen ohjelmoinnista.

Vierailija
8/40 |
22.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos sitä annostusta pitää nostaa? Yleensä aloitetaan 5 mg tai 10 mg vahvuuksilla ja nostetaan siitä sitten korkeammaksi.

Mietin, että onkohan ihan surkea idea lähteä nostamaan annosta omin luvin nykyisestä 10mg:sta vaikka 15mg:aan? Minulla ei ole mitään terveydellistä tms. estettä annoksen nostolle. Lääkärille seuraava aika on vasta joulukuun puolivälissä.

-Ap

Vierailija
9/40 |
22.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Söin essitalopramia aikaisemmin ja minulle se oli väärä. Ajan kanssa turvattu niin että se vain lisäsi ahdistusta.

Anksilonia syön nykyään ahdistukseen. Olen kuullut että joillakin olisi siinä ohessa myös essitalopramia.

Vierailija
10/40 |
22.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä teet, kun on kova ahdistus päällä? terveisin ahdistunut

Vierailija
11/40 |
22.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Annosta varmaan täytyy nostaa, mutta älä lähde tekemään sitä omin päin vaan odota lääkäriaikaa. Oman kokemukseni perusteella (tosin citalopram) ahdistuksen lievittymiseen meni enemmän aikaa. Itselläni lääkityksen pääasiallinen syy oli kylläkin masennus, ja kun mieliala ja toimintakyky alkoi parantua, ahdistuskin vähitellen hellitti. Kysyin silloin pahimman ahdistuksen ja paniikkioireilun aikaan, saisiko niihin jotain muuta lääkettä, mutta psykiatri oli sitä mieltä ettei kannata.

Vierailija
12/40 |
22.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitä teet, kun on kova ahdistus päällä? terveisin ahdistunut

Oikein kovaan ahdistukseen ei auta oikein mikään, en silloin kykene lähtemään ollenkaan liikkeelle saati urheilemaan. Hieronta mieheltä ja hyvä elokuvan/sarjan katselu tuottavat mielihyvää ja vievät ajatukset muualle. Niillä tilanne yleensä hetkeksi helpottaa. Muutenkin olen huomannut, että fyysinen kosketus helpottaa oloani enemmän kuin mikään muu.

-Ap

Vierailija
13/40 |
22.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itsellä terapia on auttanut. Kuulostaa kummalta ettei terapiasta koeta olevan vielä hyötyä? Siellähän niitä ahdistustunteita nimenomaan pääsisi turvallisesti purkamaan!

Ahdistukseen auttavat myöskin olut (ei siis alkoholi vaan oluen humala), itse juon ykköstä joka rauhoittaa muttei humalluta. Lisänä allergialääke Ataraxia käytetään nykyään myös unettomuuden sekä ahdistuksen hoitoon. Sivuvaikutuksena on valitettavasti väsymys.

Muista keinoista koen että nukkuminen, luonnossa pitkät kävelylenkit ja suihkussa/kylvyssä/uimassa käyminen ovat auttaneet minua.

Vierailija
14/40 |
22.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mietin, että onkohan ihan surkea idea lähteä nostamaan annosta omin luvin nykyisestä 10mg:sta vaikka 15mg:aan? Minulla ei ole mitään terveydellistä tms. estettä annoksen nostolle. Lääkärille seuraava aika on vasta joulukuun puolivälissä.

-Ap

Noin pieni annostus ei välttämättä ahdistukseen auta.

Ahdistukseen tuota syödään yleensä 20 mg vahvuuksilla. Kumma jos lääkäri ei ole tästä kertonut. Annostusta nostetaan lääkärin ohjeiden mukaisesti, ei omin päin.

Vierailija
15/40 |
22.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Liikaa ärsykkeitä elämässä, jolloin nuppi Ylikuormittuu, mistä seuraa ahdistus. Käytätkö paljon nettiä? Itselläni jonkin verran on auttanut netin käytön vähentäminen.

Vierailija
16/40 |
22.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itsellä terapia on auttanut. Kuulostaa kummalta ettei terapiasta koeta olevan vielä hyötyä? Siellähän niitä ahdistustunteita nimenomaan pääsisi turvallisesti purkamaan!

Ahdistukseen auttavat myöskin olut (ei siis alkoholi vaan oluen humala), itse juon ykköstä joka rauhoittaa muttei humalluta. Lisänä allergialääke Ataraxia käytetään nykyään myös unettomuuden sekä ahdistuksen hoitoon. Sivuvaikutuksena on valitettavasti väsymys.

Muista keinoista koen että nukkuminen, luonnossa pitkät kävelylenkit ja suihkussa/kylvyssä/uimassa käyminen ovat auttaneet minua.

Ongelmani on siis se, että ahdistus on niin voimakas, etten pysty kommunikoimaan tunteitani ja ajatuksiani terapiassa tarpeenmukaisella tavalla. Menen paniikkiin ja lukkoon. Terapiasta ei siis ole tarpeeksi hyötyä, ennenkuin pystyn siellä kunnolla työskentelemään.

-Ap

Vierailija
17/40 |
22.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

-Ap

Ahdistukseen tuota syödään yleensä 20 mg vahvuuksilla. Kumma jos lääkäri ei ole tästä kertonut. Annostusta nostetaan lääkärin ohjeiden mukaisesti, ei omin päin.

Kiitos, tätä en tiennyt. Näin voimakkaasti oireilevalle nykyinen annos ei siis ilmeisesti ole riittävä.

-Ap

Vierailija
18/40 |
22.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

-Ap

Mulle sanottiin ehkä vuosi sitten ihan suoraan psykiatrisen sairaanhoitajan vastaanotolla, että harva terveyskeskuslääkäri ymmärtää mielialalääkkeiden järkevää annostelua, vaan määrää vain sen pienimmän mahdollisen tai sitten vain jonkun ylläpitoannoksen mistä ei ole alkuun todellista hyötyä.

Vierailija
19/40 |
22.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla ahdistus vain paheni, mikä ei ole ihme, koska lääkkeen vaikutusmekanismia ei edes tunneta. Masennus ja ahdistus ovat myös fysiologisesti erilaisia eri ihmisillä. Joillakin masentuneilla ja ahdistuneilla on veressä paljon serotoniinia, joillakin vähän.

Vierailija
20/40 |
22.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on ollut essit 10 vuotta, toiminut todella hyvin nimenomaan ahdistukseen. Enää ei toimi kaksisuuntaisen kanssa, sen takia mullakin 3 lääkkeen coctail. :D  Mikä annostus sinulla on ap?